Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du menar att rolex sub/omega seamaster/etc har en kvalité som är i paritet med priskillnaden mot en Certina för 5-6k? Eller betalat du för märket ochbden status det märket har?Om detta var din egen åsikt vet jag inte om du kvalificerar dig som klockintresserad... Då är det ju bara statusjakt. Om det gäller KSare i allmänhet skulle jag nog säga att det finns dom som drar åt det här hållet men väldigt många är beredda att lägga 100k på ett ur som ingen utanför en mycket smal krets känner igen eller ens hört talas om. Då handlar det nog inte om status för då kan pengarna användas betydligt effektivare.
Jag kanske har blivit förblindad av klockintresset men känns det inte som att den stora massan blivit varse om vilket skit DW producerar, även nedåtgående trend för parfymklockorna. Har ett flertal vänner som bett mig om hjälp att köpa sin första ”riktiga” klocka då de tröttnat på sina kvartsare från kina. Apple Watch kan jag hålla med om, det är haute horologie för allmänheten.Jag äger veken Rolex eller GS. Men vill man imponera på andra år 2022, så köper man en Apple Watch, Daniel Wallington, Gant, Armani eller liknande eftersom dessa märken har högre igenkänningsfaktor än en GS och viss del Rolex.
Hej,
Lite Söndagsfilosofi, stämmer nedan påståenden ?
1. En Rolex köper man för imponera på andra.
2. En GS köper man för imponera på sig själv.
pls do comment och motivera, ha en fin Söndag KS…
Beror ju på av vilket syfte du bär eller köper klockan. Frågar du en entusiast så är det inte för att hålla koll på tiden.Hej,
Lite Söndagsfilosofi, stämmer nedan påståenden ?
1. En Rolex köper man för imponera på andra.
2. En GS köper man för imponera på sig själv.
pls do comment och motivera, ha en fin Söndag KS…
![]()
![]()
Tippar på att det många gånger handlar om klassiskt lajksfiske men inte en chans att någon kommer erkänna den hellerIngen här vill tydligen imponera utan köper klockor enbart för sig själv. Varför är då 70% av forumet bilder och trådar där man visar upp sin klocka för andra?
Hahaha spot-on!Ingen här vill tydligen imponera utan köper klockor enbart för sig själv. Varför är då 70% av forumet bilder och trådar där man visar upp sin klocka för andra?
Ingen här vill tydligen imponera utan köper klockor enbart för sig själv. Varför är då 70% av forumet bilder och trådar där man visar upp sin klocka för andra?
Ingen här vill tydligen imponera utan köper klockor enbart för sig själv. Varför är då 70% av forumet bilder och trådar där man visar upp sin klocka för andra?
Exakt.För att vi delar en kärlek och vi gör det på ett forum för likasinnade. Hade jag vela imponera så hade jag kunnat lägga ut dem på mitt privata Insta men där finns inte en enda klockbild efter drygt 10 av postande.
Mina klockbilder delas här och på ett Insta-konto som ingen i min närhet känner till och där jag som ägare är helt anonym.
Jag är inte helt övertygad faktiskt. Det finns många fina klockor här men det är primärt några användare som har klockor som imponerar på mig (och det är inte för att det nödvändigtvis är dyra pjäser utan för att jag vet jobbet som krävdes för att komma över dem, för att de skiljer sig från mycket annat och för att det finns en nördnivå i det hela osv.).Exakt.
Ute i den ”vanliga” världen är det ingen som bryr sig. Detta är den ultimata platsen att imponera och få bekräftelse och uppskattning. Varför hymla om det?
Om andras uppskattning är oviktigt finns det väl ingen mening med tex. ”dagens klocka”?
Man kan ju också tycka det är kul att titta på klockor och man vill bidra till att andra får göra det. Visar jag en gammal kinesisk vintage klocka för 300 spänn så är det inte för att impa på nån, varför skulle det då nödvändigtvis vara det om jag istället postar en 80k klocka.Exakt.
Ute i den ”vanliga” världen är det ingen som bryr sig. Detta är den ultimata platsen att imponera och få bekräftelse och uppskattning. Varför hymla om det?
Om andras uppskattning är oviktigt finns det väl ingen mening med tex. ”dagens klocka”?
Där har du samtidigt kärnan i hur oliktänkande vi alla är ändå. Har själv aldrig postat där och finner noll intresse i vare sig den eller vad-gör-du-och-din-klocka-trådar osv. Är genuint immun mot imponera/bli imponerad av klockor. Fan, är det mig det är fel på kanske?Exakt.
GTG där man träffas för att man delar samma intresse då? Är det för att imponera på andra då också enligt dig?Ingen här vill tydligen imponera utan köper klockor enbart för sig själv. Varför är då 70% av forumet bilder och trådar där man visar upp sin klocka för andra?
