• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken löpar-/träningsklocka har du?

Tänkte klicka hem 235'an först, men med tanke på att jag inte behöver pulsmätning och att 230'n var så billig så var det inget snack om saken!
är bara ute efter tidtagning,pace samt att kunna lagra mina löprundor för att se och jämföra mina tiderna :)

Var själv i samma tankar, men då ett pulsband är mer exakt så var det ett lätt beslut med tanke på priset!

Den klarar det med bravur, har cyklat med klockan i mer än en vecka nu och jag är mer en nöjd!

Denna 230 har allt och lite till, ett råd är att ladda ner den fulla handboken från garmins hemsida!

Senast ändrad:
Har den som allmänn res och aktivitetsklocka.
upload_2017-8-29_9-42-44.jpeg

Kör med Suuntos Ambit3 vertical - lite kul att logga höjdmeter när man springer i platta Halland...:( F.ö. en bra klocka som hittar GPS signalerna relativt fort. Med min gamla forerunner 305 fick jag alltid köra stretchningen innan själva löppasset i väntan på GPSen att kicka igång :)

Kör en gammal Fenix 2 som fortfarande fungerar fint. Väldans sugen på en Fenix 5 men kan inte riktigt motivera det när nuvarande har alla funktioner jag behöver minus färgskärm.

Ni som har Fenix 5 - hur tycker ni kvalitetskänslan är?
Jag är sugen på att skaffa en Fenix 5 42 eller 47mm för att ha som jobbklocka + löpklocka (därmed ersätta SKX007 och Garmin Forerunner).
Jag är dock lite rädd för att jag köper en 6000-kronors Fenix som kanske bara håller nåt år (tänker på band, infästning för banden, klockan generellt osv) då jag förväntar mig att den kan ta lite stryk.
Kom gärna med erfarenhetsberättelser om ni ägt klockan (samt vilken modell exakt) ett tag.

Har kört Fenix 3 och sedan femman i tre år men gick nyligen över till en Apple Watch då den gör allt jag behöver (träningsvis) och samtidigt kommer med andra funktioner som är av nytta.

Ni som har Fenix 5 - hur tycker ni kvalitetskänslan är?
Jag är sugen på att skaffa en Fenix 5 42 eller 47mm för att ha som jobbklocka + löpklocka (därmed ersätta SKX007 och Garmin Forerunner).
Jag är dock lite rädd för att jag köper en 6000-kronors Fenix som kanske bara håller nåt år (tänker på band, infästning för banden, klockan generellt osv) då jag förväntar mig att den kan ta lite stryk.
Kom gärna med erfarenhetsberättelser om ni ägt klockan (samt vilken modell exakt) ett tag.
Jag är imponerad över kvalitetskänslan. Tänkte mest att det skulle vara en träningsklocka, och en rätt ömtålig sådan, men jag måste säga att den känns väldigt gedigen. Och funktionerna... herregud. Träningsgrejerna funkar super, även smartfunktionerna (som jag aldrig trodde jag skulle bry mig om) är riktigt nice. Mest gillar jag dock att jag med ett långt tryck på en av knapparna sparar platsen jag står på - helt guld under mina jakt och skogsturer.
Snabbkopplingen till banden känns genomarbetad och rejäl, använder även klockan rätt ofta på nato, om jag inte vill kolla pulsen.

Batteritiden! Sjukt imponerande, laddar typ en gång i veckan och då har jag minst 30-40 % kvar.

Det enda negativa jag kan komma på är att mina andra klockor blir liggande rätt ofta numer...

Jag är imponerad över kvalitetskänslan. Tänkte mest att det skulle vara en träningsklocka, och en rätt ömtålig sådan, men jag måste säga att den känns väldigt gedigen. Och funktionerna... herregud. Träningsgrejerna funkar super, även smartfunktionerna (som jag aldrig trodde jag skulle bry mig om) är riktigt nice. Mest gillar jag dock att jag med ett långt tryck på en av knapparna sparar platsen jag står på - helt guld under mina jakt och skogsturer.
Snabbkopplingen till banden känns genomarbetad och rejäl, använder även klockan rätt ofta på nato, om jag inte vill kolla pulsen.

