• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka utstrålar WIS?

Owaysis

Cartier
Det bästa märket man kan använda är ju Grand Seiko. Vilken människa som inte är klockintresserad hade lagt ut tiotusentals kronor på en "Seiko" när i princip alla Svenssons anser Seiko vara ett hyfsat billigt märke som säljes på närmaste Ur & Penn.

Problemet här är ju också att enbart klockintresserade personer kommer känna igen en GS.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Det bästa märket man kan använda är ju Grand Seiko. Vilken människa som inte är klockintresserad hade lagt ut tiotusentals kronor på en "Seiko" när i princip alla Svenssons anser Seiko vara ett hyfsat billigt märke som säljes på närmaste Ur & Penn.

Problemet här är ju också att enbart klockintresserade personer kommer känna igen en GS.
Det är väl just det som är charmen med typ en GS, folk tror att det är billigt och rånrisken är typ borta. Samtidigt som man kan le åt de mindre vetande. Och när någon faktiskt kommenterar klockan har man hittat en vän.
 

Owaysis

Cartier
Det är väl just det som är charmen med typ en GS, folk tror att det är billigt och rånrisken är typ borta. Samtidigt som man kan le åt de mindre vetande. Och när någon faktiskt kommenterar klockan har man hittat en vän.

Exakt! Därför är det den ultimata klockan för en person som vill visa att denne är klockintresserad. Men i TS fall där han undrade vilken klocka som är den bästa för att påvisa ett klockintresse så är kruxet med en GS att det är väldigt få människor som faktiskt vet vad det är. Det betyder att väldigt få människor kommer veta att personen som bär en GS är klockintresserad. Så är inte alltid fallet med en Tudor Snöflinga eller en vintage Speedmaster som vissa andra härinne skrev.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Om personen som observerar klockan inte är WIS kommer det inte spela någon roll vad du bär. Antingen kommer han tro att det bara är en klocka eller så kommer han tro att den är svin dyr. Har aldrig träffat någon som inte är klock nörd som känner till Tudor. Alla vet att Omega och Rolex är dyrt och att Seiko och Citizen är billigt. Så vad du bär för klocka spelar inte så stor roll i det fallet. Då är det ju roligare att bära något som en WIS kommer att lägga märke till (som om en WIS inte stirrar på folks handleder hela tiden).
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Får hålla med några tidigare talare - en bubbligt risig snowflake


En vintagerolex kan hen ha ärvt utan att bry sig ett skit... Har hänt mig flera gånger när jag med lysande ögon frågat
-jäkla schysst klocka, är du intresserad av klockor??? :)
 

Camo00

Patek
Tänk så här:
Du möter en kille på stan och får syn på hans klocka. Du tänker genast att han är en WIS.
-Vilken klocka har han på sig?

20130828_202554_zps207b0c84.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Okejdå... några WIS-klockor skulle kunna vara

Tudor Sub Snowflake
Rolex vintage Daytona
Rolex röd sub
Seiko MM300
Omega Speedmaster (vintage)
Grand Seiko 44GS/45GS/61GS

o.s.v...

alltså helt beroende på vad man gillar.... finns liksom inget rätt och fel svar.. :)
Bra att du skriver "skulle kunna vara" och "beroende på", för jag håller inte med. Vi har ju alldeles nyss haft en tråd om "kollegans ärvda Daytona, som han använde när han joggade och inte visste om den var värd något". Har/har haft kollegor med vintage Rolex, som de ärvt eller haft sedan nya (inga ungdomar, med andra ord) utan att bry sig särskilt mycket mer om att det just är en klocka. Dito om Omegan, som alltid har varit en storsäljare av rymd- och designskäl.

Kan hålla med om att det kan gå att ana, att det handlar om en klockintresserad person om man ser en vintage modell på handleden på en person som uppenbarligen är för ung för att själv ha köpt den ny, eller om man ser klockor som är verkligt fina (och vanligen dyra), men tämligen okända - som Grand-linjen hos Seiko, eller Glashuette (som nämnts), etc.

Kul frågeställning, som sagt, då den i varje fall avslöjar ett beteende hos mig själv - att jag gärna kollar var folk bär...

A
 

Rivalen

Rolex
Inne på jayjays linje.

Sedan kan man fråga sig om en sk WIS bryr sig det minsta om vad omgivningen tycker om hans klockval. Tror heller inte att han väljer klocka för att framstå som en WIS. Jag tror han använder sin stora kunskap vid valet, men till slut väljer han/hon av kärlek.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Svår fråga. Har också svårt för begreppet WIS och kan inte bedöma vilka på forumet som kvalar in. Om frågan gäller vilken klocka någon ska bära för att jag genast ska tänka att det säkert är en person med ett genuint klockintresse så tänker jag vintage och gärna Rolex. Inser dock att det har med mina egna smakpreferenser att göra.

Jag antastade en gubbe med en underbar 1803 i en hiss en gång. Det visade sig att han inte var ett skit intresserad av klockor. Han hade fått den av sin fru för länge sedan och så var det med det. Slutpratat.

Innan Brothers började sälja dem så var naton något av en markör för klockintresse.

Det händer att jag berömmer någons klocka och av svaret märker man ju ganska tydligt om personen är intresserad. Den fete snubben med amerikansk accent som jobbar på ProBike Sveavägen har en TT-sub som garanterat är fejk. När jag berömde hans val av klocka så mumlade han något förläget och såg sedan till att hålla vänsterarmen på behörigt avstånd från mig ;-)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En tanke slog mig idag, då jag funderade på om en bibliotikarie jag pratade med i våras kanske kunde vara medlem här:

Vilken klocka avslöjar att bäraren är mer än "normalt" intresserad av klockor?

Jag tänker direkt på extra dyra klockor, men samtidigt finns det många med pengar som kan köpa ett dyrt ur, tycka mycket om det men ändå inte ha ett seriöst intresse av klockor.

Ikoniska modeller då? Alla (även jag) gillar ju en Sub, men även där finns det rätt många som väljer den för dess närmast perfekta utseende och inte på grund av ett intresse. SMP känns också som en klocka många köper utan klockintresse (även om jag gillar den och flera entusiaster har sådana).

Vintage?
Nope. Vem som helst kan ärva ett ur, tycka att det är lite kul och köpa ett nato på ur&skam eller bära den på originalband.

Min tanke är att någon Tudor eller en Grand Seiko är ganska säkra tecken på en riktig entusiast. Seagull kanske?

Era tankar om detta ämne?

Så länge det inte finns KS-pins till alla och jag ännu inte fått lära mig secret handshake:t så vill jag veta vad jag ska spana efter ;) .
 

Apansson

Torpare
Tudor, Cartier, GS, Chopard, Omega Speedmaster Pro(icke-entusiaster köper PO/SMP/Submariner för de pengarna).
SMP ser jag sjuuukt många män i ålder 30-50 på jobbet som har, det är knappt att jag orkar säga "snygg klocka" till dem längre. Visst, den är fin, men det är ett väldigt standard köp för en skatteåterbäring eller dylikt tyvärr.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Udda vintagemärken, speciellt om man ser till dykare. Det behöver inte ens vara något dyrt. En vintage Squale till exempel lär knappast hänga på en ickeinsatt handled. Sinn skulle jag också vilja säga är ett entusiastsignum.
 
Topp