• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka klockor tröttnar man på?

JakobZ
Nä du har rätt, kanske av anledningen att jag tycker Rolex har rätt många egenskaper som inte tilltalar mig.

1) Visnarna är inte snygga
2) Tycker runda index är fula.
3) Alla har dem
4) Första klockan folk köper efter första fasta jobbet de fått, oavsett om de tycker dem är snygga.
5) Statussymbol nummer ett hos män, dvs många köper dem fast de kanske tycker andra klockor tilltalar dem mer.

6) Oj höll på glömma. Datumsymbolen i förstoring är riktigt fult :)

Om jag får komma med ett tips!

IWC portuguese, förstår faktiskt inte att fler köper dem framför en Rolle. Skulle själva vilja ha en. Har inte råd tyvärr.

Ta nu detta på rätt sätt. Vill inte såga de som gillar Rolex .
Ta bort punkt 2 och 6 och bytt ut Rolex till Omega Seamaster så har du en ganska korrekt analys. Finns fan inget som skriker titta jag är mellan chef på ett inte allt för stort svenskt företag som en blå seamaster med skenet visare.

JakobZ
Nä du har rätt, kanske av anledningen att jag tycker Rolex har rätt många egenskaper som inte tilltalar mig.

3) Alla har dem
4) Första klockan folk köper efter första fasta jobbet de fått, oavsett om de tycker dem är snygga.
5) Statussymbol nummer ett hos män, dvs många köper dem fast de kanske tycker andra klockor tilltalar dem mer.

IWC portuguese, förstår faktiskt inte att fler köper dem framför en Rolle. Skulle själva vilja ha en. Har inte råd tyvärr.

Ett tips: det finns rolexmodeller utan datumbubbla, runda index, som inte "alla" har och som väldigt få köper efter sin första anställning.
Nu har du aldrig ägt en rolex så det är ok, du kommer kanske.förstå senare i livet.

Skulle nog aldrig tröttna på en sub, funkar till allt. Definitivt en i guld med blå tavla, nöjd för livet. Skulle nog tröttna på en hublot eller nåt annat med för mycket krims krams.
Sorry men just en 16613 tröttnade jag på...
Svårt med intensivt blå tavla och guld till kläder med dämpade färger. Stål med svarta tavlor fungera bättre på armen.

Tycker Tudor black bay är riktigt schysst. Har nån någonsin tröttnat på den (med tanke på att den sticker ut, är annorlunda med rött osv)?
Med tanke på att det alltid ligger minst några stycken på köp och sälj, så skulle jag säga att ganska många tröttnar på BBn.

Personligen så tröttnar jag på klockor om jag har flera som konkurrerar ut varandra eftersom de har samma användningsområde. Ett tag samlade jag på dykarklockor vilket visade sig vara en dålig idé.

Jag tröttnar även på för höga klockor, samt klockor som är substitut för en liknande fast dyrare klocka med bättre finish.

Ett tips: det finns rolexmodeller utan datumbubbla, runda index, som inte "alla" har och som väldigt få köper efter sin första anställning.
Nu har du aldrig ägt en rolex så det är ok, du kommer kanske.förstå senare i livet.

Absolut, du har rätt i det och det visste jag ju förstås.Men som du vet fungerar generalisering alltid på forum för att skapa lite debatt. Och det är just debatten som är intressant.

Jag kan hålla med att en SMP från Omega är det första "hen" köper som har blivit torr bakom öronen. Min första klocka själv var en 2254.50. Jag tyckte själv jag kände mig som en sell-out, men stod fast vid mitt köp av några anledningar:

1) Vill ha en klocka som jag tyckte var snygg och snygg i min bok kräver snygga visare (Därav tittade jag aldrig mer på en Rolex). Och svärdvisarna på en 2254.50 är i mitt tyckte bland det coolare som finns. Och ja, jag tycker nya SMP med skelleton-visarna är riktigt trista.

2) Jag vet att Rolex har vanliga index och finns utan förstoringsglas. Men merparten Rolex man ser här på KS, har förstoringsglasen och imo tycker jag det ser ut som en finne på en annars ok slät hy :)

Jag tycker det finns otroligt många fina klockor här på KS bland annat Grand Seiko, som folk av någon anledning dissar utan att veta ett smack om. Snacka om att grupptrycket skapar "likes" på Rolex.

Nä gå nu till Klockmaster på Globen och spana in deras High Beat GS med ljus pärlemortavla. Ni som gillar Rolex borde förresten gilla storleken på GS, rätt små allt från 37-41.

Jag gillar dock min klockor big-fat-and-juicy :)

P.S Jag älskar min nya Hour Vision. Ganska unik på forumet med den, inget grupptryck alls.
rm47qq.jpg

Absolut, du har rätt i det och det visste jag ju förstås.Men som du vet fungerar generalisering alltid på forum för att skapa lite debatt. Och det är just debatten som är intressant.

Jag kan hålla med att en SMP från Omega är det första "hen" köper som har blivit torr bakom öronen. Min första klocka själv var en 2254.50. Jag tyckte själv jag kände mig som en sell-out, men stod fast vid mitt köp av några anledningar:

1) Vill ha en klocka som jag tyckte var snygg och snygg i min bok kräver snygga visare (Därav tittade jag aldrig mer på en Rolex). Och svärdvisarna på en 2254.50 är i mitt tyckte bland det coolare som finns. Och ja, jag tycker nya SMP med skelleton-visarna är riktigt trista.

