• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vem vill du imponera på ?

Watchie

Diamant
2-Faktor
Hej,
Lite Söndagsfilosofi, stämmer nedan påståenden ?
1. En Rolex köper man för imponera på andra.
2. En GS köper man för imponera på sig själv.

pls do comment och motivera, ha en fin Söndag KS…

06BE93DA-CB4E-4921-884F-3984037F7692.jpeg

B4A14B1E-16B8-421E-91E9-C9C0FB862E7C.jpeg

Men för att ge ett bra svar på den filosofiska frågeställningen - GS stämmer nog i viss mån i denna delen av världen.
Rörande Rolex så går det ju knappast att bortse från att det ÄR skitbra klockor och som en bonus får du varumärkesstatus på köpet.
Finns det bättre och roligare alternativ sett till listpriset på dem - ibland.
Finns det bättre och roligare klockor sett till marknadspriset - ja.

Få på detta forum köper knappast en rolle för att någon här ska bli impad. Många utanför vår lilla bubbla gör det absolut.

Ingen här kommer någonsin erkänna att man köpt en Rolex för att imponera på någon annan. Att det ändå förhåller sig så i vissa fall är inte osannolikt.
Att det förhåller sig så i många fall utanför vår lilla värd är nog en mer vedertagen sanning.
Jag kan bara svara för mig själv. I mitt fall som ju är relativt ny i klockvärlden (köpte min första Rolex klocka för fem år sen) så var det nog så att jag var imponerad över Rolex dykarur och ville ha en själv. Att imponera på andra var i alla fall inget jag medvetet tänkte på utan det var bara så att jag ville ha en egen imponerande klocka. Eller nåt...
Angående GS vet jag inte. Jag har aldrig ens hållit i en GS, men jag är inte osugen på att prova. Det skulle i så fall heller inte vara för att imponera på någon annan.

Lite semi-OT: För tillfället är jag lite trött på Rolex efter all hysteri och kör mest Panerai. Rolexklockorna jag för tillfället äger kommer dock få stanna eftersom de ju är fantastiskt fina klockor och jag vet att jag kommer ångra om jag gjorde mig av med någon av dem.

Men för att ge ett bra svar på den filosofiska frågeställningen - GS stämmer nog i viss mån i denna delen av världen.
Rörande Rolex så går det ju knappast att bortse från att det ÄR skitbra klockor och som en bonus får du varumärkesstatus på köpet.
Finns det bättre och roligare alternativ sett till listpriset på dem - ibland.
Finns det bättre och roligare klockor sett till marknadspriset - ja.

Få på detta forum köper knappast en rolle för att någon här ska bli impad. Många utanför vår lilla bubbla gör det absolut.
Jag håller med resonemanget, älskar själv Rolex, men tror nog att den absoluta majoriteten köper av ” icke horologiska ” skäl, prestige och för imponera, inget fel med det, vi lever i en demokrati och folk får handla vad de vill såklart…..men, men…själv har jag hoppat av Roooleks tåget, men det är en annan tråd och diskussion…

Jag håller med resonemanget, älskar själv Rolex, men tror nog att den absoluta majoriteten köper av ” icke horologiska ” skäl, prestige och för imponera, inget fel med det, vi lever i en demokrati och folk får handla vad de vill såklart…..men, men…själv har jag hoppat av Roooleks tåget, men det är en annan tråd och diskussion…

Och det supertragiska för de som köper för att imponera är ju att ingen som lever i den riktiga världen har kunskap eller intresse om vad du har kring handleden.

Det låga antal som vet att det du bär är en Rolex äger ju i flertalet av fallen en själva så det lär ju knappast imponeras heller.

Och så finns dem som vet vad du bär men som ändå sitter på en långt mycket coolare pjäs (Panerai) och som då lyckas vända på spelplanen så att du med din Rolex känner dig förminskad 😁

Ingen här kommer någonsin erkänna att man köpt en Rolex för att imponera på någon annan. Att det ändå förhåller sig så i vissa fall är inte osannolikt.
Att det förhåller sig så i många fall utanför vår lilla värd är nog en mer vedertagen sanning.
Jag kan bara svara för mig själv. I mitt fall som ju är relativt ny i klockvärlden (köpte min första Rolex klocka för fem år sen) så var det nog så att jag var imponerad över Rolex dykarur och ville ha en själv. Att imponera på andra var i alla fall inget jag medvetet tänkte på utan det var bara så att jag ville ha en egen imponerande klocka. Eller nåt...
Angående GS vet jag inte. Jag har aldrig ens hållit i en GS, men jag är inte osugen på att prova. Det skulle i så fall heller inte vara för att imponera på någon annan.

