• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Beror på.. T:et ska ju inte vara där... men visst.. fin rindt NV

Japp men inte länge till:)
Tror du kan bli överraskad. Hoppas dock att du kniper den.

Utan att ha kikat för noga men hur kan dealern avgöra att den är relumad med tritium? Ser för mig ut att mycket väl kunna vara radium. Har någon varit där och mätt med en geiger?

Tror du kan bli överraskad. Hoppas dock att du kniper den.
Utan att ha kikat för noga men hur kan dealern avgöra att den är relumad med tritium? Ser för mig ut att mycket väl kunna vara radium. Har någon varit där och mätt med en geiger?
Jag vågar inte svara på det men vet ingen som varit där med en geigermätare. SAV vill ju inte ens ta bild på verket för att de inte har verktyg... tveksamt att be de om geigermätare :D
Den viktiga frågan är om T:et är en efterkonstruktion eller ej...tycker mig inte kunna avgöra det på bilderna och det finns inte på någon annan 1st 2446 jag sett...
edit: såg inte min konstiga citering ovan:S

Jag vågar inte svara på det men vet ingen som varit där med en geigermätare. SAV vill ju inte ens ta bild på verket för att de inte har verktyg... tveksamt att be de om geigermätare :D
Den viktiga frågan är om T:et är en efterkonstruktion eller ej...tycker mig inte kunna avgöra det på bilderna och det finns inte på någon annan 1st 2446 jag sett...
edit: såg inte min konstiga citering ovan:S
Ah, den är ju tom tritium-märkt. Placeringen på dessa T finns på lite olika ställen. Utan att kolla i verkligheten så är det kanske svårt att uttala sig men av bilderna att döma så ser det fabriks ut även om vi har svårt att hitta andra med exakt samma placering. Kollar man på Daytonor så är det otroligt vanligt att gamla tavlor fått nytt tryck innan de lämnat fabriken pga nya bestämmelser. Ta bara RCO-tavlor men också andra PN´s har spår av förbättringar.

Med en unik tavla så antar jag att man kan peta i denna i andra boetter. Heck; hur kan man vara helt säker på att denna ens är ett ihopplock? Att den säljs via Stockholms Auktionsverk ger mig vibbar att den säljs av någon som haft den länge och inte är insatt i dagens hype. Jag hade alla dagar i veckan varit mycket mer skeptisk om den dykt upp via en insatt dealer eller samlare.

Nu är jag inte påläst men för mig så känns den speciell. Att den under åren fått nya visare känns troligt men jag vet inte om jag tvivlar på så mycket mer. Jag tror detta är en klocka som i framtiden kan bli väldigt, väldigt värdefull. Även om det nu är ett ihopplock så är tavlan guld värd för den som har matchande visare. Och även om man saknar dem så tror jag fortfarande att en inbiten entusiast till slut hittar ett par med lite hårt jobb och en näve pengar.

Ah, den är ju tom tritium-märkt. Placeringen på dessa T finns på lite olika ställen. Utan att kolla i verkligheten så är det kanske svårt att uttala sig men av bilderna att döma så ser det fabriks ut även om vi har svårt att hitta andra med exakt samma placering. Kollar man på Daytonor så är det otroligt vanligt att gamla tavlor fått nytt tryck innan de lämnat fabriken pga nya bestämmelser. Ta bara RCO-tavlor men också andra PN´s har spår av förbättringar.

Med en unik tavla så antar jag att man kan peta i denna i andra boetter. Heck; hur kan man vara helt säker på att denna ens är ett ihopplock? Att den säljs via Stockholms Auktionsverk ger mig vibbar att den säljs av någon som haft den länge och inte är insatt i dagens hype. Jag hade alla dagar i veckan varit mycket mer skeptisk om den dykt upp via en insatt dealer eller samlare.

Nu är jag inte påläst men för mig så känns den speciell. Att den under åren fått nya visare känns troligt men jag vet inte om jag tvivlar på så mycket mer. Jag tror detta är en klocka som i framtiden kan bli väldigt, väldigt värdefull. Även om det nu är ett ihopplock så är tavlan guld värd för den som har matchande visare. Och även om man saknar dem så tror jag fortfarande att en inbiten entusiast till slut hittar ett par med lite hårt jobb och en näve pengar.
Intressant med Daytona.
Jag vågar faktiskt inte uttala mig om det är fabriks eller ej, skulle kunna vara. En teori är att boett o visare bytts på service och där blev den relumad och fick T:et ovanför swiss då man la på tritium? Får inte ihop varför man annars lägger in en gammal tavla i ett nyare case...det brukar ju vara tvärtom... För egen del spelar det ju ingen roll huruvida den kom ut så ur fabrik eller ej, den kommer ju alltid ifrågasättas i alla led framöver vid evt försäljning oavsett via auktionshus eller ej. Det enda den duger till är att bli återställd av någon med rätt delar, tid och pengar:). Blir kul att se vem som drar hem den, jag är glad att jag har denna iaf.. de dyker inte upp ofta till försäljning :)
IMG_20161022_232942.jpg

