• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vi som har svårt att flippa klockor

Jag har faktiskt ännu inte ångrat en enda försäljning. Kanske att jag sålde en 114060 för tidigt när jag kunde hållit den ett halvår till och tjänat ytterligare 10k, men inte för att jag saknar klockan som sådan.

Ångrar inte det när jag börja tänka rationellt på orsaken. Men när man ser alla fina bilder i kameraalbumet så kan jag inte hjälpa att känna saknaden av dem :)

Jag hade gärna haft en större samling med godbitar, men jag har inte den ekonomin. Resultatet blir då att man flippar en klocka man tycker om för att suget efter att testa nytt blir för stort. Ibland blir det lyckat , ibland inte...det har hänt flera gånger att jag köpt samma modeller som jag tidigare ägt.

Visst är det en massproducerat produkt, men vad är egentligen inte massproducerat idag? Hade faktiskt varit skönt att sälja alla och något man verkligen vill ha. Typ en AP eller dylikt.
Rätt mycket om man jämför med Rolex. Kolla på chrono24 på lite mer udda saker så kommer du se. Massproducerat skiljer det endast ett fåtal procent på i återköpspris. På udda saker kan det vara 50% och flera månader till år innan man hittar en igen.

Dock fungerar det inte med en eller två klockor. Gillar man klockor lite för mycket måste man ha ett antal att rotera om man inte är riktigt bra på att sälja och köpa. Man tröttnar på allt om man bär det för mycket.

Jag vet, tycker det är så tråkigt att betala över list men kanske något man bara får gilla. VC är jättefina, men så dålig insatt i dem. Hur ser tillgången och efterfrågan ut?
Håller med dig! men visst, gillar man en klocka väldigt mycket och tvunget vill ha den så är det bara att gilla läget och slanta upp..

Dålig koll men som jag förstått det är VC inte lika hype'at som PP,AP och Rolex så dessa finns, som jag förstått det, tillgängliga hos AD och/eller begagnade under list :)

Edit: denna såldes ju för bara ett halvår sedan
https://klocksnack.se/threads/vacheron-constantin-overseas-4500v-gen3.115602/

Jag menar 135k är ju Batman-pengar...

Senast ändrad:
Innanjag började hänga här på KS för ett år sedan så var jag tydligen OWG utan att veta det. Gillade klockor i allmänhet o hade en Omega Seamaster 2254.50.00 på armen o var ganska nöjd.
Nu, ett år senare, är det 17 klockor i samlingen o ytterligare 2 på väg. Under denna tiden har jag flippat 2 st.....
Helv...e vad svårt jag har att kränga av ! Men det är ju roligare att köpa än att sälja. :D

Slänger in lite ”klockskam” ;) Du kan ju fråga dig vad Greta hade gjort. Troligtvis hade hon sålt av de som fått för lite handledstid. Utifrån ett hållbarhetsperspektiv är det ju bättre om klockorna utnyttjas maximalt.

Nej men tänker utgångspunkten är väll att försöka förstå att någon annan kan finna större glädje än vad man själv gör i ett objekt. Samtidigt som man då får in medel att lägga på något annat som skänker större glädje än det objektet. Funkar ju dock kanske mindre bra om man är ekonomiskt oberoende.

Slänger in lite ”klockskam” ;) Du kan ju fråga dig vad Greta hade gjort. Troligtvis hade hon sålt av de som fått för lite handledstid. Utifrån ett hållbarhetsperspektiv är det ju bättre om klockorna utnyttjas maximalt.

Nej men tänker utgångspunkten är väll att försöka förstå att någon annan kan finna större glädje än vad man själv gör i ett objekt. Samtidigt som man då får in medel att lägga på något annat som skänker större glädje än det objektet. Funkar ju dock kanske mindre bra om man är ekonomiskt oberoende.

Skänker klockan inte längre någon glädje, sälj den. Men inte direkt! Utan lägg ifrån den en vecka eller två. Sen ta fram den och bär den. Blir du glad av den igen så borde den behållas :) Men är intresset helt dött för klockan är det lika bra att göra sig av med den för något annat istället.
Ja, jag har ibland haft tanken på att sälja nån klocka men när den fotas så blir jag kär och behåller den. Iaf ett tag!
Jag fick tidigt höra att man aldrig skall fundera på att sälja en klocka... för när väl tanken slagit dig. Så är den svår att få bort :D
Det högst återkommande scenariot är att man säljer något och sen kikar tillbaka på bilderna man tagit tillsammans med klockan och tänker "varför sålde jag denna egentligen!?" :)
Svaret på den frågan är väl oftast för att man skall kunna prova något annat.
Vilket man är glad över idag. Snart börjar man väl hitta vad man egentligen tycker om :cool:
Kört lite samma filosofi, när tanken kommer då är det bara att göra det! Men vissa undantag har ju funnits ;)

Men det är ju inte fullt ovanligt att man kollar tillbaka och ångrar sig lite:angel:

Usch, sälja

Jag är känslomässigt bunden till mina massproducerade klockor. Ägt 6 klockor, sålt en (Seiko Sarb065). Ville inte sälja, var inte i behov av de enstaka tusingar den inbringade men den fick för lite handledstid så jag kände att jag måste ta steget att genomföra den första separationen .

