• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka klockor/märken blev 2016 års hype?

Black Bay och PADI är väl de två modellerna jag läst mest om under detta forum 2016.
När vi pratar om märken så har jag sett väldigt mycket mer av Nomos. Kanske inte så mycket på klocksnack, men folk har börjat sett märket. Kul då jag gillar estetiken med deras klockor! :)

Måste väl vara nya Daytona som var årets snackis och mest efterlängtad av många.
VC hade en liten topp ett tag, men den tog nog aldrig fart bland stora flertalet (varken som köp eller som något man längtar efter).
Seiko Padi verkar toppat tidigt, men kort.
Panerai på starkt frammarsch, och intresset växer. Nu ser man fler och fler som tycker att en 47 mm Panna är ok, till skillnad mot förut då den benämndes "storlek stekpanna".
AP växer som märke på forumet, med fler och fler som tar steget.
Cartier tycker jag fått ett uppsving också, och det skall bli spännande att se var det tar vägen.
Känns lite som Breitling kommit in från kylan, och attraherar fler.
Patek verkar ha fått en trogen skara ägare, vilken nog endast begränsas av bankkontots storlek.
Märken som Glashütte och Lange kommer nog också vad det lider, men jag tycker nog att vi har en övervikt mot lite sportigare klockor på Klocksnack, så det är frågan om det tar fart i en bredare publik då de mestadels har mer dressigare modeller.

Senast ändrad:
Tudor har det varit mycket snack om, inte bara positivt men alla verkar haft en åsikt om "nystarten" eller vad man kan kalla det :)

Rolex är ju alltid på tapeten men intresset för specifika modeller verkar ha skiftat mer mot daytona och sportstål, och bort från DD.

Auktionsmässigt är det väl egentligen att investerare verkar fått upp ögonen för klockor med ett antal spektakulära rekord prismässigt 2016.

Breitling verkar ha fått ett uppsving med.

Rob E:s erbjudande i slutet av 2015 bidrog så klart för att sen späs på igen under erbjudandet 2016. Erbjudandet gällde ju hela omega, men det känns som att det blev 99% speedys köpta på den dealen.
Inte konstigt med tanke på att det är en av de två schyssta modellerna i Omegas sortiment.

Ett väldigt tjat om Daytonan. PADIn tvärdog när den väl levererades. Breitling och kanske nytillverkade (Tag) Heuer växer i anseende på forumet. Speedy fortsätter att vara väldigt populär, och Robs rabatter fyller på med nya förmågor.

Jag tycker (jag är partisk) att Rolex Explorer (observera att jag inte lägger till en "2:a") var årets hetaste trend! Den lyckade nya versionen har ökat intresset både för gammalt och nytt, och alla med god smak och stil har skaffat en. Förutspår att den kommer bli mainstream 2017.
;)
Helt fel imho, TAG är fortfarande stendött när det gäller nya modeller, det är ju INGEN som köpt 02 och den enda som köpt den keramiska 01an är ju Chrisse. Vad gäller vintage är det dessutom flera här som sålt sina 2016 just för att priserna nu är löjliga.

https://klocksnack.se/threads/release-seiko-turtle-padi-srpa21.57853/
Och hur kan möjligtvis PADIN anses ha dött? Releasetråden har över 40 sidor sedan i slutet av juli. Över 90 exemplar sålda bara i STHLM dessutom vilket troligtvis är största mängden av en modell som sålts i Sverige på ganska många år.

Och hur många nya Explorer har landat på forumet? 2-3st? Nej, knappast en hype som motsvarar exempelvis BB-hypen eller DD-hypen 2015 då varenda jäkel köpte DD eller BB.

Nu blir man naturligtvis väldigt färgad av vad man själv väljer att läsa, men med det sagt: Tag Heuer(?).

Tycker de fick ett uppsving efter Basel och även om tråden ibland är lite inaktiv tycker jag att det har varit rätt bra kommers där inne och då speciellt med fokus på Carrera 01.

Inte konstigt med tanke på att det är en av de två schyssta modellerna i Omegas sortiment.
Jo, absolut, jag håller med dig. Men är det inte en del av hypen, att speedy är väldigt populär på just ks?
För inte står väl speedy för majoriteten av alla omegas sålda klockor i övriga sverige (utanför ks)?

Men jag kan ha fel, är ju ny på det här även om jag läst väldigt mycket på ks senaste året...

