• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken jävla dag! Inte blev det någon klocka heller!

KenKun

Patek
2-Faktor
Reagerar på två saker:
1. Att priset sätts när leveransen kommer. Mina kunder skulle strypa mig om jag gjorde så.
2. Att @ROB-1832 inte kan bjuda på 5% när de garanterat har en marginal som är ett par gånger högre.
Grejen är att jag redan hade fått 5% när jag bokade klockan, avbokade mest för att jag tröttnade på att vänta, plus att min far ska till Hong-Kong...
 

Starship

Cartier
Trist dag minst sagt..känner igen det där med sömnlöshet. Har sovit 5 timmar någon enstaka natt sen hon kom för 9 månader sedan, oftast mindre så visst börjar man bli lite sliten.
Dagen tips på pappasnack.se - bestäm vem som tar hand om natten och låt den andra sova med öronproppar i gästrummet om ni har något. Utan ordentlig sömn blir man så småningom halvgalen och dessutom en risig pappa...
 

Tärnan

Cartier
Var något med att det AD betalar först när klockan har sålts, hm...
Men ja, kan hålla med om att Daytona är lite tråkig.
Det var mest väntetiden som fick mig att dra mig ur. Sju före mig :(

Kan vara så att AD jobbar mot kommission, dvs Rolex äger produkten och AD får provision. I alla andra ställen torde du få priset som gäller vid beställning, inte vid leverans.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kan vara så att AD jobbar mot kommission, dvs Rolex äger produkten och AD får provision. I alla andra ställen torde du få priset som gäller vid beställning, inte vid leverans.
Nu bokade jag bara klockan, och la en handpenning. Vet inte hur pass bindande det är, men ja, i alla andra brancher så brukar man gå på det pris man skakade hand om.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Shit det var inte dåligt med i-landsproblem på en och samma dag.
Men fan, värre saker kan hända.

Se det ifrån den ljusa sidan, du kanske får tag på en "billigare" (och snabbare) ifrån HK.

Men det är lite konstig prissättning.
Om det vore likadant för huset vi bygger nu så hade vi nästan åkt på två prishöjningar innan vi ens byggt klart
 

PCB

Audemars
Rätt att backa ur!
Pris ska fastställas vid order tycker jag, så funkar allt annat man köper.
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
image.png
image.jpeg
Fan heller!!! Veckan har bara börjat:)
Fredag hela veckan hos mig på fuerteventura :)
 
Reagerar på två saker:
1. Att priset sätts när leveransen kommer. Mina kunder skulle strypa mig om jag gjorde så.
2. Att @ROB-1832 inte kan bjuda på 5% när de garanterat har en marginal som är ett par gånger högre.

Alla branscher funkar olika, anledningen är att (självfallet) betalas varje på faktura, och nya inköpspris gäller på dessa. Så nej, marginalen är inte förändrad med största sannolikhet.
Ponera att du får en beställning där kunden betalar 100.000 SEK, ditt inköpspris är 50.000 SEK på denna produkt.
Du är nöjd, du tjänar 100% på denna affär.
Leverantören hör av sig och höjer priserna med 30%. Helt plötsligt kostar dig den beställningen 65.000 SEK istället, och din marginal blir endast 35.000 men dina andra utgifter återstår så som de alltid gjort.
Det logiska vore ju att kunden får detta meddelat INNAN någon beställning läggs, eller är jag helt ute och cyklar?


Varför skulle Rob bjuda på 5%?
Hade det varit en Cartier Roadster Kronograf i helguld kan jag förstå ur deras synpunkt att kunna bli av med en svårsåld pjäs, men en ny Daytona med väntetid?
Varför skjuta sig själv i foten?
De kan likväl sälja den till nästa kund till fullpris.

Till TS: Jag beklagar den otur du haft idag, har haft liknande dagar och allt jag kan säga är att de löses bäst genom att sätta sig i soffan framför en bra rulle med en kall öl!
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Nu bokade jag bara klockan, och la en handpenning. Vet inte hur pass bindande det är, men ja, i alla andra brancher så brukar man gå på det pris man skakade hand om.
Fick du tillbaka handpenningen? Iof har ju förutsättningarna för affär förändrats från bokning till leverans
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Alla branscher funkar olika, anledningen är att (självfallet) betalas varje på faktura, och nya inköpspris gäller på dessa. Så nej, marginalen är inte förändrad med största sannolikhet.
Ponera att du får en beställning där kunden betalar 100.000 SEK, ditt inköpspris är 50.000 SEK på denna produkt.
Du är nöjd, du tjänar 100% på denna affär.
Leverantören hör av sig och höjer priserna med 30%. Helt plötsligt kostar dig den beställningen 65.000 SEK istället, och din marginal blir endast 35.000 men dina andra utgifter återstår så som de alltid gjort.
Det logiska vore ju att kunden får detta meddelat INNAN någon beställning läggs, eller är jag helt ute och cyklar?


Varför skulle Rob bjuda på 5%?
Hade det varit en Cartier Roadster Kronograf i helguld kan jag förstå ur deras synpunkt att kunna bli av med en svårsåld pjäs, men en ny Daytona med väntetid?
Varför skjuta sig själv i foten?
De kan likväl sälja den till nästa kund till fullpris.

Till TS: Jag beklagar den otur du haft idag, har haft liknande dagar och allt jag kan säga är att de löses bäst genom att sätta sig i soffan framför en bra rulle med en kall öl!
Om väntetiden är åtskilliga månader och priset kan förändras ska kunden få den informationen. Jag skulle som kund aldrig gå med på ett sånt upplägg utan kräva att få veta priset när jag lägger min beställning. Vad säljaren har för rutiner är inte mitt problem som kund.

Rob hade redan bjudit på 5%, trots kö, vilket framkom i ett senare inlägg och jag är rätt säker på att den totala rabatten på 10% ändå hade gett mer än 10% i vinst.
 

Zingo

Rolex
Tycker det är riktigt kass hantering av Rob E. :rage: De gör säkert juridiskt och ekonomiskt rätt (kortsiktigt) men jag skulle aldrig handla hos de igen om jag hade åkt på motsvarande smäll. Kan faktiskt inte komma på något exempel när jag köpt/beställt en produkt och jag fått prishöjning trots att jag har betalt alternativt delbetalat produkten.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tycker det är riktigt kass hantering av Rob E. :rage: De gör säkert juridiskt och ekonomiskt rätt (kortsiktigt) men jag skulle aldrig handla hos de igen om jag hade åkt på motsvarande smäll. Kan faktiskt inte komma på något exempel när jag köpt/beställt en produkt och jag fått prishöjning trots att jag har betalt alternativt delbetalat produkten.
Vad är det som är så kasst? Dom får en höjning från sin leverantör, och när det gäller just klockor så betalas dom vid leverans från leverantören, tycker du då att butiken ska bära ansvaret för att deras leverantör höjer priset? Dessutom på en vara som det är lång kö på, i värsta fall kan det hinna bli en höjning till innan leverans, ska butiken då ta den smällen också eller hur resonerar du? Blir ju rätt mycket pengar om dom ska bjuda samtliga kunder som väntar på klockor på 5%...
 
Om det är en sån lång kö/väntetid på en Daytona och hos tex ROB.E, varför behöver man ens lägga en handpenning om man vill köpa en Daytona om dom ändå går åt direkt?
 
Topp