Ångrar det... så nu kommer det bli jäkligt svårt att sälja nästa gång :sorry:

Precis min tråd! :banghead:
Är typ omöjligt för mig o flippa, kan inte få mig själv till det. Typexemplet är att jag har en SMPc av förra generationen med slät högblank tavla och nu är jag grymt sugen på nya SMPc men jag kan gärna inte ha två så identiska klockor, men ändå kan jag inte komma loss till att sälja min nuvarande SMPc. Så därför har det inte blivit ngn ny... :(

Håller med dig! men visst, gillar man en klocka väldigt mycket och tvunget vill ha den så är det bara att gilla läget och slanta upp..

Dålig koll men som jag förstått det är VC inte lika hype'at som PP,AP och Rolex så dessa finns, som jag förstått det, tillgängliga hos AD och/eller begagnade under list :)

Edit: denna såldes ju för bara ett halvår sedan
https://klocksnack.se/threads/vacheron-constantin-overseas-4500v-gen3.115602/

Jag menar 135k är ju Batman-pengar...

Har svårt att tro att jag gillar klockan så mycket att man är tvungen att ge över list. Visst ap är jättefina. Tror nog 15202 eller 15300 hade passat perfekt. 15400/15500 är nog stora och 15450 kanske gränsfall. Tänkte kanske man kan testa storleken någongång.
Overseas verkar vara jättefina. Speciellt den du länkade. Får fundera lite hur jag ska gå tillväga. Blir nog att flippa de massproducerade filuren.

Heja Greta!

Sälj Batman och köp en Daytona. Done!
16520 jag på jakt efter. Dock svårt att hitta en efter mina önskemål.

Dra in på andra utgifter och köp en till klocka.
Jag har själv svårt att sälja. Har tänkt sälja en G-shock (har två nästan lika) samt min Seiko skx som jag inte använder. Men det är svårt nog ;)
Men inte kul när man hittat en klocka man verkligen vill ha, men man har inte likvid för att köpa den då man köpt så mycket annat. Då är det lite grinigt. Har man möjlighet så behåll :)
Jag har sålt en klocka till en vän. Det kändes dock okej, det var en Breitling.
Jag är själv sugen på en klocka i helguld, så jag borde sälja något. Men jag tror jag får spara lite istället ;)

Två Rolex som jag inte ångrar att jag sålde:
116613LB
116710BLNR

Tre Rolex som jag ångrar att jag sålde:
114060, min första Rolex
116610LV
116506

Nu säljer jag inte.. Hoardar bara :)

Senast ändrad:
Två Rolex som jag inte ångrar att jag sålde:
116613LB
116710BLNR

Tre Rolex som jag ångrar att jag sålde:
114060, min första Rolex
116610LV
116506

Nu säljer jag inte.. Hoardar bara :)

Den är jättetråkig att ångra att man sålt en klocka. Men som någon ovan nämnde så är det faktiskt massproducerade produkter. Och säljer man idag och ångrar sig så är det egentligen inte så kopiösa summor det handlar om, knappt några enstaka procent man ev får lägga till i värsta fall.

Kul och intressant tråd. För egen del har jag svårt att förmå mig själv att inte flippa eftersom jakten på klockan ofta är roligare än att faktiskt äga klockan. Är väldigt osentimental när det kommer till mina klockor. Vill tro att lösningen är att ha större bredd och fler klockor till antalet så att jag inte tröttnar lika fort.

Jag ångrar alla klockor jag sålt eller flippat:(, men jag har en Svensson inkomst som inte tillåter rena köp. Det blir det oftast att en klocka går som mellanskillnad om det är något som du verkligen vill ha!

Köp och flippa hårt under några år börja sen köpa tillbaka det du verkligen saknar " på riktigt"
Skriver under på den med undantag vintage i bra skick som kan vara svåra att få tag på igen.
Dessa två kan jag ångra lite, inte jättesvåra att få tag på men det kräver lite jakt oavsett.
Screenshot_20200209_154448.jpg

Screenshot_20200209_154426.jpg

Senast ändrad:
Jag hade sålt hulken alternativt batman och för pengarna köpt och flippat flera klockor i prisklassen 1-50kkr. På så sätt får du testa nytt och lära dig att flippa. ;)

Sålde inget första året jag var medlem på KS, andra året blev det en del säljande i takt med att suget efter nytt slog kärleken till det som fanns i klocklådan.

Kan alltid titta på mitt spel/filmrum för att avskräcka mig från vidare hoarding beteende :angel:

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1581239517837.jpeg

Tillbaka
Topp