• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den MEST prisvärda klockan på köp & sälj just nu?

Själv tycker jag att Seiko är extremt prisvärda om man letar efter sin första automatiska klocka. Som student med liten budget är jag urnöjd med min SKX031 :)

Eller hur! Jag är ju subjektiv, men faktiskt. Men mer förvånad är jag över Mondian, en sån härlig pjäs med alla de rätta attributen.
Jag är sugen på en chronograph och har faktiskt missat din annons. Jag gillar det jag ser men jag har svårt att placera Mondia i ett fack. Vad gör de för klockor? Vad är de för någon typ av tillverkare? Vem gör de klockor åt?

Jag är sugen på en chronograph och har faktiskt missat din annons. Jag gillar det jag ser men jag har svårt att placera Mondia i ett fack. Vad gör de för klockor? Vad är de för någon typ av tillverkare? Vem gör de klockor åt?
Jag är helt opartisk och hade jag inte haft 45678 liknande klockor redan så hade jag klippt denna. Mondia och Movado är båda kopplade till mitt favoritmärke Zenith så detta är inte kattskit :)

Har inte hela historien själv, men Zenith tillverkade Mondia under många år, och tog fram märket som ett billigare alternativ till de dyra och mer avancerade Zenith-modellerna. Ungefär samma förhållande som Tudor har till Rolex, kanske man skulle kunna säga. Idag är det sålt och nåt helt annat...

Jag är helt opartisk och hade jag inte haft 45678 liknande klockor redan så hade jag klippt denna. Mondia och Movado är båda kopplade till mitt favoritmärke Zenith så detta är inte kattskit :)
Har inte hela historien själv, men Zenith tillverkade Mondia under många år, och tog fram märket som ett billigare alternativ till de dyra och mer avancerade Zenith-modellerna. Ungefär samma förhållande som Tudor har till Rolex, kanske man skulle kunna säga. Idag är det sålt och nåt helt annat...
Tack för bra svar.

Vad tycker vi om att ha en säljesannons uppe och inte svara på PM likt "jag köper klockan, ge mig swish nr - här är min adress"

Säljaren har varit aktiv efter meddelande ovan. Blir fan lack

Vad tycker vi om att ha en säljesannons uppe och inte svara på PM likt "jag köper klockan, ge mig swish nr - här är min adress"

Säljaren har varit aktiv efter meddelande ovan. Blir fan lack

Om det var så du skrev så var det i ärlighetens namn inte supertrevligt formulerat, så kanske inte helt oväntat att du inte fått svar :) Brukar ju heta köp säljaren men vissa säljare kanske köper köparen också :)

• Like
Reactions: SPW
Ogillar klart mer köpartypen som skriver en halv uppsats om allsköns frågor och sedan när det väl gäller "Ja, jag ska ha den men jag måste bara fundera lite" och sedan hör man inget mer :banghead:

Fast det är ju två olika saker...nu pratar vi köpare, inte däcksparkare :)

Jag föredrar både en inledande och en avslutande artighet/hälsningsfras och något däremellan som inte låter som en befallning. Det hade inte krävts så många fler ord för att mjuka upp det där meddelandet.

• Like
Reactions: bvb
Om det var så du skrev så var det i ärlighetens namn inte supertrevligt formulerat, så kanske inte helt oväntat att du inte fått svar :) Brukar ju heta köp säljaren men vissa säljare kanske köper köparen också :)

Har goda referenser och satt med mobilen, hade inte lust att skriva en uppsats om hur gärna jag vill köpa klockan.

PS. Använde inte exakt de orden, hade några smileys med också ;)

Har goda referenser och satt med mobilen, hade inte lust att skriva en uppsats om hur gärna jag vill köpa klockan.

PS. Använde inte exakt de orden, hade några smileys med också ;)

Du frågade och fick mitt svar utefter ditt första inlägg :) Om du hade skrivit att ditt PM var som nedan hade jag likt alfgren tyckt att du borde ha fått svar :

Jag köper klockan :)
Om du ger mig ditt swish-nummer så skickar jag min adress.

Mvh TomasBc

Ska tillägga att jag också har fattat mig extremt kort när jag har sett en annons på något jag verkligen har velat ha. Tror att jag skickat, "Jag köper gärna din klocka" och inget mer för att jag har velat få iväg meddelande så fort som möjligt, men då har jag alltid skickat ett till i anslutning och förklarat mig.

