• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka har den bästa länken?

Vilkem klocka har den bästa länken?

• Panerai

Röster: 4 1.7%
  • Jaeger

Röster: 2 0.9%
  • Rolex

Röster: 100 42.7%
  • Breitling

Röster: 19 8.1%
  • Omega

Röster: 26 11.1%
  • AP

Röster: 34 14.5%
  • Patek

Röster: 5 2.1%
  • IWC

Röster: 14 6.0%
  • Vacheron

Röster: 17 7.3%
  • Blancpain

Röster: 13 5.6%

• Totala väljare
    234
Glidelock är ju inte bara en dykfunktion då den är utvecklad att kunna justeras i mindre steg än vad som hade räckt för en våtdräkt. Det är ju en bekvämlighetsfunktion att kunna göra microjusteringar allt eftersom handleden sväller/krymper. Det går ju inte att förneka den smidigheten.
Enligt Rolex själva, som jag påvisade tidigare i tråden, är det iaf så. Sen hur det fungerar i verkliga världen är en annan femma.. (vilket jag också skrivit ovan)

Läs trådstarten igen. Det var vilken länk man tyckte var bäst, inte någon speciell klockkategori. Jag tycker Rolex nya glidelock-länkar är bäst. Mitt tycke. De sitter bra, de är ”mjuka” och sköna. Har aldrig testat en bättre länk efter >mina< personliga kriterier, som inte behöver vara dina kriterier.
Skitbra, då har vi konstaterat att " bäst" i ditt tycke handlar om att sitta bra, vara mjuk och skön.
Jag utgick från kvalitet, hantverk, utseende, finish..

Och för typ 94:e gången till övriga som försvarar dem, jag tycker också att Rolex moderna länkar är både snygga och sitter skitbra. Det är dock för mig inte synonymt med att de är bäst.

Olika definitioner av bäst helt enkelt.

Edit: ingen förnekar ju heller att mikrojustering är oerhört praktiskt och bekvämt oavsett funktionens ursprungssyfte..

Senast ändrad:
Precis. Jag gillar även Omegas nya länkar och Rolex oyster med easylink. Jag önskar fler kunde göra liknande. Med dessa ”smarta” lösningar kan man äntligen snabbt få en bra fit oavsett väder, träning, svett etc utan att dra upp verktyg. :)

Tudor har ju gjort deras lås till Pelagos helt fantastiskt.
Jag har ju iofs inte provat jättemånga länkar men Tudors lösning på microadjust är i min bok #1.

Enligt Rolex själva, som jag påvisade tidigare i tråden, är det iaf så. Sen hur det fungerar i verkliga världen är en annan femma.. (vilket jag också skrivit ovan)

Skitbra, då har vi konstaterat att " bäst" i ditt tycke handlar om att sitta bra, vara mjuk och skön.
Jag utgick från kvalitet, hantverk, utseende, finish..

Och för typ 94:e gången till övriga som försvarar dem, jag tycker också att Rolex moderna länkar är både snygga och sitter skitbra. Det är dock för mig inte synonymt med att de är bäst.

Olika definitioner av bäst helt enkelt.

Edit: ingen förnekar ju heller att mikrojustering är oerhört praktiskt och bekvämt oavsett funktionens ursprungssyfte..
Nä, är hantverk ett kriterium så faller ju Rolex bort... :)

Inte Rolex
AA461CAE-F27C-4A9A-B136-B28AE12A1EB5.jpeg
Hmmm.
Skulle det där inte vara Rolex skulle det klassas som... just det. S-k-r-ä-p.

Nyaste Oyster länken med glidelock eller easylink är så otroligt bra. Testat länkar från många olika tillverkare men oyster är min favorit !

Superjubilee hade lätt vunnit om det funnits någon form av justering på den.
Nu blir det IWC som får min röst.

Jag har inte ägt så många olika märken men fick jag välja en länk att bära 24/7 skulle det vara 5 siffrig jubilee. Oerhört följsam och lätt.