Fan vad trevligt att någon kan erkänna detta. Även om man inte tänker på det medvetet så ligger det säkert i bakhuvudet på många när de väljer om de ska köpa en Rolex eller något annat, typ Zenith eller annat i samma prisklass.Jag har köpt många klockor för att som du säger imponera på andra. Inte som huvudanledning men ändå. Typ alla som köper Rolex tänker likadant även om de inte erkänner det.
Dumt att chansa om inte det heller funkar på fläptruten?Nä, ska man impa på nån är det bara att köpa en Lamborghini eller en Ferrari!
Med det resonemanget är ju alla kapitaltunga köp baserade på status. Ett köp av en FP journe elegante quartz (typ 300k) ger ju såklart uppskattning i en grupp entusiaster men det är väl inte att jämställa med statusjakt generellt? Vill man åt social status köper man väl en AP eller Daytona eller DD i guld. Detsamma gäller ju för en samlare av gamla reklamskyltar som fått fatt i ett unikt exemplar. Några av hans samlarkollegor kommer gilla det men statusjakt? Och varför blir det isf statusjakt bara om skylten var dyr? Tror du hans samlarkollegor ger honom högre status för att han hittade skylten på en loppis eller köpte den svindyrt av en annan samlare? Nej jag köper inte alls att det över en viss prisnivå automatiskt skulle bli en statusmarkör. Dock håller jag med om att dyra produkter oftare är det än billiga men det är ju rätt givet.Du menar att rolex sub/omega seamaster/etc har en kvalité som är i paritet med priskillnaden mot en Certina för 5-6k? Eller betalat du för märket ochbden status det märket har?
Ser inget fel i att betala extra för det. Det utesluter inte att man uppskattar klockor som helhet, dess historik, dess finish etc.
Men att hävda att man inte köper status när man betalar en massa pengar för en klocka är att lura sigsjälv.
Precis som i ditt exempel så köper man ett ur för 100k som ger status i en liten nichad grupp. Det är en del av priset, vare sig man vill det eller ej.
Förstår resonemanget men tycker fortfarande att man behöver definiera vad man menar med ”imponera”.Exakt.
Nu var det inte mig du citerade, men hoppar in ändå om det går för sigMed det resonemanget är ju alla kapitaltunga köp baserade på status. Ett köp av en FP journe elegante quartz (typ 300k) ger ju såklart uppskattning i en grupp entusiaster men det är väl inte att jämställa med statusjakt generellt? Vill man åt social status köper man väl en AP eller Daytona eller DD i guld. Detsamma gäller ju för en samlare av gamla reklamskyltar som fått fatt i ett unikt exemplar. Några av hans samlarkollegor kommer gilla det men statusjakt? Och varför blir det isf statusjakt bara om skylten var dyr? Tror du hans samlarkollegor ger honom högre status för att han hittade skylten på en loppis eller köpte den svindyrt av en annan samlare? Nej jag köper inte alls att det över en viss prisnivå automatiskt skulle bli en statusmarkör. Dock håller jag med om att dyra produkter oftare är det än billiga men det är ju rätt givet.
Jo men absolut. Klockor kan ju vara en social statusmarkör men min poäng var att det inte måste vara det bara för att den är dyr. Jag tror dom flesta av oss här betalar för ungefär samma saker som skyltsamlaren och inte för status i allmän mening. Annars är ju två av mina klockor fullständigt idiotiska. Varför i hela friden köpa en Citizen för nästan 20k? Snacka om dåligt köp om det är status man jagar. Dock får ju den klockan en del uppskattning av andra som förstår varför men det är just det jag inte kan likställa med statusmarkörer i allmän mening.Nu var det inte mig du citerade, men hoppar in ändå om det går för sig
Fattar vad du menar men liknelsen med en skyltsamlare tycker jag haltar. Alla klockentusiaster är inte samlare per automatik, tror snarare det är tvärtom.
Sen har väl skyltar aldrig varit förknippade med status (?), klockor har som bekant alltid varit det och kommer nog alltid vara en statussymbol för många.
Kan såklart bara svara för mig själv, men är mer intresserad av klockor som ämne än klockorna (och samlande) i sig om det nu ens låter förståeligt i någon annans öron...ögon.
Japp, spretade iväg lite från din poäng som jag egentligen var helt med på från början...och håller med om.Jo men absolut. Klockor kan ju vara en social statusmarkör men min poäng var att det inte måste vara det bara för att den är dyr. Jag tror dom flesta av oss här betalar för ungefär samma saker som skyltsamlaren och inte för status i allmän mening. Annars är ju två av mina klockor fullständigt idiotiska. Varför i hela friden köpa en Citizen för nästan 20k? Snacka om dåligt köp om det är status man jagar. Dock får ju den klockan en del uppskattning av andra som förstår varför men det är just det jag inte kan likställa med statusmarkörer i allmän mening.