• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket är det mest misskötta klockmärket?

BadkarsPiraten

Vacheron
Ping @par401 också...

Gällande Glycine så tycker jag att märket har börjat bli misskött sedan de fick nya ägare. Kommersiellt vet jag inte alls hur det går, så min bedömning är en ren entusiastbedömning baserat på min högst personliga uppfattning av märket efter att ha ägt närmare hundra modeller ur deras produktion.

De har ett intressant arv att förvalta, ffa i form av deras Airmanmodeller. Tidigare upplevde jag att det fanns en varsam plan och varsam vidareutveckling av deras modeller (såväl Airman som annat). Nu verkar man spotta ur sig allt möjligt konstigt i Airmanväg, tyvärr inte så värst snygga modeller IMO. Kvaliteten är det nog inget fel på, så där har jag inga synpunkter. Men. Det känns som om det dundras ut en bombmatta av planlösa bollibompa-modeller med tveksam design och set up. Exempelvis en Limited Airman Airfighter... Eh, what? Sen verkar ju Glycines ägarbild vara minst sagt rörig....

Men visst, change is good och jag kan mycket väl vara en konservativ suris och ha helt fel, de kanske kör helt rätt strategi. :)

(ps. jag är lite tveksam till logotypeförändringen. Kolla hemsidan www.glycine-watch.ch Den ger mig konstiga vibbar... :D )

HUUUGA 2 klockbilder på första sidan sen fick jag stänga ner!
Fy fan vad fula skapelser! Har Diesel köpt upp Glycine eller?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ping @par401 också...

Gällande Glycine så tycker jag att märket har börjat bli misskött sedan de fick nya ägare. Kommersiellt vet jag inte alls hur det går, så min bedömning är en ren entusiastbedömning baserat på min högst personliga uppfattning av märket efter att ha ägt närmare hundra modeller ur deras produktion.

De har ett intressant arv att förvalta, ffa i form av deras Airmanmodeller. Tidigare upplevde jag att det fanns en varsam plan och varsam vidareutveckling av deras modeller (såväl Airman som annat). Nu verkar man spotta ur sig allt möjligt konstigt i Airmanväg, tyvärr inte så värst snygga modeller IMO. Kvaliteten är det nog inget fel på, så där har jag inga synpunkter. Men. Det känns som om det dundras ut en bombmatta av planlösa bollibompa-modeller med tveksam design och set up. Exempelvis en Limited Airman Airfighter... Eh, what? Sen verkar ju Glycines ägarbild vara minst sagt rörig....

Men visst, change is good och jag kan mycket väl vara en konservativ suris och ha helt fel, de kanske kör helt rätt strategi. :)

(ps. jag är lite tveksam till logotypeförändringen. Kolla hemsidan www.glycine-watch.ch Den ger mig konstiga vibbar... :D )
Seven var ju rolig.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Universal Geneve

Om jag var tvungen att välja ett enda märke för alla mina klockor skulle jag ta Universal Geneve
Grymma tidiga kronografer, tri-compax uzw.
Nina Rindt.
Assymetriska Divern.
Polerouter

och idag? ...floder av oversize tvåtonsbajs med 775x ... :arghh:

1339768235787


DSC_0004copia-1.jpg


17631-dc243f9e20e6d4d722b921c9fa5a38c0.jpg


ji0twx.jpg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ja, universal genevé är ett typexempel. Vad hände med Chronograph suisse? (Inte samma kaliber som tri-compax Universal men ändå!)
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
de är väl nästan ett exempel på motsatsen???, ett halv-okej märke som nystartat och gått genom taket i coola mekaniska konstverk (ofta fula som stryk iofs, men högst respektingivande!)

ml_image.599716.jpg
Visst, men mycket ETA... Och oftast väldigt svulstiga.
Jämför med dessa tex :
f8987dd6c0c6ba704dce89580d2ec975.jpg

UNV179_case1s.jpg

3086621f_xxl.jpg

Personligen tycker jag om tekniska innovationer, men i detta fall bankar hjärtat hårdare för de äldre designerna...
 
  • Like
Reactions: SSL

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Men har Tag Heuer någonsin varit så högt uppe? Longines är ju ett typexempel (där man tillhörde toppen om än för väldigt länge sedan). Jag vill påstå att Breitling under 40-60 tal var topp-horologi också (Även om man slutade med inhouse verk tidigare än så). Men Tag Heuer var väl en liga ner i fråga om innovation och varumärkeserkännande? (Och de är väl idag mellansegment så egentligen har man väl bara tagit ett steg ned i sin ambition medan Longines och Breitling snarare tagit ett antal steg ned? Eller universal som gått från toppen till ingenting.

Blir ju lite en kvasidiskussion om man inte har lika utgångsvärden, hur definierar vi vad som är eller har varit ett toppmärke?
* horologisk innovation?
* exklusivitet (i sin tidsera)?
* mer?

Och sen:
* Vad innebär "tappet" - gick man från inhouse till dussinurverk? Bytte man målgrupp på ett negativt sätt? Negligerade man sin historia?

