• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi som backar Tusenö (och varför)

Rixard

Silver
Tycker ändå den är rätt fin men får inga göteborgsvibbar tyvärr. Annars hade det varit ett givet köp, västkusten är bästkusten!
 

Greven

Guld
Sorry @JOW , om du verkligen inte har någon koppling till Tusenö så har du verkligen fått en knackig början på KS. Men om du är en sann och ärlig klockentusiast så är du välkommen och vi hoppas att få bilder av de klockor som du bland annat har med i din signatur och trevlig inlägg framöver.
Om du däremot är en av Tusenö-teamet, eller har någon direkt koppling till dem och tror att du skall få med oss på KS på tåget så har det "backfire" rejält. Gör om, gör...aldrig om det igen...Tack.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Känns tämligen uppenbart att TS är relaterat till projektet. Men vi kan ju ha fel och kan ha fått detta om bakfoten så som @JOW bedyrar. Vi får väl se hur mycket andra inlägg JOW bidrar med i framtiden. Tiden får utvisa helt enkelt. Välkommen hit i så fall!

Så till ämnet. Lite lite bilder tycker jag. Nu är det inte reklam när en gammal forumräv som jag postar!
image.jpeg

image.jpeg


Vid en hastig blick, så är klockan rätt snygg. Beater vete tusan om jag skulle kalla den som TS föreslår, guldfärgen på den guldiga lär snabbt ta stryk, sådana tryckknappar är rätt känsliga och undrar vad det är för WR? Kan inte hitta det någonstans.

MEN, jag må vara trött efter dagens många arbetstimmar, hur fungerar kronografen? För det är väl en kronograf?
Är den byggd som klockor brukar vara gjorda så är subtavlan kl 9 de vanliga sekunderna. Centrum sekundvisaren är för kronografen. Subtavlan kl 3 tycks vara timmarna (ovanligt men lite häftigt att de går till 24h och inte 6h eller normala 12h. Var är kronograf-minutrarna i så fall?

En annan lustig detalj är att kronografen tycks nollställd på samtliga bilder men kronograftimmarna är aldrig nollade. Dessa stämmer inte (dvs tiden) heller med en 24h visning (Day/night) som ex Lemania 5100 har kl 12. Svårt att tro att det är en GMT-funktion. Jag undrar hur de passionerade klockälskande göteborgarna som ligger bakom designen tänkt sig? o_O
Kan vara att klockorna är prototyper med pålimmade visare, men varför varierar timmar på de olika bilderna?
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Kan subtavlan kl 3 faktiskt vara sekundvisaren (med fel print)? :wideyed:

//Rozzy
 
Senast ändrad:

Sjobedan

Silver
Ett OK verk i denna, med mycket mindre storlek på varumärkes-texten och jag hade kanske varit lite nyfiken på den i stål. Men, enbart kanske
 

Anden

Silver
2-Faktor
Känns tämligen uppenbart att TS är relaterat till projektet. Men vi kan ju ha fel och kan ha fått detta om bakfoten så som @JOW bedyrar. Vi får väl se hur mycket andra inlägg JOW bidrar med i framtiden. Tiden får utvisa helt enkelt. Välkommen hit i så fall!

Så till ämnet. Lite lite bilder tycker jag. Nu är det inte reklam när en gammal forumräv som jag postar!
image.jpeg

image.jpeg


Vid en hastig blick, så är klockan rätt snygg. Beater vete tusan om jag skulle kalla den som TS föreslår, guldfärgen på den guldiga lär snabbt ta stryk, sådana tryckknappar är rätt känsliga och undrar vad det är för WR? Kan inte hitta det någonstans.

MEN, jag må vara trött efter dagens många arbetstimmar, hur fungerar kronografen? För det är väl en kronograf?
Är den byggd som klockor brukar vara gjorda så är subtavlan kl 9 de vanliga sekunderna. Centrum sekundvisaren är för kronografen. Subtavlan kl 3 tycks vara timmarna (ovanligt men lite häftigt att de går till 24h och inte 6h eller normala 12h. Var är kronograf-minutrarna i så fall?

