• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den ultimata ”schtekarklockan”?

Arcticreef

Panerai
Har diskuterat med goda vänner vilken klocka som är den ultimata schtekarklockan. Jag har alltid trott att det var en Daydate i rosé. Men efter att ha besökt Sturehof för en tid sedan undrar jag om inte en sub stål en stark kandidat. I princip alla på Sturehof (inklusive personalen) hade just en sub. Andra kandidater skulle teoretiskt kunna vara en Nautilus eller Aquanaut men de verkar vara mycket sällsynta. Tror aldrig jag har sett en Nautilus live i Sverige. RM är ju också en kandidat men en så. Har jag bara sett i levande livet en gång. Det var på shoppingcentret Bal Harbour där RM också har en AD.
Som sagt, jag misstänker att den starkaste kandidaten är en stålsub men det finns kanske bättre kandidater? Vad säger ni?
 

FlipSwede

Rolex
Stål är ju billigast möjligt och kan väl knappast vara stek?
Om man med stek menar att personen har pengar att bränna på dumheter utan att det påverkar ekonomin.

Dessutom en dussinvara alla från städaren till personalchefen kan spara ihop till på ett halvår om de vill.

Nej det måste ju vara något som alla trånar efter men inte kan nå om det ska höjas på ögonbrynen runt drinkborden.
För gemene stek är ju knappast intresserad utav klockan I sig utan auran av lyx&flärd den ger ifrån sig och en ev dragningskraft på motsatta könet.

RM är nog för udda. Ingen vet om den kom från tuggummiautomaten eller kostade fem miljoner.
De som vet vet men hänger knappast med Stureplansbarn.

Som TS var inne på en YG eller RG med strössel som "alla" omedelbart känner igen och vet är dyr och gärna figurerar på en internetfjants arm på YouTube bör vara vad som efterfrågas

Så min röst blir
Rolex Daytona eller Patek Nautilus
 
Senast ändrad:
Stål är ju billigast möjligt och kan väl knappast vara stek?
Om man med stek menar att personen har pengar att bränna på dumheter utan att det påverkar ekonomin.

Dessutom en dussinvara alla från städaren till personalchefen kan spara ihop till på ett halvår om de vill.

Nej det måste ju vara något som alla trånar efter men inte kan nå om det ska höjas på ögonbrynen runt drinkborden.
För gemene stek är ju knappast intresserad utav klockan I sig utan auran av lyx&flärd den ger ifrån sig och en ev dragningskraft på motsatta könet.

RM är nog för udda. Ingen vet om den kom från tuggummiautomaten eller kostade fem miljoner.
De som vet vet men hänger knappast med Stureplansbarn.

Som TS var inne på en YG eller RG med strössel som "alla" omedelbart känner igen och vet är dyr och gärna figurerar på en internetfjants arm på YouTube bör vara vad som efterfrågas

Så min röst blir
Rolex Daytona eller Patek Nautilus

Njae, i min värld är en ”stekare” en viss typ av person som stereotypt gillar en viss typ av saker. Men det behöver absolut inte vara det dyraste, lyxigast eller ouppnåelig.
De dricker ju tex hellre Heiniken än lite mer exklusiva bärs. 😝
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Breitling i helguld på länk. Då har man ju redan vaskat 60% av värdet vilket borde vara stekigt.

Stål och blogg-guld (roséguld) ger minuspoäng på stekarskalan oavsett modell.
0750cf61-943f-43ee-8512-3e73e35a2024
 

FlipSwede

Rolex
Njae, i min värld är en ”stekare” en viss typ av person som stereotypt gillar en viss typ av saker. Men det behöver absolut inte vara det dyraste, lyxigast eller ouppnåelig.
De dricker ju tex hellre Heiniken än lite mer exklusiva bärs. 😝
Radhusbiffstekare I någon bondhåla typ Borås kanske slaskar Heiniken.

Men titta på vad som dricks och bärs runt hypeklubbarna vid Stureplan,Båstad,Tylösand etc om lilla Sverige ska vara måttstock.

Internationellt blir väl Dubai NewYork Miami London vad man ska kika på om man är intresserad av "yngre jet-set"
 
Radhusbiffstekare I någon bondhåla typ Borås kanske slaskar Heiniken.