Eller tänker jag helt fel här?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Förstår faktiskt inte alls kritiken mot Omega. Företaget utvecklar sina verk, master co-axial är ju rent tekniskt ett mycket kapabelt verk med ett antimagnetiskt motstånd inte ens Rolex har uppnått. Dessutom med en helt ny teknik i Coaxial, vilket ändå är friskt vågat i en teknisk bransch där tiden närmast står still (sen om det är ett bra tekniskt val får framtiden utvisa men det är inte poängen jag gör). Precis som Rolex jobbar de även med utvecklande av material till sina klockor. En bred produktportfölj kan ju förvisso uppfattas som spretigt men samtidigt är jag övertygad om att det finns människor som uppskattar valmöjligheter. Det är ju inte direkt så att det saknas valmöjligheter när man köper en Rolex. Ser inte i sig problemet med att vissa valmöjligheter inte finns "för evigt". Dessutom har väl Omega de facto ändå stärkt sin position på marknaden. Så att kalla företaget misskött finns ju inte på kartan hur man än misshandlar begreppet misskött.

För min del är nog Breitling ett misskött företag, förstår inte alls vad företaget har för visioner, om ens några, med sitt varumärke.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Förstår faktiskt inte alls kritiken mot Omega. Företaget utvecklar sina verk, master co-axial är ju rent tekniskt ett mycket kapabelt verk med ett antimagnetiskt motstånd inte ens Rolex har uppnått. Dessutom med en helt ny teknik i Coaxial, vilket ändå är friskt vågat i en teknisk bransch där tiden närmast står still (sen om det är ett bra tekniskt val får framtiden utvisa men det är inte poängen jag gör). Precis som Rolex jobbar de även med utvecklande av material till sina klockor. En bred produktportfölj kan ju förvisso uppfattas som spretigt men samtidigt är jag övertygad om att det finns människor som uppskattar valmöjligheter. Det är ju inte direkt så att det saknas valmöjligheter när man köper en Rolex. Ser inte i sig problemet med att vissa valmöjligheter inte finns "för evigt". Dessutom har väl Omega de facto ändå stärkt sin position på marknaden. Så att kalla företaget misskött finns ju inte på kartan hur man än misshandlar begreppet misskött.

För min del är nog Breitling ett misskött företag, förstår inte alls vad företaget har för visioner, om ens några, med sitt varumärke.

Vad är problemet med Breitling egentligen?
Jag tycker att man alltid känner den röda tråden genom deras modeller. Skulle vara kul att höra varför det är misskött jämfört med andra fabrikat.

Edit: Jag tänkte mest på ditt utförliga inlägg om Omega. Vad är skillnaden?
 

ScubaKing

Audemars
Måste vara Sjö Sandström. Skapa den snyggaste och coolaste klockan Chronolink och sedan spårade det snabbt ut helt och hållet.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Vad är problemet med Breitling egentligen?
Jag tycker att man alltid känner den röda tråden genom deras modeller. Skulle vara kul att höra varför det är misskött jämfört med andra fabrikat.

Edit: Jag tänkte mest på ditt utförliga inlägg om Omega. Vad är skillnaden?

Jag tycker företaget verkar helt sakna visioner, det händer ingenting. Känns som att Breitling har fastnat i tiden.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Förstår faktiskt inte alls kritiken mot Omega. Företaget utvecklar sina verk, master co-axial är ju rent tekniskt ett mycket kapabelt verk med ett antimagnetiskt motstånd inte ens Rolex har uppnått. Dessutom med en helt ny teknik i Coaxial, vilket ändå är friskt vågat i en teknisk bransch där tiden närmast står still (sen om det är ett bra tekniskt val får framtiden utvisa men det är inte poängen jag gör). Precis som Rolex jobbar de även med utvecklande av material till sina klockor. En bred produktportfölj kan ju förvisso uppfattas som spretigt men samtidigt är jag övertygad om att det finns människor som uppskattar valmöjligheter. Det är ju inte direkt så att det saknas valmöjligheter när man köper en Rolex. Ser inte i sig problemet med att vissa valmöjligheter inte finns "för evigt". Dessutom har väl Omega de facto ändå stärkt sin position på marknaden. Så att kalla företaget misskött finns ju inte på kartan hur man än misshandlar begreppet misskött.

För min del är nog Breitling ett misskött företag, förstår inte alls vad företaget har för visioner, om ens några, med sitt varumärke.
Omega har ju spottat ut hur många ETA/Quartz klockor som helst fast med sämre finish än Longines. Dom levde bara på ryktet efter Speedmaster.
Nu däremot börjar dom ha egna verk i nästan allt. Fast samma gäller väl Breitling? Dom börjar så smått med sina egna verk också.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Omega har ju spottat ut hur många ETA/Quartz klockor som helst fast med sämre finish än Longines. Dom levde bara på ryktet efter Speedmaster.
Nu däremot börjar dom ha egna verk i nästan allt. Fast samma gäller väl Breitling? Dom börjar så smått med sina egna verk också.
Och ditt inlägg har med trådens ämne att göra hur? :)
 
Topp