• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart ska man köpa en ny Rolex 114060 och hur gör man med försäkring?

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Absolut att man kan ringa runt och kolla lagerstatus, men att ringa runt för att spara kronor och ören är nog det som @sjökvist syftar på ;)
Ser inget fel i att ringa/maila runt och fråga om pris. Det är som sagt ett helt normalt förfarande inom många andra områden. Har tidigare skrivit att klockbranschen i Sverige ligger efter många andra branscher och att de kommer att få ett tufft uppvaknande om de inte anpassar sina priser till övriga Europa.
 
Aha det är så det fungerar. Är ju inte helt kunnig på detta område. Så detta forum är ju en guldgruva av kunskap. Men prismässigt sätt kan väll knappas en Ad gå ner från 65-66 till 53 det verkar ju vara helt galet. Hur kommer det sig att dessa gråhandlare kan sälja dem så billigt? Förstår inte det?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Aha det är så det fungerar. Är ju inte helt kunnig på detta område. Så detta forum är ju en guldgruva av kunskap. Men prismässigt sätt kan väll knappas en Ad gå ner från 65-66 till 53 det verkar ju vara helt galet. Hur kommer det sig att dessa gråhandlare kan sälja dem så billigt? Förstår inte det?
För att en Rolex AD i genomsnitt har 40-50% marginal på klockorna de säljer. Sök lite på nätet angående marginaler så kan du bilda dig en egen uppfattning.

Som jag förstått är den modell du tittar på väldigt populär vilket gör att ADs inte behöver sänka priset, de säljs ändå. Men det skadar inte att kontakta ett par olika, kolla om de har modellen hemma och vad du kan få för pris om du är beredd att slå till direkt via telefon.
 

tissoter

Audemars
Aha det är så det fungerar. Är ju inte helt kunnig på detta område. Så detta forum är ju en guldgruva av kunskap. Men prismässigt sätt kan väll knappas en Ad gå ner från 65-66 till 53 det verkar ju vara helt galet. Hur kommer det sig att dessa gråhandlare kan sälja dem så billigt? Förstår inte det?
Det beror sannolikt på att vissa riktiga Rolex-AD i världen säljer för "få" klockor enligt vad de måste för att få behålla AD-stämpeln.
Då kan man tänka sig att det kan vara värt och sälja en del klockor utan att göra "så mycket/ingen" vinst för att få behålla den.

Därför blir det så billigt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det beror sannolikt på att vissa riktiga Rolex-AD i världen säljer för "få" klockor enligt vad de måste för att få behålla AD-stämpeln. Då kan man tänka sig att det kan vara värt och sälja en del klockor utan att göra "så mycket/ingen" vinst för att få behålla den.
Och de omvända existerar också: Svenska ADs som utan problem går långt under utländska priser bara för att sälja tillräckligt av det märket varje år.
 

tissoter

Audemars
K&s är? vad får man ge för en begagnad då? Och hur vet kan man säkerställa att den är äkta?
Finns lite olika sätt att göra det.

1. Köp av en välrenommerad säljare här på KS.
2. Gör upp affären på Pantbank/Klockbutik.
3. Om du är osäker, plocka ut ett äkthetsintyg hos Kaplans ( Kaplans är ett företag som värderar och säljer begagnade varor i Stockholm bland annat )
 
Det beror sannolikt på att vissa riktiga Rolex-AD i världen säljer för "få" klockor enligt vad de måste för att få behålla AD-stämpeln.
Då kan man tänka sig att det kan vara värt och sälja en del klockor utan att göra "så mycket/ingen" vinst för att få behålla den.

Därför blir det så billigt.
Jaha så Ad säljer till gråhandlare för att få upp försäljningsstatestiken, det är ju helt galet....
Klockmarknaden verkar ju var lite skum tänker jag som novis...
 

tissoter

Audemars
Jaha så Ad säljer till gråhandlare för att få upp försäljningsstatestiken, det är ju helt galet....
Klockmarknaden verkar ju var lite skum tänker jag som novis...
Exakt så! :) Ja, det är galet men som ett exempel så finns det väldigt många AD i vissa städer och då gör det att konkurrensen är mycket tuffare.
 
Finns lite olika sätt att göra det.

1. Köp av en välrenommerad säljare här på KS.
2. Gör upp affären på Pantbank/Klockbutik.
3. Om du är osäker, plocka ut ett äkthetsintyg hos Kaplans ( Kaplans är ett företag som värderar och säljer begagnade varor i Stockholm bland annat )

1. Aha ok :)
2. Så pantbanker och klockbutiker hjälper till med detta? Har du några du kan rekommendera? Vad kostar det?
3. Ok de hjälper också till med det....