Sen är det svårt att veta i och med att du inte skriver hur lång tid som har gått från att du skickade meddelandet. Jag har varit inne på forumet, läst och postat i trådar samtidigt som jag har haft PM att svara på för att jag vill svara i lugn och ro när jag kommit hem.

Insåg nu att jag skrev i helt fel tråd. Ber om ursäkt för det.
Insåg också att det är svårt för folk att bedöma situationen utan att ha sett hela konversationen och händelseförloppet.
Tar tillbaka allt. Ville bara skriva av mig

Hej alla!
Jag har länge varit och jagat efter en 36mm rolex explorer och har nu funnit denna på köp/sälj;
https://klocksnack.se/threads/114270-fullset.84197/

Vad tycker ni? Jag är rädd att min iver att få tag på den perfekta klockan har gjort mig lite omdömeslös. Sitter och kallsvettas med fingret på köpknappen...
Tack!
Jag har inte mycket att tillägga men du kan ju först fråga efter en mer specifik tidsavvikelse än "den tickar på bra" så du får ett hum om den är i behov av service :)

Hej alla!
Jag har länge varit och jagat efter en 36mm rolex explorer och har nu funnit denna på köp/sälj;

Vad tycker ni? Jag är rädd att min iver att få tag på den perfekta klockan har gjort mig lite omdömeslös. Sitter och kallsvettas med fingret på köpknappen...
Tack!
Okänd servicehistorik=räkna med en service på priset, hade det genomförts en service på klockan så hade förmodligen dokumentation funnits.

Hej alla!

Tack!

Vill du betala premium för fullset?
Skicket verkar ok, men utan gångavvikelse eller servicehistorik är det svårt att veta hur verket mår.
Repan på tavlan kan man kanske leva med? Men inget som hamnar på plus sidan direkt...

Hej alla!

Tack!
Inte den mest prisvärda. Är du på jakt efter just en Exp 1? Annars skulle jag även kolla in Datejust. Räkna med Service inom kort om du går på denna.

Jag har inte mycket att tillägga men du kan ju först fråga efter en mer specifik tidsavvikelse än "den tickar på bra" så du får ett hum om den är i behov av service :)
Tack för snabb respons! Jo, jag tog och pm;ade lite frågor till säljaren inatt varav en av dessa gällde precis tidsavvikelsen och gångreserven:). Inväntar svar!

Okänd servicehistorik=räkna med en service på priset, hade det genomförts en service på klockan så hade förmodligen dokumentation funnits.
Bra synpunkt, om tidigare ägare behållit fullsuttet så troligtvis är man noggrann med resterande saker kring klockan också!

Vill du betala premium för fullset?
Skicket verkar ok, men utan gångavvikelse eller servicehistorik är det svårt att veta hur verket mår.
Repan på tavlan kan man kanske leva med? Men inget som hamnar på plus sidan direkt...
Hur kan det bli en repa på tavlan? Är det glaset som avses eller är det någon fumlig som försökt serva?

@JB_XII Fullsett för mig är trevligt och ger en liten extra chans till att klockan har bytt ägare på ett ärligt sätt genom åren (behöver naturligtvis inte stämma). Jag har funderat över natten på detta och just urverket och urtavlan är något som jag är fundersam över med. Hur kan repan på urtavlan ha uppstått? Kan det vara så att den har fått sig en rejäl törn tidigare där glaset har gått sönder och skadat urtavlan (i och med det även urverket?). Jag skulle bli glad om det är som du säger @Moorflax, att det är en miss i annonsen och att det är glaset som är repat och inte urtavlan (har mailat säljaren och frågat om detta!). Blir mörkrädd dock om det skulle skett vid eventuell service. När det gäller glaset så har det bytts borde det vara graverat med en en "S" rolexkrona vid kl 6 om jag inte fått för mig fel?

Inte den mest prisvärda. Är du på jakt efter just en Exp 1? Annars skulle jag även kolla in Datejust. Räkna med Service inom kort om du går på denna.
God morgon! Jo jag har snöat in mig lite på en Exp1. Var i veckan på luxuarywatches och kände på en 14270 (år 1999) och passade då även på att se mer på just datejust. Dessa är också fina och utbudet av datejusts är betydligt större än exp,1 så tanken har absolut slagit mig att det skulle vara lättare att hitta en i bättre skick till bättre pris:)

Tillbaka
Topp