Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Vaxning Barbourjacka

Diskussion i 'Lifestyle' startad av E.Z., 16 september 2016.

1. Mattias71

Mattias71 Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Nu är den inlämnad.
    Förlängning med skinn samt vaxning 1075:-
    Inkl frakt.

2. RobertD

RobertD Tie Fighter pilot

Från:
    Stockholm
    Ni som funderar på hur det kommer att se ut har ju uppenbarligen inte fattat grejen. Jag har vaxat min två gånger och lämnat in den en gång för diverse lagningar och tog då även en vaxning. Nu efter 10 år början jackan kännas sådär genuint insliten som bara en Barbour kan kännas. Men nu börjar den tyvärr falla i bitar, så det är väl dessvärre inte många år kvar på den nu... :(

Mattias71 gillar detta.
  3. Maro

Maro Tie Fighter pilot

Från:
    Varberg
    Någon här som har kontaktuppgifterna direkt till stället Barbour använder i Sverige?

4. JohanSA

JohanSA AT-ST driver

Har precis köpt en burk och ska fetta in två jackor framöver. Återkommer med resultat.

5. RobertD

Från:
    Stockholm
    Verkar vara ett företag i Katrineholm iaf. Inte lyckats googla fram vilket (har bara telefonen att googla på nu).

6. Xalle

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Som nämnt innan är hårtork att rekommenderas som efter behandlingen ! Jag på förde på vaxet med tvättsvamp var lite skeptisk att göra det själv. Men resultatet blev mycket bra!

Kejsaren gillar detta.
  7. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Cup of Jawa

Från:
    Byn
    Slänger in mina efter vaxning i torkskåpet, blir jämn och korrekt vaxning då.

Kejsaren och Älvkvarn gillar detta.
  8. Älvkvarn

Älvkvarn Rebel soldier

Bra tips, ska definitivt prova det nästa gång. Har vaxat 2 och ena körde jag med hårtorken men då tyckte jag det blev för torrt, sist körde jag utan någon "eftervärme" men då blev den för blöt istället :cigar:

9. Kejsaren

Kejsaren Tie Fighter pilot

Från:
    Malmö/Lund. Typ
    Har tyvärr inget torkskåp. Brukar hänga den på en stol nära kaminen. Strålningsvärmen gör sitt med bra resultat.
    Nu när det snart är dags för vårjacka kommer oljerocken få smaka på vaxet.

10. trumpetera

trumpetera Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Gammal tråd, men vet någon hur lång tid dom behöver ha jackan om man lämnar in den på exempelvis Ströms i Göteborg?

11. RobertD

Från:
    Stockholm
    Beror på säsong. Alla "AD" (eller vad det nu kallas för när det kommer till jackor) skickar till samma ställe i typ Västerås. Det börjar väl bli dags att lämna in snart om du ska vara säker på att ha den till hösten. (Dvs augusti...)

Edit: Katrineholm verkar det vara... och det var jag själv som skrev det några poster upp... :)

trumpetera gillar detta.
  12. MrPlow

MrPlow AT-ST driver

http://www.barbour.com/repairs-reproofing står att läsa:

Sweden, Norway, Denmark, Iceland, Finland, Estonia, Latvia and Lithuania only:
    Fourfield Scandinavia Distribution AB
    (Barbour)
    Lästmakargatan 20, 1TRN
    SE-111 44 Stockholm
    +46 (0) 8 505 720 05
    info@fourfield.se

När jag begärde pris från Barbour UK 2015 fick jag följande priser: "The cost of the service will depend on the repairs quoted by our factory, the reproofing cost is £30.00 and a small repair is £20.00."

13. Kejsaren

Från:
    Malmö/Lund. Typ
    Vad det kostar framgår i en annan tråd, men jag är inte den som är den.
    2016-12-04 09.50.19.jpg

Lite olika lagning, kantning av fickor samt div blen en tusing. Exkl vaxning som jag gärna gär själv.

rdianat gillar detta.
  14. OBRKV

OBRKV Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Kan man vaxa en jacka som inte är vaxad från början? Har en APC-jacka (field jacket) som inte är vaxad och varje gång jag åker ut till landstället i ruggigt väder tänker jag "fan, borde kolla om jag kan vaxa den här"

15. kmg

kmg X-Wing Pilot

Körde en impregnering ikväll. Hittade en produkt från Nikwax som ska vara utvecklad med/för Barbour (? Oklart om stämmer). Hursomhelst, tänkte att det var värt ett räddningsförsök av min 6 år gamla Beaufort (färg sage).

