• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning för medlem som inte gör rätt för sig!

Ja. Vore sjukt om säljaren inte själv bestämde fram tills betalningen är gjord. Så funkar det i samhället i övrigt, bostadsaffärer osv. Att KS skulle köra eget rejs vore skumt i mitt tycke.

Men man får tycka olika.

Jag är uppfostrad att det räcker med ett handslag och man håller sitt ord och det har fungerat likadant världen över i denna bransch under mina 24 verksamma år.

Jag vill inte vara den som lyfter ämnet. Men samtalet bakom kulisserna är ju att Denke är skyldig andra
personer och företag minst 436 000kr. Detta är fakta. Och det pratas livligt på pm.
Har fått höra många historier på whatsapp också. Många har varnat mig på olika sätt att inte låna ut pengar osv.

Så vi kan hurra för Zed, skönt att det är löst, men detta ärende är långt ifrån avslutat. Jag har varit i samtal med moderator
och kontentan är väl att det inte går att göra så mycket än att varna andra medlemmar med denna tråd.
Vad den bakomliggande orsaken är till detta är ganska oklart. Vi kan dock konstatera att det eljest uppenbarligen
har varit problem i ett antal år med kassaflödet.

Jag fick ett pm från en medlem (som vill vara anonym) förra veckan som Denke också är skyldig pengar
och totalen överstiger 500 000kr. Sedan oklart belopp där han "lånat" och
återbetalat för olika klockor/saker. Skicka pm vid frågor eller om du har mer information.
Inga spekulationer i tråden. Mycket tråkigt.

Det jag undrar är varför folk inte i tid börjar skriva i medlemmars Good-/Badguy-trådar om varningsflagg. Denke i det här fallet har ju uppenbarligen fifflat ett längre tag och flera är drabbade / bör ha märkt av tendenser till skitsnack.

Goodguytrådarna tenderar att förbli just goodguytrådar tills någon blåser i visslan varpå många andra hakar på. Vid det laget är det för sent så att säga.

Det jag undrar är varför folk inte i tid börjar skriva i medlemmars Good-/Badguy-trådar om varningsflagg. Denke i det här fallet har ju uppenbarligen fifflat ett längre tag och flera är drabbade / bör ha märkt av tendenser till skitsnack.

Goodguytrådarna tenderar att förbli just goodguytrådar tills någon blåser i visslan varpå många andra hakar på. Vid det laget är det för sent så att säga.
Tror att det finns mycket att ta lärdom av här. Det var ju lite skit i hans tråd innan. Men inget stort. Problemet är väl att många inte kände till andras skulder.
Sedan får man massa rimliga ursäkter och Denke är sjuk, så man har förståelse för det. Man vill inte trycka ner någon som har det svårt.

Men det gick förlångt i detta fallet, därför är denna tråd viktig för alla som läser detta. Och att vi som medlemmar måste agera tidigare.
Skriv i good-/badguy-trådar om det är något knas. När det har löst sig kan man alltid ändra sin text till ett positivt inlägg.
Han var en av de största profilerna på KS. Det gjorde denna situation perfekt för att lura folk.
Tänker på denna bok när jag tänker på Denke.
569732316_7339e09d-15e6-4bb2-b784-c746deaa2b99.jpg

Jag tillhör en av dom som fick tillbaka mina pengar.

Köpte en Sjöö Sandström skydiver på distans för 1,5år sedan. Först fungerade inte numret på postnord och klockan var försvunnen i 3v nånting innan den enligt utsago kom tillbaka. Nytt försök och klockan kom fram. När den kom fram så roterade de analoga visarna fritt så de gick inte att ställa visarna rätt. Googlade och detta verkade vara ett inte helt ovanligt förekommande problem på denna klocka.

Sagt och gjort så tog Denke tillbaka den och skulle ta den till uris. Det drog ut på tiden och efter lite snack emellanåt och även en lunch tillsammans så skulle klockan vara klar. Vi möttes igen öga mot öga och jag tänkte vi kollar att klockan är schyst tillsammans. Klockans visare var oförändrade.

Här bestämde vi (jag) att vi skippar affären och strax därefter hade jag mina pengar. Upplevde inget konstigt under tiden egentligen och jag behövde inte tjata för att få igen mina pengar.

Denke har dessutom hjälp mig köra högtalare över 50mil när jag köpte dessa av en annan klocksnackare då han hade vägarna förbi. Så kände inte där och då att de var några direkta problem som behövde upp i GG.

