• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING: TimeToWatch.dk

wundlander

I know I look great in my Mustache
Det tråkiga med den här typen av trådar är att de tycks handla mindre om att varna klockvänner om en eventuellt strulig säljare och mer om att rulla den jäveln i tjära och fjädrar.
Det tycks inte spela någon roll vad TS har för avsikter, lik förbannat spårar det ur.
Lite för många här som går igång på det.
 

Ola G

Cartier
Tråkig tråd det här - även om den är informativ
Kan vi inte bara låsa den och säga att TimeToWtach.dk har fått en hel del oönskad uppmärksamhet som han säkert får betala en hel del för i sin verksamhet
Oberoende vad som sagt och gjorts, så hedrar det Säljaren att han svarar för sig och inte gömmer sig, att det sedan tog så pass lång tid att göra det som borde gjorts tidigare, det får å andra sidan läggas säljaren till last.
Gå vidare i livet, köp nya klockor och var lyckliga
Mvh
Ola G
 

Englunds

Breitling
Det är inte synd om Mads.

Mads har valt att starta ett företag som bland annat verkar på internet i forummiljö (och jag tror alla här vet vad det innebär) och på så vis frivilligt utsatt sig för potentiella forumstormar (som är långt ifrån ovanligt på internet) i syfte att tjäna pengar.

Det finns ingen mediakanal som kommer helt utan risk. Även stora företag som väljer att annonsera i stor skala kan väcka anstöt med sina annonser och på så vis få dålig publicitet, hantera arga kunder m.m och det är en risk de är villiga att ta och de har också en modell för sådana event.
Startar man en verksamhet utan att kunna branschen man verkar i,utan att kunna konsumentköplagen , utan att ha en model/know how för kundomhändertagande eller en buffert för oförutsedda utgifter (som returer) kommer firmans intäkter bli därefter. Många mindre företag på Internet lever till stor del på exceptionellt kundbemötande och får därmed istället stormar av ryggdunkningar och fanatiska fans på forumen. Så funkar internet.

Den enda konsekvens som jag ser av det hela är att Mads förhoppningsvis har lärt sig något om vad det innebär att vara företagare och om han sedan är driftig nog att ta sig ur det hela kommer han få en belöning för det. Kan han inte det så kommer förtjänsten istället hamna hos någon som är bättre än honom på att handla med klockor och väljer försäljningskanaler som han förstår och kan hantera.

Marknaden är enkel och självsanerande.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
As usual there are always two sides to a story and we have nothing to hide.

First of all Viktor refused to return the watch right after he received it. This was of course the best solution for all parts but was not accepted. He had cut that out of the mail correspondence in his post here on klocksnack. His own words from the mail 15. April was: "I am not interested in returning the watch since it is hard to find another one". I read this as an acceptance of the watch as it is and with the delivered accessories. He also started using it hence it was a new watch and the accessories was not as he expected it. He was aware of the box fail from day one.

We are not claiming that the box does not diminish the value of the watch - But this is not a limited edition watch but a regular production watch, hence the box is not something that commands e.g a 5.000 DKK premium or diminishes the price by an equal amount. Also it is not as if the watch is missing a box - It is missing the inner pillow as well as the plexi crystal. This is highy regrettable, but not something that cannot be fixed. We have offered to take back the watch at a slightly lower price, since it has been worn for the better part of a month - or a financial compensation matching that of the estimated marketprice for a box. Viktor has declined both, which he is of course also entitled to. We would like to settle the matter to both parties satisfaction, but it seems that Viktor is not willing to settle the matter for anything less than a full refund, which I honestly dont think he is entitled to since the watch has been worn and no longer in same condition as delivered.