En till röst på Vacheron Overseas vad gäller kvalitet ,design mm

Andra länkar som jag verkligen gillar ,dock inte riktigt samma nivå på kvalitet mm :

Rolex jubille , 5 serien , trots att de är lite tunna och rassliga sitter de oftast helt perfekt på armen,
Breitling pilot ... också bland de skönaste på armen , bra tyngd
Zenith el Primero , samma där , men något krångligt spänne att öppna i sidled , kräver starka naglar mm )

Har precis skaffat ett shark mesh som jag tycker sitter fantastiskt skönt. Väldigt smidigt och följsamt.
Kan sakna enkel justering i låset.
Men detta är mycket skönare än de Rolex och Omega länkar jag testat.

Har testat 7/10 på listan och jag anser att Blancpain fifty fathoms har en synnerligen robust och välbyggd länk. En annan kanske inte fullt så känd och omtalad länk är JLC reverso länken, rätt unik med så många små rörliga delar men ändå riktigt robust, välbyggd och stabil och ligger otroligt skönt på handen.
Men såklart Pateks Nautilus/Aquanut länk är inte fy skam... och inte gratis heller... {;-(X)

Väldigt svårt att uttala sig om vilken tillverkare som gör bäst länk om man inte ägt samtliga modeller ett tag för att kunna göra en rättvisande jämförelse dem emellan. Ofta blir det ju bara en subjektiv bedömning om att ”egna” favoritklockan har bäst länk. Sedan skiljer ju t ex ett oyster på en fem-siffrig och sex-siffrig referens som dag och natt. Med det sagt utan att ha provat långt ifrån alla länkar på marknaden är moderna Oyster väldigt bekväma i jämförelse med andra tillverkares länkar jag provat hittills. Undantaget skulle kanske vara Breuget vars länk på den modell jag provade för ett tag sedan känns väldigt solid. VC Overseas känns också väldigt bra, men burit dem för lite för att kunna göra någon rättvis jämförelse eller bedömning

Breguet
82A2FC15-9206-40AF-8E76-DC1D60FCFD7F.jpeg

Oyster med PCL är trevligt
2A4102AC-ED7E-401D-AF02-513DE5E0899E.jpeg

Senast ändrad:
VC overseas, Rolex oyster/superjubilee,
AP RO, Paneras senaste länk, IWC stållänk är några fina och bra länkar som jag testat.
Svårt att säga vilken som jag gillar mest när alla är så bra på sitt egna vis

Moderna länkar från Rolex & AP ligger delat etta i min lista. Robusta och sitter perfekt. ”Kassaskåps” känsla.
Ingen erfarenhet av Panerai på länk, men deras läder & gummin är förbannat bra.

9DAAD1E7-1653-4F36-B2A5-BB7B1F8122CF.jpeg
A5A0128D-4D9B-4D86-AFF9-502836C19D7B.jpeg
574FF468-7EFE-45BC-AFE5-6258A79E3DB1.jpeg
6CF27431-5EA3-4D3B-8096-36326357B8D7.jpeg

Definitionen av ”bästa länk” kan ju tolkas på olika sätt. Komfortabelt, kvalitet eller båda och..
Äldre Rolex 70-80-90 tals länkar är generellt sett ganska dålig konstruerad enligt mitt tycke. Snålt och enkelt. De stretchas rätt fort om man inte sköter om de.
Rolexs nya solida (och med glidlock på Oyster) är dock ett stort steg fram kvalitetsmässigt. Länken på exempelvis 116660 är riktigt riktigt bra ur kvalitetsperspektiv.
Kan dock inte uttala mig om de riktiga gamla från 50-60 tal.. Men de verkar väl uppbyggda..
Tycker att Breitling faktiskt gör riktiga bra och gedigna länkar. Sjukt bra kvalitet rakt genom.
Skönast jag provat är nog AP:s

Jag tycker faktiskt att president länken är riktigt bekväm. På dem första versionen av Vacheron Constantin Overseas är länken skum, fulsnygg... I början var den fantastisk, men är den riktigt dålig..... Men den är till det sätt att den är utrustad med en säkerhetsanordning i form av en ”hasp”.

Av mina två länkar jag har (AP Royal Oak och ett 6251H Jubiliee) är båda riktigt bra.
APns sitter bättre vissa dagar och jubileet andra dagar komfortmässigt. Kvalitetsmässigt dock ger jag poängen till APns länk, svårt att slå den finishen tycker jag.

Bästa länken är ju svårt att svara på innan man testat runt mer än jag har gjort men den här 7 delade tissot länken i titan sitter för dj...la gott.:)
20180730_150303.jpg

Tillbaka
Topp