• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vaxning Barbourjacka

Är jackan kall när man kletar på stelnar vaxet och man får jobba som en dåre. Är jackan däremot varm förblir vaxet smält och det blir ett mycket lättare arbete. Ett torkskåp fyller inte alls samma funktion.
I torkskåp innan såklart så den är varm när man börjar!

Kommer inte ihåg exakt. Skulle gissa på ett pr hundra plus frakt. Fundera på om du skall läderkanta ärmsluten och jagslutet när den ändå är inne. Det har jag gjort.

Precis så verkar det vara.

En bild på mina förlängda ovh lädrekantade ärmar.
image.jpeg
Hur många cm är det där? Jag lämnade in och gjorde samma sak, förlängning och läderkanter, 625kr totti.

Fick precis hem en skönt inkörd Beaufort. Dock lite kort i ärmarna, hade behövt några centimeter till - har vi några uppdaterade uppgifter på var man borde lämna in och ungefärlig kostnad?

Fick precis hem en skönt inkörd Beaufort. Dock lite kort i ärmarna, hade behövt några centimeter till - har vi några uppdaterade uppgifter på var man borde lämna in och ungefärlig kostnad?
För info har jag pratat med AD för Barbour nu. Ca 320kr för förlängningen + 220kr för frakt. Skulle ta upp till 4 veckor.

Inte så sugen på fyra veckor dock. Har någon tips på skräddare i Stockholm som kan lösa detta (om möjligt ens)?

För info har jag pratat med AD för Barbour nu. Ca 320kr för förlängningen + 220kr för frakt. Skulle ta upp till 4 veckor.

Inte så sugen på fyra veckor dock. Har någon tips på skräddare i Stockholm som kan lösa detta (om möjligt ens)?
En ändringsskräddare löser det utan problem.
Utmaningen är att få tag i tyget som behövs för att matcha din jacka 100%.
Kolla med AD om du bara kan köpa tyget.

Har du hört med den nyöppnade(?) Barbourbutiken på Kungsgatan?

Tycker det låter som ett ganska bra pris och inte helt orimlig väntetid..

Jag förlängde ärmarna när jag köpte min i butiken på Kungsgatan, blev väldigt bra 👍
Syns det att det är förlängt?

Edit: såg bilden högre upp nu.

Pratade om barbourvaxning med en bekant idag.
Han brukar ta hela burken och låta den flyta omkring i en kastrull med kokat vatten.

Sedan tar han en svamp (typ old school biltvättssvamp) och doppar i ljummet vatten, och blöter ner jackan lite.

Efter det använder han samma svamp och doppar den i vaxet och gnider in i jackan.

Verkar funka bra!

Senast ändrad:
Syns det att det är förlängt?

Edit: såg bilden högre upp nu.

Pratade om barbourvaxning med en bekant idag.
Han brukar ta hela burken och låta den flyta omkring i en kastrull med kokat vatten.

Sedan tar han en svamp (typ old school biltvättssvamp) och doppar i ljummet vatten, och blöter ner jackan lite.

Efter det använder han samma svamp och doppar den i vaxet och gnider in i jackan.

Verkar funka bra!

Ja det syns ju att det är en förlängning men tyget matchar

Dags för årets bump!

Jag har tidigare vaxat medelst torkskåp vilket har funkat bra men har nu inget sådant att tillgå.
Dock värmegolv i tvättstugan, kan det vara nåt? Eller framför kaminen som någon nämnde (känns ju mer true)?

Vad säger expertisen? Vad är det senaste inom vaxning?

Dags för årets bump!

Jag har tidigare vaxat medelst torkskåp vilket har funkat bra men har nu inget sådant att tillgå.
Dock värmegolv i tvättstugan, kan det vara nåt? Eller framför kaminen som någon nämnde (känns ju mer true)?

Kör Nikwax cotton. Det är lättarbetat och gjort på några minuter. Nackdelen är att jackan doftar ättika någon vecka efteråt.

Dags för årets bump!

Följdfråga: har några lagningar att fixa också, vaxa först eller efter lagning?

Följdfråga: har några lagningar att fixa också, vaxa först eller efter lagning?
Spontant säger jag efter. Vet inte hur dina lagningar kommer se ut, eller jackan patinerats heller för den delen. Men det känns som att det bör vara lättare att få en jämn nyans om man kör allt samtidigt? När jag vaxade min barbour blev den som ny, och ändrade lyster helt. Skulle jag då gått på med någon lagning eller liknande gissar jag att det kanske synts mer?!

Eller så yrar jag och har helt fel. Men jag killgissar som sagt på att bäst resultat blir det att laga först och vaxa sen

Dags för årets bump!

Jag har använt en vanlig hårfön flera gånger. Blir skitbra! Blir en jämn och fin finish. Se till att hålla fönen i rörelse hela tiden bara och håll den inte för nära. Men inte hela världen om så skulle ske, bara att ta en disksvamp och torka upp överflödigt vax och sen köra på igen. Låt hänga och torka på något lagom varmt ställe ett tag efteråt (har hängt den på vår inglasade altan en solig höstdag).

Allt beror ju på hur ofta man behöver vaxa, men min kostade typ 500 pix att lämna in, inklusive att laga armslut med extra tyg.
Känns ganska värt.

Tillbaka
Topp