Jag känner inte Denke väl men de gånger jag träffat honom var han supertrevlig. Så för egen del känns detta sjukt märkligt men folk verkar ju inte vara ensamma om att ha haft bekymmer.

Verkligen tråkigt att det blivit såhär oavsett anledning.

Lärdom från min sida är att sakligt skriva i GG trådar om de nu råkar vara nånting som strulat. Vilket ska sägas är extremt sällsynt för min del.

Senast ändrad:
Personligen känner jag mest med alla lurade medlemmar. Att utnyttja sitt goda rykte för att lura andra, oavsett orsak, tycker jag borde generera någon slags reaktion ifrån ledningen. Men här är det locket på och knäpptyst? Känns ju inte helt seriöst tycker jag.

Personligen känner jag mest med alla lurade medlemmar. Att utnyttja sitt goda rykte för att lura andra, oavsett orsak, tycker jag borde generera någon slags reaktion ifrån ledningen. Men här är det locket på och knäpptyst? Känns ju inte helt seriöst tycker jag.
Ledningen har skrivit i tråden och förklarat situationen ur deras perspektiv så jag kan inte hålla med om att de lagt locket på.

Beteendet tycks vara systematiskt och ha pågått under lång tid. Eventuell sjukdom tycks för mig som utomstående användas som ett skydd mot kritik. ”Ni kan inte kritisera mig eftersom jag är sjuk”. Det resonemanget hade kanske kunnat fungera om det gällt en ensam klocka som inte skickats på några dagar…

Ledningen har skrivit i tråden och förklarat situationen ur deras perspektiv så jag kan inte hålla med om att de lagt locket på.

Beteendet tycks vara systematiskt och ha pågått under lång tid. Eventuell sjukdom tycks för mig som utomstående användas som ett skydd mot kritik. ”Ni kan inte kritisera mig eftersom jag är sjuk”. Det resonemanget hade kanske kunnat fungera om det gällt en ensam klocka som inte skickats på några dagar…
Missar jag vart något förklaras eller förtydligar ledningens inställning och åtgärder så får du gärna länka, för det har jag missat :oops:

inlägg#29 berättar att "Denke har sedan 2018 inget ägande i KS eller aktiv roll utan är endast medlem på forumet.
Klocksnack uppmanar alltid användare att göra rätt för sig mot varandra och bidra till den positiva stämningen som finns här."

#63-65 uppdaterar endast statusen för Zed.

Det jag efterfrågar är givetvis hur ledningen agerat enligt ovan fetstilta citat, även vilka åtgärder som tas/tagits för att förhindra att fler medlemmar råkar ut för detta. Känns rimligt att få veta... Tycker du det är att trolla så beklagar jag det.

inlägg#29 berättar att "Denke har sedan 2018 inget ägande i KS eller aktiv roll utan är endast medlem på forumet.
Klocksnack uppmanar alltid användare att göra rätt för sig mot varandra och bidra till den positiva stämningen som finns här."

#63-65 uppdaterar endast statusen för Zed.

Det jag efterfrågar är givetvis hur ledningen agerat enligt ovan fetstilta citat, även vilka åtgärder som tas/tagits för att förhindra att fler medlemmar råkar ut för detta. Känns rimligt att få veta... Tycker du det är att trolla så beklagar jag det.

Denkes konto är stängt och vi har all kontakt vi haft med honom sedan dess via andra kanaler. Bare in mind att det här är en person fler av oss känt i +15 år.

Vi har kontakt med externa firmor som rådgör oss i det här för att de ska bli så bra som ”möjligt”

själv undrar jag hur det går med boken ”Klockor 2.0” som Denke skrivit och som jag, inklusive många andra, förhandsbeställt?
Den skulle släppas och skickas ut 31/5. Nu är den snart 2 månader försenad. Någon som fått sitt ex?

Tråkig läsning, gör ont i klockhjärtat och känner med alla inblandade. 🫶

Det har lyfts många punkter från olika håll vilket inte ger en vacker bild och helt naturligt väcker funderingar och upprördhet. Till viss del är det ju risker som finns vid handel mellan privatpersoner men också vad man ej tycker att man ska hamna i här på KS om man är lite ”försiktig”, kollar historik och GG. I detta fall svårt, fanns vissa tidigare tecken på ”strul” men ändå. Ett av de största fördelarna med KS imho är ju att man ska kunna handla lite säkrare med bättre chanser till god affär klocknördar emellan, men lite bättre koll, etc. Är ingen garanti i sig själv dock.

