• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Det där med "Det första automatiska armbandsuret med alarm" kanske ställer till det. Sen säljer inte JLC delar till "vem som helst".

Tänkte om de tekniskt sett var svårare än andra ur att plocka isär och rengöra/olja... Verkar ju finnas en hel del kunniga amatörurmakare (och yrkesverksamma) här på forumet :) De flesta slitdelar bör väl gå att få tag på genom bukten eller liknande...

KonWLAS.jpg

Guldchrono som ligger ute på tratten just nu, vet inget om den men den såg rätt trevlig ut?!
Dock så kommer den nog att springa iväg på grund av guldpriset...

http://www.tradera.com/dom-watch-geneve-chronographe-suisse-guldklocka-18k-auktion_342154_190372875

Dom är riktigt fina dom där men som du säger går priset gärna upp och om det är för guldpriset som du menar så är man nog rätt blåst för Chronograph Suisse i guld är tyvärr gjorda med väldigt tunna lager guld som också gör klockorna extremt ömtåliga. Var nära att kamma hem ett liknande ex själv, men är idag rätt glad att det inte blev så faktiskt, även om dom är sjukt charmiga! :)

Dom är riktigt fina dom där men som du säger går priset gärna upp och om det är för guldpriset som du menar så är man nog rätt blåst för Chronograph Suisse i guld är tyvärr gjorda med väldigt tunna lager guld som också gör klockorna extremt ömtåliga. Var nära att kamma hem ett liknande ex själv, men är idag rätt glad att det inte blev så faktiskt, även om dom är sjukt charmiga! :)

Bra om det är tunt/lite guld i klockorna, så slipper de bli slaktade av våldsamma guldgrävare! :mad: Jag tror en del av framtidens vintage kommer kretsa kring "rare" 14K och 18K modeller pga av att så många fått ryka med.

Det har du nog fasansfullt rätt i, alldeles för många dinkor har smälts ner för guldet, däribland även dom tunnare som Chronograph Suisse! Man kan ju köpa en och förvara den i lådan för att beskåda och använda ytterst sparsamt kanske! ;)

Det har du nog fasansfullt rätt i, alldeles för många dinkor har smälts ner för guldet, däribland även dom tunnare som Chronograph Suisse! Man kan ju köpa en och förvara den i lådan för att beskåda och använda ytterst sparsamt kanske! ;)

Eller köpa och bära till vardags! Vem vill inte ha en lyxig guldklocka! ;)

Ingen aktion, men en riktigt snygg cool klocka, och en säljare jag köpt av. Han har en hel del fint på www.casowatches.com

Får jag presentera "Poor man's Paul Newman". Kanske något för den som gillar PN Daytona 6241, men inte har en halv mille att lägga. Endast 2 register, men med vridbar dykring. Han vill ha ca 12 k för den, men kanske går att få ner till 10 k. Detta är dubbelt så dyrt som de vanliga Chronomaster aviator sea diver från Nivada och Croton, men så får man ju en grym PN-tavla :) Var själv sugen, men har nu prioriterat annat, så snälla köp den, så slipper jag tänka mer på den ;)

https://www.chrono24.se/nivada/aviator-sea-diver--id2407966.htm?dosearch=true&manufacturerIds=436&picnum=1&query=nivada&tab=details&urlSubpath=/nivada/index.htm

Originalet... Kanske världens snyggaste klocka IMHO...

Gäller att vara snabb nu om man är intresserad av Rolex 34 mm med trevlig tavelstruktur:

http://www.kaplans.se/kaplans/AuctionArt.aspx?vId=979583&plT=30749539&AuktID=2573

Jag har kikat en del på klockan och är tämligen intresserad; jag låter dock "spontan-köps-nerven" avgöra huruvida det blir affär eller inte. Har du möjligen lite mer ingående kunskaper om modellen som skulle kunna trigga igång ett köp? Jag har egentligen väldigt dålig koll på Rolex-modellerna men har alltid velat ha en, särskilt vintage och antar att du är den som har koll på dessa!?