Lite semi-OT: För tillfället är jag lite trött på Rolex efter all hysteri och kör mest Panerai. Rolexklockorna jag för tillfället äger kommer dock få stanna eftersom de ju är fantastiskt fina klockor och jag vet att jag kommer ångra om jag gjorde mig av med någon av dem.
Jag har köpt många klockor för att som du säger imponera på andra. Inte som huvudanledning men ändå. Typ alla som köper Rolex tänker likadant även om de inte erkänner det.

Vet inte men det stämmer säkert.
Har svårt att relatera till själva ordet när det gäller prylar av alla dess slag, ingen aning om vad det innebär i praktiken för både mig själv och för andra.

Bedrifter och handlingar av stora människor kan jag dock imponeras av men den diskussionen passar nog bättre på annat forum.

Rolex adden i första posten är vansinnigt fyndig för sin tid när man tänker efter...
"Bob The Self-Righoeus Jerk" = dagens kundgrupp på riktigt (som inte alltid sett likadan ut om någon nu inte hajar poängen).

Beror nog lite på? Jag hade kunnat tänka mig en av dom mer ovanliga Rolex-modellerna, typ en Prince Cellini-tank lr en Milgauss. Man kan bli lite trött på alla Daytonas, Subs, Perpetuals/Daydates och Seadwellers dock. Hjälper ju inte att man ser fejk-rollor på många "coola killar" heller eller att dom aktivt marknadsförs som skrytobjekt bland rappare etc.

GS är fina, kan tycka att vissa GS-ägare kan bli lite väl pretentiösa ibland. I slutändan är ju dock chansen att man är klockintresserad bra mycket högre om man äger en GS än en Rolle.

Jag var mer bekräftelsesökande i början. Jag ville ju ha klockor som "alla" kände igen, som skulle motivera mitt onödigt dyra inköp. Vill ju ändå få någon form av bekräftelse på att man köpt rätt, om det så är IRL eller här på forumet.
Tror mycket av charmen med t ex Speedmasters och Submariners fall så faller vi för grupptrycket och den uppbyggda haussen över historia m.m än att vi kanske tycker att de är de snyggaste klockorna som existerar.

Senaste åren har jag vuxit ifrån det lite grann dock, jag köper det jag själv trivs med, men kan inte ljuga och påstå att jag inte bryr mig alls om vad folk tycker om de klockor jag köper.

Jag uppskattar kvalite och historia.
Mitt andra intresse är gitarrer och även där är känslan bättre i handen med lite kvalite och bättre material.
Däremot skiter jag i vad jag kör för bil o om jag har märkeskläder eller inte, karriärval osv.. :)

Jag var mer bekräftelsesökande i början. Jag ville ju ha klockor som "alla" kände igen, som skulle motivera mitt onödigt dyra inköp. Vill ju ändå få någon form av bekräftelse på att man köpt rätt, om det så är IRL eller här på forumet.
Tror mycket av charmen med t ex Speedmasters och Submariners fall så faller vi för grupptrycket och den uppbyggda haussen över historia m.m än att vi kanske tycker att de är de snyggaste klockorna som existerar.

Senaste åren har jag vuxit ifrån det lite grann dock, jag köper det jag själv trivs med, men kan inte ljuga och påstå att jag inte bryr mig alls om vad folk tycker om de klockor jag köper.
Ärligt och bra, har liknande resa, första 10 dinkor, mkt prestige, mitten 100 dinkor ngt mellanting, sista 10, köper 100 % på vad jag vill ha, efter due diligence såklart, men det handlar mer om teknik, service, bang for the buck etc…

Är det så - ingen aning
Men skulle jag köpa en klocka för att försöka imponera så skulle nog rolex vara en bra satsning - tror att det är den enda fräsiga klocka som någon som inte själv att intresserad kan känna igen som just en sådan. Ingen som är intresserad nog att veta vad det är skulle bli imponerad av någonting jag köper; nyfiken, intresserad, pratsam - mycket möjligt, men knappast imponerad.

Ser personligen inget principiellt fel med att tycka att det är kul att få imponera på andra ibland.

Hur ofta får ni komplimanger på det ur som ni bär dagligen? som klockfanatiker så har jag haft väldigt många "dyrare" klockor genom åren men måste säga att det är väldigt få människor i min omgivning som faktiskt lägger märke till det här. vad tänker ni om det här :)?

Hur ofta får ni komplimanger på det ur som ni bär dagligen? som klockfanatiker så har jag haft väldigt många "dyrare" klockor genom åren men måste säga att det är väldigt få människor i min omgivning som faktiskt lägger märke till det här. vad tänker ni om det här :)?

Tillbaka
Topp