Jo, absolut, jag håller med dig. Men är det inte en del av hypen, att speedy är väldigt populär på just ks?
För inte står väl speedy för majoriteten av alla omegas sålda klockor i övriga sverige (utanför ks)?

Men jag kan ha fel, är ju ny på det här även om jag läst väldigt mycket på ks senaste året...
Speedyn lär vara topp 2 av de flest sålda Omegamodellerna.

Tycker att det är skönt när det är trendlösa stunder på KS blir trevligare stämning och bättre spridning i posterna. Plus att det verkar som om många har hittat sin egna väg inklusive mig själv. Trodde aldrig att jag skulle bära vare sig panerai eller ap bode på ont och gott! Ser verkligen fram emot 2017 :)

I min bok är det Daytonan som tar förstaplatsen i kategorin årets hype. Hade själv gärna haft en, synd att det är längre köer till den än till Ullared en lönehelg...

Padikampanjen var ett härligt, prisvärt, nördigt på de flesta sätt det roligaste påhittet förra året men jag tycker det är svårt att, baserat på antalet sålda ex, jämföra den med nya Daytona, Heuers retrosatsning och nya Explorer (1) då de gör väldigt olika stora hål i plånboken.

Själv skulle jag vilja ha alla fyra men har bara råd med en:)

Spännande. Den givna frågan är ju: Var då på forumet?

Haha, det där skriver du ju bara för att du tror att @yonsson skulle bry sig. Har mycket svårt att tro att Padin har gått någon förbi.
PADI är det en surfplatta eller? ;)

2017-års hyyyyype blir helt klart RED ARROWS....den som inte har en är en mupp. Tre stycken på forat är inte muppar än så länge. :D
IMG_4553.jpg

@Hoffa @Affe

Speedmaster och ploppen.
Ursäkta min okunnighet, och även OT för den delen.
Ploppen? Menar du då ploprof? Säljer den bra alltså?
Själv känns det som jag ser 90% speedmaster och 10% övrigt omega på ks, men i verkligheten ser jag 5-10 aqua terror och smp på en speedmaster. Men som sagt var är jag färgad och klickar på speedytråden flera ggr varje dag. Å andra sidan borde jag vara lika färgad att leta efter speedys irl... Förlåt för kanske off topic...

Ursäkta min okunnighet, och även OT för den delen.
Ploppen? Menar du då ploprof? Säljer den bra alltså?
Själv känns det som jag ser 90% speedmaster och 10% övrigt omega på ks, men i verkligheten ser jag 5-10 aqua terror och smp på en speedmaster. Men som sagt var är jag färgad och klickar på speedytråden flera ggr varje dag. Å andra sidan borde jag vara lika färgad att leta efter speedys irl... Förlåt för kanske off topic...
Jag svarade på vilka två modeller som är kul från Omega, inte på vilka som säljer bäst. :)

Jag svarade på vilka två modeller som är kul från Omega, inte på vilka som säljer bäst. :)
Ok, då förstår jag. Själv anser jag speedmaster vara guds gåva till människan (om den bara var exakt som den är, men ändå vattentät), men ploprof skulle jag kanske möjligtvis kunna tänka mig som bojsten (om den bara vägde lite mer).

Men nånting säger mig att jag säkert får äta upp det om några år, då jag säkert vill ha en ploprof...

Men för att gå tillbaka till topic och avsluta det här så menade jag just att sett till omegas faktiska försäljning (säg i sverige) så känns speedyn överrepresenterad här på ks.
Men å andra sidan känner jag inte till omges faktiska försäljning, så jag stannar nu...

Den eviga hypen. Världens bästa klocka som till skillnad från andra snarlika dykare passar till allt. Du kan ha den till T-shirt eller kostym, du kan få den med förstoringsglas eller inte.
Jag pratar naturligtvis om den fyrkantiga runda klockan från Rolex. Sub C, när inget annat är gott nog.
Rolly-C-lugs.jpg

https://klocksnack.se/threads/release-seiko-turtle-padi-srpa21.57853/
Och hur kan möjligtvis PADIN anses ha dött? Releasetråden har över 40 sidor sedan i slutet av juli. Över 90 exemplar sålda bara i STHLM dessutom vilket troligtvis är största mängden av en modell som sålts i Sverige på ganska många år.
Ok, I stand corrected. Den försvann från min radar när den hamnade i subforum. Kom ni fram till vem som hade det lägsta serienumret? ;)

Tillbaka
Topp