• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken löpar-/träningsklocka har du?

Tja ba,

Jag gissar att den finns en del träningsfreaks även i detta community som dessutom kräver rätt klocka på passen. För att slippa ha med min Iphone på mina löprundor så letar jag nu efter en smart klocka som kan mäta min runda och sedan synka den med Runkeeper-appen.
Hade tänkt köpa en Fitbit men den kan man inte synka med Runkeeper-appen.

US_Navy_111208-F-UI176-619_A_runner_sprints_for_the_finish_line_during_the_29th_annual_Grand_Bara_15K_race_in_the_Grand_Bara_Desert_Djibouti-mj253ezfcsomyuhafi6zxtdefq4jvl5n2m6qh7oqyw.jpg

Tack på förhand!
Richispice

Jag köpte en Garmin Forerunner 220 nyare begagnad på Blocket av samma anledningar - slippa ta med iPhone (har ändå slutat lyssna på musik på löprundorna).
Är nöjd med den då den är oerhört lätt på handleden och lättanvänd.
Jag har kontrollerat/jämfört mätningen på vissa löpsträckor (som t ex en del kurvor, vissa 400-metersbanor osv) mot min iPhone 7 + Runkeeper och det verkar som Garmin gärna "rätar ut" kurvorna lite. Blir fel lite här och där - inget superviktigt för en hobbylöpare som inte tävlar men jag undrar om det inte finns exaktare GPS-klockor?

Är dock redan sugen på att uppgradera den då den saknar något så basalt som stoppur så att man kan använda det till annan träning också. Det är verkligen en renodlad löparklocka.
Synkar den mot Garmins egna app i mobilen då den är ännu mer detaljerad och lättanvänd än Runkeeper.

garmin-forerunner-220-hr-gps-pulsur-sort_large.jpg

Kör för närvarande en Garmin Forerunner 735XT som fungerar kanon! Nu lockar dock 935 som även har snabbfäste för cykeln och barometrisk höjdmätare .

IMG_7445.JPG

Har en sån här. Garmin 920XT. Jättenöjd med vikt, batteritid, gps (den använder även ryska motsvarigheten till gps, glonass) och visningsfönster. Den hittar satelliterna snabbare än Garmin FR305 och 220 som jag haft tidigare. Dessutom har den massa roliga funktioner. Går att koppla till mobil och använda som smartwatch om man vill det men det vill inte jag.

IMG_7445.JPG

Har en sån här. Garmin 920XT. Jättenöjd med vikt, batteritid, gps (den använder även ryska motsvarigheten till gps, glonass) och visningsfönster. Den hittar satelliterna snabbare än Garmin FR305 och 220 som jag haft tidigare. Dessutom har den massa roliga funktioner. Går att koppla till mobil och använda som smartwatch om man vill det men det vill inte jag.

Kan man synka den med Runkeeper?

Själv kör jag enklast tänkbara, Garmin Vivoactive (men svart). Uppfyller mina enkla krav för löpning/cykling.

Bilagor

• IMG_1862.PNG
    IMG_1862.PNG
    37.1 KB · Visningar: 42
Har en sån här.
IMG_20170803_100644.jpg

Många kollegor på jobbet kör likadan. Utmärkt löparklocka tycker jag. Utan att veta säkert skulle jag gissa att Garmins eget program, som @Urkvinnan hänvisade till, gör jobbet för dig.
Oerhört snabb uppkoppling till satelliterna, puls utan bröstband och bra lång battertid, allt till ett överkomligt pris, gör att jag rekommenderar den. Garmin 235.

Köpte en Polar M430, rätt ny modell och föregångaren (400) blev lovordad i tester. Kört ca 10 löppass och den fungerar över föväntan:). Synkar lätt mot Polars app som väl täcker mina behov av "analyser", har inte provat mot andra "plattformar" men det skall enligt literaturen gå utmärkt. Rekommenderas så här långt!!!!!
IMG_1110.JPG

Den jag har gör allt den kan för att inte ens synka mot satelliterna :(
Ur-kass faktiskt.

Min, som jag för övrigt har på långtidslån från en annan medlem, funkar riktigt bra faktiskt.

Duger fint åt mig, talar om för jag springer för sakta (dvs. hela tiden) - är typ den enda funktionalitet jag behöver.

Har en fyra år gammal Polar med det skitcoola namnet RC3 GPS Le tour de France.

Slås varje gång av att den tar fem minuter att synka mot satelliterna. Väl därefter funkar den till både cykling och löpning, kör med kadensmätare på hojen.

Ful är den också...
wrist.jpg

Bild oförskämt stulen på Internetz.

Garmin forerunner 210, inte alls nöjd med den.batteri - så där, pulsbandet la av efter ca 5,6 användningar. Låååång tid att hitta gps. Listan skulle kunna göras längre. Synd, för jag ville verkligen gilla den. Så, köp inte den hur som.

