• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vem vill du imponera på ?

Hur ofta får ni komplimanger på det ur som ni bär dagligen? som klockfanatiker så har jag haft väldigt många "dyrare" klockor genom åren men måste säga att det är väldigt få människor i min omgivning som faktiskt lägger märke till det här. vad tänker ni om det här :)?
Vafalls, umgås du med vanligt folk ? Skämt åsido, jag har burit ”lyxur” i drygt 30 år, väldigt få comments utanför folk som har koll, minus min AP Dual Time, Rose guld, den la folk märke till, och det störde mig lite faktiskt….

Hur ofta får ni komplimanger på det ur som ni bär dagligen? som klockfanatiker så har jag haft väldigt många "dyrare" klockor genom åren men måste säga att det är väldigt få människor i min omgivning som faktiskt lägger märke till det här. vad tänker ni om det här :)
Jag har några klockfantaster på mitt företag så det blir ändå någon gång i veckan för min del. Själv?

Vafalls, umgås du med vanligt folk ? Skämt åsido, jag har burit ”lyxur” i drygt 30 år, väldigt få comments utanför folk som har koll, minus min AP Dual Time, Rose guld, den la folk märke till, och det störde mig lite faktiskt….
Ja men samma här måste också säga att det faktiskt blivit mindre och mindre nu dem sista åren vet inte riktigt vad det beror på. Jag har lagt märke till att många börjat köpa olika typer av digitala ur så kallade "smart watches" som verkar stjäla all uppmärksamhet.

Jag har några klockfantaster på mitt företag så det blir ändå någon gång i veckan för min del. Själv
Ja vi är ett litet gäng på företaget jag jobbar på som är intresserade av klockor och horologi men utöver mina närmsta kollegor så är det någon enstaka person i min umgängeskrets som märker av att man bär ett finare typ av ur.

Har fått ett fåtal komplimanger för min GS. Har redan fått mer för min Cartier som jag haft i ett par dagar. Cartier är nog ett bra märke om man vill få komplimanger, det syns på långt håll att det är en Cartier och även folk som inte är intresserade av klockor känner till Cartiers andra produkter.

Haft ett gäng GS men även Rolex. (Samt Breitling, Omega, the Citizen, Sinn etc.) Har nu under en månad varit owg med en 124270. En klocka som nu dödat allt intresse för något annat. Enbart köpt för min egen skull och för att jag velat ha en i många år men 36 har bara funnits sedan nyligen som ny vilket var viktigt för mig. De enda som kommenterat den är mina söner men så gillar de klockor också. Aldrig fått en kommentar på någon av de klockor jag haft förutom en Casio Square där en helt okänd person på Kastrup säger till mig att han hade en sån som grabb.
Jo förresten… Jag hade en Seamaster smp i en pool på semestern i Italien en gång. En kille kommer fram och pekar på min klocka och jag sa stolt Omega Seamaster smp. Det visade sig att han bara ville veta vad klockan var🤣

Senast ändrad:
Hade en rolex för flera år sen som jag tyckte var lite för fin för att inte förtjäna lite bekräftelse utifrån. Till min besvikelse var den enda kommentaren jag någonsin fick: "vad liten din klocka är" av en jävel med en 5000mm Breitling och 5mm k*k :arghh:

Räknar med att imponera på det mesta kjoltyget i sommar, kommer inte kunna använda vänsterarmen med bjässen på men det får det vara värt! 😂😍

Lite Söndagsfilosofi, stämmer nedan påståenden ?
1. En Rolex köper man för imponera på andra.
2. En GS köper man för imponera på sig själv.
Det beror nog på vad vi definierar som ”imponerar på”? En komplimang för att man har något fint är inte samma sak som att någon blivit imponerad.
Vill dock oavsett tro att jag helst vill imponera på mig själv.
Instämmer, för mig är ett köp av en klocka jag vill ha en slags belöning. Sedan är det nog känslan sv att bära den som jag vill åt.

Ingen här kommer någonsin erkänna att man köpt en Rolex för att imponera på någon annan. Att det ändå förhåller sig så i vissa fall är inte osannolikt.
Har inte ägt någon ännu men visst finns det en del av mig som är ute efter att få lite uppmärksamhet med den Rolexen jag står på kö för. Samtidigt så gillar jag mer de som kryper under radarn.

Hur ofta får ni komplimanger på det ur som ni bär dagligen? som klockfanatiker så har jag haft väldigt många "dyrare" klockor genom åren men måste säga att det är väldigt få människor i min omgivning som faktiskt lägger märke till det här. vad tänker ni om det här
Har fått mer komplimanger för min Omega Genevé från sextiotalet än någon av mina andra klockor. Mest för att den har en oval utformning och sticker ut genom sitt formapråk. De flesta blir mer förvånade när de ser att det är en Omega.

Jag längtar efter att få äga en ny Rolex.
Att kunna få köra längs med en strandväg en sommardag, kunna hänga ut armen vid rödljus med stopp närmst övergångsstället. Allt detta i gassande sommarsol.
Min partner känner detsamma. Han älskar verkligen Rolex.

Hur ofta får ni komplimanger på det ur som ni bär dagligen? som klockfanatiker så har jag haft väldigt många "dyrare" klockor genom åren men måste säga att det är väldigt få människor i min omgivning som faktiskt lägger märke till det här. vad tänker ni om det här :)?
Tror det är extremt få icke-klocknördar som någonsin lägger märke till vad andra har på armen. Spelar ingen roll om du har en Sub eller en Hugo Boss på armen, folk bryr sig helt enkelt inte. Det är kanske en på tusen som ens hört talas om AP, Blancpain, Chopard, Breguet eller vad det nu kan vara.

Den enda jag vill imponera är Dr @Denke det går så där….
2C8D6B74-229C-4536-8940-1BDC0D98D15F.gif

Jag har haft väldigt många olika klockor i olika prisklasser. De enda som fått kommentarer från bekanta/kollegor/icke-WIS-människor är de som stuckit ut från den "vanliga" designen. Läs: Panerai, nån enstaka Seiko med annorlunda boettform, Sinn med färgglada detaljer på urtavlan osv.

Tänker att så fort man betalar över 8-10K för en klocka så är det märket som man köper och den status som man själv anser att det ger.

Sen om andra fattar att de skall vara imponerade eller inte är en annan fråga.
Om detta var din egen åsikt vet jag inte om du kvalificerar dig som klockintresserad... Då är det ju bara statusjakt. Om det gäller KSare i allmänhet skulle jag nog säga att det finns dom som drar åt det här hållet men väldigt många är beredda att lägga 100k på ett ur som ingen utanför en mycket smal krets känner igen eller ens hört talas om. Då handlar det nog inte om status för då kan pengarna användas betydligt effektivare.

Såg dokumentären om Einar igårkväll (finns på SVT play). Står helt klart att Lv/Gucci/Moncler/Daydate i ädelmetall är vad som gäller om man vill imponera. I orten…. 😘

Tillbaka
Topp