• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ventus Northstar: Hur många blev det?

Vad är er erfarenhet av klockor i mässing? Måste bli mycket patina på kort tid? Tänker att det borde se risigt ut efter nått år
Det beror ju helt klart på vad du utsätter den för. För oss landkrabbor som bor i Sverige och tar av oss klockan innan dusch så blir det inte så jättemycket. Jag har en klocka i mässing och den har ett tunt oxidlager som mest gör klockan matt i finishen. Delar av klockan som inte vidrörs är mörkare men inte allvarligt. Har bild på den någon sida bakåt i tråden för jämförelse. Har även en i brons och den får knappt någon patina alls. Största delen av boetten är blank och fin medan de delar som inte vidrörs naturligt är lite mörkare.

Edit: insåg att det var i en helt annan tråd :)
Här är min mässingsklocka. Den används nästan varje dag av min sambo så den ligger inte och vilar tryggt i en klocklåda. Mycket mer patina än så här blir det inte utan att börja experimentera med ägg och annat skoj. De mörka partierna är alltså i vridringens och kronans urfrästa partier. Resten av klockan är matt och fin.
9028ccb5-9750-4f1d-af59-f9edc7c704e5-jpeg.1061761

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: FOQ
Det beror ju helt klart på vad du utsätter den för. För oss landkrabbor som bor i Sverige och tar av oss klockan innan dusch så blir det inte så jättemycket. Jag har en klocka i mässing och den har ett tunt oxidlager som mest gör klockan matt i finishen. Delar av klockan som inte vidrörs är mörkare men inte allvarligt. Har bild på den någon sida bakåt i tråden för jämförelse. Har även en i brons och den får knappt någon patina alls. Största delen av boetten är blank och fin medan de delar som inte vidrörs naturligt är lite mörkare.

Edit: insåg att det var i en helt annan tråd :)
Här är min mässingsklocka. Den används nästan varje dag av min sambo så den ligger inte och vilar tryggt i en klocklåda. Mycket mer patina än så här blir det inte utan att börja experimentera med ägg och annat skoj. De mörka partierna är alltså i vridringens och kronans urfrästa partier. Resten av klockan är matt och fin.
9028ccb5-9750-4f1d-af59-f9edc7c704e5-jpeg.1061761

Stort tack för utförligt svar!
Hoppas som sagt att det kommer ännu fler varianter att välja på.
Blir bra det här!

Jag backade också inledningsvis - lutar åt en N-3 om jag fullföljer backningen. Ser ut som en kul bruksklocka för en billig peng.

Tycker att det här är det bästa mikro-släppet på länge, av vad man sett hittills.
Grymt taggad! :woot:
Blir en stål och en brons men inte hundra än på färgerna...

Hej alla,

Här finns lite nya videos på klockorna.

Italienska:

Det ska finnas WS tagna med mobil av grundarna. Dessa finns i kommentarsfältet på KS. Kommer dock inte åt länken av någon anledning. Om någon har lust att dela länken får ni gärna göra det.

Kommer bli svårt att välja.
Beror lite på vad som finns i lådan när tiden kommer.
Lutar åt 1 och 3 om jag inte vill ha mässing. alternativ byta en av dom till N-6. Tror den kan bli grymt snygg när den blir välpatinerad.

442e3a6c6cebf5bb72343be8445a0055_original.jpeg

Kommer bli svårt att välja.
Beror lite på vad som finns i lådan när tiden kommer.
Lutar åt 1 och 3 om jag inte vill ha mässing. alternativ byta en av dom till N-6. Tror den kan bli grymt snygg när den blir välpatinerad.

442e3a6c6cebf5bb72343be8445a0055_original.jpeg

Kul att man tycker så olika!
Mina favoriter är just nu 2, 4 och 5.
6 är fin men tror det bli för mycket mässing för min del.

Det är mässingsalternativen som lockar för min del. Frågan är om det är grön eller blå tavla jag vill ha...

Snygga. Men jag gillar inte logon :( Förutom det gillar jag de skarpt. Skulle nog helst ha en N-3.

