Sven Svensson
Basic
det gäller en daytona i halvguld så det är mer än detLänsförsäkringar täcker upp till 100k.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
det gäller en daytona i halvguld så det är mer än detLänsförsäkringar täcker upp till 100k.
Det hittar du nog inte förens du fyllt 25 dessvärre.det gäller en daytona i halvguld så det är mer än det![]()
ICA Banken täcker upp till 100k utanför hemmet.jag har TH och dom täcker bra upp till 50k sen för man teckna specialförsäkring och skulle behöva betala 11% av klockan nyvärde om året, känns ju sådär
Jag har Ica hemförsäkring plus med bortaskydd på upp till 100k. Runt en 200-ing i månaden.jag har TH och dom täcker bra upp till 50k sen för man teckna specialförsäkring och skulle behöva betala 11% av klockan nyvärde om året, känns ju sådär
Åldersavdrag i intervaller, lite tråkigt om man inte pangar en tilläggsförsäkring.Länsförsäkringar täcker upp till 100k.
Har dom iofs ej på klocka om värderingsintyg eller cert finns. Erfarenhet själv.Åldersavdrag i intervaller, lite tråkigt om man inte pangar en tilläggsförsäkring.
Pratade precis med Länsförsäkringar om detta, har man klockan under hemförsäkringen utan tilläggsförsäkringar så går den som smycke och därmed åldersavdrag. Om detta inte är sant blir jag mer än glad och kommer att byta direkt!!Har dom iofs ej på klocka om värderingsintyg eller cert finns. Erfarenhet själv.
Utveckla gärna. Jag fick nämligen inte alls försäkra över 100k när jag hade när jag var under 25. Upp till 100k, men inte ens under alla omständigheter osv.Kan rekommendera Folksam om nån är intresserad av att försäkra sin klocka som är värd över 100k om man är under 25år
Pratade precis med Länsförsäkringar om detta, har man klockan under hemförsäkringen utan tilläggsförsäkringar så går den som smycke och därmed åldersavdrag. Om detta inte är sant blir jag mer än glad och kommer att byta direkt!!
Om det är som du säger, får du gärna länka till kapitel i villkoren också, litar mer på de än någon från kundservice.
Jag har haft min daytona 116503 försäkrat hos trygg hansa och där betalade jag 900kr i månaden med en speciallförsäkring men bytte nu till folksam och betalar ungefär 250kr i månaden. Har inte haft proplem att försäkra utan mer att jag får betala enorma belopp men folksam tycker jag var helt rimligt.Utveckla gärna. Jag fick nämligen inte alls försäkra över 100k när jag hade när jag var under 25. Upp till 100k, men inte ens under alla omständigheter osv.
Jag har haft min daytona 116503 försäkrat hos trygg hansa och där betalade jag 900kr i månaden med en speciallförsäkring men bytte nu till folksam och betalar ungefär 250kr i månaden. Har inte haft proplem att försäkra utan mer att jag får betala enorma belopp men folksam tycker jag var helt rimligt.Utveckla gärna. Jag fick nämligen inte alls försäkra över 100k när jag hade när jag var under 25. Upp till 100k, men inte ens under alla omständigheter osv.
Pratade precis med Länsförsäkringar om detta, har man klockan under hemförsäkringen utan tilläggsförsäkringar så går den som smycke och därmed åldersavdrag. Om detta inte är sant blir jag mer än glad och kommer att byta direkt!!
Om det är som du säger, får du gärna länka till kapitel i villkoren också, litar mer på de än någon från kundservice.
Verkar som jag är motbevisad direkt. Då jag hade 16613 och 16570 sade de dock 100k utanför och 200k i hemmet, ingen värdeminskning på klockor så länge som ett tidsenligt värderingsintyg finns. Men enligt villkoren som @viktorm bifogar verkar det ju tyvärr inte stämma.Så här står det i villkoren för min hemförsäkring från LF. Armbandsur verkar gå under smycken. Värt att notera är att det står så här i villkoren;
"För varje enskilt föremål som är värt mer än 10 000 kronor ska du ha ett värderingsintyg utfärdat av guldsmed, urmakare eller värderingsman. Värderingsintyget ska innehålla sådan beskrivning av föremålen som normalt ligger till grund för värdering, såsom fabrikat, modell, material, form, karat, vikt, serienummer, ålder etc."
![]()
Ringde upp igår för att diskutera just detta. 100k utanför hemmet och 200k i hemmet stämmer dock, ska gälla per klocka samt försäkringstillfälle. Ponera att du har två st klockor med dig på semester, båda värda 100k styck. Båda blir stulna samtidigt = 100k i ersättning. En blir stulen dag 1 och den andra dag 2 = 200k i ersättning.Verkar som jag är motbevisad direkt. Då jag hade 16613 och 16570 sade de dock 100k utanför och 200k i hemmet, ingen värdeminskning på klockor så länge som ett tidsenligt värderingsintyg finns. Men enligt villkoren som @viktorm bifogar verkar det ju tyvärr inte stämma.
