• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

@Clark Kent - du har rätt, blev litet upphetsad av att se en King SEIKO på Tradera, men priset verkar fatiskt ligga runt 2.500:- på eBay, vilket landar en bit över 3.000:- innan den är hemma med moms, tull och frakt.

Själv har jag tillfälligt klock-stopp just nu, men det kan lyftas vid behov :)

Riktigt cool. Borta nu, gick för £2k.
image.jpg
Någon här som tog hem denna?

Har precis varit på Bukowskis och mycket riktigt så växlar inte dag/datum som det ska. Den väldigt trevliga killen i utlämningen tyckte att jag skulle göra ett case av det till deras värderare/klockmänniskor för att antingen få ett prisavdrag eller att de står för en reparation.

Tjejen som tog emot ärendet däremot var väldigt snabb med att precis som du skriver, påpeka att de har friskrivit sig iom att det står att klockan ej är funktionstestad. Som tur är hade jag tagit en printscreen på annonsen och hon blev väldigt förvånad när jag visade att det enda som de noterat var patinan på urtavlan.

image.png

Det som skulle vara intressant att veta är vad ett rimligt pris för att iordningställa klockan är. @rogart-63 , du nämnde ca 1000sek plus service. Menar du att det måste göras i samband med bytet av dag/datum-skivorna för att det ska fungera ordentligt?

Jag hoppas verkligen att det går att få till en bra lösning, för klockan var i övrigt i finfint skick med vad jag tror är originalbandet.

Provade att ställa fram datumet på quick-set och då ställer det sig perfekt. Men när man sen ställer fram klockan så hamnar den på sniskan igen.

image.jpeg
image.jpeg

Kanske @McGyver har koll som fixade till min andra Chronolympic :)

Är inte det här ett lite konstigt förfarande från Bukowskis sida?

IMG_0783.JPG

Det var ju Bukowskis som rekommenderade mig att öppna ett case och sa att det kan komma att bli ett prisavdrag alternativt att de försöker åtgärda felet. Inget av det skedde uppenbarligen och nu åker den tillbaka till ägaren utan att de har frågat mig hur jag ställer mig till det.

Om de nu har sålt en klocka där de Inte har friskrivit sig om skicket med att som brukligt skriva, "ej funktionstestad" och det visar sig att det är ett fel, har de då inte en skyldighet att alternativt laga klockan eller komma med ett förslag till prisavdrag? Det känns lite som att de nu har tagit en rövare för att slippa extra kostnader. Skulle inte bli alltför förvånad om klockan kommer ut igen men med tillägget "ej funktionstestad".

Är novis i auktionsvärlden, så det skulle vara intressant att få lite input av er som har mer erfarenhet av detta.

IMG_0783.JPG

Det var ju Bukowskis som rekommenderade mig att öppna ett case och sa att det kan komma att bli ett prisavdrag alternativt att de försöker åtgärda felet. Inget av det skedde uppenbarligen och nu åker den tillbaka till ägaren utan att de har frågat mig hur jag ställer mig till det.

Om de nu har sålt en klocka där de Inte har friskrivit sig om skicket med att som brukligt skriva, "ej funktionstestad" och det visar sig att det är ett fel, har de då inte en skyldighet att alternativt laga klockan eller komma med ett förslag till prisavdrag? Det känns lite som att de nu har tagit en rövare för att slippa extra kostnader. Skulle inte bli alltför förvånad om klockan kommer ut igen men med tillägget "ej funktionstestad".

Är novis i auktionsvärlden, så det skulle vara intressant att få lite input av er som har mer erfarenhet av detta.
Tycker att du ska hävda prisavdrag. Det känns som det enda rätta iom en juridisk friskrivningsmiss från deras sida.

Ej förenligt med distansavtalslagen. Näringsidkaren har vid reklamation rätt att välja mellan att avhjälpa felet eller erbjuda prisavdrag. Inte häva köpet.

IMG_0783.JPG

Speciellt när det är guld på stål. Guldlaget är väl en ca 0,2mm (vild uppskattning från min sida).
Tror det knappt är det? 1micron är väl 1/1000 mm, och jag tror guld på stål brukar vara 100 mikron. I så fall bara 0,1mm.
Kan ha fel dock men även constellation i stål ska vara ruskigt svårt att få till på med alla vinklar och trånga hörn.

Tror det knappt är det? 1micron är väl 1/1000 mm, och jag tror guld på stål brukar vara 100 mikron. I så fall bara 0,1mm.
Kan ha fel dock men även constellation i stål ska vara ruskigt svårt att få till på med alla vinklar och trånga hörn.
Tror inte guldlagrets tjocklek är problemet, alla ytor skall vara plana och det finns en hel del av dem på de sk. hundbens-constellations.

Tillbaka
Topp