• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken komplikation är viktigast ?

Vilken komplikation är viktigast ?

• Day date

Röster: 20 6.8%
  • Annual Calendar

Röster: 1 0.3%
  • Perpetual Calendar

Röster: 8 2.7%
  • Power reserve

Röster: 17 5.7%
  • Moonphase

Röster: 13 4.4%
  • Dual time

Röster: 8 2.7%
  • Chronograph

Röster: 20 6.8%
  • Tourbillon

Röster: 4 1.4%
  • Worldtime

Röster: 2 0.7%
  • Minute repeater

Röster: 7 2.4%
  • Alarm

Röster: 2 0.7%
  • Tachymeter

Röster: 0 0.0%
  • Rattrapante

Röster: 4 1.4%
  • Date

Röster: 161 54.4%
  • Equation of time

Röster: 5 1.7%
  • Bezel on a diver

Röster: 18 6.1%
  • Nr of week

Röster: 6 2.0%

• Totala väljare
    296
Du glömde den viktigaste av dem alla; Equation of time :cigar:;)

IMG_0050.JPG
Sjukt viktig... :cool:

Jumping hour och/eller minut hade varit ganska schysst. Man blir snabbt van att avläsa tiden i form av siffror på datorn under dagarna och därefter känns det en smula ovant att avläsa tiden från en traditionell tavla.

Tar risken att bli utskrattad men vad är det?
Det är en skillnad mellan manstid som vi mäter 24 Tim dygn och jordens riktiga tid, komplikationen, tror jag har koll på dessa skillnader, sorry är ej teknisk, finns säkert ngn KS`are som kan förklara bättre samt va FN man använder denna komplikation till annat än nörderi, om det finns ngn praktisk användning.....:)

Det är en skillnad mellan manstid som vi mäter 24 Tim dygn och jordens riktiga tid, komplikationen, tror jag har koll på dessa skillnader, sorry är ej teknisk, finns säkert ngn KS`are som kan förklara bättre samt va FN man använder denna komplikation till annat än nörderi, om det finns ngn praktisk användning.....:)
Jag tolkar denna sida https://en.wikipedia.org/wiki/Equation_of_time som för övrigt är på tok för nördig och komplicerad, att har man ett överdrivet behov av att läsa av sitt stationära solur så kan komplikationen vara ”användbar”.
Sjukt coolt!

Vad betyder de olika komplikationerna? Jag kan de flesta med långt ifrån alla. Sekundvisare använder jag bara till arr ta tid när jag mal kaffe. Dykningen när det handlar om minuter vid matlagning.

Tack för alla inlägg so far, mkt intressanta inlägg, datum komplikation kanske är självklar ock skulle ej vara med, intressant dock att en del använder bezel , som scorar högt här, till lite olika ändamål, såsom matlagning ock dykning, själv glor jag, förutom. Tiden, ett gäng ggr om den på power reserve och är ej riktigt nöjd förrän den är på ca 70 procent...;)

Jag vill ju gärna att det skall vara mekaniskt, samt gärna timer på upp till 30 eller 60 minuter. Sen får den också vara snygg, vilket jag inte kan beskylla Yacht-mastern att vara... :) Men en bra komplikation är det.
Håller med om att det vore nice. Sjukt mkt mer användbart än en vanlig kronograf! Tror dock inte att komplikationen ifråga finns?... i a f inte i serietillverkning. Borde ju inte vara allt för svårt att bygga dock då det mer eller mindre handlar om att integrera en äggklocka med ett urverk (min lekemanna bedömning må i o f s ligga långt från sanningen).

Räknas det verkligen som en komplikation? Har hört att det både gör det och inte. Men faktiskt mest att det inte gör det.. Hrmf.
Är relativt övertygad om att allt utöver tim- och minutvisare brukar anses vara en komplikation. Vidare att komplikationen ska vara integrerad i urverket (vilket i s f exkluderar vridningar och tachymeterskalor etc). Dock kan det säkert finnas fler idéer där ute och det kan nog vara svårt att avgöra vem som ska ha tolkningsföreträde.

Undrar vad en urmakare har att säga på ämnet... ping: @Echo Delta

Är relativt övertygad om att allt utöver tim- och minutvisare brukar anses vara en komplikation. Vidare att komplikationen ska vara integrerad i urverket (vilket i s f exkluderar vridningar och tachymeterskalor etc). Dock kan det säkert finnas fler idéer där ute och det kan nog vara svårt att avgöra vem som ska ha tolkningsföreträde.

Rätt öppet för egen tolkning. Finns ingen bibel eller handbok med konkreta regler exakt hur det är eller ska vara för urmakare. Vissa tycker att allt utöver Tim och minutvisare räknas, jag anser inte att sekundvisare är det. Undantag finns om det är en subsekundsmodul så som IWC 3714.
Sen får man definiera om klockan eller verket är komplicerade.

Håller med om att det vore nice. Sjukt mkt mer användbart än en vanlig kronograf! Tror dock inte att komplikationen ifråga finns?... i a f inte i serietillverkning. Borde ju inte vara allt för svårt att bygga dock då det mer eller mindre handlar om att integrera en äggklocka med ett urverk (min lekemanna bedömning må i o f s ligga långt från sanningen).
Det gäller väl bara att göra den tillräckligt liten. Inte kul att gå med en äggklocka på armen :)

Tack för svar! :) Håller med.

Datum on top, ”dykarbezelkomplikation” samt day date delad 2:a, gillar att det finns fans till equation of time, där lärde jag mig ngt nytt:)

Definitivt datum men skulle gärna ha veckonummer också då man lever med detta i jobbet för det mesta. Synd att det inte finns på så många klockar men i internationella kontakter vekar Calender Week inte vara lika vanligt som här.

Tillbaka
Topp