Men titta på vad som dricks och bärs runt hypeklubbarna vid Stureplan,Båstad,Tylösand etc om lilla Sverige ska vara måttstock.

Internationellt blir väl Dubai NewYork Miami London vad man ska kika på om man är intresserad av "yngre jet-set"
Nej det var faktiskt toppskiktet av stekare jag syftade på, de älskar Heiniken av nån anledning.
 

FlipSwede

Rolex
Nej det var faktiskt toppskiktet av stekare jag syftade på, de älskar Heiniken av nån anledning.
Då får vi hoppas de kan stava till Heineken...🫠

Nu är det snart 25år sedan jag röjde på stan,och jag räknades nog inte till Stek heller.
Men då var det 🍾, Helrör med tillbehör,Groggbord och givetvis drinkar för damerna.
Näsgodis förekom också rätt bra.

Öl drack bara bönder och fattiga wanna-bees.

Men tiderna förändras och jag hänger väl (somvanligt) inte med I vad som gäller.
 
Då får vi hoppas de kan stava till Heineken...🫠

Nu är det snart 25år sedan jag röjde på stan,och jag räknades nog inte till Stek heller.
Men då var det 🍾, Helrör med tillbehör,Groggbord och givetvis drinkar för damerna.
Näsgodis förekom också rätt bra.

Öl drack bara bönder och fattiga wanna-bees.

Men tiderna förändras och jag hänger väl (somvanligt) inte med I vad som gäller.

Då jag själv aldrig rör skiten så har jag svårt med stavningen 🤮
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Värt att nämna att stekaren personligen inte nödvändigtvis behöver sitta på en fet plånbok. Det viktigaste är att den utstrålar en bild av lyx & flärd, som @FlipSwede nämner.

Därför lägger jag min röst på en Datejust i två-ton. Klassisk rolle som alla runtom stekaren bör känna till. Men med touchen av guld för att ge det där "bling-bling" och att stekaren själv då skönt kan skryta om sin "rolle i guld" (pappa ville inte betala för helguld den här gången).

stekare-pacc8a-latin.jpg
 

Arcticreef

Panerai
Nu är ju RM ett extremt exempel men samtidigt är det den enda klockan man kan identifiera på 100 meters avstånd. Det borde väl tilltala en schtekare?
 

VPB

Breitling
Jag sållar mig till skaran som röstar halvguldsub med blå tavla 16613/116613 - passar den typiska, vanliga schtekaren bra med lite guld accentuerat av skränigt blått - mycket schtek per krona. Schtekaren kommer i flera former dock och den ovanligare storschtekaren kör emellertid Nautilus, medan småstads-schtekaren med byggbolag från inlandet som några veckor varje sommar häckar i Båstad och Visby i dröm om storschtekarstatus bär Big Bang i rosguld. Den övervintrade silverrävs-schtekaren som överlevde 80-talet kör Day-Date i helguld med en länk så töjd och slapp att gammelschtekaren när som helst kan tappa klockstackaren, men då kan ha alltid sälja Storebron som inte längre används för att köpa en ny eller plocka fram den slitna Must du Cartier-Tanken ur byrålådan och poppa i ett nytt batteri.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag sållar mig till skaran som röstar halvguldsub med blå tavla 16613/116613 - passar den typiska, vanliga schtekaren bra med lite guld accentuerat av skränigt blått - mycket schtek per krona. Schtekaren kommer i flera former dock och den ovanligare storschtekaren kör emellertid Nautilus, medan småstads-schtekaren med byggbolag från inlandet som några veckor varje sommar häckar i Båstad och Visby i dröm om storschtekarstatus bär Big Bang i rosguld. Den övervintrade silverrävs-schtekaren som överlevde 80-talet kör Day-Date i helguld med en länk så töjd och slapp att gammelschtekaren när som helst kan tappa klockstackaren, men då kan ha alltid sälja Storebron som inte längre används för att köpa en ny eller plocka fram den slitna Must du Cartier-Tanken ur byrålådan och poppa i ett nytt batteri.

Gillar ändå att du inte har skrivit något sen slutet av 2020 och sedan loggar in enbart för att dela med dig av kunskaper om schtekare 😀😀😀
 
Senast ändrad:
Topp