• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken jävla dag! Inte blev det någon klocka heller!

KenKun

Patek
2-Faktor
Fick du tillbaka handpenningen? Iof har ju förutsättningarna för affär förändrats från bokning till leverans
På kvittot står det att den inte betalas tillbaka, men det var inga problem att få den återbetald.

Om det är en sån lång kö/väntetid på en Daytona och hos tex ROB.E, varför behöver man ens lägga en handpenning om man vill köpa en Daytona om dom ändå går åt direkt?

Marcus kände väl också att det var lite onödigt, och att det skapade en massa missförstånd.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Strör lite salt i såret med min...

WP_20160120_011.jpg


Förstår att du vill ha en vittavlad och önskar dig lycka till i din jakt.
Äsch, har släppt det nu. Funderar på att köpa något annat istället :)
 
På kvittot står det att den inte betalas tillbaka, men det var inga problem att få den återbetald.



Marcus kände väl också att det var lite onödigt, och att det skapade en massa missförstånd.

Det var lite det spåret jag var inne på!
Men du fick inget svar på det?

@Porsan skrev att klockorna betalas när dom leveras till AD. Så en handpenning känns onödigt på en så pass attraktiv klocka med tanke på att det inte verkar levereras så många vid varje tillfälle.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det var lite det spåret jag var inne på!
Men du fick inget svar på det?

@Porsan skrev att klockorna betalas när dom leveras till AD. Så en handpenning känns onödigt på en så pass attraktiv klocka med tanke på att det inte verkar levereras så många vid varje tillfälle.
Svar på varför de tar handpenning? Jag antar för att man ska visa att man är seriös. Han höll dock med om att det var lite onödigt när det kom till Daytona.
 

Zingo

Rolex
Vad är det som är så kasst? Dom får en höjning från sin leverantör, och när det gäller just klockor så betalas dom vid leverans från leverantören, tycker du då att butiken ska bära ansvaret för att deras leverantör höjer priset? Dessutom på en vara som det är lång kö på, i värsta fall kan det hinna bli en höjning till innan leverans, ska butiken då ta den smällen också eller hur resonerar du? Blir ju rätt mycket pengar om dom ska bjuda samtliga kunder som väntar på klockor på 5%...
Vid köp av vilken annan produkt accepterar du dessa villkor? Den höjningen som de kräver in motsvara ca en service så en förlorad kund förlorar bolaget mer pengar på än att ta in denna extra peng. Marginalen ligger väl runt ca 20-25% så det är ju ingen kostnad. Tänk om det fanns en AD som då inte inte tog den avgiften, skulle troligen sälja några fler klockor än andra och då kunna tjäna mer. I denna ultra konservativa bransch saknas lite tänka utanför boxen..
 

David

Bödeln
De kanske även säljer andra modeller än ovan till andra personer...
Andra modeller får köparen i handen direkt, och behöver därmed aldrig ta hänsyn till en eventuell framtida höjning. Skulle så ändå inte vara fallet av någon anledning är butiken säkert väldigt mycket mer benägen att sälja till det gamla priset om det är en mer svårsåld klocka.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det känns som att begagnatmarknaden inte hänger med i alla dessa prishöjningar. Det finns tendenser till att de som köpt nya klockor hellre behåller dem än att sälja till underpriser. Möjligen verkar Daytona stå utan påverkan.
 

Mauritz

Rolex
Vad är det som är så kasst? Dom får en höjning från sin leverantör, och när det gäller just klockor så betalas dom vid leverans från leverantören, tycker du då att butiken ska bära ansvaret för att deras leverantör höjer priset? Dessutom på en vara som det är lång kö på, i värsta fall kan det hinna bli en höjning till innan leverans, ska butiken då ta den smällen också eller hur resonerar du? Blir ju rätt mycket pengar om dom ska bjuda samtliga kunder som väntar på klockor på 5%...

