• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken komplikation är viktigast ?

Vilken komplikation är viktigast ?

• Day date

Röster: 20 6.8%
  • Annual Calendar

Röster: 1 0.3%
  • Perpetual Calendar

Röster: 8 2.7%
  • Power reserve

Röster: 17 5.7%
  • Moonphase

Röster: 13 4.4%
  • Dual time

Röster: 8 2.7%
  • Chronograph

Röster: 20 6.8%
  • Tourbillon

Röster: 4 1.4%
  • Worldtime

Röster: 2 0.7%
  • Minute repeater

Röster: 7 2.4%
  • Alarm

Röster: 2 0.7%
  • Tachymeter

Röster: 0 0.0%
  • Rattrapante

Röster: 4 1.4%
  • Date

Röster: 161 54.4%
  • Equation of time

Röster: 5 1.7%
  • Bezel on a diver

Röster: 18 6.1%
  • Nr of week

Röster: 6 2.0%

• Totala väljare
    296
Kan irritera mig om jag inte har datum men ingen kronograf gör att jag inte använder klockan öht, så mitt svar blir kronograf.

Haha, ok, vaddå, har den inte sekundvisare? Är hursomhelst inte så förtjust i det men men, allt kan ändras med tiden. :)
Precis, de tidiga cal. 910 bytte den lilla sekundvisaren mot en dag/natt-indikator istället. Ryktet säger att folk dock, precis som du, ville ha en sekundvisare så den senare cal. 911 fick just det. Ironin är väl kanske att den tidigare versionen idag är den dyrare.

Precis, de tidiga cal. 910 bytte den lilla sekundvisaren mot en dag/natt-indikator istället. Ryktet säger att folk dock, precis som du, ville ha en sekundvisare så den senare cal. 911 fick just det. Ironin är väl kanske att den tidigare versionen idag är den dyrare.
Där ser man, kan bekräfta att jag inte har en sån... :)

Datum, alla gånger.
Har verkligen försökt äga och älska no-date klockor såsom Submariner 114060, Speedmaster Moonwatch, Panerai 005 och CWC Diver, men jag blir tokig varje gång när jag sneglar ner på handleden för att snabbt få tillgång till dagens datum.
Nu räknas väl knappt (definitionsfråga såklart) en dykbezel som komplikation men den är också mycket viktig för mig då jag tajmar matlagning, tvätt, träning m.m med det.

Min hustru är sjukt komplicerad, innebär att hon är en komplikation. Utan henne hade jag inte haft barnen... följaktligen är hon viktigast (för mig)

Edit: Nu slog datumet över till 24/12 - God Jul KS

Jag hade en Apple Watch ett tag och bäst med den var att den visade utetemperaturen. Jag kan fortfarande titta på handleden för att försöka kolla hur kallt det är ute.

Datum och gångreservindikator är användbara. Perpetual calendar är också trevligt, men är dyrt och kan också ha praktiska avigsidor, t ex att åter ställa in om uret stannat (gångreserven tömd).

Det hade varit bra att ha i en klocka faktiskt! Var du nöjd med Apple watch i övrigt?

Helt klart bästa funktionen i klockan! Annars var jag inte så nöjd. Den väger för lite (jag har aluminiummodellen), alldeles för känsligt glas som är riktigt dyrt att byta och sist men inte minst så tröttnade jag på att behöva ladda den varje natt. Ful är den också. I marknadsföringen ser man alltid klockan upptänd men i verkligheten är den helt svart nästan hela tiden. Och jobbig att behöva knycka till med handleden för att aktivera skärmen.

Störigaste komplikationen någonsin? 🤪
IMG_20220530_224415.jpg

Följer upp med en av mina personliga favoriter, nämligen Casios Cosmo Phase som kan visa planeternas position vid vald tidpunkt. Snacka om användbart! 😉😁✨
0jvv2gwqrm771.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp