• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor/märken skulle Ni aldrig köpa och varför?

Snilsson

Cartier
Jag har nog svårast för märket Bulova p g a deras friska lånande av formspråk.
other641004.jpg

BulovaSub-01.jpg
Vidrigt.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Det finns inget märke som av avfärdar rakt àv vara för märkets skull. Dock har jag så här långt aldrig hittat en Richard Mille, Hublot eller Panerai som har tilltalat mig.
 

Quaker68

Breitling
De märken jag inte skulle köpa idag är Rolex, Breitling, ubåt och Graham.
Rolex och Breitling för att de är så vanliga i dag, speciellt i förorten, och för att de där inte sällan är fake från Thailandsresan eller AliExpress vilket ökar mitt motstånd mot dem. Hade det inte funnits så många kopior i omlopp skulle jag säkert sukta mycket mer efter tex en Rolex. Graham och ubåt har ett formspråk som bara är för kaxigt och svulstigt för mig.

I övrigt är det billiga "me too" klockor typ Regal, One mfl lågprisklockor som inte klickar, de flesta andra märkena har nog alltid åtminstone nåt som intresserar eller berör, vare sig det är nån liten detalj, design, komplikationer eller helt enkelt bara hög kvalitet som förtrollar.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Tidigare har jag tänkt att jag nog inte skulle köpa en klocka utan datumvisning – jag har tyckt det varit en så pass användbar komplikation, att jag skulle sakna den om jag inte hade den. På senare tid har jag dock börjat ändra mig, bl.a. för att jag fått upp ögonen för en del klockor utan datum, som jag tycker är väldigt snygga (som Rolex Explorer), så datum känns kanske inte längre som en absolut nödvändighet (bara väldigt väldigt praktiskt).
 

Nero13

Panerai
Diesel, Michel cors eller hur det stavas och invicta är de tre märken som jag absolut aldrig kommer att äga...
 

Fast hatar man alla märken dom haft en sub-kopia någon gång under din historia måste man ju hata så jäkla många.

zenith-submariner-223331-d55f03f0.jpg

En Zenith, rätt originell design va?

Squale1545_Classic6_L001.jpg

Squale är väl förvisso kanske inte älskat men omtyckt, eller?

zodiac.jpg

Zodiac, kanske var det en sådan här mördaren hade?
james-bond-watch-tag-heuer-980-013-professional-diver-the-living-daylights-1000.jpg

Tag heuer borde lägga ner, fy på dem! ajja bajja.
image65.jpg

Alla med Orisar borde skämmas, vidrigt!

854864179_tp.jpg

Borde Omega få komma undan med detta? inspirationen är tydlig, kolla mercedesvisaren liksom?!?
DMK34561-759x500.jpg

Steinhart är ju värst av alla, helt identisk fast med nå standardverk i, helt utan historia eller eget tänkande, annat jävla namn på tavlan bara. Inte ens namnet Steinhart är rättstavat på den här bilden, jäkla skit.
 

TheRedDevil

Cartier
Fast hatar man alla märken dom haft en sub-kopia någon gång under din historia måste man ju hata så jäkla många.

zenith-submariner-223331-d55f03f0.jpg

En Zenith, rätt originell design va?

Squale1545_Classic6_L001.jpg

Squale är väl förvisso kanske inte älskat men omtyckt, eller?

zodiac.jpg

Zodiac, kanske var det en sådan här mördaren hade?
james-bond-watch-tag-heuer-980-013-professional-diver-the-living-daylights-1000.jpg

Tag heuer borde lägga ner, fy på dem! ajja bajja.
image65.jpg

Alla med Orisar borde skämmas, vidrigt!

854864179_tp.jpg

Borde Omega få komma undan med detta? inspirationen är tydlig, kolla mercedesvisaren liksom?!?
DMK34561-759x500.jpg

Steinhart är ju värst av alla, helt identisk fast med nå standardverk i, helt utan historia eller eget tänkande, annat jävla namn på tavlan bara. Inte ens namnet Steinhart är rättstavat på den här bilden, jäkla skit.
Skönt att någon tog upp det, känns som att det är okej för vissa märken att efterlikna men en synd och äckligt av andra.
 
D

Deleted member 9585

Guest
Skulle nog aldrig kunna köpa klockor ifrån märken som rakt av snor designen av en "känd" klocka.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
IWC är gäsp rakt igenom, bara namnet är tråkigt, måste även nämna Graham och U-boat.
 
Senast ändrad:

Zandibar

Cartier
De märken jag inte skulle köpa idag är Rolex, Breitling, ubåt och Graham.
Rolex och Breitling för att de är så vanliga i dag, speciellt i förorten, och för att de där inte sällan är fake från Thailandsresan eller AliExpress vilket ökar mitt motstånd mot dem. Hade det inte funnits så många kopior i omlopp skulle jag säkert sukta mycket mer efter tex en Rolex. Graham och ubåt har ett formspråk som bara är för kaxigt och svulstigt för mig.

I övrigt är det billiga "me too" klockor typ Regal, One mfl lågprisklockor som inte klickar, de flesta andra märkena har nog alltid åtminstone nåt som intresserar eller berör, vare sig det är nån liten detalj, design, komplikationer eller helt enkelt bara hög kvalitet som förtrollar.

Att många bär på fake-rolex är en dålig ursäkt på att inte vilja ha en =) Du bär ju klockan för att du vill ha den på din handled och inte för någon annans skull.
 

Zandibar

Cartier
Richard Mille och U-boat är två märken jag aldrig kommer komma överens med. RM pga de bissara designerna. U-boat pga storleken.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fast hatar man alla märken dom haft en sub-kopia någon gång under din historia måste man ju hata så jäkla många.

zenith-submariner-223331-d55f03f0.jpg

En Zenith, rätt originell design va?

Squale1545_Classic6_L001.jpg

Squale är väl förvisso kanske inte älskat men omtyckt, eller?

zodiac.jpg

Zodiac, kanske var det en sådan här mördaren hade?
james-bond-watch-tag-heuer-980-013-professional-diver-the-living-daylights-1000.jpg

Tag heuer borde lägga ner, fy på dem! ajja bajja.
image65.jpg

Alla med Orisar borde skämmas, vidrigt!

854864179_tp.jpg

Borde Omega få komma undan med detta? inspirationen är tydlig, kolla mercedesvisaren liksom?!?
DMK34561-759x500.jpg

Steinhart är ju värst av alla, helt identisk fast med nå standardverk i, helt utan historia eller eget tänkande, annat jävla namn på tavlan bara. Inte ens namnet Steinhart är rättstavat på den här bilden, jäkla skit.
Zenith gjorde daytona känd så de tycker väl att det är payback time.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tidigare har jag tänkt att jag nog inte skulle köpa en klocka utan datumvisning – jag har tyckt det varit en så pass användbar komplikation, att jag skulle sakna den om jag inte hade den. På senare tid har jag dock börjat ändra mig, bl.a. för att jag fått upp ögonen för en del klockor utan datum, som jag tycker är väldigt snygga (som Rolex Explorer), så datum känns kanske inte längre som en absolut nödvändighet (bara väldigt väldigt praktiskt).
Jag har både och. Den utan datum är besvärlig en gång om dagen. Till och med sekundvisare går att leva utan, utom när man gör en espresso.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Om vi undantar lite billigare märken så som Invicta, etc. (Har ägt en invicta för många år sedan...) så är några av dom jag skulle undvika:
Hublot, Richard Mille, Linde Werdelin, etc.
Listan kan göras längre men generellt alla klockor vars design ser ut att vara tagen direkt från Star Wars "Millenium Falcon"-skeppet.
 
Topp