Intressant med Daytona.
Jag vågar faktiskt inte uttala mig om det är fabriks eller ej, skulle kunna vara. En teori är att boett o visare bytts på service och där blev den relumad och fick T:et ovanför swiss då man la på tritium? Får inte ihop varför man annars lägger in en gammal tavla i ett nyare case...det brukar ju vara tvärtom... För egen del spelar det ju ingen roll huruvida den kom ut så ur fabrik eller ej, den kommer ju alltid ifrågasättas i alla led framöver vid evt försäljning oavsett via auktionshus eller ej. Det enda den duger till är att bli återställd av någon med rätt delar, tid och pengar:). Blir kul att se vem som drar hem den, jag är glad att jag har denna iaf.. de dyker inte upp ofta till försäljning :)
IMG_20161022_232942.jpg
How about att man tagit en gammal tavla och använt vid ett senare tillfälle? Man har helt enkelt smällt på ett T på samma sätt som på senare versioner för att markera att man använt tritium som krävdes vid det tillfället. Plattan behöver ju inte ha lumats förrän den väl skulle användas. Då kan det mesta vara rätt. Varför kräva en förstaserieboett när tavlan uppenbarligen då använts senare. Förklarar T:et. Likna det med swiss only Rolex-tavlor som borde ha radium men som på slutet hade tritium och fick en exclamation point för att markera mindre radioaktivt lum.

För mig är det inte otänkbart om inte tavlan har tydliga spår av en relume. Från när är boetten?

How about att man tagit en gammal tavla och använt vid ett senare tillfälle? Man har helt enkelt smällt på ett T på samma sätt som på senare versioner för att markera att man använt tritium som krävdes vid det tillfället. Plattan behöver ju inte ha lumats förrän den väl skulle användas. Då kan det mesta vara rätt. Varför kräva en förstaserieboett när tavlan uppenbarligen då använts senare. Förklarar T:et. Likna det med swiss only Rolex-tavlor som borde ha radium men som på slutet hade tritium och fick en exclamation point för att markera mindre radioaktivt lum.

För mig är det inte otänkbart om inte tavlan har tydliga spår av en relume. Från när är boetten?
Boetten är från 65 och framåt skulle jag tro med ett serienr på 85k. För mig låter det osannolikt för att: vid det tillfälle som 85k series boetterna kom i bruk så hade heuer hunnit förbruka åtminstone 2-5 olika 2446 tavlor, den som sitter på min (2nd exec) som kom med swiss i subdial, swiss under subdial och T swiss i subdial. Efter den kom Rindt tavlan som är original för boetten och en variant av rindt med runda siffror (kan ha kommit före rindt och de exemplar som man funnit har alla varit i 85k serial spannet.

Boetten är från 65 och framåt skulle jag tro med ett serienr på 85k. För mig låter det osannolikt för att: vid det tillfälle som 85k series boetterna kom i bruk så hade heuer hunnit förbruka åtminstone 2-5 olika 2446 tavlor, den som sitter på min (2nd exec) som kom med swiss i subdial, swiss under subdial och T swiss i subdial. Efter den kom Rindt tavlan som är original för boetten och en variant av rindt med runda siffror (kan ha kommit före rindt och de exemplar som man funnit har alla varit i 85k serial spannet.
Samtidigt är T-märkningen helt rätt för -65. Också alla andra delar. Kan vara allt från special order till att någon hittat tavlan i en bortglömd låda. Det hade varit mer förvånande om den saknat T:et och haft radium så om det ser fabriksmässigt ut och det inte ser ut som en relume så kan jag inte förstå varför denna nödvändigtvis är fel. Och med nuvarande prisläge för dessa snyggare tavlor så hade jag lätt vågat gå med rätt högt för denna klocka. Om det nu inte är ett hafsverk och relume.. I'm intrigued. :)

Får nog springa och kolla på den närmare imorgon.

