• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka klockor/märken blev 2016 års hype?

Just speedy har väl alltid varit populär här på KS. Nu syns den dock lite mer iom en egen tråd. Även om det sålt fler under 2016 så skulle jag nog inte vilja säga att den är hypad. En hype är väl något övergående och i viss mån överskattat?
Du har rätt i att hypad är fel ord, en klocka som sett likadan ut i över 50 år är inte hypad. Men vi kanske kan enas om att den med Rob E:s erbjudanden och starten av sin egna tråd, har varit lite extra uppmärksammad under 2016.
Uppmärkamhet som den förtjänar...

Vilka klockor är iskalla på forumet nu då? DD som nämnts verkar ju ohyggligt svårsålda nu. Vad finns det mer för hyllvärmare?

Helt fel imho, TAG är fortfarande stendött när det gäller nya modeller, det är ju INGEN som köpt 02 och den enda som köpt den keramiska 01an är ju Chrisse. Vad gäller vintage är det dessutom flera här som sålt sina 2016 just för att priserna nu är löjliga.

Spännande. Den givna frågan är ju: Var då på forumet?
Jag håller nog fast vid att Tag Heuer har ett växande anseende, från en förvisso låg nivå. Tex 01, 02 och nya Monzan kan ju dyka upp i positiva ordalag på forumet. Aquaracern kan rekommenderas som lägre mellanklassdykare, inte lika ofta som en beg SMP eller en BB, men det händer. Affe hade en "vad-ska-jag-köpa-tråd" där en Monaco krossade en Oris och en Tudor. För några år sedan var det mycket negativt om "inhouse-skandalen" så fort märket nämndes, nu verkar många gått vidare.

Jag håller nog fast vid att Tag Heuer har ett växande anseende, från en förvisso låg nivå. Tex 01, 02 och nya Monzan kan ju dyka upp i positiva ordalag på forumet. Aquaracern kan rekommenderas som lägre mellanklassdykare, inte lika ofta som en beg SMP eller en BB, men det händer. Affe hade en "vad-ska-jag-köpa-tråd" där en Monaco krossade en Oris och en Tudor. För några år sedan var det mycket negativt om "inhouse-skandalen" så fort märket nämndes, nu verkar många gått vidare.
Faktum kvarstår att TAG-tråden i princip är död och att det bara verkar ha köpts 2st 01. :meh: Jämför det med andra nya modeller så är TAG extremt marginaliserat. Håller däremot med dig om at TAG släppt roliga klockor i år.

Hype på IWC Ingengieur. Trillade själv dit och ångrar mig inte för en sekund :)
Hype vet jag inte men det känns som den fått ett uppsving. :)

Den var ju rätt kall efter att alla fått hem och prövat den efter release. Nu är det annat om man tittar på alla köpesannonser som efterfrågsr en 3239. Har själv letat efter ett ex. men inte hittat.

Senast ändrad:
Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer hade väl en kort hype under 2016.

collection_small_worldtimer.jpg

Haha, det där skriver du ju bara för att du tror att @yonsson skulle bry sig. Har mycket svårt att tro att Padin har gått någon förbi.
Han verkar inte bry sig alls :rolleyes:

https://klocksnack.se/threads/release-seiko-turtle-padi-srpa21.57853/
Och hur kan möjligtvis PADIN anses ha dött? Releasetråden har över 40 sidor sedan i slutet av juli. Över 90 exemplar sålda bara i STHLM dessutom vilket troligtvis är största mängden av en modell som sålts i Sverige på ganska många år.

Padi, Daytona, viggen känns som hypade modeller förra året. Bratte är väl det märket som fick ett uppsving 2016.

Känns som DD har dippat. Aquanaut har blivit en dussinklocka.

Padi, Daytona, viggen känns som hypade modeller förra året. Bratte är väl det märket som fick ett uppsving 2016.

Känns som DD har dippat. Aquanaut har blivit en dussinklocka.
Håller med fast + Tudor. I min bok har även Sjöö Sandström gått framåt. Både genom nya modeller men också här på KS och för oss medlemmar.

I min bok tar nya Daytonan en plats på prispallen för årets hype. Får se om hypen håller i sig under 2017.

Keramiska daytonan har jag i vilket fall hört mig trött på under 2016, både från klocknördar och icke intresserade lagom Rolex-kåta, med andra intressen.

Klart de närmast sörjande håller låda ;)

Dock är det väl den klocka som har skapat mest besvär för ickeägarna. Många som inte köpt den eller ville köpa den hade tydligen ett väldans bekymmer över att den fanns. Det gick liksom inte bara att släppa den och låta den vara ifred hos de som gillade den.

Årets upp som en sol ned som en pannkaka var väl kanske Oris 65, tyckte själv den var grymt cool på bild, bra pris, lite egen stil och bra storlek men nästan direkt efter Basel blev det tyst.

Årets upp som en sol ned som en pannkaka var väl kanske Oris 65, tyckte själv den var grymt cool på bild, bra pris, lite egen stil och bra storlek men nästan direkt efter Basel blev det tyst.
Jag håller med. Kanske att dom underskattat hur viktigt kundgruppen tycker att det är med minst 200m specs på moderna dykarur. 100m hör inte hemma på moderna dykare.

Talar för min (knappa) erfarenhet på sekundära marknader nu, men det känns som att intresset för Cartier, Tudor och Breitling gått upp. :)Ser man till priser på begagnat från dessa varumärken har prisinflationen varit hög. Däremot verkar intresset svalnat för Hublot. Många klockor som det blivit återrop på under det senaste året...

Jag skulle vilja hävda att 16710 gjorde sin stora prisresa under våren och sommaren 2015 efter att Rolex på Basel samma år meddelande att GMT-C med pepsi inlägg släpptes, i vitguld. Under hösten vintern 2014/15 gick det att köpa sig en 16710 från -06/07 (07 sista tillverkningsåret) för ca 40-42'. Ett halvår senare låg dem på ca 70'.
Hur vet jag detta? Jag sålde min 16710 från 07 i februari 15 för 42' :grumpy:

Om jag enbart ska prata märken har Seiko hypats (hausats) väldigt mycket. Varje tråd med frågan "Ska jag välja Certina eller Longines?" besvaras till 50% med "välj Seiko istället". Antalet som är helt bitna verkar växa. Min ko hoppar dock vidare totalt oförstående...

Tillbaka
Topp