Har sålt och blivit student och även fyllt 25 så har inte detta problemet igen förrän om 1.5 år då jag är utexad ingenjör och kan köpa klockor som staten ej finansierar genom CSNRingde upp igår för att diskutera just detta. 100k utanför hemmet och 200k i hemmet stämmer dock, ska gälla per klocka samt försäkringstillfälle. Ponera att du har två st klockor med dig på semester, båda värda 100k styck. Båda blir stulna samtidigt = 100k i ersättning. En blir stulen dag 1 och den andra dag 2 = 200k i ersättning.
Syftet var informativt, ska utomlands och undrade egentligen över hur många klockor man kan ha med sig men ändå känna sig trygg OM någonting händer.Har sålt och blivit student och även fyllt 25 så har inte detta problemet igen förrän om 1.5 år då jag är utexad ingenjör och kan köpa klockor som staten ej finansierar genom CSNFår hålla mig till Oris, Longines, Seiko samt andra trådar!
![]()
Precis, finns undantag!Syftet var informativt, ska utomlands och undrade egentligen över hur många klockor man kan ha med sig men ändå känna sig trygg OM någonting händer.
Har själv 9 månader kvar tills 25, sen drar jag också från denna tråd
Om det är någonting jag lärde mig efter jag blev färdigexad så var det att den roligaste biten med studierna, är när de är över! Allt gott & lycka till!
Billiga lån men hade knappast dragit ned på annan konsumtion för att ha en trött statussymbol på handleden.Fyller 20 senare i år och äger själv en Speedmaster samt ett par ur i 5000 kronors klassen, är dock väldigt sugen på att köpa en till lite dyrare klocka till min 20 årsdag men är kluven till att ha såpass mycket pengar bundet i klockor. Jag har jobbat samt sparat mer eller mindre konstant sedan studenten och förhoppningen är att börja studera nästa år och där i ligger mitt dilemma.
Hur tänker ni andra som antingen studerar eller skall studera att ha såpass mycket pengar bundet i en lyxprodukt som en klocka ändå är, samtidigt som man tex tar CSN lån varje månad?
Först och främst; "hur mycket man kan ha bundet" varierar så klart beroende på ens förutsättningar, så finns inget generellt svar imo.Fyller 20 senare i år och äger själv en Speedmaster samt ett par ur i 5000 kronors klassen, är dock väldigt sugen på att köpa en till lite dyrare klocka till min 20 årsdag men är kluven till att ha såpass mycket pengar bundet i klockor. Jag har jobbat samt sparat mer eller mindre konstant sedan studenten och förhoppningen är att börja studera nästa år och där i ligger mitt dilemma.
Hur tänker ni andra som antingen studerar eller skall studera att ha såpass mycket pengar bundet i en lyxprodukt som en klocka ändå är, samtidigt som man tex tar CSN lån varje månad?
Visst är det väldigt billiga lån med likväl ett lån. Är nog mer principen av att ha x antal tusen kronor på handleden samtidigt som man har det rätt knapert annars som stör mig. Är ju iofs inte student ännu så det kanske inte är så jobbigt ekonomiskt som jag tror.Billiga lån men hade knappast dragit ned på annan konsumtion för att ha en trött statussymbol på handleden.
Skulle gissa att 90% av uren på forumet är statussymboler på ett eller annat sätt. Iaf majoriteten.Visst är det väldigt billiga lån med likväl ett lån. Är nog mer principen av att ha x antal tusen kronor på handleden samtidigt som man har det rätt knapert annars som stör mig. Är ju iofs inte student ännu så det kanske inte är så jobbigt ekonomiskt som jag tror.
Även fast klockor är en statussymbol till en viss del så är det inte därför jag köper klockor. Ingen förutom min egen familj vet om att jag har en dyrare klocka och så vill jag gärna fortsätta ha det.
Så är det såklart men det är nog mer hur personer i samma sits resonerar som jag undrar över då detta är något jag tänker på rätt mycket själv. Jag har själv aldrig sålt någon klocka och köpte min Speedy med tanken av att jag skall bära den för resten av livet, men det är ju annars ett bra sätt se på sakenFörst och främst; "hur mycket man kan ha bundet" varierar så klart beroende på ens förutsättningar, så finns inget generellt svar imo.
Tips kan dock vara att köpa modeller med någorlunda säker efterfrågan, (förutsatt att man själv tycker om det så klart), så att man inte tappar så mycket vid eventuell försäljning, eller t.om. tjänar några slantar.
Vad gäller CSN är jag själv student och tar max-lån men CSN är ju fan gratispengar. Kan man spara lite av CSN varje månad dessutom och avkasta på börsen är det ju en no-brainer, åtminstone för mig iaf som har intresse för börsen och aktier.![]()
Skulle gissa att 90% av uren på forumet är statussymboler på ett eller annat sätt. Iaf majoriteten.