Mvh
I.R

Jag har kikat en del på klockan och är tämligen intresserad; jag låter dock "spontan-köps-nerven" avgöra huruvida det blir affär eller inte. Har du möjligen lite mer ingående kunskaper om modellen som skulle kunna trigga igång ett köp? Jag har egentligen väldigt dålig koll på Rolex-modellerna men har alltid velat ha en, särskilt vintage och antar att du är den som har koll på dessa!?

Mvh
I.R
De är ju fina och denna hade en ovanligt fin tavla. MEN de är ju manuella med skruvkrona, sådär bra kombination om någon skulle fråga mig. Blev det något?

De är ju fina och denna hade en ovanligt fin tavla. MEN de är ju manuella med skruvkrona, sådär bra kombination om någon skulle fråga mig. Blev det något?
Det blev tyvärr inget. Trodde att mötet jag satt på skulle avslutas som tidigare sagts men så blev inte fallet så den gick mig ur händerna. Förbaskat tråkigt men det är väl bara att leta vidare - jakten är trots allt en del av "vintage"-charmen.

Förvisso inte auktion, bara en simpel säljesannons. Kan ändå inte låta bli att dela den, eftersom jag aldrig sett modellen förut. Någon som vet mer om den här speedmasterkusinen, ref 101.003? På 35 mm, i 18K guld och med cal 321 verkar det vara ett hejdundrande dressur...

http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=30434

Sweet!

men känns ambitiöst prissatt?

...och varför står det inte swiss el made in switzerland på tavlan? tavlan ser ju original ut ändå men OMEGA typsnittet känns senare än -62? och tavlan känns för stor (inget utrymme alls utanför tachyringen? el är det bara reflexer???) är det en tavla til en annan nyare 321 med större "viewable area" som nån stoppat i?, dvs swiss är under boettkanten? :confused:

Sweet!

...och varför står det inte swiss el made in switzerland på tavlan? tavlan ser ju original ut ändå men OMEGA typsnittet känns senare än -62? och tavlan känns för stor (inget utrymme alls utanför tachyringen? el är det bara reflexer???) är det en tavla til en annan nyare 321 med större "viewable area" som nån stoppat i?, dvs swiss är under boettkanten? :confused:
Låter som huvudet på spiken! :)

Ingen som går i tankarna på att köpa sig ett fickur?
http://www.tradera.com/item/302354/194607049/patek-philippe-cie

Tillagt 7/11-13 den klubbades för 35375 kr

"PATEK PHILIPPE & CIE GENEVE FICKUR. 18 Karat GULD i Boett och innerlock. D 51.6mm. Ankargång, Vargtänder. Serie 164165 Boett 277641. Tillverkad 1910-1912. Funktion god vid test. Klockan är i mycket bra skick. Hel urtavla. ORGINALASK o ORGINAL CERTIFICAT medföljer."

FJjtCLn.jpg

0P3fhjQ.jpg

fN7Uw8U.jpg

VFPiobY.jpg

KzXoGax.jpg

Tavlan är ommålad samt pläteringen har släppt lite här och där. Fast ändå i mina ögon en sjyst klocka, speciellt med månfas, det är ju så damn grymt!

Den klockan har varit på annons på TTT för 8-9 K, bara ta en titt på eBay vad de går i för prisklass när det är 18K. Men tyvärr har jag ett stort antal dressklockor som används för lite. Ibland måste man prioritera annat. Fast skulle gärna vilja se den hamna på KS och att man får klämma på den vid en framtida GTG!

Sweet!

Jag tror anledningen varför det ser trångt ut, kan vara att det kanske inte är originalglas... Vet efter att jag bytt glas på någon gammal klocka att det nya glaset har haft en tjockare list som blockerat någon millimeter på ytterdelen av tavlan. Skulle ju även kunna förklara avsaknaden av Swiss eller swiss made, som då säkert också skulle kunna dölja sig där under om det är på det sättet...

Jag tror anledningen varför det ser trångt ut, kan vara att det kanske inte är originalglas... Vet efter att jag bytt glas på någon gammal klocka att det nya glaset har haft en tjockare list som blockerat någon millimeter på ytterdelen av tavlan. Skulle ju även kunna förklara avsaknaden av Swiss eller swiss made, som då säkert också skulle kunna dölja sig där under om det är på det sättet...

Fiffigt, konsistent, Ockham ler i sin himmel, tack för den insikten!

Tillbaka
Topp