We bought the watch from a trusted source who got it directly from Panerai and we are 99 % sure that the error actually lies with the Panerai or the AD and the watch was never supplied with the correct inner pillow or plexi. Why should we change it? Admittedly we were not even aware that the watch should have come with an extra Plexi, as we had previously sold 2 other new PAM372, that did not come with these accessories. To expect a greymarket dealer to know the specifics of every model from every brand and every age, is perhaps asking a bit much? There are thousands of references on the different brands and even more different combinations in terms of accessories depending on what year/series etc a watch is from. We cant know all the specific details - Unfortunately.

Shortform - We acknowledge that the inner pillow of the box is incorrect and that the crystal is missing. For this we have offered a compensation, which Viktor has declined. We have also offered to take it back at a slightly lower price, since the watch and especially the straps has been used which he also declined - Both without suggesting any alternatives solusions.

So for that reason Viktor decided to report a case, which again is regrettable but apparently what he wants. We cannot do anything about this. BUT to show that WE are willing to work on a solution and that we have no ill will towards any of the users participating in this thread, let alone Viktor - We will take back the watch at a full refund, even though we firmly believe that we have already done what we could to resolve it and that Viktor is not actually entitled to a full refund. It's just not worth the hassle and we can just conclude that our days advertising on this forum are over. Judging by this thread there seems to be some animosity towards us, which we quite frankly dont understand - and for that reason we can just conclude that Klocksnack is no longer a forum we wish to advertise on. Viktor has been contacted directly and has been instructed to return the watch for a full refund and we consider the matter closed.

We would like to take this opportunity to thank all the users on Klocksnack for their time and for clicking on our adds. The good thing is that we have had a lot of happy Swedish buyers and still have. We will continiue to do our best to act professional despite we only sell watches as a spare time occupation next to our full time jobs. Spending every evening surfing watches and answering mails has to be fun. We do this because we love watches and not to make a living out if it...

Kind regards

Mads Gjødesen
Timetowatch.DK


Givetvis är det bra att ni backar och gör vad ni kan för att rädda ert rykte, men det är ganska genomskinligt att ni gör detta enbart för att inte tappa potentiella kunder. Att backa först när det blåser snålt ger inte många plus till TimeToWatch.dk i min bok. Ni är nog brända på det här forumet, för lång tid framöver.
 

Cryssarn

Rolex
svenskarna mer krävande....herregud. har man målat in sig i ett hörn så får man ta konsekvenserna. Sen får man kära sig av det, gå vidare och inte göra det igen. Är egentligen inte svårare än så. Tabbar man sig så städar man efter sig. Så otroligt enkelt.
Sen tror jag väl inte att någon skriver här med en dold agenda mot Mads. Hade han bara tacklat det hela lite bättre så hade nog inte forumet brunnit av på samma sätt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Här är beviset på att svenskar
ladda ned (1).jpg

inte är mer krävande
24281.JPG

än danskar.
 

hedbrg

Panerai
Ang alla nöjda röster om att det gått problemfritt att handla med timetowatch tidigare så är det väl ingen som hamnat i en klurig situation om fått smidig hjälp? När allt flyter på behövs det inget proffs för att en affär ska vara smidig.
Det är när de skiter sig lite och krånglar som det visar sig vad en handlare går för, därför väger ett sånt här case med kass kundkontakt tyngre än 20 positiva där det bara handlat om utbyte mellan ur och slantar.
 

E.Z.

Panerai
Det tråkiga med den här typen av trådar är att de tycks handla mindre om att varna klockvänner om en eventuellt strulig säljare och mer om att rulla den jäveln i tjära och fjädrar.
Det tycks inte spela någon roll vad TS har för avsikter, lik förbannat spårar det ur.
Lite för många här som går igång på det.

Kunde inte sagt det bättre själv! Det finns ju för tusan ett goodguys & badguys utrymme för de synpunkter som Viktor har.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nästa gång någon vill skriva om en sak mot en handlare eller urmakare så ha den goda etiketten att utelämna namnet på denne. Det riskerar lätt att bli ett drev som vi sett alltför många gånger i massmedia. Ingen tjänar i längden på detta IMO.