Senast ändrad:
Samtidigt är T-märkningen helt rätt för -65. Också alla andra delar. Kan vara allt från special order till att någon hittat boetten i en bortglömd låda. Det hade varit mer förvånande om den saknat T:et och haft radium så om det ser fabriksaktigt ut och det inte ser ut som en relume så kan jag inte förstå varför denna nödvändigtvis är fel. Och med nuvarande prisläge för dessa, snyggare tavlor så hade jag lätt vågat gå med rätt högt för denna klocka. Om det nu inte är ett hafsverk och relume. I'm inteigued. :)

Får nog springa och kolla på den närmare imorgon.
Ja minst sagt intressant ur:) Jag önskar jag kunde komma upp och titta på den men har en deadline imorgon:/

Efter att ha kollat på Autavian live så tror jag trycket är korrekt och att det inte är ett ihopplock. Jag tror dock att den är relumad. Både tavla och visare

IMG_1105.JPG

Har dock dålig koll på Heuers så kanske är de alltid så här kladdiga?

Efter att ha kollat på Autavian live så tror jag trycket är korrekt och att det inte är ett ihopplock. Jag tror dock att den är relumad. Både tavla och visare

IMG_1105.JPG

Har dock dålig koll på Heuers så kanske är de alltid så här kladdiga?
Klart relumad (och hopplock). Den stora frågan för mig är T.et....det här är en klocka som producerades under oerhört kort produktionstid, ca 500 exemplar med kvalificerad gissning utifrån serienummer. Att det skulle finnas kvar en oanvänd tavla hos heuer fram till -65 låter ossannolikt i mina öron med tanke på att heuer hunnit avverka flertal olika tavlor. Kan ju alltid ha fel då även experter haft fel innan.
Här är en bild på en jag inte tror är relumad:
Aut2446FirstFirstHands.jpg

Klart relumad (och hopplock). Den stora frågan för mig är T.et....det här är en klocka som producerades under oerhört kort produktionstid, ca 500 exemplar med kvalificerad gissning utifrån serienummer. Att det skulle finnas kvar en oanvänd tavla hos heuer fram till -65 låter ossannolikt i mina öron med tanke på att heuer hunnit avverka flertal olika tavlor. Kan ju alltid ha fel då även experter haft fel innan.
Här är en bild på en jag inte tror är relumad:
Aut2446FirstFirstHands.jpg
T:et måste vara en efterkonstruktion, förmodligen samtidigt som den blev relumad med tritium. Visst ser t:et lite ojämnt ut.

SAV vill ju inte ens ta bild på verket för att de inte har verktyg...
Stockholms Auktionsverk äger alltså ingen boettöppnare, men det behöver man kanske inte när man har röntgensyn - hur kan de annars skriva i annonsen att urverket är signerat Heuer...? Kan vara av stor betydelse för spekulanter om urverket är signerat Ed eller H-L, dvs om det hör ihop med tavlan eller boetten.

Efter att ha kollat på Autavian live så tror jag trycket är korrekt och att det inte är ett ihopplock. Jag tror dock att den är relumad. Både tavla och visare. Har dock dålig koll på Heuers så kanske är de alltid så här kladdiga?
Inte hopplock? Förstår inte hur du resonerar då?

Urtavlan hör inte hemma i den där boetten. Urtavla med stora subdials bör sitta i en 1st exec boett med serienr upp till max 53xxx dvs ca -63-64. Boett med serienr 85xxx som i det här fallet = ca -66-68, dvs 2nd exec boett.

Har aldrig sett en big sub dial i en 2nd exec boett tidigare, heller aldrig en 2446 big sub med tritiummarkering.

Här kan du läsa om de tidiga Autaviorna: http://thoughts.onthedash.com/thoughts/autavia-early-in-depth/
Och här en lista med big sub dials och tillhörande serienummer: http://thoughts.onthedash.com/thoughts/registry-early-autavias/

T:et tror jag är gjort av Heuer när klockan lämnat fabriken efter 1965. Relumen är gjord av någon kndependent senare. Den som tryckt T:et hade relumat bättre.

Jag har inget intresse av klockan så ta mitt gissande för vad det är. Jag tror att tavlan legat hos Heuer till den dag de satte i den i klockan. Antingen när klockan tillverkades eller vid en senare service. :)

Stockholms Auktionsverk äger alltså ingen boettöppnare, men det behöver man kanske inte när man har röntgensyn - hur kan de annars skriva i annonsen att urverket är signerat Heuer...? Kan vara av stor betydelse för spekulanter om urverket är signerat Ed eller H-L, dvs om det hör ihop med tavlan eller boetten.

Urtavlan hör inte hemma i den där boetten. Urtavla med stora subdials bör sitta i en 1st exec boett med serienr upp till max 53xxx dvs ca -63-64. Boett med serienr 85xxx som i det här fallet = ca -66-68, dvs 2nd exec boett.