Det som är kasst är att vissa AD:n ställer folk i kö på klockor och tar en handpenning (som normalt inte återbetalas om kund hoppar av) med risk att kund får ta en eventuell prishöjning som AD: inte ens kan informera sin kund om/när den kommer och därmed egentligen inte kan tala om vad klockan kommer kosta i slutändan.
(då Rolex väljer att höja priser utan att informera sina AD:n,om man tro på det)

Att man dessutom inte får in klockor som täcker hela kö behovet gör saken ännu konstigare då de kunder som står i kö betalt en handpenning på en produkt som de eventuellt kan få vänta 1-3 år på enligt vissa AD:n och i och med denna väntetid i värsta fall kan få betala 5-15% mer på ursprungspriset, är inte rimligt att kund skall ta hela smällen på en eventuell prishöjning där AD:n inte kan informera kund om den kommer eller inte.

Finns ingen anledning att ha ett kösystem med handpenning på klockor som går att sälja per omgående över disk då den landar i butik, det borde vara först till kvarn som gäller och kund får köpa klockan till gällande dagspris, om AD:n väljer att ha en intresse lista ( utan handpenning ) på dessa klockor är upp till var och en.
Kan förstå upplägget med handpenning om det rörde sig om mycket sällsynta klockor men i detta fall gäller det Rolex Daytona/Sub/GMT som enligt AD:n går åt direkt de kommer in så kösystemet med handpenning faller egentligen på sin egen orimlighet.

//Peter
 
Om det är en sån lång kö/väntetid på en Daytona och hos tex ROB.E, varför behöver man ens lägga en handpenning om man vill köpa en Daytona om dom ändå går åt direkt?

För att om dom tar en handpenning utav alla som ställer sig i kö så har alla dom som lägger den i alla fall avsikten att verkligen köpa klockan, om dom bara skulle ha kölista utan handpenning så skulle alla ställa sig i kö hos alla AD och ta den där den först dyker upp och även folk som inte är 100% på köp skulle ställa sig på listan, sedan när RobE får in klockan så måste dom sitta och ringa upp alla som står på listan och bara att få tag i alla är nog tidskrävande...
 
Tänkte inte på att folk höll på så. Men det är väl så verkligheten ser ut, antar jag!

Edit: Skulle citera masterkiller i mitt inlägg ovan.
 

Tf105b

Omega
Att folk accepterar sådan artificiell väntetid (Rolexklockor är knappast bristvara) är helt ofattbart. Håller med Davvan- kolla runt lite så har du en klocka på några dagar.
Prutten i hissen är en klassiker :D

image.png
image.jpeg

Fredag hela veckan hos mig på fuerteventura :)
Fuerteventura? Kan rekommendera ett besök hos Gold Touch Avda. Castillo 5, Centro Comercial Barceló local KLM
35610 Caleta de Fuste http://www.goldtouch.es/
 

Tf105b

Omega
Nu vet jag inte vad @Tf105b avsåg men här finns ca 50 st nya för omgående leverans:
http://www.chrono24.se/search/index...ity=Immediately&caseMaterials=4&dialColor=701
Precis!
Sedan att Rolex begränsar tillgången på vissa modeller för att behålla känslan av exklusivitet samt kunna höja priser är en riktigt smart marknadsstrategi, som alla andra marknadsstrategier i från Rolex. Men som sagt -det finns nya Daytonas för omgående leverans- med andra ord inte bristvara.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du blandar nya och begagnade, de tillhör olika diskussioner. Här talar vi om att köpa direkt från AD med ny garanti.
Jämför inte äpplen och päron tack...
Om du tittar lite mer noggrant till vänster i filtreringen så ser du vad jag valt. Att C24 har ett par annonsörer som lagt in sina annonser fel är inte mitt fel. Länken visar, om du bläddrar ned lite, att det finns gott om helt nya Daytonas för omgående leverans.