Hur gagnar det andra medlemmar? Och vilken relevans ger det inlägget? En av anledningarna är väl att varna och berätta om sina erfarenheter?

"Jag köpte en klocka av en klockhandlare som vi kan kalla 'X', och blev totalblåst - akta er för honom..."

DOCK tenderar det att bli trådar där man kölhalar säljaren och många har svårt att vara sakliga. Det håller jag med om är fel.
 

JohnDoe

Rolex
Vill påminna alla som har någon form av näthandel att det nu införs gemensamma eu regler för tvistelösning och att man på sin site nu måste ha info/länk till gällande site för tvistelösning. Har man inte det kan bli dyrt. Varje land måste sätta upp konsumentsite med koppling mot eu site osv. Så googla och kolla att ni uppfyller de reglerna när det är dags....
 

Mojohe

Breitling
Et opklarende spørgsmål :

Den 15 april modtager Bingoraalf uret.
Den 21 april ( han skriver 6 dage senere i sin beretning ) googler han og finder ud af at boksen ikke er den rigtige
Den 8 maj påtaler han til TTW at boksen ikke er den rigtige

Hvis disse datoer er rigtige efterlader det mig med det spørgsmål : Hvorfor tager han ikke kontakt umiddelbart efter den 21 april og kræver at ophæve handlen? Her er han jo indenfor de 14 dages fuld returret. Hvis jeg var utilfreds havde jeg da sendt det retur og krævet at sælger betaler omkostninger ( forsendelse ) begge veje. Da han skriver d. 8 maj er perioden med fuld returret jo udløbet. Jeg er ikke ude på at starte en landskamp mellem Danmark og Sverige - jeg har kun det bedste at sige om Sverige ( I har givet mig Kent, Abba, Mackmyra og mange gode oplevelser i Malmö, Göteborg, Stockholm ect. ). Jeg siger bare at jeg ville følge min mavefornemmelse og sende det ur retur inden for de 14 dage, hvis der bare var det mindste det gjorde mig utilfreds. Når jeg bruger + 40.000 kr på et ur skal jeg være glad!
Mvh
Morten
Danmark
 

Cryssarn

Rolex
Et opklarende spørgsmål :

Den 15 april modtager Bingoraalf uret.
Den 21 april ( han skriver 6 dage senere i sin beretning ) googler han og finder ud af at boksen ikke er den rigtige
Den 8 maj påtaler han til TTW at boksen ikke er den rigtige

Hvis disse datoer er rigtige efterlader det mig med det spørgsmål : Hvorfor tager han ikke kontakt umiddelbart efter den 21 april og kræver at ophæve handlen? Her er han jo indenfor de 14 dages fuld returret. Hvis jeg var utilfreds havde jeg da sendt det retur og krævet at sælger betaler omkostninger ( forsendelse ) begge veje. Da han skriver d. 8 maj er perioden med fuld returret jo udløbet. Jeg er ikke ude på at starte en landskamp mellem Danmark og Sverige - jeg har kun det bedste at sige om Sverige ( I har givet mig Kent, Abba, Mackmyra og mange gode oplevelser i Malmö, Göteborg, Stockholm ect. ). Jeg siger bare at jeg ville følge min mavefornemmelse og sende det ur retur inden for de 14 dage, hvis der bare var det mindste det gjorde mig utilfreds. Når jeg bruger + 40.000 kr på et ur skal jeg være glad!
Mvh
Morten
Danmark
Fast det var ju bara plexit till en början. inte boxen. Mads skulle sen kolla upp det. När det tog för lång tid så kontaktade Viktor Panerai och fick då reda på att boxen var felaktig.
"varför fick jag inte 100%iga grejer?" det är en fråga Mads borde ställa sin kontakt.
ångerrätt och reklamation är dessutom inte alls samma sak
 

Landshark

Cartier
Et opklarende spørgsmål :