2) Jag vet att Rolex har vanliga index och finns utan förstoringsglas. Men merparten Rolex man ser här på KS, har förstoringsglasen och imo tycker jag det ser ut som en finne på en annars ok slät hy :)

Jag tycker det finns otroligt många fina klockor här på KS bland annat Grand Seiko, som folk av någon anledning dissar utan att veta ett smack om. Snacka om att grupptrycket skapar "likes" på Rolex.

Nä gå nu till Klockmaster på Globen och spana in deras High Beat GS med ljus pärlemortavla. Ni som gillar Rolex borde förresten gilla storleken på GS, rätt små allt från 37-41.

Jag gillar dock min klockor big-fat-and-juicy :)

P.S Jag älskar min nya Hour Vision. Ganska unik på forumet med den, inget grupptryck alls.
rm47qq.jpg
Jag respekterar verkligen dem som går sin egen väg - och inte hävdar att de går sin egen väg.

Jag undrar hur många KS:are som gjort ett köp/byte och tänkt "denna kommer vara med en livstid..." för att sedan sälja/byta den 2 månader senare? Jag vet nog ingen tanke jag tänkt oftare än den "Nu har jag vad jag behöver. Den är tidlös och jag kommer aldrig tröttna på den..." Tjena! Den klocka jag ägt längst var en SubC som jag hade i 8 månader. Daytonan kom och gick under samma månad. IWC Big pilot, 2 månader. Pam 111, 4 månader. Jag har en känsla av att jag kommer hålla på så hela livet, vilket jag har börjat att acceptera.

wundlander

Jag tror de flesta är överens om att Omega och Rolex är överrepresenterade här, och att många kanske skulle önska fler trådar om andra klockor.

Tror det här med Rolex är samma som hur bilägare definierar sin nöjdhet med sitt bilköp.

Frågar du en Toyota-ägare (där bilen krånglat) så kommer den personen inte tycka köpet levde upp till förväntan.

Frågar du en BMW-ägare hur nöjd personen är med sin bil så kommer nöjdhetsgraden nästan alltid var 99%. Man har liksom köpt in sig i märket. (och kanske hoppas på grannens gillande blick :) )

Givetvis respekterar jag dem som tycker sin Rolle är skitsnygg, smaken är liksom baken...

JakobZ

3) Alla har dem

Detta kan uppfattas som ett ganska märkligt resonemang från någon som bär Omega...

Norrland74

Du har aldrig reflekterat över hur det kan vara så att väldigt många har Rolex på ett entusiastforum? Om det är någonstans man går på kvalitet och hantverk snarare än den stora massans uppfattning så är det nog här?

Du har en omega och pratar om att alla har Rolex... Hehe... Suck...

Norrland74 skrev:

"Jag tror de flesta är överens om att Omega och Rolex är överrepresenterade här, och att många kanske skulle önska fler trådar om andra klockor."

Hallå Norrland74!

Jag förstår vad du är ute efter, och det respekterar jag fullt ut. Men det kan ju inte ligga på oss Rolex ägare att posta trådar med andra märken en Rolex då vi verkar vara väldigt trogna märket.

Detta är ju ett fritt forum, alla får nästan skriva/diskutera om vad dom vill, se länk nedan vad vi inte får kladda i trådarna ni som inte vet vad som gäller.

Jag personligen skulle gilla om flera personer diskuterade andra klockmärken då jag vill ha ett brett forum med många olika sköna samlingar men även ta del och lära mig om fler märken.

Med risk för att låta naiv så skulle jag aldrig tröttna på en klocka baserat på andra människors uppfattning om modellen eller varumärket. Det är som sagt tur att vi har olika smak. Fan vad tråkig världen hade varit annars.

Jag har redan skrivit att jag är ägare av en SMP. Döljer liksom inget. Tycker bara Omeag har större variation på modeller och har snyggare visare och tavlor...

Visst jag kastar en sten i mitt glashus men det har inget att göra med att jag tycker Rolex-modellerna ser torftiga ut. Eller?

Nä nu tycker jag att vi sjunger We shall overcome.... :)

Jag har redan skrivit att jag är ägare av en SMP. Döljer liksom inget. Tycker bara Omeag har större variation på modeller och har snyggare visare och tavlor...

Visst jag kastar en sten i mitt glashus men det har inget att göra med att jag tycker Rolex-modellerna ser torftiga ut. Eller?

Nä nu tycker jag att vi sjunger We shall overcome.... :)

Om du tar ton hakar jag på... :D

T
Om du tar ton hakar jag på... :D
tycker det låter äckligt likt Ines musman haha ;)
På tal om att flera har åsikter gällande Rolex, kan det bero på just det att de i dessa sammanhang är överrepresenterade och att det blir ngt av en motreaktion. Jag menar, punken kom som en protest mot rocken, när alla blev punkare började folk gilla pop för att punken var för extrem. Resonemanget berättar ju eg ingenting om hur Rollen är som klocka. Alla vet ju vilken extrem kvalitet de håller osv...

Har aldrig sett tjusningen i för stora klockor och tror att jag skulle tröttna snabbt av den anledningen.

Tillbaka
Topp