Grymt tack för infon :)
 

Zingo

Rolex
Hur mycket vill du betala för den? Vill du göra det enkelt eller anstränga sig lite för att spara pengar? Har det betydelse för dig om du hämtar den i affär eller får den med bud? Några alternativ som flera redan har skrivit om:
1) Köp hos AD. Listar 66,5 tkr. Vet inte om de kan göra nån tusing på den?
2) Köp ex via C24. Från någon av de större/kända aktörerna. Pris -10 tkr ish.
3) köp en på köp och sälj. Mer eller mindre ny. Pris -10 tkr ish.
4) Flyg till Amsterdam och plocka upp en på Shiphol. Pris -12 tkr ish efter en snik flygbiljett. Kolla i flygplatstråden om nån har dagsfärskt pris.
 

tissoter

Audemars
1. Aha ok :)
2. Så pantbanker och klockbutiker hjälper till med detta? Har du några du kan rekommendera? Vad kostar det?
3. Ok de hjälper också till med det....

Grymt tack för infon :)
Har ingen speciell jag kan rekommendera för att göra upp affär i men jag skulle råda till att kontakta Rob E om det är Stockholm, då kan du ta ut ett värdeintyg på klockan och på så sätt också få äktheten verifierad.

Pantbanker och banker finns lite var stans så det är nog bara kolla in närmaste, fördelen men dessa ställen är att det är mycket bra övervakning och ett säkert ställe att göra upp affären på.

Jag kom på ett tips till!
Om det blir affär så betala enbart med swish, inte cash eller banköverföring.
 

JohnDoe

Rolex
Gassan på schipol ligger ca 20-30% under list på på många modeller. Problemet är att de inte reserverar klockor. Sök gassan här på forumet så får du mycket info
 
Har ingen speciell jag kan rekommendera för att göra upp affär i men jag skulle råda till att kontakta Rob E om det är Stockholm, då kan du ta ut ett värdeintyg på klockan och på så sätt också få äktheten verifierad.

Pantbanker och banker finns lite var stans så det är nog bara kolla in närmaste, fördelen men dessa ställen är att det är mycket bra övervakning och ett säkert ställe att göra upp affären på.

Jag kom på ett tips till!
Om det blir affär så betala enbart med swish, inte cash eller banköverföring.
 
Herregud vad det finns många alternativ, det här var ju mer komplicerat än vad jag trodde, haha
Varför swish och inte banköverföring?
Gassan på schipol låter ju grymt bra, vad händer med moms och tull då?
 

plexan

Cartier
Håller med övriga, inget att snacka om, köp från AD närmast dig om du endast sparar 2500:- . I den där prisklassen skulle det behövas minst 10 000:- för att ens överväga gråhandlare, hade också tänkt rekommendera begagnat, men den modellen ligger ju så jäkla högt på begagnat marknaden också, så jag tror det är bättre att köpa nytt.
 

tissoter

Audemars
Herregud vad det finns många alternativ, det här var ju mer komplicerat än vad jag trodde, haha
Varför swish och inte banköverföring?
Gassan på schipol låter ju grymt bra, vad händer med moms och tull då?
Banköverföring går på en del ställen och avbryta och ta tillbaka, innan cashen har landat på rätt konto så att säga. Då skulle man i teorin kunna vissa en överföring som man sedan blixtsnabbt tar tillbaka.
En annan aspekt är att det tar en stund för pengarna att komma in om man för över själv.

Detta är ytterligare en anledning till att det är bra och vara i en kameratät miljö. :)

Är det första dyrare klockan skulle jag tveklöst rekommendera AD, framförallt för äktheten och känslan.
Samt eventuella garantiproblem som kan uppstå...
 
Senast ändrad:

MJ24

Patek
2-Faktor
Herregud vad det finns många alternativ, det här var ju mer komplicerat än vad jag trodde, haha
Varför swish och inte banköverföring?
Gassan på schipol låter ju grymt bra, vad händer med moms och tull då?
Du handlar inom EU om du handlar på Schipol., så du betalar inga extra avgifter för att ta klockan till Sverige
 
Rent spontant känns det lockande att köpa begagnat eller via gråhandlare men jag känner att jag är för novis med min låga kunskapsnivå gällande denna produkt. Jag tror nog att det får bli att förhandla lite med en Ad och förhoppningsvis kan vi bägge känna oss nöjda och därmed göra en affär... :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Rent spontant känns det lockande att köpa begagnat eller via gråhandlare men jag känner att jag är för novis med min låga kunskapsnivå gällande denna produkt. Jag tror nog att det får bli att förhandla lite med en Ad och förhoppningsvis kan vi bägge känna oss nöjda och därmed göra en affär... :)
Men som sagt, räkna inte med -10k hos AD på den referensen.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Finns lite olika sätt att göra det.

1. Köp av en välrenommerad säljare här på KS.
2. Gör upp affären på Pantbank/Klockbutik.
3. Om du är osäker, plocka ut ett äkthetsintyg hos Kaplans ( Kaplans är ett företag som värderar och säljer begagnade varor i Stockholm bland annat )
1. Aha ok :)
2. Så pantbanker och klockbutiker hjälper till med detta? Har du några du kan rekommendera? Vad kostar det?
3. Ok de hjälper också till med det....