Den 15 april modtager Bingoraalf uret.
Den 21 april ( han skriver 6 dage senere i sin beretning ) googler han og finder ud af at boksen ikke er den rigtige
Den 8 maj påtaler han til TTW at boksen ikke er den rigtige

Hvis disse datoer er rigtige efterlader det mig med det spørgsmål : Hvorfor tager han ikke kontakt umiddelbart efter den 21 april og kræver at ophæve handlen? Her er han jo indenfor de 14 dages fuld returret. Hvis jeg var utilfreds havde jeg da sendt det retur og krævet at sælger betaler omkostninger ( forsendelse ) begge veje. Da han skriver d. 8 maj er perioden med fuld returret jo udløbet. Jeg er ikke ude på at starte en landskamp mellem Danmark og Sverige - jeg har kun det bedste at sige om Sverige ( I har givet mig Kent, Abba, Mackmyra og mange gode oplevelser i Malmö, Göteborg, Stockholm ect. ). Jeg siger bare at jeg ville følge min mavefornemmelse og sende det ur retur inden for de 14 dage, hvis der bare var det mindste det gjorde mig utilfreds. Når jeg bruger + 40.000 kr på et ur skal jeg være glad!
Mvh
Morten
Danmark

"Sex dagar sedan" (six days ago) skriver TS den 11 maj. Uppklarat!?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Et opklarende spørgsmål :

Den 15 april modtager Bingoraalf uret.
Den 21 april ( han skriver 6 dage senere i sin beretning ) googler han og finder ud af at boksen ikke er den rigtige
Den 8 maj påtaler han til TTW at boksen ikke er den rigtige

Hvis disse datoer er rigtige efterlader det mig med det spørgsmål : Hvorfor tager han ikke kontakt umiddelbart efter den 21 april og kræver at ophæve handlen? Her er han jo indenfor de 14 dages fuld returret. Hvis jeg var utilfreds havde jeg da sendt det retur og krævet at sælger betaler omkostninger ( forsendelse ) begge veje. Da han skriver d. 8 maj er perioden med fuld returret jo udløbet. Jeg er ikke ude på at starte en landskamp mellem Danmark og Sverige - jeg har kun det bedste at sige om Sverige ( I har givet mig Kent, Abba, Mackmyra og mange gode oplevelser i Malmö, Göteborg, Stockholm ect. ). Jeg siger bare at jeg ville følge min mavefornemmelse og sende det ur retur inden for de 14 dage, hvis der bare var det mindste det gjorde mig utilfreds. Når jeg bruger + 40.000 kr på et ur skal jeg være glad!
Mvh
Morten
Danmark

PEACE BROTHER the war is ower!
645@70.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Et opklarende spørgsmål :

Den 15 april modtager Bingoraalf uret.
Den 21 april ( han skriver 6 dage senere i sin beretning ) googler han og finder ud af at boksen ikke er den rigtige
Den 8 maj påtaler han til TTW at boksen ikke er den rigtige

Hvis disse datoer er rigtige efterlader det mig med det spørgsmål : Hvorfor tager han ikke kontakt umiddelbart efter den 21 april og kræver at ophæve handlen? Her er han jo indenfor de 14 dages fuld returret. Hvis jeg var utilfreds havde jeg da sendt det retur og krævet at sælger betaler omkostninger ( forsendelse ) begge veje. Da han skriver d. 8 maj er perioden med fuld returret jo udløbet. Jeg er ikke ude på at starte en landskamp mellem Danmark og Sverige - jeg har kun det bedste at sige om Sverige ( I har givet mig Kent, Abba, Mackmyra og mange gode oplevelser i Malmö, Göteborg, Stockholm ect. ). Jeg siger bare at jeg ville følge min mavefornemmelse og sende det ur retur inden for de 14 dage, hvis der bare var det mindste det gjorde mig utilfreds. Når jeg bruger + 40.000 kr på et ur skal jeg være glad!
Mvh
Morten
Danmark
You are still arguing according to what you think should apply, just like TTW kept arguing that the 14 days had past. It has no relevance in this case since the item was not sold as described. The buyer has two years to return the item if the item is not sold as described or has a relevant fault (according to the consumer law). What is it about that that you have a hard time understanding? It doesn't matter that TTW has a 14 day return period since terms stated in the law are not allowed to be broken.
 