Tycker att GG trådarna har en viktig funktion, där bör man vända sig och använda för att flagga för välgrundade och rättvisa invändningar/varningar. En specifik tråd som den här är jag tveksam till, som en specifik uthängning, känns inte rätt någonstans, välgrundad eller ej. Får lite känsla av en ”skenrättegång” över sig. Rent generellt, hur illa en person än har betett sig, är min uppfattning att vara försiktig då all fakta och förståelse med all sannolikhet ej är känd. Jag har samtidigt all förståelse för att man från en part med känd fakta kan vara väldigt upprörd och vill flagga och hänga ut någon, men det kan slå väldigt slint.

Mitt förslag och åsikt är att använda våra GG trådar, på ett väldigt sakligt och rättvist sätt, därifrån kan alla själv skapa sin uppfattning och ta kontakt med inblandade. Och engagera direkt mot KS ledning vid behov, och givetvis ska de ta nödvändiga och avvägda åtgärder. Samt även ta steg med polisanmälning om så ska vara fallet, kan ju också nämnas i en GG.

Jag hoppas innerligt allt ordnar sig för alla inblandade på ett rättvist sätt! Det vara mina 2c i all välmening.

Tråkig läsning, gör ont i klockhjärtat och känner med alla inblandade. 🫶

Det har lyfts många punkter från olika håll vilket inte ger en vacker bild och helt naturligt väcker funderingar och upprördhet. Till viss del är det ju risker som finns vid handel mellan privatpersoner men också vad man ej tycker att man ska hamna i här på KS om man är lite ”försiktig”, kollar historik och GG. I detta fall svårt, fanns vissa tidigare tecken på ”strul” men ändå. Ett av de största fördelarna med KS imho är ju att man ska kunna handla lite säkrare med bättre chanser till god affär klocknördar emellan, men lite bättre koll, etc. Är ingen garanti i sig själv dock.

Tycker att GG trådarna har en viktig funktion, där bör man vända sig och använda för att flagga för välgrundade och rättvisa invändningar/varningar. En specifik tråd som den här är jag tveksam till, som en specifik uthängning, känns inte rätt någonstans, välgrundad eller ej. Får lite känsla av en ”skenrättegång” över sig. Rent generellt, hur illa en person än har betett sig, är min uppfattning att vara försiktig då all fakta och förståelse med all sannolikhet ej är känd. Jag har samtidigt all förståelse för att man från en part med känd fakta kan vara väldigt upprörd och vill flagga och hänga ut någon, men det kan slå väldigt slint.

Mitt förslag och åsikt är att använda våra GG trådar, på ett väldigt sakligt och rättvist sätt, därifrån kan alla själv skapa sin uppfattning och ta kontakt med inblandade. Och engagera direkt mot KS ledning vid behov, och givetvis ska de ta nödvändiga och avvägda åtgärder. Samt även ta steg med polisanmälning om så ska vara fallet, kan ju också nämnas i en GG.

Jag hoppas innerligt allt ordnar sig för alla inblandade på ett rättvist sätt! Det vara mina 2c i all välmening.
Tror tyvärr att det behövdes en tråd för just det här fallet. Många här har ju uttryckt att dom inte ens hade tänkt tanken att kolla ägg-tråden eftersom personen i fråga är såpass välkänd på forumet.

Tror tyvärr att det behövdes en tråd för just det här fallet. Många här har ju uttryckt att dom inte ens hade tänkt tanken att kolla ägg-tråden eftersom personen i fråga är såpass välkänd på forumet.
Tack för kommentaren och jag förstår ditt inlägg. Om man kollar GG tråden ser jag att den på långt när speglar vad denna tråd har gett sken av, vilket är knepigt och höjer ytterligare frågor. Det hade inte hjälp att kolla in GG även om de hade gjort det. Varför är det ett ”gap” här, har det ej postats? Mitt inlägg här är att vi bör använda våra GG trådar för alla transaktioner vi gör med personer på forumet, på gott och ont, och göra det sakligt och öppet, samt alltid kolla in denna oavsett, inte minst när det handlar om en större portion pengar. Om så hade varit fallet så tror jag vi hade undvikit trådar som denna.

Tillbaka
Topp