Är sugen på att backa och köra på den. Kanske 2st. och den andra får bli mässing med blå tavla. Har dock aldrig använt kickstarter. Får kolla upp hur det funkar först.

Okej tror typ jag fattar nu. Men om jag väljer N-3 kan jag byta då sen? Alltså ändra mig innan de skickar ut? Så dras pengar nu direkt? Sugen på att ta N-3 men kanske ändrar mig till den i mässing. Eller så tar jag båda men lutar åt en.

Senast ändrad:

Snygga. Men jag gillar inte logon :( Förutom det gillar jag de skarpt. Skulle nog helst ha en N-3.

Är sugen på att backa och köra på den. Kanske 2st. och den andra får bli mässing med blå tavla. Har dock aldrig använt kickstarter. Får kolla upp hur det funkar först.

Okej tror typ jag fattar nu. Men om jag väljer N-3 kan jag byta då sen? Alltså ändra mig innan de skickar ut? Så dras pengar nu direkt? Sugen på att ta N-3 men kanske ändrar mig till den i mässing. Eller så tar jag båda men lutar åt en.

Pengarna dras 10 april om jag inte har fel. Du kan välja färg efter det.. tror färgval kommer rätt sent i processen så du har gott om tid att fundera.

Pengarna dras 10 april om jag inte har fel. Då kan välja färg efter det.. tror färgval kommer rätt sent i processen så du har gott om tid att fundera.
Ah okej tack. Ute efter en diver i den prisklassen nu när jag ska sälja min Mako. Gillar designen. Men fasen vad svårt att bestämma färg. Den grå känns cool för den är.. Grå. Mässing är ju coolt för det är mässing. Har alldeles för många klockor för att plocka på mig 2. Skulle väl vara om jag provade båda och sen sålde ena.

Man kan inte ångra köpet antar jag?

Edit: typiskt. Fanns en kvar plötsligt på super early bird. Men den försvann
Screenshot_20190321_205228.jpg

Senast ändrad:
Ah okej tack. Ute efter en diver i den prisklassen nu när jag ska sälja min Mako. Gillar designen. Men fasen vad svårt att bestämma färg. Den grå känns cool för den är.. Grå. Mässing är ju coolt för det är mässing. Har alldeles för många klockor för att plocka på mig 2. Skulle väl vara om jag provade båda och sen sålde ena.

Man kan inte ångra köpet antar jag?
Normalt sett inte på Kickstarter, men Ventus har varit justa med sånt innan. Dra ett mail till dom och fråga :)

Normalt sett inte på Kickstarter, men Ventus har varit justa med sånt innan. Dra ett mail till dom och fråga :)
Okej tack. Skumt. Fanns inte early bird eller super early Sen plötsligt dök super early upp med 1 kvar så fyllde i alla uppgifter men nån hann före. Nu plötsligt finns det en på early? Ångrar sig folk hela tiden eller varför blir det så?

Okej tack. Skumt. Fanns inte early bird eller super early Sen plötsligt dök super early upp med 1 kvar så fyllde i alla uppgifter men nån hann före. Nu plötsligt finns det en på early? Ångrar sig folk hela tiden eller varför blir det så?
Precis. Någon drar sig ur och då blir deras plats ledig.

Det händer också ofta just på denna kampanj. Kan vara värt att hålla lite utkik.

Vad är er erfarenhet av klockor i mässing? Måste bli mycket patina på kort tid? Tänker att det borde se risigt ut efter nått år
Har bara haft en klocka i mässing. Tröttnade på att det tog for lång tid för den att utveckla ordentlig patina, så jag skyndade på processen. Läs mer här: https://klocksnack.se/threads/patinera-brons-mässing.20050/
Det du beskriver som risigt är för många eftersträvansvärt. Folk har helt enkelt olika uppfattning om vad som är snyggt. Själv är jag "Team jätterisig patina".:)
Dessutom är det busenkelt att återställa just mässing till ursprungsutseendet.:)

Tillbaka
Topp