Mojohe

Breitling
You are still arguing according to what you think should apply, just like TTW kept arguing that the 14 days had past. It has no relevance in this case since the item was not sold as described. The buyer has two years to return the item if the item is not sold as described or has a relevant fault (according to the consumer law). What is it about that that you have a hard time understanding? It doesn't matter that TTW has a 14 day return period since terms stated in the law are not allowed to be broken.


Så hvis jeg køber en bil og der er den mindste afvigelse fra hvad sælger har beskrevet da jeg købte den, kan jeg køre løs i 2 år og så dagen før de 2 år afleverede bilen retur med krav om fuld tilbagebetaling? Det er hvad jeg har svært ved at forstå.
 

Cryssarn

Rolex
Så hvis jeg køber en bil og der er den mindste afvigelse fra hvad sælger har beskrevet da jeg købte den, kan jeg køre løs i 2 år og så dagen før de 2 år afleverede bilen retur med krav om fuld tilbagebetaling? Det er hvad jeg har svært ved at forstå.
herregud...nej :confused:. dom lagar felet och du rullar runt i en hyrbil gratis medan dom gör det. Min bror köpte en bil här för ca 1 år sedan ( begagnad ). I vintras så märkte han att stolsvärmen inte fungerade. det hade då gått ca 1 månad över 2 år. dom tog in och bytte hans stolar på goodwill. inga som helst problem.
motfråga här. vad gör Mads om han säljer en dykare som visar sig att inte vara tät? efter 2 månader är köparen på mallis och hoppar i plurret...OPS, den höll inte tätt. Kör han på samma spår då kan man undra?

sen jag jag dra en parallel med bilar också. Du lämnar in din bil på service i tron om att du endast får rätt delar. Efter ett par månader märker du att det är det inte alls. "visst", säger verkstan. "vi kan byta ut grejerna. men du måste ju betala för bytet" seems right to you?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så hvis jeg køber en bil og der er den mindste afvigelse fra hvad sælger har beskrevet da jeg købte den, kan jeg køre løs i 2 år og så dagen før de 2 år afleverede bilen retur med krav om fuld tilbagebetaling? Det er hvad jeg har svært ved at forstå.
No, the fault has to be of significance and the seller has the right to take a reasonable fee for the time the item has been used. I do however think the seller in this case would have a hard time in court to validate anything else than a full refund since the first fault was sated so early and since the buyer is paying for the shipment back to the buyer.

We are not talking about 2 years worth of wear here, it's a few weeks and it hasn't even been used on the original strap if I remember correctly. I would assume that the watch is still in perfect or close to perfect condition.

And like TTW said, he sells his watches as used.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Så hvis jeg køber en bil og der er den mindste afvigelse fra hvad sælger har beskrevet da jeg købte den, kan jeg køre løs i 2 år og så dagen før de 2 år afleverede bilen retur med krav om fuld tilbagebetaling? Det er hvad jeg har svært ved at forstå.

The seller always have the option to either fix the fault or compensate the buyer for the fault, if the buyer choose to claim that the contract should be annulled. For this option to be available, such a solution must be made within a reasonable time and without cost or significant inconvenience for the buyer. The buyer always have the right to claim that the product was faulty if this message is sent withing two months of him or her finding the product faulty.

This is according to swedish consumer law but I'm pretty sure that danish consumer laws have a similar solution, if danish laws are applicable.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
You are still arguing according to what you think should apply, just like TTW kept arguing that the 14 days had past. It has no relevance in this case since the item was not sold as described. The buyer has two years to return the item if the item is not sold as described or has a relevant fault (according to the consumer law).

