+1#SkaffaEnWinderFörHelvete![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
+1#SkaffaEnWinderFörHelvete![]()
Det undrar jag också!
Intressant, min Omega med 8500 co-axial, den har två barrels som syns genom glasbaksidan. Hade den enbart haft en hade tiden varit 30h ist för 60?Normalt sett, nej.
Dock finns det några olika lösningar för att motverkar detta. En är ett s.k Maltesekors, men detta kortar ner gångreserven. En annan är Remontoirfunktionen och Fusée-kedja. Men dessa är riktigt dyra och svåra att tillverka.
Hur Lange löst det just nu kan jag inte svara på, dubbla fjäderhus minskar problemet men tar inte bort det helt så som de ovannämnda.
Intressant, min Omega med 8500 co-axial, den har två barrels som syns genom glasbaksidan. Hade den enbart haft en hade tiden varit 30h ist för 60?
Ok, för när jag vrider upp klockan så snurrar båda innuti.Mycket trevligt verk!
Det funkar inte riktigt så, att gångreserven är uppdelad till hälften, utan snarare att kraften jämnas ut över den tiden!
Ok, för när jag vrider upp klockan så snurrar båda innuti.
Medföljer vev?Typ som Langes monats-werk! Rätt kaxigt att kunna dra upp klockan en gång i månaden
![]()
![]()
En stor jävel som tar 20 klockor#SkaffaEnWinderFörHelvete![]()
Jag har börjat göra så men det finns ju andra som verkligen uppskattar att slippa sånt och inte tackar nej till 8-10 dagars gångreservLåt klockan stanna och ställ den bara när du ska använda den. Tar 20 sekunder att ställa en klocka som stannat.
En stor jävel som tar 20 klockor![]()
Jag har tyvärr inte den typen av angenäma problem.Kika på Buben & Zörweg så hittar du säkert
Köper man en Hublot MP-05 laFerrari som medföljer mutterpickaMedföljer vev?
Är tidhållningen lika bra med full reserv som när man har 1-2 dagar kvar? Och när den väl är "tom" hur många varv måste man vrida kronan?![]()
Det undrar jag också!
Normalt sett, nej.
Dock finns det några olika lösningar för att motverkar detta. En är ett s.k Maltesekors, men detta kortar ner gångreserven. En annan är Remontoirfunktionen och Fusée-kedja. Men dessa är riktigt dyra och svåra att tillverka.
Hur Lange löst det just nu kan jag inte svara på, dubbla fjäderhus minskar problemet men tar inte bort det helt så som de ovannämnda.
Tidshållningen är alltid lika bra då balanshjulet alltid håller 270 grader så amplituden är konstant! Lange löste det genom en remontoir vilket som echodelta säger är väldigt dyrt och ska tydligen vara lika komplicerat som en tourbillon att justera.Medföljer vev?
Det är sant, det är bara konceptet som är lite specielltNy klocka kostar ju dock mindre än en genomsnittlig service![]()
Ok, man är ju nyfiken hur vissa "lyckas" med långa reserver.En lång kraftreserv är inget att eftersträva; det innebär regelmässigt att en hel del kompromisser har behövt göras. 40-60 timmar fungerar väl fint för de flesta och har inga negativa effekter på urverket vad gäller gångprecision eller slitage/livslängd.
Vänligen
Forumets undersköterska
Det borde föjla med en stilbok också, den där är så sjukt ful.Köper man en Hublot MP-05 laFerrari som medföljer mutterpicka
Hehe jag har 8 mekaniska klockor som jag använder (ok för tillfället är det bara 7 klockor då glaset lossnade på min NOS Orient från 60-talet och jag inte hunnit förbi en urmakare ännuJag har börjat göra så men det finns ju andra som verkligen uppskattar att slippa sånt och inte tackar nej till 8-10 dagars gångreserv![]()
Förstod det, ville bara vara roligDet är sant, det är bara konceptet som är lite speciellt
Jag menade alls inget negativt med det jag skrev i den tidigare posten.
Otroligt ful, men fantastiskt hantverk! Den rackarn har 50-dagars power reserve! Rekordet för den (och bara dra upp den en gång) är 56 dagarKöper man en Hublot MP-05 laFerrari som medföljer mutterpicka
100 timmar borde räcka.![]()
Inte billig men bra och som alla vet så kostar det att ligga på topp!Den är så bra! Om den bara kunde kostat som den vanliga superocean kollektionen!
60 timmar?Jag menar då automatiska, inte manuell uppvridning.
Mina Omega AT 8500 har 60 timmar vilket är hyfsad lång reserv.
Har vi några utmanare?