Grymt tack för infon :)
Det enda du kan göra hos en klockbutik är att lämna in klockan för äkthetsintyg eller liknande. Kan nästan garantera att alla AD:s kommer neka dig att kliva in och göra upp en affär med en begagnad klocka i deras lokal.

Angående ADs och gråhandlare:

En AD (auktoriserad handlare) är listad på Rolex hemsida, och är alltså en återförsäljare av märket. De måste gå enligt Rolex prislistor.

En gråhandlare är ett företag som livnär sig på att köpa oanvända klockor från ADs runt om i världen med rabatt, och sedan lägga på ex antal kronor för att göra vinst. T.ex: Mywatch köper 10st Submariners av en Italiensk AD som har svårt att få firman att gå runt. På varje Submariner har ADn, säg, 50% marginal. Mywatch får 30% rabatt på varje klocka de köper, och sedan lägger de ut klockorna på sin hemsida med 15% rabatt från nypriset.
ADn får in cash och blir lite mer likvid samt håller uppe sina försäljningssiffror (Rolex har krav på att varje butik måste hålla vissa nivåer), gråhandlaren som kliver in med kapital får bra rabatt och bra marginal att göra vinst, och slutkunden får en oanvänd Rolex med plasten kvar till ett rabatterat pris utan att behöva kämpa.

I fallet handla hos AD eller gråhandlare, så är det upp till var och en att avgöra hur mycket pengar det är värt. Vissa AD går inte ner en krona i pris, samtidigt som den modell man söker finns hos gråhandlare till 20% rabatt. I andra lägen sparar man bara 2500kr t.ex, och då tycker jag personligen att det är värt att betala extra för servicen och känslan att köpa helt nytt i butik med allt vad det innebär (Gratis kortning av länk etc etc).
 

tissoter

Audemars
Det enda du kan göra hos en klockbutik är att lämna in klockan för äkthetsintyg eller liknande. Kan nästan garantera att alla AD:s kommer neka dig att kliva in och göra upp en affär med en begagnad klocka i deras lokal.

Angående ADs och gråhandlare:

En AD (auktoriserad handlare) är listad på Rolex hemsida, och är alltså en återförsäljare av märket. De måste gå enligt Rolex prislistor.

En gråhandlare är ett företag som livnär sig på att köpa oanvända klockor från ADs runt om i världen med rabatt, och sedan lägga på ex antal kronor för att göra vinst. T.ex: Mywatch köper 10st Submariners av en Italiensk AD som har svårt att få firman att gå runt. På varje Submariner har ADn, säg, 50% marginal. Mywatch får 30% rabatt på varje klocka de köper, och sedan lägger de ut klockorna på sin hemsida med 15% rabatt från nypriset.
ADn får in cash och blir lite mer likvid samt håller uppe sina försäljningssiffror (Rolex har krav på att varje butik måste hålla vissa nivåer), gråhandlaren som kliver in med kapital får bra rabatt och bra marginal att göra vinst, och slutkunden får en oanvänd Rolex med plasten kvar till ett rabatterat pris utan att behöva kämpa.

I fallet handla hos AD eller gråhandlare, så är det upp till var och en att avgöra hur mycket pengar det är värt. Vissa AD går inte ner en krona i pris, samtidigt som den modell man söker finns hos gråhandlare till 20% rabatt. I andra lägen sparar man bara 2500kr t.ex, och då tycker jag personligen att det är värt att betala extra för servicen och känslan att köpa helt nytt i butik med allt vad det innebär (Gratis kortning av länk etc etc).
Det är väl bara att knata in i butiken och plocka ut äkthetsintyget förutsatt att de har tid för att utfärda det.
När det väl är klart och om det ser bra ut, kan man väl swisha säljaren direkt med överenskommet belopp.
Deal.

Inte så att man behöver boka ett möte och sitta ner flera stycken för att göra upp en affär, det kan jag också förstå att de inte gillar :)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Finns lite olika sätt att göra det.

1. Köp av en välrenommerad säljare här på KS.
2. Gör upp affären på Pantbank/Klockbutik.
3. Om du är osäker, plocka ut ett äkthetsintyg hos Kaplans ( Kaplans är ett företag som värderar och säljer begagnade varor i Stockholm bland annat )
I 9/10 fall, Nej. Av totalt uppenbara skäl. Samma bör gälla för pantbanker. Förstår inte varför folk fortsätter envisas med att tipsa om detta.
 

JohnDoe

Rolex
Det finns riktigt mycket skumma klockor som är falska, stulna osv. Jag skulle verkligen rekommendera att bara köpa av en handlare/AD som du kan lita på om du inte har koll. Många här på forumet har bra koll och kan lättare bedöma vad som verkar ok och inte ok. Som "nybörjare" skulle jag verkligen prioritera säkerhet och trygghet.
 
Topp