Angående garantin är den precis lika mycket värd om den kommer från tex en tysk handlare som en svensk.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Det som är kasst är att vissa AD:n ställer folk i kö på klockor och tar en handpenning (som normalt inte återbetalas om kund hoppar av) med risk att kund får ta en eventuell prishöjning som AD: inte ens kan informera sin kund om/när den kommer och därmed egentligen inte kan tala om vad klockan kommer kosta i slutändan.
(då Rolex väljer att höja priser utan att informera sina AD:n,om man tro på det)

Att man dessutom inte får in klockor som täcker hela kö behovet gör saken ännu konstigare då de kunder som står i kö betalt en handpenning på en produkt som de eventuellt kan få vänta 1-3 år på enligt vissa AD:n och i och med denna väntetid i värsta fall kan få betala 5-15% mer på ursprungspriset, är inte rimligt att kund skall ta hela smällen på en eventuell prishöjning där AD:n inte kan informera kund om den kommer eller inte.

Finns ingen anledning att ha ett kösystem med handpenning på klockor som går att sälja per omgående över disk då den landar i butik, det borde vara först till kvarn som gäller och kund får köpa klockan till gällande dagspris, om AD:n väljer att ha en intresse lista ( utan handpenning ) på dessa klockor är upp till var och en.
Kan förstå upplägget med handpenning om det rörde sig om mycket sällsynta klockor men i detta fall gäller det Rolex Daytona/Sub/GMT som enligt AD:n går åt direkt de kommer in så kösystemet med handpenning faller egentligen på sin egen orimlighet.

//Peter
Nu vet jag inte om du råkat ut för detta men dom gånger jag lagt handpenning har det varit väldigt tydligt att om villkoren ändras så får man tillbaka handpenningen, vill man inte köpa till det nya högre priset så är det bara att avstå, inte konstigare än så. Dessutom så styr ju inte ADn tilldelningen den styr ju Rolex så hur du kan tycka att det är ADs fel att inte klockorna inte räcker till förstår jag inte. Tydligen finns det ju en ganska bra anledning till ett kösystem med tanke på att i stort sett alla ADs använder sig av det.
 
Om du tittar lite mer noggrant till vänster i filtreringen så ser du vad jag valt. Att C24 har ett par annonsörer som lagt in sina annonser fel är inte mitt fel. Länken visar, om du bläddrar ned lite, att det finns gott om helt nya Daytonas för omgående leverans.

Angående garantin är den precis lika mycket värd om den kommer från tex en tysk handlare som en svensk.

Vi pratar om en av de mest populära lyxklockorna i modern tid, som haft årslånga väntetider på många håll i världen och till viss del fortfarande. Den finns i princip ALDRIG på någon större butik med gott utbud på lager.
Varför skulle man lägga ut den på C24? Den är knappast svårsåld, och varför till lägre priser?
Bara för att någon skriver in "Ny" på C24 betyder inte att den är det. En hel del Italienare och Spanjorer verkar ha en helt annan uppfattning om vad "ny" är, eller vad säger du @Spencer66 ?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vi pratar om en av de mest populära lyxklockorna i modern tid, som haft årslånga väntetider på många håll i världen och till viss del fortfarande. Den finns i princip ALDRIG på någon större butik med gott utbud på lager. Varför skulle man lägga ut den på C24? Den är knappast svårsåld, och varför till lägre priser? Bara för att någon skriver in "Ny" på C24 betyder inte att den är det. En hel del Italienare och Spanjorer verkar ha en helt annan uppfattning om vad "ny" är, eller vad säger du @Spencer66 ?
Det är väl upp till var och en att göra sin bakgrundskontroll vid distansköp. Jag ville bara påvisa att den finns att köpa ny på andra ställen i Europa och det går säkert att hitta flera objekt i sökningen som inte är helt nya. Det kan ju vara lockvaror i ett försök att få en kundkontakt. Själv föredrar jag att handla från Tyskland och brukar scrolla förbi italienare, spanjorer, cyprioter osv.
 
Topp