Nja. Det är tre års reklamationsrätt på ett ursprungsfel. Svensk lag. Vad som gäller när en vara inte är som det beskrevs vid försäljningstillfället vet jag inte. Om du har en referens på att det är det samma som ett ursprungsfel så visa mig gärna. Någonstans finns det ju en gränsdragning som en domstol säkert har dragit - men jag kan för lite juridik för att leta upp en sån gräns...

14 dagars ångerrätt gäller vid distansköp. Svensk lag.
 

M.U

Rolex
Tycker det vore synd om de slutade posta i säljtråden då de ofta har bra klockor till bra priser.

För övrigt så sålde de en Speedy till min kollega i torsdagskväll. Han var super nöjd och hade den redan måndag eftermiddag. Snabbt, snyggt och enkelt. Att "spotta" på dom är bara onödigt pga en miss. Vad jag läst innan är många nöjda med dom i goodguy/badguy tråden.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tycker det vore synd om de slutade posta i säljtråden då de ofta har bra klockor till bra priser.

För övrigt så sålde de en Speedy till min kollega i torsdagskväll. Han var super nöjd och hade den redan måndag eftermiddag. Snabbt, snyggt och enkelt. Att "spotta" på dom är bara onödigt pga en miss. Vad jag läst innan är många nöjda med dom i goodguy/badguy tråden.

Fast det är inte missen i sig som är problemet utan hanteringen av den. Att andra köpare kan bli nöjda är ju självklart, men precis som TS hade jag varit sur om något säljs som full set och sedemera sen inte är det. Inte minst då det påverkar värdet. Och då till en början få svaret att det mer eller mindre är mitt fel.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vad spelar det för roll om säljaren är snabb på att skicka varorna och ta betalt?
Det är ju kundservicen som är det viktigaste, eftersom det är den som får en som kund att återvända.
 

Cryssarn

Rolex
Tycker det vore synd om de slutade posta i säljtråden då de ofta har bra klockor till bra priser.

För övrigt så sålde de en Speedy till min kollega i torsdagskväll. Han var super nöjd och hade den redan måndag eftermiddag. Snabbt, snyggt och enkelt. Att "spotta" på dom är bara onödigt pga en miss. Vad jag läst innan är många nöjda med dom i goodguy/badguy tråden.
En miss han inte hade någon större lust att rätta till, och dessutom veva bort det hela som att boxen inte har något värde gör ju inte saken bättre direkt
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja. Det är tre års reklamationsrätt på ett ursprungsfel. Svensk lag. Vad som gäller när en vara inte är som det beskrevs vid försäljningstillfället vet jag inte. Om du har en referens på att det är det samma som ett ursprungsfel så visa mig gärna. Någonstans finns det ju en gränsdragning som en domstol säkert har dragit - men jag kan för lite juridik för att leta upp en sån gräns...

14 dagars ångerrätt gäller vid distansköp. Svensk lag.
Konsumentköplag:
image.jpg
image.jpg


^ Är inte varan som beskriven så räknas det som ett fel på varan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack för att du delar med dig. Enligt min uppfattning har han fört dig bakom ljuset från första början genom att ge dig felaktig information. Han har helt enkelt inte kunskapen som krävs för att göra seriösa affärer med proffs. Den fråga du ställer, underskattar han genom att svara klyschigt "It comes like when it leave the AD with all boxes and accessories". Han förstår inte hur viktig den frågan är. Det är inga fel med att vara okunnig, bara man vet om det, för då kan man fråga. Det bästa för båda parter är att backa affären. Den finns tendens till respektlöshet och nonchalans i detta som inte känns helt bra, tyvärr. Hoppas på det bästa. Att Paneristis är noga med att allt är med och att det påverkar priset är hu inga problem att leda i bevis, men skönast för Er båda är att båda backar. Du köper din klocka från annat håll och han säljer den igen med informationen att den inte är komplett så som från AD.
 
Topp