En annan lustig detalj är att kronografen tycks nollställd på samtliga bilder men kronograftimmarna är aldrig nollade. Dessa stämmer inte (dvs tiden) heller med en 24h visning (Day/night) som ex Lemania 5100 har kl 12. Svårt att tro att det är en GMT-funktion. Jag undrar hur de passionerade klockälskande göteborgarna som ligger bakom designen tänkt sig? o_O
Kan vara att klockorna är prototyper med pålimmade visare, men varför varierar timmar på de olika bilderna?
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Kan subtavlan kl 3 faktiskt vara sekundvisaren (med fel print)? :wideyed:

//Rozzy
Tro det eller ej, Seiko-verket de kör med (VK64?) har tydligen kronografminutrarna på vänster sida - upp till 60 alltså - och 24h visning på höger som inte är kopplad till kronografen. Alltså militärtid.
 

Savagear114

Guld
2-Faktor
Känns tämligen uppenbart att TS är relaterat till projektet. Men vi kan ju ha fel och kan ha fått detta om bakfoten så som @JOW bedyrar. Vi får väl se hur mycket andra inlägg JOW bidrar med i framtiden. Tiden får utvisa helt enkelt. Välkommen hit i så fall!

Så till ämnet. Lite lite bilder tycker jag. Nu är det inte reklam när en gammal forumräv som jag postar!
image.jpeg

image.jpeg


Vid en hastig blick, så är klockan rätt snygg. Beater vete tusan om jag skulle kalla den som TS föreslår, guldfärgen på den guldiga lär snabbt ta stryk, sådana tryckknappar är rätt känsliga och undrar vad det är för WR? Kan inte hitta det någonstans.

MEN, jag må vara trött efter dagens många arbetstimmar, hur fungerar kronografen? För det är väl en kronograf?
Är den byggd som klockor brukar vara gjorda så är subtavlan kl 9 de vanliga sekunderna. Centrum sekundvisaren är för kronografen. Subtavlan kl 3 tycks vara timmarna (ovanligt men lite häftigt att de går till 24h och inte 6h eller normala 12h. Var är kronograf-minutrarna i så fall?

En annan lustig detalj är att kronografen tycks nollställd på samtliga bilder men kronograftimmarna är aldrig nollade. Dessa stämmer inte (dvs tiden) heller med en 24h visning (Day/night) som ex Lemania 5100 har kl 12. Svårt att tro att det är en GMT-funktion. Jag undrar hur de passionerade klockälskande göteborgarna som ligger bakom designen tänkt sig? o_O
Kan vara att klockorna är prototyper med pålimmade visare, men varför varierar timmar på de olika bilderna?
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Kan subtavlan kl 3 faktiskt vara sekundvisaren (med fel print)? :wideyed:

//Rozzy

Utsökt detektivarbete gode @Rozzy
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tro det eller ej, Seiko-verket de kör med (VK64?) har tydligen kronografminutrarna på vänster sida - upp till 60 alltså - och 24h visning på höger som inte är kopplad till kronografen. Alltså militärtid.
Så den saknar sekunder då? Antingen på kronografen eller på tiden? Eller fungerar centrum sek till bägge?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tittar man på den andra Mecha-quartzen i granntråden nedan finns där tre register, varav en bör vara sekundregistret. Så ja, den här måste ju sakna vanliga sekunder.
https://klocksnack.se/threads/nezumi-voiture-chronograph-projekt.43934/
Se där, man lär sig något nytt varje dag!
My bad. Om Meca-kvarts hybrid från Hodinkee om klockan Prototipo från Autodromo;


What Is Meca-Quartz?


I mentioned above that we'd get to discussing the Seiko VK64 "meca-quartz" movement in more detail, and here we go.

Meca-quartz is a so-called hybrid movement that combines technologies found in quartz and mechanical movements to create an engine that balances the advantages and disadvantages of each. The timekeeping mechanism is essentially quartz. There is a quartz crystal regulator that is powered by a battery and connected to a series of gears that moves the timekeeping hands.


