• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor bär dina kollegor?

Tictac

Friends of KS
2-Faktor
Nye säljaren har en fin IWC Portofino (ska försöka få en bild på den) och resten av ledarstaben är stolta bärare av Michael Kors. Jag citerar: "Har du sett den här: Michael Kors!". Har inte orkat ta reda på vad det är för modeller...
 

fc2

Rolex
Läser att flera i tråden studerar och att flertalet av deras studiekompisar sportar MK, DW och liknande. När jag pluggade för inte alltför länge sedan hade ingen klocka öht, är det mer inne idag att ens ha något på armen idag? Är trenden att fler och fler bär klocka, även om de inte bryr sig om vad?

Ledsen för OT.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ertappade min kvinnliga chef med en sån här förra veckan. 30 år gammal. Hon hade bytt länk en gång och servat den en gång, det var allt.
picture.JPG


Vete 17 om det är rätt modell, men den var väldigt liten, automat och i helguld.
 

Man

Rolex
Ertappade min kvinnliga chef med en sån här förra veckan. 30 år gammal. Hon hade bytt länk en gång och servat den en gång, det var allt.
picture.JPG

Då fick hon några komplimanger för de då, inför stundande lönerevision? ;-)


Vete 17 om det är rätt modell, men den var väldigt liten, automat och i helguld.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
[quote="Tictac, post: 779882, member: 2848" resten av ledarstaben är stolta bärare av Michael Kors. Jag citerar: "Har du sett den här: Michael Kors!". [/quote]

Vad är det för kön på ledarstaben?
 

SSL

Audemars
Läser att flera i tråden studerar och att flertalet av deras studiekompisar sportar MK, DW och liknande. När jag pluggade för inte alltför länge sedan hade ingen klocka öht, är det mer inne idag att ens ha något på armen idag? Är trenden att fler och fler bär klocka, även om de inte bryr sig om vad?

Ledsen för OT.

Det tror jag absolut, hänt mycket senaste 5 åren skulle jag vilja påstå. Mycket tack vare DW
 

Ponlarsson

Panerai
Läser att flera i tråden studerar och att flertalet av deras studiekompisar sportar MK, DW och liknande. När jag pluggade för inte alltför länge sedan hade ingen klocka öht, är det mer inne idag att ens ha något på armen idag? Är trenden att fler och fler bär klocka, även om de inte bryr sig om vad?

Ledsen för OT.

Det är ju trendigt att ha en mer dressad stil, både för killar och tjejer, och då är ju klocka en klassisk accessoar. Dessutom tror jag att många bryr sig om vad det är för märke, fast i deras fall handlar det om andra märken än klockmärken. Daniel Wellington har ju lyckat etablera sig som ett "måste" för en preppystil och de som inte vill lägga 1500 köper ju en snarlik på Ur & Penn.

På samma sätt har Michael Kors och Marc by Marc Jacobs blivit två märken som många unga tjejer strävar efter. De är flashiga helt enkelt och har lyckats göra sina väskor och klockor till statusmarkörer, bland annat eftersom kläderna är så dyra. Klockorna och väskorna däremot betingar ett pris som är uppnåbart och accepterbart för gemene man och blir således något folk köper när de vill "unna sig något lyxigt". Äldre kvinnor (MK och MbMJ har ju trots allt främst kvinnor som sin målgrupp) vill visa att de har koll och "hänger med i svängarna" och köper därför det som deras döttrar vill ha.

Sammanfattat: Många vill ha klockor idag och bryr sig om att det är märken som just nu anses lyxiga och som de flesta känner till.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag som ny i klockvärlden har ganska nyligen spanat in kollegornas. Men det är svårt att göra det diskret.
Men de jag vet att jag sett är en Rolex Explorer, Omega Seamaster PO, Longines Hydroconquest, Seiko GMT(?) (Pepsi), Steinhart OVM (äger själv en Ocean One).
 

Sjobedan

Rolex
VD'n rockar IWC portoguese (stavning?) Omega speedmaster broad arrow samt en Longines av okänd modell.

Ertappde honom I förra veckan med att se efter en ny klocka på uret... Lotsade in honom här istället. ;)
 

Folke08

Omega
Jag jobbar på en statlig it avdelning. För det mesta är det nakna handleder. Sen finns det en del puls och smart klockor. Har dock sett någon omega PO och sen någon form av breitling och DJ på två kvinnliga kollegor.
 

