• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

hd_item_391153_7cd56c27e4.JPG

https://auctionet.com/en/391153-armbandsur-3-st-lemania-lagonda-och-citizen-1950-70-tal

https://www.bukowskis.com/sv/lots/757190-certina-chronolympic-c-tronic-kronograf-armbandsur-38-mm

Jag gillar så gott som samtliga Chronolympic-varianter, men vad är egentligen ett rimligt pris för denna?

image.png

Ingen egentlig aning...
Däremot tycker jag att det är lite konstigt att man väljer att anmärka på "urtavla med patina", men inte på att dag- (och datum-?) hjulet uppenbarligen inte är riktigt som det ska.
Nåja. De friskriver sig ju från det mesta ändå...

Ingen egentlig aning...
Däremot tycker jag att det är lite konstigt att man väljer att anmärka på "urtavla med patina", men inte på att dag- (och datum-?) hjulet uppenbarligen inte är riktigt som det ska.
Vad menar du är fel på dag och datumhjulen? Har för mig att daghjulen alltid är en siffra på den modellen

Menade väl mest att siffrorna (i alla fall femman) inte verkade sitta precis så rakt som de borde.
Behöver kanske inte betyda något, men de tyckte onekligen att det var befogat att nämna den (nästan) obefintliga patinan på tavlan.

Ingen egentlig aning...

Jäkla beslutsångest...har ju inte haft möjlighet att åka förbi och titta. Det kan ju tex bero på att den börjar växla för dag redan vid 22.

Jäkla beslutsångest...har ju inte haft möjlighet att åka förbi och titta. Det kan ju tex bero på att den börjar växla för dag redan vid 22.
Äsch, jag tycker att den är svintuff ändå! Klart att du ska klippa den! ;)
Skulle det vara något knas med dag-/datumhjul så var det väl någon som pillade med sådant på ett stämgaffelverk för inte så länge sedan. Undrar om det inte var @rogart-63 eller @McGyver?

Äsch, jag tycker att den är svintuff ändå! Klart att du ska klippa den! ;)
Skulle det vara något knas med dag-/datumhjul så var det väl någon som pillade med sådant på ett stämgaffelverk för inte så länge sedan. Undrar om det inte var @rogart-63 eller @McGyver?
Var en Beta 21 verk jag bytte datumhjul i. En gammal Omega electroquartz f8192hz . Är det inte samma verk som i speedsonic verken som sitter i Certina Certronic klockan . Ett ETA 1255 . Isåfall kan det vara mycket möjligt att dag och datumhjul är trasigt . Kostar en 800- 1000 kronor att byta . Plus en service. Bra pris tycker jag det var på den?

Var en Beta 21 verk jag bytte datumhjul i. En gammal Omega electroquartz f8192hz . Är det inte samma verk som i speedsonic verken som sitter i Certina Certronic klockan . Ett ETA 1255 . Isåfall kan det vara mycket möjligt att dag och datumhjul är trasigt . Kostar en 800- 1000 kronor att byta . Plus en service. Bra pris tycker jag det var på den?

Skönt att höra en kunnig tycka det var ett ok pris då jag vann auktionen :)

Såg att man ju har 2 veckors ångerrätt på internetauktion, något jag inte visste. Gäller det tex om en funktion är trasig som auktionshuset inte informerat om?

Hoppas ju kunna behålla klockan och förhoppningsvis beror osynken på att den håller på att ändra dag och datum.

EDIT: Bild på ref på urverk

image.png

Visst är det samma verk som i Omega speedsonic klockan :) Lite nördig men gillar dessa verk. Tror nog även om du inte skulle vara så att den funkar. Att du kan få tillbaka dom pengar den kostade . Landar den på 5000:- nånstans?

4800sek efter alla avgifter. Jag handlar så sällan från auktionsfirmor att jag alltid glömmer bort att det tillkommer ca 20% :)
Men jag är faktiskt nöjd med priset.

Ingen egentlig aning...

