Reagerar på två saker:
1. Att priset sätts när leveransen kommer. Mina kunder skulle strypa mig om jag gjorde så.
2. Att
@ROB-1832 inte kan bjuda på 5% när de garanterat har en marginal som är ett par gånger högre.
Alla branscher funkar olika, anledningen är att (självfallet) betalas varje på faktura, och nya inköpspris gäller på dessa. Så nej, marginalen är inte förändrad med största sannolikhet.
Ponera att du får en beställning där kunden betalar 100.000 SEK, ditt inköpspris är 50.000 SEK på denna produkt.
Du är nöjd, du tjänar 100% på denna affär.
Leverantören hör av sig och höjer priserna med 30%. Helt plötsligt kostar dig den beställningen 65.000 SEK istället, och din marginal blir endast 35.000 men dina andra utgifter återstår så som de alltid gjort.
Det logiska vore ju att kunden får detta meddelat INNAN någon beställning läggs, eller är jag helt ute och cyklar?
Varför skulle Rob bjuda på 5%?
Hade det varit en Cartier Roadster Kronograf i helguld kan jag förstå ur deras synpunkt att kunna bli av med en svårsåld pjäs, men en ny Daytona med väntetid?
Varför skjuta sig själv i foten?
De kan likväl sälja den till nästa kund till fullpris.
Till TS: Jag beklagar den otur du haft idag, har haft liknande dagar och allt jag kan säga är att de löses bäst genom att sätta sig i soffan framför en bra rulle med en kall öl!