• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vem vill du imponera på ?

Hur ofta får ni komplimanger på det ur som ni bär dagligen? som klockfanatiker så har jag haft väldigt många "dyrare" klockor genom åren men måste säga att det är väldigt få människor i min omgivning som faktiskt lägger märke till det här. vad tänker ni om det här :)?

Både enligt min erfarenhet och vad jag hört andra säga så är ett armbandsur inte det man bör satsa stora pengar på för att få komplimanger från folk. 95+% av folk i allmänhet bryr sig inte om man har en 200kr quartz eller en 50000kr automat. Väldigt få reagerar alls på klockor. Jag har på jobbet burit olika klockor i olika färger och storlekar och arbetskollegor har i regel inte ens reagerat och undrat hur många klockor jag har egentligen.
Men jag tror det också kan bero på var man rör sig och vilket jobb man har.
Jag inbillar mig att det finns fler klockmedvetna i de fina salongerna än om man jobbar som städare eller hantverkare...

MEN: ett fint armbandsur är det finaste smycke en man kan bära. En fin klocka till en fin klädsel ger onekligen ett professionellt intryck. Så även om de flesta inte reagerar på och kommenterar klockan så tror jag verkligen att den kan bidra till helhetsintrycket.

Hej,
Lite Söndagsfilosofi, stämmer nedan påståenden ?
1. En Rolex köper man för imponera på andra.
2. En GS köper man för imponera på sig själv.

pls do comment och motivera, ha en fin Söndag KS…

06BE93DA-CB4E-4921-884F-3984037F7692.jpeg

B4A14B1E-16B8-421E-91E9-C9C0FB862E7C.jpeg

Jag köper bara klockor som jag gillar och trivs med.
Men personligen tror jag nog de allra flesta som köper en klocka av hög kvalitet som antingen ser stilig eller cool ut vill att den ska bidra till ett positivt intryck av en.
Och visst: helt befriad från den inställningen är jag inte. Jag skulle dock aldrig skaffa en Rolex bara för att glänsa. För jag är SÅ nöjd med Seiko, Islander, Orient Star och Tissot.

Du menar att rolex sub/omega seamaster/etc har en kvalité som är i paritet med priskillnaden mot en Certina för 5-6k? Eller betalat du för märket ochbden status det märket har?

Ser inget fel i att betala extra för det. Det utesluter inte att man uppskattar klockor som helhet, dess historik, dess finish etc.

Men att hävda att man inte köper status när man betalar en massa pengar för en klocka är att lura sigsjälv.
Precis som i ditt exempel så köper man ett ur för 100k som ger status i en liten nichad grupp. Det är en del av priset, vare sig man vill det eller ej.

Vi vet ju att prisskillnaden mellan en klocka av ett s.k. lyxmärke och en "vanlig" schweizare inte står i relation till kvalite'n och tillverkningskostnaden.
För en Rolex betalar man typ 80% av priset för namnet och statusen.
En Rolex för 100k skulle väl gå på 15-20k om priset var i relation till kvalitetsnivån mot Certinan eller en Tissot.

Hur ofta får ni komplimanger på det ur som ni bär dagligen? som klockfanatiker så har jag haft väldigt många "dyrare" klockor genom åren men måste säga att det är väldigt få människor i min omgivning som faktiskt lägger märke till det här. vad tänker ni om det här :)?
Kanske hänt max 10 gånger på 2 år. Med det sagt äger jag ingen Rolex eller GS. Men jag ger mig själv/klockan en komplimang varje gång jag byter klocka 😁

Vi vet ju att prisskillnaden mellan en klocka av ett s.k. lyxmärke och en "vanlig" schweizare inte står i relation till kvalite'n och tillverkningskostnaden.
För en Rolex betalar man typ 80% av priset för namnet och statusen.
En Rolex för 100k skulle väl gå på 15-20k om priset var i relation till kvalitetsnivån mot Certinan eller en Tissot.
Det är ju knappast sant, men prislappen är inte direkt kostnadsbaserad på någon av exemplen.

Exakt.
Ute i den ”vanliga” världen är det ingen som bryr sig. Detta är den ultimata platsen att imponera och få bekräftelse och uppskattning. Varför hymla om det?
Om andras uppskattning är oviktigt finns det väl ingen mening med tex. ”dagens klocka”?
Faaast hur kul vore det här forumet om ingen lade ut några bilder på sina klockor eller berättade om hur dom upplever dom? Not much...

För mig handlar att bära en fin eller dyr klocka också om en psykologisk omställning. Jag arbetar som hyffsat högt uppsatt chef på ett rätt stort bolag, och en fräsig klocka hjälper mig att komma in i karaktär.

Den ger mig lixom självförtroende i olika situationer, även om jag är medveten om att 99% av folket runt mig skiter blanka fan i vad jag har på handleden.

Handlar inte väldigt mycket av vår konsumtion (inte bara klockor) om identitet? Genom det vi köper kan vi säga något, både till oss själva och till andra, om vilka vi är. Om jag väljer att köpa en sportbil, en båt, åka till alperna med senaste utrustningen eller köpa klockor kan vi odla våra intressen och bli något mer än vad vi är idag. Samtidigt som det signalerar något till omgivningen. (Egentligen kanske samma även i mer triviala sammanhang som när vi står på Ica och ska välja mellan ekologiska eller vanliga bananer?)

Tror iofs det är få som huvudsakligen styrs av någon vilja att få andras uppskattning i valet av klocka men ännu färre är, tror jag, helt indifferent. Handen på hjärtat, jag är det inte.

Mitt första Rolex-köp för sådär 12 år sedan hade utan tvekan ett inslag av att vilja imponera på andra. Landade dock väldigt snabbt på jorden igen efter att börjat hänga på klockforum och inse att det alltid fanns större fiskar.
Istället väcktes ett intresse, och statusdelen försvann till stor del. När vi sedan drog igång Klocksnack så var det ett enbart ett genuint och brinnande intresse som var kvar, en mognadsprocess kanske.

Numera kunde jag inte bry mig mindre vad andra tycker om de klockor jag väljer att bära. Majoriteten av min lilla samling är långt ifrån statusmarkörer. Spelar ingen roll om det är premium eller inte längre, en kul klocka är en kul klocka.

Mitt första Rolex-köp för sådär 12 år sedan hade utan tvekan ett inslag av att vilja imponera på andra. Landade dock väldigt snabbt på jorden igen efter att börjat hänga på klockforum och inse att det alltid fanns större fiskar.
Istället väcktes ett intresse, och statusdelen försvann till stor del. När vi sedan drog igång Klocksnack så var det ett enbart ett genuint och brinnande intresse som var kvar, en mognadsprocess kanske.

Numera kunde jag inte bry mig mindre vad andra tycker om de klockor jag väljer att bära. Majoriteten av min lilla samling är långt ifrån statusmarkörer. Spelar ingen roll om det är premium eller inte längre, en kul klocka är en kul klocka.
Amen…

Tillbaka
Topp