• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart lunchar ni?

Lunchar ni ute eller tar ni med matlåda till jobbet?

  • Äter självklart ute, man är ju inte sosse!

    Röster: 53 55.2%
  • Jag gör matlådor, man kan spara 100 kr om dagen på detta sätt, och den som spar han har!

    Röster: 34 35.4%
  • Jag gör egna matlådor men äter dem själv på toaletten och säger till andra jag äter ute.

    Röster: 9 9.4%

  • Totala väljare
    96

Sjobedan

Rolex
Har kantina på jobb, med ett riktigt bra urval av mat (oftast) kostar 30:-.

Tidigare så blev det utelunch någon gång i veckan. Faktiskt inget jag saknar :)
 

Ketan

Cartier
Industriknegare och brukar tag med mig matlåda. Händer att jag går och äter lunch på jobbet
 
Senast ändrad:
Prinsen, klassisk husman i det övre spannet.

BTW, hur kan du missat den om du brukar äta på Riche? :confused:

En mycket rimlig fråga. :) Tyvärr är det det enkla svaret att jag inte har bott i stan så värst länge (7 månader), så jag är forfarande i upptäcktsfasen vad gäller trevliga lunchställen. Och tack för svaret, Prinsen ska testas inom kort!

Referensen till Riche var mest på skämt eftersom TS (i stort korrekta) fördomar gav ett bra uppslag, även om det har blivit ett gäng luncher där på senare tid.
 
Lunch ute typ varenda dag, fullkomligt vansinne ekonomiskt men jag fullkomligt avskyr microvärmd mat.
Ska försöka skärpa mig och lägga pengarna på nåt roligare!
Fast är det verkligen vansinne? 22*90 kr = 1980 kr... Säg att du skulle laga motsvarande för 30 kr/måltid (vet inte vad som är rimligt, men de få gånger jag lagar mat kommer jag inte under 30/måltid), så är skillnaden per månad endast 1980-660 = 1320 kr. Kan förstås ha förståelse för att det kan vara en betydande utgift för vissa, men för många vuxna är det inte mycket pengar. Samtidigt som det ger möjligheten till att lägga tid på annat.

Slutligen förstår jag att 90 kr-lunch kanske är klurigt att hitta i Sthlm, men i övriga landet går det utan att behöva leta sig fördärvad.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Om jag äter så äter jag på något av alla lunchställerna i närheten.
Ingen toppmat, men vafan. Har aldrig med matlåda. :)
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fast är det verkligen vansinne? 22*90 kr = 1980 kr... Säg att du skulle laga motsvarande för 30 kr/måltid (vet inte vad som är rimligt, men de få gånger jag lagar mat kommer jag inte under 30/måltid), så är skillnaden per månad endast 1980-660 = 1320 kr. Kan förstås ha förståelse för att det kan vara en betydande utgift för vissa, men för många vuxna är det inte mycket pengar. Samtidigt som det ger möjligheten till att lägga tid på annat.

Slutligen förstår jag att 90 kr-lunch kanske är klurigt att hitta i Sthlm, men i övriga landet går det utan att behöva leta sig fördärvad.

16000 per år och så ränta på det i 20 år så har du typ en ny bil eller så.

...för vissa vuxna är det en hel del.

Trött kommentar - jag vet. Men att äta ute varje dag är tröttsamt tycker jag, som tvingas äta en del ute i andra sammanhang, och matlåda behöver verkligen inte vara trist. Och att laga en extra låda om man ändå lagar mat på kvällen tar verkligen 0 extra tid (möjligen 30 sekunder för att faktiskt läggs det i lådan).
 

ScubaKing

Audemars
Gör matlåda för 10 middagar på söndag. Vilket räcker både för lunchlåda och middagslåda. Lägger hellre ned 1-2h matlagning på söndag än 30 min varje dag när man kommer hem.

Risken att man impulsköper mat påvägen hem minskar samt spontanköpen på Ica har minskat drastiskt sedan jag började göra så.

Grymt! Vad lagar du som håller sig fräsht en vecka i kylen?
 

ScubaKing

Audemars
Som jurist som jobbar på bank är svaret redan givet i TS post, så jag undrar lite försynt över vad det är för trevligt ställe som visas på bild nr2? Köttbullarna på Riche är ju trevliga men det börjar bli lite uttjatat att äta där varje dag.
.
.
.
:D

Skämt åsido så är jag också en del av trenden ovan, vill säga att jag inser att jag äter ute för ofta, är för lat för att göra matlåda och har en underbar sambo som ändå gör matlåda 2-3 dagar i veckan.
Och bara för att bidra liiite till trådens fråge iaf så är ju ärlig husmanskost till rimliga priser en klar favorit om man ska äta ute.

Restaurang Prinsen! Dyyyr lunch..
 
Senast ändrad:

Josef B

Bestraffaren
Just nu? Marseille, runt Vieux Port.
20170726_150800.jpg
 

Seinfeld

Omega

Johanw

Cartier
Sambo som är grym på att laga mat så kör matlåda på gårdagens rester. Är 99av100 ggr godare än utelunch. Finns inget jag blir så besviken på som luncher ute. Dyrt, dåligt, ofta stimmigt. Bättre då gå ut på kväll/helg och då njuta.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag kör matlåda för det mesta, äter lunch ute ett par gånger i månaden. Jag tar bara en halvtimmes lunchstängt, och så hinner jag inte uteluncha. Ibland tar jag dock en timme, och går ut och äter.

Matlådor tenderar (i alla fall i mitt fall) att vara mer varierade och hälsosammare än utelunch, och det kan ju vara en fördel. Sedan tar det som tidigare sagts inte många sekunder att lägga ned extramaten i en låda, och merkostnaden för en extra portion är inte många kronor.

Hade det funnit fler lunchställen i min stad och jag hade känt mig ok med att ta längre lunch hade situationen kanske varit en annan.
 

Bottega

Cartier
Jag köper matlådor på Coop vid mitt jobb. De använder deras egna råvaror och tillagar stora portioner matlådor.
Maträtter såsom:
  • Alla former utav Pastarätter, Lasagne, Pasta ost skinksås, köttfärssås, Saffran och räksås osv.
  • Husmanskost, wallenbergare, kycklinggrytor med ris, stuvade makaroner falukorv, fläskfilé med gratäng.
  • kallskuret på somrarna.
  • 2 gång i månaden kör de kalv entrecote med gratäng
  • Asiatisk mat, nudlar med biff och grönsaker, asiatisk inspirerade rätter.
LISTAN KAN GÖRAS LÅNG! När de gör matlådor så har de alltid tre olika rätter framme.
Pris per matlåda: 55:- och när de har stått i tre dagar säljs de för 28.50:-, det är då jag kommer in och köper på mig 4-8 lådor på ett svep och fryser in på jobbet. Tidigare gjorde jag storkok, men träffade en tjej så jag fick aldrig tid med det längre :D
 
Topp