Batteritiden! Sjukt imponerande, laddar typ en gång i veckan och då har jag minst 30-40 % kvar.

Det enda negativa jag kan komma på är att mina andra klockor blir liggande rätt ofta numer...

Så klockan kommer inte gå sönder om den får lite stryk?
Jag vill som sagt ha en kombinerad gym-/löpnings-/jobbklocka då jag långsamt tappat intresset för att ha flera armbandsur liggande hemma, vill ha en som funkar i dessa lägen men vill inte att den ska vara ömtålig. Den enda Garmin/träningsklockan jag har erfarenhet av är ju en Forerunner och de är inte så gedigna direkt, men Fenix ser brutal ut - jag undrade mest om den är det också.
Ska man ha en 42 eller 47mm?

+1 på detta, tycker precis samma sak. Sålde dock den för att jag inte ens kom att använda 20% av klockans funktioner. Bytte till Apple Watch. fenix 5 är en fantastiskt klocka för dig som är mycket aktiv. Och jag rekommenderar den starkt. Gjorde själv en liten video på den i våras om dens "pros and cons"

Så klockan kommer inte gå sönder om den får lite stryk?
Jag vill som sagt ha en kombinerad gym-/löpnings-/jobbklocka då jag långsamt tappat intresset för att ha flera armbandsur liggande hemma, vill ha en som funkar i dessa lägen men vill inte att den ska vara ömtålig. Den enda Garmin/träningsklockan jag har erfarenhet av är ju en Forerunner och de är inte så gedigna direkt, men Fenix ser brutal ut - jag undrade mest om den är det också.
Ska man ha en 42 eller 47mm?
Den verkar tålig som fasen. Kanske inte som min rangeman, men riktigt tålig. Jag har safirvarianten och tycker storleken är helt perfekt.

+1 på detta, tycker precis samma sak. Sålde dock den för att jag inte ens kom att använda 20% av klockans funktioner. Bytte till Apple Watch. fenix 5 är en fantastiskt klocka för dig som är mycket aktiv. Och jag rekommenderar den starkt. Gjorde själv en liten video på den i våras om dens "pros and cons"
Fin video! Håller med om att den är i dyraste laget... men jäkligt cool! Och den har fått mig att träna mer, vilket min kropp uppskattar :)

Den verkar tålig som fasen. Kanske inte som min rangeman, men riktigt tålig. Jag har safirvarianten och tycker storleken är helt perfekt.
Vilken storlek? Vad jag kan förstå finns samtliga (42, 47, 51mm) i safir?
Såg någon med en Fenix 5 på tunnelbanan för ett tag sen, och det måste ha varit 51mm. Den såg grotesk ut.
42mm kanske blir för liten på en sån här klocka?

Fan fan fan, blir till att lägga ut min nuvarande Forerunner 235 och se om det finns något intresse. Mitt ha begär blev inte mindre nu efter era inlägg :p

Efter drygt 9 års vila (efter en mindre skada på Stockholm Marathon 2008) var det dags att veva igång benen igen... :-D

Har äntligen hittat ett användningsområde för Apple Watch, jag tar inte resultaten jag får i Strava så seriöst än så länge, men inser att den är rätt mycket bättre än den Garmin Forerunner 305 jag hade sist och såg tidigare i tråden. Den fick trots allt hänga med på ett par Lidingölopp ”back in the days”.

Är det någon som vet hur man konverterar SportTracks filer till Strava för övrigt. Jag har lyckats konvertera mina gamla filer från v2 till v3, men kommer inte vidare.