Har precis varit på Bukowskis och mycket riktigt så växlar inte dag/datum som det ska. Den väldigt trevliga killen i utlämningen tyckte att jag skulle göra ett case av det till deras värderare/klockmänniskor för att antingen få ett prisavdrag eller att de står för en reparation.

Tjejen som tog emot ärendet däremot var väldigt snabb med att precis som du skriver, påpeka att de har friskrivit sig iom att det står att klockan ej är funktionstestad. Som tur är hade jag tagit en printscreen på annonsen och hon blev väldigt förvånad när jag visade att det enda som de noterat var patinan på urtavlan.

image.png

Det som skulle vara intressant att veta är vad ett rimligt pris för att iordningställa klockan är. @rogart-63 , du nämnde ca 1000sek plus service. Menar du att det måste göras i samband med bytet av dag/datum-skivorna för att det ska fungera ordentligt?

Jag hoppas verkligen att det går att få till en bra lösning, för klockan var i övrigt i finfint skick med vad jag tror är originalbandet.

Provade att ställa fram datumet på quick-set och då ställer det sig perfekt. Men när man sen ställer fram klockan så hamnar den på sniskan igen.

image.jpeg
image.jpeg

Kanske @McGyver har koll som fixade till min andra Chronolympic :)

Har precis varit på Bukowskis och mycket riktigt så växlar inte dag/datum som det ska. Den väldigt trevliga killen i utlämningen tyckte att jag skulle göra ett case av det till deras värderare/klockmänniskor för att antingen få ett prisavdrag eller att de står för en reparation.

Tjejen som tog emot ärendet däremot var väldigt snabb med att precis som du skriver, påpeka att de har friskrivit sig iom att det står att klockan ej är funktionstestad. Som tur är hade jag tagit en printscreen på annonsen och hon blev väldigt förvånad när jag visade att det enda som de noterat var patinan på urtavlan.

image.png

Det som skulle vara intressant att veta är vad ett rimligt pris för att iordningställa klockan är. @rogart-63 , du nämnde ca 1000sek plus service. Menar du att det måste göras i samband med bytet av dag/datum-skivorna för att det ska fungera ordentligt?

Jag hoppas verkligen att det går att få till en bra lösning, för klockan var i övrigt i finfint skick med vad jag tror är originalbandet.

Provade att ställa fram datumet på quick-set och då ställer det sig perfekt. Men när man sen ställer fram klockan så hamnar den på sniskan igen.

image.jpeg
image.jpeg

Kanske @McGyver har koll som fixade till min andra Chronolympic :)
Det var en gissning. Har för mig att jag betalade cirka 1000:- för dag och datumskivorna. En service bör man nog göra när man ändå är inne och river i verket. Det kostar några hundra lappar. http://www.ebay.com/itm/NOS-day-ind...248428?hash=item2812cf02ec:g:HjYAAOSwLzdWSNDJ
Skiljer sig lite på din klocka då den verkar ha siffror istället för dagvisning. Kolla med Paul på http://electric-watches.co.uk/ vad det kan tänkas kosta.

Det var en gissning. Har för mig att jag betalade cirka 1000:- för dag och datumskivorna. En service bör man nog göra när man ändå är inne och river i verket. Det kostar några hundra lappar. http://www.ebay.com/itm/NOS-day-ind...248428?hash=item2812cf02ec:g:HjYAAOSwLzdWSNDJ
Skiljer sig lite på din klocka då den verkar ha siffror istället för dagvisning. Kolla med Paul på http://electric-watches.co.uk/ vad det kan tänkas kosta.

Strålande...stort tack :) Ska maila bums.

Den sitter väl bra? Inte min klocka utan någon nära som köpte. Bra bruksur, lite tråkigt med ny tavla men det är vad det är.
Såklart gör den det, tänkte mer att det inte var korrekt länk till klockan och att det var din. (du brukar väl jaga korrekta exemplar om jag inte missminner mig)

Oavsett, cool klocka för en rimlig peng jämfört med andra explorers med ''rätt tavla och länk''.

Tillbaka
Topp