• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning för medlem som inte gör rätt för sig!

Du skrev ju faktiskt att du köpt en klocka som du sedan inte fått levererad? Men om du inte betalat något kan du väl knappast ha genomfört ett köp, eller missar jag något?

En överenskommen affär är ett köp oavsett om jag hunnit betala elller inte.
Låter iof som ni inte varit överens om hur och när det skulle betalas? Eller var ni överens om att klockan skulle skickas innan betalning?

En överenskommen affär är ett köp oavsett om jag hunnit betala elller inte.
Okej. Jag ska inte lägga mig i er uppgörelse (som inte blev av), men med den logiken har ju även Denke levererat… Tycker jag fick fel intryck av hur det gått till utifrån din första post. Allt gott, nu tar vi fredag 🤙🏿😊

I min värld har ingen affär ägt rum förns betalning är gjord. Men man kan tydligen tycka olika om det.

I denna värld initierar man inte en affär/accepterar pris och sedan säljer till någon annan. Då är nog auktion ett lämpligare ställe att avyttra klockor på.
Eller skulle du tycka det var ok om jag godkände ett bud från dig och sedan säljer till någon annan medans du väntar på klockan?

Har en liknade upplevelse med Denke.
Gjorde upp en affär om en iPhone för 8k. Swishade direkt och telefonen skulle skickas dagen efter. Sedan följde en lång rad förklaringar varför telefonen ej kommit fram till mig, allt från personliga ömmande skäl till korkade kollegor som skickat telefonen fel. Efter 10 dagar fick jag tillbaka pengarna.
Jag har inte gjort någon affär av detta då jag haft förståelse för @Denke personliga situation. Tyvärr verkar detta vara satt i system.

I denna värld initierar man inte en affär/accepterar pris och sedan säljer till någon annan. Då är nog auktion ett lämpligare ställe att avyttra klockor på.
Eller skulle du tycka det var ok om jag godkände ett bud från dig och sedan säljer till någon annan medans du väntar på klockan?

Ja. Vore sjukt om säljaren inte själv bestämde fram tills betalningen är gjord. Så funkar det i samhället i övrigt, bostadsaffärer osv. Att KS skulle köra eget rejs vore skumt i mitt tycke.

Men man får tycka olika.

• Angry
Reactions: JLW
Mye detaljer i tråden. La oss ta et 30.000 ft. perpektiv. Lærerik tråd for handel mellom privatpersoner og empiri.
  • Trådstarter har en handel som pågår fra 28. mai til 5. juli, som er hele 38 dager
  • 38 dager er veldig lenge til ikke og klare å løse en enkel handel og transaksjon mellom to privatpersoner
  • For mange forklaringer på hvorfor handel/forsendelse ikke er utført på de 38 dagene

Senast ändrad:
Gjorde upp en affär om en iPhone för 8k. Swishade direkt och telefonen skulle skickas dagen efter. Sedan följde en lång rad förklaringar varför telefonen ej kommit fram till mig, allt från personliga ömmande skäl till korkade kollegor som skickat telefonen fel. Efter 10 dagar fick jag tillbaka pengarna.
Jag har inte gjort någon affär av detta då jag haft förståelse för @Denke personliga situation. Tyvärr verkar detta vara satt i system.
Samma här, iPhone som aldrig kom. Fick åter pengarna.

Utan att ta parti för någon men en inte oviktig pusselbit är väl tidslinjen för alla dessa affärer.
Alla kan hamna i klistret till följd av bland annat hälsa men det är ju mindre förmildrande om olyckliga affärer är satta i system över en lång tid.

Har det funnits ork att lägga upp säljesannonser löpande men misslyckats göra rätt för sig är det onekligen mer ömmande.

Även jag har upplevt identiskt problematik med Denke. Jag mottog en sten(!) efter att ha köpt en iPhone av honom under våren och efter flera dagar med kommunikation via meddelande och telefonsamtal fick jag tillbaka mina pengar. Tog för givet att han var reko men tyckte det var mycket märkligt, även att jag inte kunde få tillbaka mina pengar direkt utan den ena bortförklaringen efter den andra kring återbetalning. Jag tänkte att det var PostNord som var boven i dramat, därför ville jag inte skriva något negativt där och då.

Även jag har upplevt identiskt problematik med Denke. Jag mottog en sten(!) efter att ha köpt en iPhone av honom under våren och efter flera dagar med kommunikation via meddelande och telefonsamtal fick jag tillbaka mina pengar. Tog för givet att han var reko men tyckte det var mycket märkligt, även att jag inte kunde få tillbaka mina pengar direkt utan den ena bortförklaringen efter den andra kring återbetalning. Jag tänkte att det var PostNord som var boven i dramat, därför ville jag inte skriva något negativt där och då.
Vad i h-e, en sten. Vad är det frågan om för low life bedrägerier egentligen.

som vinpratade om när det skedde så blev innehållet stulet hos PostNord och jag löste ersättningen i stort sett omgående då försändelsen var försäkrad. Det här blir ju väldigt märkligt att lasta mig för.

Det stämmer att jag haft några struliga affärer. Men jag har löst det.

iStone.

Senast ändrad:
Nu är jag ganska ny på forumet här så jag kanske ska vara tyst….men…

Det som slår mig är att det förefaller som någon form av kassaflödesproblematik. Jag har en hel del erfarenhet kring irrationellt beteende som plötsligt uppstår på det här sättet. Då handlar det ofta om en beroendeproblematik som eskalerat bortom kontroll. Spel?

Kanskje på tide med facts:

Försenad leverans​

Köplagen anger att en vara ska avlämnas inom skälig tid från köpet om inte en särskild leveranstid avtalats. En privatperson kan alltså inte dröja hur länge som helst med att leverera.

Om den avtalade leveranstiden passerat
, eller om det har gått längre än skälig tid, anses säljaren vara i dröjsmål.

Om säljaren är i dröjsmål har köparen rätt att kräva leverans om det inte innebär orimliga uppoffringar för säljaren och inte är omöjligt.

Köparen får häva avtalet om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen och att detta varit synligt för säljaren.

Om köparen har meddelat en bestämd tilläggstid som inte är oskäligt kort får köparen oavsett häva köpet om säljaren inte kan leverera inom tilläggstiden.

Tillbaka
Topp