• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka med automatiskt urverk har längst gångreserv?

Det undrar jag också!

Normalt sett, nej.
Dock finns det några olika lösningar för att motverkar detta. En är ett s.k Maltesekors, men detta kortar ner gångreserven. En annan är Remontoirfunktionen och Fusée-kedja. Men dessa är riktigt dyra och svåra att tillverka.
Hur Lange löst det just nu kan jag inte svara på, dubbla fjäderhus minskar problemet men tar inte bort det helt så som de ovannämnda.
 

Songer

Omega
Normalt sett, nej.
Dock finns det några olika lösningar för att motverkar detta. En är ett s.k Maltesekors, men detta kortar ner gångreserven. En annan är Remontoirfunktionen och Fusée-kedja. Men dessa är riktigt dyra och svåra att tillverka.
Hur Lange löst det just nu kan jag inte svara på, dubbla fjäderhus minskar problemet men tar inte bort det helt så som de ovannämnda.
Intressant, min Omega med 8500 co-axial, den har två barrels som syns genom glasbaksidan. Hade den enbart haft en hade tiden varit 30h ist för 60?
 

egbert

Panerai
Typ som Langes monats-werk! Rätt kaxigt att kunna dra upp klockan en gång i månaden :D
image.jpeg
image.jpeg
Medföljer vev?
 

Oew

Rolex
Är tidhållningen lika bra med full reserv som när man har 1-2 dagar kvar? Och när den väl är "tom" hur många varv måste man vrida kronan? :eek:
Det undrar jag också!

Normalt sett, nej.
Dock finns det några olika lösningar för att motverkar detta. En är ett s.k Maltesekors, men detta kortar ner gångreserven. En annan är Remontoirfunktionen och Fusée-kedja. Men dessa är riktigt dyra och svåra att tillverka.
Hur Lange löst det just nu kan jag inte svara på, dubbla fjäderhus minskar problemet men tar inte bort det helt så som de ovannämnda.

Tidshållningen är alltid lika bra då balanshjulet alltid håller 270 grader så amplituden är konstant! Lange löste det genom en remontoir vilket som echodelta säger är väldigt dyrt och ska tydligen vara lika komplicerat som en tourbillon att justera.
Man vrider ej kronan utan de har återinfört nyckeln som självklart ingår!
image.jpeg
 
Är skeptiskt till lång gångreserv, vad jag fattat av duktiga urmakare ökar slitaget avsevärt på verket och de blir väl kortare livslängd och hållbarhet. Dyrt sätt enl. mig att kunna lägga ifrån sig klockan några dagar än att vrida upp den när man behöver.
 
En lång kraftreserv är inget att eftersträva; det innebär regelmässigt att en hel del kompromisser har behövt göras. 40-60 timmar fungerar väl fint för de flesta och har inga negativa effekter på urverket vad gäller gångprecision eller slitage/livslängd.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Songer

Omega
En lång kraftreserv är inget att eftersträva; det innebär regelmässigt att en hel del kompromisser har behövt göras. 40-60 timmar fungerar väl fint för de flesta och har inga negativa effekter på urverket vad gäller gångprecision eller slitage/livslängd.

Vänligen
Forumets undersköterska
Ok, man är ju nyfiken hur vissa "lyckas" med långa reserver.
Just Daytona som har 72 är väl lite i överkant när det gäller standardklockor inom high-end.
Personligen tycker jag att min AT 8500 håller måttet bra med 60 timmar.
Den har avvikit i tid 7 sekunder på ca 10 dagar, den går liite för fort med andra ord.
Då har jag dessutom använt klockan dagligen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har börjat göra så men det finns ju andra som verkligen uppskattar att slippa sånt och inte tackar nej till 8-10 dagars gångreserv :)
Hehe jag har 8 mekaniska klockor som jag använder (ok för tillfället är det bara 7 klockor då glaset lossnade på min NOS Orient från 60-talet och jag inte hunnit förbi en urmakare ännu :p ) och som det oftast är nu skulle jag behöva en månads gångreserv (eller mer) på dem i de flesta fall för att de inte skall stanna mellan användningstillfällena (undantaget min beater där det nog skulle räcka med 1-2 veckors gångreserv för att jag aldrig skulle behöva ställa den).

Sen håller jag med @Echo Delta att hög gångreserv är onödigt på automater. I mitt fall även på handdragna klockor, då jag i någon form av terapisyfte sitter och drar upp dem flera gånger under dagen t ex när jag funderar på något jobbproblem :p
 

Shadyboy

Cartier
IWC's 7-dagarsverk har redan nämnts här. Min Big Pilot har jag aldrig någonsin behövt vrida upp, vilket är enormt bekvämt oavsett vad folk här i tråden tycker om winders, lathet osv. :) Lade ifrån mig den på skärtorsdagen och plockade upp den på tisdagen. Mängder med marginal kvar och hållit tiden med ca +5 sek under en hel påskhelg.
 

Kaha

Omega
Frågan är egentligen rätt ointressant, det är jättelätt att bygga en klocka med hög gångreserv, det svåra är att bygga en klocka som har en jämn gång över hela gångreserven
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Min dj har 40h reserv. Ibland önskar jag att den hade så den klarade sig över helgen...

är väl lång réserve de marche en komplikation? Eller är det bara kvarvarande reserv indikator som klassas som komplikation?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag menar då automatiska, inte manuell uppvridning.
Mina Omega AT 8500 har 60 timmar vilket är hyfsad lång reserv.
Har vi några utmanare?
60 timmar? :D
GS har haft 72 timmar som standard i 10 år. :)

Min BP har 120 timmar och den har funnits som modell i 9 år. "Meningslöst" men roligt med lång gångreserv.
 
Senast ändrad:
Topp