AW klär lite bättre och man slipper den där glappkontakten som fanns på 305’an.
22D162FD-BD1E-4CFD-ADB6-A3292ABCF8EA.jpeg

Har blivit några under åren...
Polar RS200
Polar RS800CX med G3 extern GPS samt S3 fotpod.
Polar RCX5 med dito externa sensorer
Suunto Ambit 3 Sport plus BT fotpod
Garmin vivoactive HR
Garmin Fenix 5

Vilken storlek? Vad jag kan förstå finns samtliga (42, 47, 51mm) i safir?
Såg någon med en Fenix 5 på tunnelbanan för ett tag sen, och det måste ha varit 51mm. Den såg grotesk ut.
42mm kanske blir för liten på en sån här klocka?
Jag kör min 5s (42mm) från det jag går upp på måndag morgon tills jag kommer hem från löppasset efter jobbet fredag kväll, med tre klockade pass på mellan 1 och 1.5 timme så har jag mellan 30 och 40% batteri kvar, köpte den när dom kom och ända som börjar ta lite stryk är bandet som jag tror man nog åker på att byta inom ett år (fick ju med ett extra men det är ju lysgult så det tror jag att jag skippar)
Jag har ganska smala handleder och vanliga 5an så sticker tyvärr bandhornen ut över handleden men har man normala eller grövre (jag har väl 155mm en varm sommardag) så har 47an bättre proportioner, bättre batteritid samt ett bättre urval av band, jag hade gärna kompletterat med ett läder och en länk men till 42an så finns det grått mocka och champangefärgad länk, till 47an finns det svart och brunt läder och grafit och rostfri länk.

Edit: Jag kör saphirglasvarianten så har ingen aning om hur glaset på den vanliga håller sig

Jag är imponerad över kvalitetskänslan. Tänkte mest att det skulle vara en träningsklocka, och en rätt ömtålig sådan, men jag måste säga att den känns väldigt gedigen. Och funktionerna... herregud......

Jag kör min 5s (42mm) från det jag går upp på måndag morgon tills jag kommer hem från löppasset efter jobbet fredag kväll, med tre klockade pass på mellan 1 och 1.5 timme så har jag mellan 30 och 40% batteri kvar, köpte ...............

Edit: Jag kör saphirglasvarianten så har ingen aning om hur glaset på den vanliga håller sig

Tack för er input.
Blir nog en Fenix 5 (47mm alltså). Ska bara bestämma mig om jag ska lägga ut extra för att få safirversionen eller om det duger bra med vanliga.

Är det ingen mer som kör vintage?

IMG_0441.JPG

Synkar typ inte mot ett skit.
Jag köpte en sån där 2007 som sedan uppgraderades till en aningen mindre klossig modell, 310XT, några år senare. Den gick sönder efter ett par år men Garmin skickade en ny trots att glaset var spräckt. Bra service! Jag väntat på att den ”nya”, som alltså fyller sju år i sommar, ska gå sönder så att jag kan uppgradera men kvaliteten är fantastisk och den är fortfarande fullt fungerande.

Nu har jag dock tröttnat på att vänta på den långsamma GPS-modulen så nu pensioneras den trots att den fungerar. Så vad ska jag ha istället? Det vore trevligt med vettig storlek så att den kan fungera som klocka de dagar jag tränar på jobbet och eftersom jag har smala handleder är nog bekvämt max 42-43 mm. Jag kommer bara använda den för löpning så multisportfunktioner är egentligen onödiga. Jag har kilat på Garmin Fenix 5s på grund av storleken men Forerunner 645 är nästan lika liten och verkar ha mycket kortare bandhorn. Någon som testat den? Klarar man sig med pulsmätming vid handleden eller är det för opraktiskt att ha klockan under kläderna vintertid? Finns det något annat märke jag missat? Suunto verkar bara köra jättelika multisportmonster. Innan GPS-klockorna sprang jag med Polar men de verkar inte ha så mycket löparfokus längre.

Polar m600. Funkar bra enligt mig :)
Hur många fält kan den visa samtidigt och kan de konfigureras? Jag vill gärna se puls, distans, tid och momentant tempo samtidigt, helst också medeltempo. Ska jag ändå uppgradera vore barometrisk höjdmätare också trevligt, höjd med GPS brukar bli rätt slumpmässig.

Tillbaka
Topp