Psykel

Patek
Kommunal förvaltning. Mycket naket där, men ett par gamla rävar kör med 25-årsklockan som verkar vara Tissot i guld. Annars mest parfymklockor samt en Certina på min enhetschef, vad jag har sett. Kan tänka mig att det kan sitta ett och annat fint på politikerna i nämnden, men dom har jag tyvärr ingen koll på. Får försöka spana lite i höst när sammanträdena drar igång igen.
 

Johe

Omega
Inte mycket... Men tre Speedmasters och tre Seamasters finns iaf (varav jag har en av dem) En Portuguese. Sen är det mest nakna handleder och parfymklockor. Min chef fick en Citizen av sin fru för nåt halvår sedan, förvånansvärt snygg för vad det är tycker jag, riktigt fin modell även om jag inte vet vad den heter.

Tror definitivt jag haft fler och/eller dyrare klockor om det varit vanligare på jobbet. Konstigt att man är så påverkad av "normen" ändå!
 

Anno 1685

Omega
Inom akademien är det antingen eller... Väldigt medvetet (några få) eller fullständigt rudis (de flesta). Men det finns en Panerai Luminor, någon JLC master control och några vintage Omegor.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Nytt jobb och nattsvart på klockfronten. På förra jobbet fanns det mycket roligt. Allt från miljon Patek till stålsubbar. På nya jobbet Har jag sett endast sett en Bratte och en Certina dykare plus några suunto... :bawling:
 

WatchIT

Panerai
Min uppdragsgivare bär en fake Longines och således kommer jag säga fake Rolex om han skulle fråga mig. Skulle inte landa väl om jag officiellt sportade en riktig Explorer 1.

Jantelagen vilar tryggt där jag befinner mig...tyvärr...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jobbar på en stor utvecklingsavdelning som består mest av ingenjörer.
Finns några Rolex som Submariner, GMTC BLNR och äldre Explorer I. Även ett par 1980 tals Breitlings och en tråkig Omega quartz
Märkena som Certina, Tissot, Seiko och diverse parfymklockor dominerar stort....
 

SwedishMade

Cartier
Det är ju trendigt att ha en mer dressad stil, både för killar och tjejer, och då är ju klocka en klassisk accessoar. Dessutom tror jag att många bryr sig om vad det är för märke, fast i deras fall handlar det om andra märken än klockmärken. Daniel Wellington har ju lyckat etablera sig som ett "måste" för en preppystil och de som inte vill lägga 1500 köper ju en snarlik på Ur & Penn.

På samma sätt har Michael Kors och Marc by Marc Jacobs blivit två märken som många unga tjejer strävar efter. De är flashiga helt enkelt och har lyckats göra sina väskor och klockor till statusmarkörer, bland annat eftersom kläderna är så dyra. Klockorna och väskorna däremot betingar ett pris som är uppnåbart och accepterbart för gemene man och blir således något folk köper när de vill "unna sig något lyxigt". Äldre kvinnor (MK och MbMJ har ju trots allt främst kvinnor som sin målgrupp) vill visa att de har koll och "hänger med i svängarna" och köper därför det som deras döttrar vill ha.

Sammanfattat: Många vill ha klockor idag och bryr sig om att det är märken som just nu anses lyxiga och som de flesta känner till.

Detta är en bra beskrivning. Klockan är en accessoar. Den behöver inte ens gå, den tas ändå på, vilket jag sett ett flertal gånger.
 

SwedishMade

Cartier
Inom akademien är det antingen eller... Väldigt medvetet (några få) eller fullständigt rudis (de flesta). Men det finns en Panerai Luminor, någon JLC master control och några vintage Omegor.
Jag vet en prof. som kör Rolex, han är dock speciell och har sidoverksamhet med tillg. på 50+ MSEK.


Nytt jobb och nattsvart på klockfronten. På förra jobbet fanns det mycket roligt. Allt från miljon Patek till stålsubbar. På nya jobbet Har jag sett endast sett en Bratte och en Certina dykare plus några suunto... :bawling:
Känns som om du inte gjorde dd (due diligence) ordentligt innan du bytte jobb?
 
  • Like
Reactions: cab
Topp