Autodromo-branded crown and black pushers

But, when you press the pusher to start the chronograph, the center seconds hand starts moving as with any chronograph. But, you'll notice that it moves like a mechanical chronograph and doesn't tick in one-second intervals. This seconds hand moves five times per second, giving you the same accuracy you'd expect from an automatic racing chrono.


When you reset the chronograph, that's when the real "meca" part of the equation comes into play. Using components taken directly from Seiko's own in-house mechanical chronographs, the chronograph hands are disengaged from the quartz motor and are snapped back to zero. This means you don't get that sweep back to zero that is typical with standard quartz chronos. You get both the look and the feel of a mechanical chronograph instead.


Autodromo caseback, concealing the Seiko VK64 movement

Before the purists out there get upset that this isn't purely mechanical, there are advantages to a movement like this. First, you get the accuracy of a Seiko quartz movement, which is much higher than what you'd find in a mechanical movement. Next there is size: getting the Prototipo to be 11.5mm thick with an automatic chrono movement would be pretty tough.

And, finally, we can't ignore price. Especially from a smaller brand, getting a mechanical chronograph movement of any quality is going to be very expensive because of supply chain issues. I'd much rather see a watch with this movement than a poor quality automatic chrono just for the sake of putting "Automatic" on the dial. The Seiko VK64 is a big reason why the Prototipo comes in at $625.

https://www.hodinkee.com/articles/autodromo-prototipo-review
Utsökt detektivarbete gode @Rozzy
Jag hade fel (okunnighet). @Anden är snarare detektiven! :)
 
Senast ändrad:

Savagear114

Guld
2-Faktor
Se där, man lär sig något nytt varje dag!
My bad. Om Meca-kvarts hybrid från Hodinkee om klockan Prototipo från Autodromo;


What Is Meca-Quartz?


I mentioned above that we'd get to discussing the Seiko VK64 "meca-quartz" movement in more detail, and here we go.

Meca-quartz is a so-called hybrid movement that combines technologies found in quartz and mechanical movements to create an engine that balances the advantages and disadvantages of each. The timekeeping mechanism is essentially quartz. There is a quartz crystal regulator that is powered by a battery and connected to a series of gears that moves the timekeeping hands.


Autodromo-branded crown and black pushers

But, when you press the pusher to start the chronograph, the center seconds hand starts moving as with any chronograph. But, you'll notice that it moves like a mechanical chronograph and doesn't tick in one-second intervals. This seconds hand moves five times per second, giving you the same accuracy you'd expect from an automatic racing chrono.


When you reset the chronograph, that's when the real "meca" part of the equation comes into play. Using components taken directly from Seiko's own in-house mechanical chronographs, the chronograph hands are disengaged from the quartz motor and are snapped back to zero. This means you don't get that sweep back to zero that is typical with standard quartz chronos. You get both the look and the feel of a mechanical chronograph instead.


Autodromo caseback, concealing the Seiko VK64 movement

Before the purists out there get upset that this isn't purely mechanical, there are advantages to a movement like this. First, you get the accuracy of a Seiko quartz movement, which is much higher than what you'd find in a mechanical movement. Next there is size: getting the Prototipo to be 11.5mm thick with an automatic chrono movement would be pretty tough.

And, finally, we can't ignore price. Especially from a smaller brand, getting a mechanical chronograph movement of any quality is going to be very expensive because of supply chain issues. I'd much rather see a watch with this movement than a poor quality automatic chrono just for the sake of putting "Automatic" on the dial. The Seiko VK64 is a big reason why the Prototipo comes in at $625.

https://www.hodinkee.com/articles/autodromo-prototipo-review

Jag hade fel (okunnig). @Anden är snarare detektiven! :)

Bra detektivat hur som! Det lyfte ju diskussionen till rätt svar! ;)
 

Marcus_R

Basic
Wow. Kanske borde tänkt efter innan jag bjöd in @JOW till detta forumet, eller uppdaterat han på "Forumregler 2015". Trodde dock inte det skulle vara såpass intensivt misstänkliggörande från start.

