Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sjukt viktig...Du glömde den viktigaste av dem alla; Equation of time
![]()
G-SHOCKJag vill ha en timer med alarm, som en baklänges-kronograf. Dvs jag ställer in typ 8 minuter och 30 sekunder och startar och så ringer klockan efter 8,5 minuter (äggen klara).
Jumping hour och/eller minut hade varit ganska schysst. Man blir snabbt van att avläsa tiden i form av siffror på datorn under dagarna och därefter känns det en smula ovant att avläsa tiden från en traditionell tavla.
Tar risken att bli utskrattad men vad är det?Du glömde den viktigaste av dem alla; Equation of time
![]()
Det är en skillnad mellan manstid som vi mäter 24 Tim dygn och jordens riktiga tid, komplikationen, tror jag har koll på dessa skillnader, sorry är ej teknisk, finns säkert ngn KS`are som kan förklara bättre samt va FN man använder denna komplikation till annat än nörderi, om det finns ngn praktisk användning.....Tar risken att bli utskrattad men vad är det?
Jag tolkar denna sida https://en.wikipedia.org/wiki/Equation_of_time som för övrigt är på tok för nördig och komplicerad, att har man ett överdrivet behov av att läsa av sitt stationära solur så kan komplikationen vara ”användbar”.Det är en skillnad mellan manstid som vi mäter 24 Tim dygn och jordens riktiga tid, komplikationen, tror jag har koll på dessa skillnader, sorry är ej teknisk, finns säkert ngn KS`are som kan förklara bättre samt va FN man använder denna komplikation till annat än nörderi, om det finns ngn praktisk användning.....![]()
Tar risken att bli utskrattad men vad är det?
Vanligaste komplikationen måste väl ändå vara sekundvisaren?
Jag vill ju gärna att det skall vara mekaniskt, samt gärna timer på upp till 30 eller 60 minuter. Sen får den också vara snygg, vilket jag inte kan beskylla Yacht-mastern att vara...G-SHOCK
Gör inte Rolex yacht-master II detta?
Håller med om att det vore nice. Sjukt mkt mer användbart än en vanlig kronograf! Tror dock inte att komplikationen ifråga finns?... i a f inte i serietillverkning. Borde ju inte vara allt för svårt att bygga dock då det mer eller mindre handlar om att integrera en äggklocka med ett urverk (min lekemanna bedömning må i o f s ligga långt från sanningen).Jag vill ju gärna att det skall vara mekaniskt, samt gärna timer på upp till 30 eller 60 minuter. Sen får den också vara snygg, vilket jag inte kan beskylla Yacht-mastern att vara...Men en bra komplikation är det.
Är relativt övertygad om att allt utöver tim- och minutvisare brukar anses vara en komplikation. Vidare att komplikationen ska vara integrerad i urverket (vilket i s f exkluderar vridningar och tachymeterskalor etc). Dock kan det säkert finnas fler idéer där ute och det kan nog vara svårt att avgöra vem som ska ha tolkningsföreträde.Räknas det verkligen som en komplikation? Har hört att det både gör det och inte. Men faktiskt mest att det inte gör det.. Hrmf.
Är relativt övertygad om att allt utöver tim- och minutvisare brukar anses vara en komplikation. Vidare att komplikationen ska vara integrerad i urverket (vilket i s f exkluderar vridningar och tachymeterskalor etc). Dock kan det säkert finnas fler idéer där ute och det kan nog vara svårt att avgöra vem som ska ha tolkningsföreträde.
Undrar vad en urmakare har att säga på ämnet... ping: @Echo Delta
Det gäller väl bara att göra den tillräckligt liten. Inte kul att gå med en äggklocka på armenHåller med om att det vore nice. Sjukt mkt mer användbart än en vanlig kronograf! Tror dock inte att komplikationen ifråga finns?... i a f inte i serietillverkning. Borde ju inte vara allt för svårt att bygga dock då det mer eller mindre handlar om att integrera en äggklocka med ett urverk (min lekemanna bedömning må i o f s ligga långt från sanningen).
Är relativt övertygad om att allt utöver tim- och minutvisare brukar anses vara en komplikation. Vidare att komplikationen ska vara integrerad i urverket (vilket i s f exkluderar vridningar och tachymeterskalor etc). Dock kan det säkert finnas fler idéer där ute och det kan nog vara svårt att avgöra vem som ska ha tolkningsföreträde.
Undrar vad en urmakare har att säga på ämnet... ping: @Echo Delta