Laddar...
Nymans Ur 1851

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Gummo, 20 februari 2015.

1. InFeFe

InFeFe Y-Wing pilot

Syftade mer på natoband/perlonstraps. Inte karvade läderband. :)

Scaramanga gillar detta.
  2. JLC

JLC Y-Wing pilot

@Criss Cross : håller med dig. Upp till köpare om man tycker lokal och snabb tillgänglighet är värt det. kollar man ebay ser man hur många som helst med gratis frakt för ca 1/3 av pengarna några erbjuder banden för här på KS. När någon skriver att de kommit över ett lager och har typ 20 st misstänker man ju att nån kommit på en ny affärside (som IOFS IMHO inte är fel bara man är tydlig med det). Som alltid är det tydlighet och kommunikation som är nyckeln. Det är ju inget kommunistforum men samtidigt vill folk inte bli lurade och betala överpriser; balansgång.

3. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Tror Hookstraps och i stort sätt all band är kinesiska på k&s?

4. kmg

kmg X-Wing Pilot

Trodde hookstrapsen var @hook 's straps. Men det är de alltså inte? Kan ju iofs vara från Kina ändå...

5. Scaramanga

Scaramanga Rebel Commander

Från:
    Norrland
    Du tänkte att ett gäng hookers sitter på kvällarna också tillverkar dessa här i Sverige ? ;)

Banden ser dock schyssta ut. Vore kul om nån kunde recensera dem.

6. kmg

kmg X-Wing Pilot

Typ så, men ändå inte :)

7. Aurum

Jo?

8. kmg

kmg X-Wing Pilot

Ok. Misstolkade ditt inlägg. Läste det som Hookstraps var något "vanligt" märke som fler sålde.

9. Aurum

Finns också om jag minns rätt, dock utan Hook-texten.

10. marmot

marmot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Senast ändrad: 23 juni 2017
  11. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Jovisst. All respekt. Nu handlar inte den här tråden om klockor som inte är kap. Har haft ganska stort intresse på krongrafen av kunniga medlemmar innan den sålde för 2.8. 2.4 för Omegan är inte galet, gav själv 2.8 för den i vetskap om skick. Men du har ju rätt till din åsikt.
    Med all respekt
    /LongCon

Rozzy, PJW, marconimotet och 3 andra gillar detta.
  12. marmot

marmot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Ok visst, lycka till med försäljningarna hursom.

13. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Tycker det mesta ser ut att ha vettig prissättning imo. :)

Har köpstopp men blev lite sugen på geneven, nytt glas och ny vintagelume i visarna så... :hungry:

PJW, Fadershan, Erik1 och 2 andra gillar detta.
  14. Aurum

Tavlan är dock i rätt risigt skick den med...

15. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Absolut lite sliten, men hade den varit fin hade den också varit dyrare. Tycker absolut att 2200:- är ett rimligt pris på den. Tvekar att den går billigare om han lägger ut den på tratten.

Gummo gillar detta.
  16. JohanSA

JohanSA AT-ST driver

Tycker också Geneven är lockande, men det är ju lite drygt med icke-fungerande verk till. @LongCon upp med bild på verket! :)

17. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Skall lösa det

18. Undersköterskan

Undersköterskan AT-ST driver

Från:
    Växjö
    Ja, upp med bilder på verket. Förstår inte heller kritiken mot prissättningen. Är inte verket sönderskruvat, saknar massa delar eller av fel kalibertyp är 2,2k ett helt okej pris trots att det inte fungerar. Jag kan slanta upp det själv faktiskt vid närmare eftertanke; den klockan skulle kunna vara ett fint renoveringsobjekt och ett trevligt nytillskott till min vintage-samling. Jag inväntar med stor spänning några närbilder på urverket :)

Vänligen
    Forumets undersköterska

PJW, JStenman, Gummo och 5 andra gillar detta.
  19. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
  20. Undersköterskan

Från:
    Växjö
    PJW, Fadershan, RobRoy och 12 andra gillar detta.
  21. galácticon

galácticon X-Wing Pilot

vonhall, PJW, mofo och 6 andra gillar detta.
  22. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Nej, svårt att tro det. Förlorade själv ca 800:- på den om man räknar frakt och var hela tiden medveten om skicket.

bbits, eriksson850, Weasel och 1 annan gillar detta.
  23. Undersköterskan

Från:
    Växjö
    Nu har jag varit i kontakt med @LongCon och jag var först att hugga klockan, trevligt :) Min lokala urmakare, som är duktig på vintage Omega och som tidigare gjort fina jobb åt mig, ska få byta glas, sätta dit en modellriktig krona, placera en packning i boettlocket och framförallt ge verket en fullservice. Tavlan ska lämnas orörd, men jag ska klura lite på hur jag ska göra med visarna. Det mest intressanta blir att se vad det är för fel på verket förstås; förhoppningsvis räcker det med en fullservice och fjäderbyte, men vi får se. Omegas manufakturkaliber 562 är ett 24-stenars verk med en diameter på 27,9mm och höjd på 5,0mm som tickar på i trivsamma 19800 halvsvängar per timme. Det hör till de bästa och mest tillförlitliga in house urverken som Omega producerade under 60-talet. Det kommer att kosta en slant att få igång klockan och därtill upprustad till ett skick motsvarande fornstora dagar, men det kan det definitivt vara värt - vem vet, slutnotan kanske inte blir värre än att klockan egentligen borde omnämnas i "mest prisvärda"-tråden istället för i denna. Jag får återkomma i den frågan. Time will tell. :)

Vänligen
    Forumets undersköterska

Kejsaren, vonhall, PJW och 36 andra gillar detta.
  24. galácticon

galácticon X-Wing Pilot

Detta visar bara att man, innan man nominerar klockor hit, bör veta vad man pratar om...

PJW, Moorflax, Jakobb och 5 andra gillar detta.
  25. poormans

poormans X-Wing Pilot

Känns ganska mkt så

Bottega och galácticon gillar detta.
  26. Aurum

Visst, men du inser att uret ovan nu med beskriven behandling definitivt kommer vara den minst prisvärda klockan? Med en tavla i detta skick tycker jag själv aldrig att den är prisvärd, men att benämna den som minst prisvärd var förmodligen inte sant.

Ninen79 och marmot gillar detta.
  27. marmot

marmot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Uppenbarligen var jag fel ute och ska tänka mig för innan jag nominerar fler klockor. Står dock fast vid att Geneven inte var nåt kap, om än långt ifrån den minst prisvärda.

28. theclocknovis

theclocknovis Ewok

Vilket märke tycker ni är det minst prisvärda bland dom finare?

29. galácticon

galácticon X-Wing Pilot

Det är extremt subjektivt, om man inte vill göra en fullständig empirisk undersökning. För mig kanske är det klocka X eftersom jag lägger vikt vid andrahandsvärde, för andra kanske det är klocka Y eftersom de lägger vikt vilket något annat.

Mforce gillar detta.
  30. theclocknovis

theclocknovis Ewok

Jag insåg att frågan kanske var lite väl luftig. Det jag menade var vilket märke känns bäst i form av andrahands värde/lätthet att sälja vidare.

Mårtenssons ur Brookfield