Använder en Garmin "Vivo Active".
Helt okej träningsklocka, tyvärr har den börjat bugga senaste tiden. Det gäller både tidtagning samt distanser... trots nyaste uppdateringarna.
Använder den främst till löpning. Har haft den när jag har simmat också men då blir det helt fel när det gäller längder och tid.
viv.jpg

Sony SmartWatch 3, är rätt nöjd med den då GPS:en hittar satelliterna snabbt och jag kan köra Enmondo och/eller Runkeeper I den. Synkar direkt till telefonen vid avslutad runda. Funkar dock bara med Android-telefoner.

Kör Garmin Fenix 2, köpt beggad på forumet för några år sedan, funkar jättebra till triathlon så jag är nöjd :)

IMG_7445.JPG

Har samma, mkt nöjd. Kör min även mot Relive......kool ap!!!
Lite störigt när man har blåtanden påslagen på mobilen bara......rasar in mail och notiser under löningen....jäkla surr...men går säkert att stänga av....

Är det ingen mer som kör vintage?

IMG_0441.JPG

Synkar typ inte mot ett skit.
IMG_8477.JPG

Klart man har vintage.
Har dem inlåsta. Hoppas att värdet stiger snart när hipsterlöparna upptäcker hur genuina de här tidiga Garminklockorna är.
Det här var mindfulnesslöparklockor innan mindfulness fanns. Man var tvungen att vänta en kvart innan de hittade satelliterna och den tiden ägnades åt djupandning och tankesamling... Särskilt när man stod i startfållan på tävlingar...

Dessutom var batteritiden ganska begränsad och eftersom passen bara räknas om de finns loggade i klockan gick det ju inte att springa så långt på den tiden. Bra för hälsan då jag hört att långa träningspass sliter på kroppen.

Å andra sidan kom man mycket längre på den tiden eftersom klockan gärna la till några extra meter här och där viket gett upphov till en mängd trådar på diverse träningsforum; "var xx-milen verkligen kontrollmätt? Min garmin visade 10,580 kilometer. ", "Var stockholm marathon verkligen 42,2 km. Jag fick 43,2 km" osv osv.
De trådarna deltog dock inte jag i eftersom jag, (efter att ha kontrollmätt den lokala 400-metersbanan med mäthjul och försäkrat mig om att den verkligen var 400 meter, eftersom en av ovanstående klockor, säger inte vilken, konsekvent hävdade att varven var 440 meter) har läst på om hur gpser i löparklockor fungerar egentligen. Och hur man kontrollmäter lopp.
Jag är mer nöjd med min moderna 920XT.

IMG_2888.JPG
Gnider omkring på diverse olika träningspass med denna - Suunto Ambit2 R.
Oklart om den kan synkas med Runkeeper, men med medföljande program behövs det inte. Skapar mina egna tränigsfunktioner avseende GPS-detaljupplösning, visningsalternativ, pulszoner etc etc.
Den ställbara GPS-funktionen resulterar i en mycket (mycket) bra batteritid.
Kör den under såväl löpning, cross-fit, promenader och annan hittepå träning.
Lär finnas en efterföljare som säkerligen är några strå vassare.

IMG_8477.JPG

Klart man har vintage.
Har dem inlåsta. Hoppas att värdet stiger snart när hipsterlöparna upptäcker hur genuina de här tidiga Garminklockorna är.
Det här var mindfulnesslöparklockor innan mindfulness fanns. Man var tvungen att vänta en kvart innan de hittade satelliterna och den tiden ägnades åt djupandning och tankesamling... Särskilt när man stod i startfållan på tävlingar...

Dessutom var batteritiden ganska begränsad och eftersom passen bara räknas om de finns loggade i klockan gick det ju inte att springa så långt på den tiden. Bra för hälsan då jag hört att långa träningspass sliter på kroppen.

Å andra sidan kom man mycket längre på den tiden eftersom klockan gärna la till några extra meter här och där viket gett upphov till en mängd trådar på diverse träningsforum; "var xx-milen verkligen kontrollmätt? Min garmin visade 10,580 kilometer. ", "Var stockholm marathon verkligen 42,2 km. Jag fick 43,2 km" osv osv.
De trådarna deltog dock inte jag i eftersom jag, (efter att ha kontrollmätt den lokala 400-metersbanan med mäthjul och försäkrat mig om att den verkligen var 400 meter, eftersom en av ovanstående klockor, säger inte vilken, konsekvent hävdade att varven var 440 meter) har läst på om hur gpser i löparklockor fungerar egentligen. Och hur man kontrollmäter lopp.
...men du har tre stycken!?
Min tar också några minuter att koppla upp sig. Om det inte är för molnigt förstås. Eller för klart. Lagom mulet, då är den som minst instabil. Nej, vi blev aldrig kompisar på riktigt.

Kör med en Tomtom Spark Cardio/Music med bluetooth lurar som kom med i erbjudandet. Gillar att jag kan spara musik i klockan. Enda negativa är väl att den drar en del batteri när man väl använder gps:en. Klarar sig en vecka på en laddning utan gps-användning. Skulle tro att den fixar 5-6 timmars aktivt gps-användande.

IMG_8477.JPG

Klart man har vintage.

Haha! Fantastiskt!

...sparar min vintage, men får kanske börja shoppa runt lite efter något modernare. Bär emot dock. :)

Tillbaka
Topp