Produkten:
    IMG_1951.JPG
    IMG_1952.JPG

Jackan före:
    IMG_1954.JPG
    IMG_1955.JPG

På med spray och gnugga in:
    IMG_1956.JPG
    IMG_1957.JPG

Halva klar:
    IMG_1958.JPG

Nu hänger jackan på tork. Får återkomma med bilder på slutresultatet. Lite oklart om det är en vaxning eller en impregnering. Även om jackan inte torkat kändes det lite som en ny jacka.

Stod tydligen att man skulle ha handskar. Skippade detta så händerna är nu ofrivilligt vattenavstötande.

Ivar31 och rdianat gillar detta.
  16. kmg

kmg X-Wing Pilot

Nu så. Behandling klar. Har inte testat den i regnet än så vet inte om den är tillräckligt dränkt i spray. Jag upplever att färgen är lite mörkare och att ytan känns rätt mättad. Vissa delar blev lite ljusare (se framfickor) så jag funderar på att dra på ett till lager.
    IMG_1965.JPG
    IMG_1966.JPG

rdianat gillar detta.
  17. E.Z.
    Trådstartare

E.Z. Stormtrooper

Lämnat in på vaxning på Ströms nu. Tar åtta veckor men det får det vara värr

18. kmg

kmg X-Wing Pilot

Kan konstatera att min jacka fick mycket bättre vattenavstötningsförmåga efter behandlingen ovan. Dock skulle den må bra av en omgång till över axlarna som är ett rätt utsatt område. Summa summarum kan jag rekommendera produkten

Odi et Amo gillar detta.
  19. Lowe92

Lowe92 Rebel soldier

Om man nu ska vaxa sin jacka själv, var köper man vax och är det endast barbours egna som gäller eller? Funderar på om vax från andra källor kan vara lila bra eller bättre. Om det bara är paraffin och bivax borde ju märket inte spela så stor roll tänker jag? Eller har de annat i också kanske...

20. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
    Min jacka från 92 börjar bli dags att vaxa o laga lite. Härligt insliten. Men det verkar ta minst 8v enligt NK. Någon som har tips på en skräddare som kan fixa det som ska sys? Vaxa kan jag nig greja.

21. kmg

kmg X-Wing Pilot

Oxen på regeringsgatan är dyr men brukar göra ett bra jobb.

JohnDoe gillar detta.
  22. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
    Ska kolla, tackar för tipset

23. kmg

kmg X-Wing Pilot

Bra jobb i allmänhet alltså, aldrig bett honom laga barbour, ska tilläggas.

JohnDoe gillar detta.
  24. Kejsaren

Från:
    Malmö/Lund. Typ
    Har skickat in min(a) till servicecenter utan att vaxa några gånger. De har lagat o lappat. Jag har varit nöjd.
    Frågade en skräddare en gång och hon ville inte sy om.

25. Mattias71

Mattias71 Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Naturkompaniet lämnade jag in min. Förlängde armarna, med skinn nertill.

JohnDoe gillar detta.
  26. JLC

JLC Y-Wing pilot

Hej, här är mitt stalltips:
    1. Värm upp burk i hett vatten innan.
    2. gnid in med svamp (ta ej för mkt åt gången)
    3. Häng i varmt torkskåp ca 1h så att vax smälter in i tyget. Är det fortf kladdigt efteråt har du tagit för mkt.

E.Z. och Kejsaren gillar detta.
  27. Kejsaren

Från:
    Malmö/Lund. Typ
    Tur det var m skinn armarna färlängdes...

köpte en som var kort i ärmarna, förlängde m wax cotton. Passade på att skinna ärmsluten och längst ner på jackan. Det håller mkt bättre då.
    Alla ändringar i sverige som förmedlas via AD görs av samma företag i katrineholm.