Kan bara intyga att @JOW är en straight up guy, finns fler här på forumet som känner honom. Det var jag som fick in honom på Tusenö då jag såg artikeln på Feber. Hoppas på en trevlig diskussion framöver.
 

Asplund

Diamant
2-Faktor
Wow. Kanske borde tänkt efter innan jag bjöd in @JOW till detta forumet, eller uppdaterat han på "Forumregler 2015". Trodde dock inte det skulle vara såpass intensivt misstänkliggörande från start.

Kan bara intyga att @JOW är en straight up guy, finns fler här på forumet som känner honom. Det var jag som fick in honom på Tusenö då jag såg artikeln på Feber. Hoppas på en trevlig diskussion framöver.

Äh skit i dem, alltid gnäll från samma personer.

ON TOPIC: Jag tycker klockan är ganska tråkig. Tyvärr.
 

JohnDoe

Guld
Fast pröva på vilket annat entusiastforun som helst inom valfritt område att gå in som ny medlem och pusha en nystartad produkt. I alla forum så sker det ju "ziljoner" spam/push inlägg. Det är ju en ganska uppenbar "etikettsgrej" att inte inleda sin start på ett sätt som till 99,9% sammanfaller med klassisk "spam". Då får man faktiskt skylla sig själv om mottagandet blir svalt.
 
De påminner ju inte så lite om IWC vilket gör att jag kan tycka de vid första anblicken är ganska snygga då jag gillar IWC. Dock känns det samtidigt tråkigt med sån likhet samt att jag är lite skeptisk till både namnet och utformningen av namnet på tavlan, det skriker inte direkt subtil elegans om det på det sätt jag skulle önska med en dylik klocka.
Ser man det från den positiva sidan med ett så tydligt varumärkesnamn kan det ju vara att man ju ändå är tydlig med att man inte är en IWC eller försöker rida allt för mycket på dem på det sättet.

Vad kostar dem??
 

Hugii

Guld
2-Faktor
OffT: Vad beror denna inflation i antal klockmärken på? Klockintresset som ökat i varje rödstuga runt om i landet eller tillgång till "leverantörer" på nätet som erbjuder "skräddarsydda" lösningar?
 

Kairo

Silver
Känns tämligen uppenbart att TS är relaterat till projektet. Men vi kan ju ha fel och kan ha fått detta om bakfoten så som @JOW bedyrar. Vi får väl se hur mycket andra inlägg JOW bidrar med i framtiden. Tiden får utvisa helt enkelt. Välkommen hit i så fall!

Så till ämnet. Lite lite bilder tycker jag. Nu är det inte reklam när en gammal forumräv som jag postar!
image.jpeg

image.jpeg


Vid en hastig blick, så är klockan rätt snygg. Beater vete tusan om jag skulle kalla den som TS föreslår, guldfärgen på den guldiga lär snabbt ta stryk, sådana tryckknappar är rätt känsliga och undrar vad det är för WR? Kan inte hitta det någonstans.

MEN, jag må vara trött efter dagens många arbetstimmar, hur fungerar kronografen? För det är väl en kronograf?
Är den byggd som klockor brukar vara gjorda så är subtavlan kl 9 de vanliga sekunderna. Centrum sekundvisaren är för kronografen. Subtavlan kl 3 tycks vara timmarna (ovanligt men lite häftigt att de går till 24h och inte 6h eller normala 12h. Var är kronograf-minutrarna i så fall?

En annan lustig detalj är att kronografen tycks nollställd på samtliga bilder men kronograftimmarna är aldrig nollade. Dessa stämmer inte (dvs tiden) heller med en 24h visning (Day/night) som ex Lemania 5100 har kl 12. Svårt att tro att det är en GMT-funktion. Jag undrar hur de passionerade klockälskande göteborgarna som ligger bakom designen tänkt sig? o_O
Kan vara att klockorna är prototyper med pålimmade visare, men varför varierar timmar på de olika bilderna?
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Kan subtavlan kl 3 faktiskt vara sekundvisaren (med fel print)? :wideyed:

//Rozzy
De som köper klockorna lär nog inte märka/bry sig.. :rolleyes:
 
Topp