Har aldrig sett en big sub dial i en 2nd exec boett tidigare, heller aldrig en 2446 big sub med tritiummarkering.

Här kan du läsa om de tidiga Autaviorna: http://thoughts.onthedash.com/thoughts/autavia-early-in-depth/
Och här en lista med big sub dials och tillhörande serienummer: http://thoughts.onthedash.com/thoughts/registry-early-autavias/
Tycker alla scenarios känns lite udda eller?

Fan...det tänkte jag aldrig på. Jäkligt ruttet av de isåfall, ska ringa de och höra igen. Bifogar deras mail.
heuermail.jpeg

Fan...det tänkte jag aldrig på. Jäkligt ruttet av de isåfall, ska ringa de och höra igen. Bifogar deras mail.
heuermail.jpeg

Det är väl dock fullt möjligt (om än ganska dåligt, om man ämnar sälja denna kalibern på klockor) att Per Ekelund öppnat boetten och dokumenterat verket - men att Erik Hamdahl/folket som dagligen jobbar på SAV inte känner att han/de själv vågar öppna.

Tror att när urmakaren tittade på uret så öppnade han det och och stängde när han var klar så dessvärre ingen röntgensyn, men där borde finnas verkbild tillgänglig.

Urproduktion från denna tid har aldrig varit speciellt dokumenterad (förutom PP) och det behandlades som vilken annan produkt som helst och det är ej ovanligt att finna från flera större producenter verk producerade på ett årtionde men lämnade fabrik ett annat årtionde och detta gäller tavlor också.
Vid beställning tog man vad man hade tillgängligt och blandade friskt, detta är allmänt känt och har varit diskuterat i årtionde.
Angående tillgängliga tavlor från fabrik så vill jag hänvisa till (Darren?) besök på fabrik där fotograferades lagret på gamla tavlor och det är bara det sista 15 åren som de har blivit värdefulla.
trevlig klocka men ej för mig och spekulationerna lär fortsätta.

Tror att när urmakaren tittade på uret så öppnade han det och och stängde när han var klar så dessvärre ingen röntgensyn, men där borde finnas verkbild tillgänglig.

Urproduktion från denna tid har aldrig varit speciellt dokumenterad (förutom PP) och det behandlades som vilken annan produkt som helst och det är ej ovanligt att finna från flera större producenter verk producerade på ett årtionde men lämnade fabrik ett annat årtionde och detta gäller tavlor också.
Vid beställning tog man vad man hade tillgängligt och blandade friskt, detta är allmänt känt och har varit diskuterat i årtionde.
Angående tillgängliga tavlor från fabrik så vill jag hänvisa till (Darren?) besök på fabrik där fotograferades lagret på gamla tavlor och det är bara det sista 15 åren som de har blivit värdefulla.
trevlig klocka men ej för mig och spekulationerna lär fortsätta.
Ja det stämmer att man gjorde så men idag vill ingen röra de klockorna annat än för delar? Försök sälja en 1675 med pcg och matt tavla och förklara att klockan kom så från fabrik...

Ja det stämmer att man gjorde så men idag vill ingen röra de klockorna annat än för delar? Försök sälja en 1675 med pcg och matt tavla och förklara att klockan kom så från fabrik...[/QUOTE

jag fick intrycket att vi diskuterade var detta ur härstammade ifrån och inte värde vid försäljning, men du får snart svaret på vad uret kommer att kosta och jag tror att där är en bra bit kvar.
Har sålt ett par udda Rolex genom åren för ganska betydande summor och delar ej erat synsätt att WRF är felfria men det har vi diskuterat redan.

För mig så finns det ett par möjliga scenarion:

1) Klockan är som den bör med en förstagenerationstavla som placerats i en senare boett av Heuer. Iom den skickats efter att man gick över till tritium så kompletterade Heuer själva märkningen med ett T för att påvisa att den har tritium som lum. Alla andra delar är tidstypiska för för boetten i sig.

2) Klockan och tavlan är ett ihopplock och den som satt i tavlan tryckt ett T på den för att det ska funka bättre med den senare boetten.

Det som gör att jag går mot 1) är att trycket ser ut att hålla bra klass. Det är inte gjort av någon glad amatör eller urmakare. Det håller klart bättre klass än det kladdiga, ojämna lumjobbet även om jag är säker på att det är tryckt senare än ursprungstrycket. Det gör att jag tror att det är Heuer som tryckt T:et när de väl använt tavlan och att tavlan också lämnat Heuer med tritium. Jag tror dock inte att det är den lysmassa som vi ser idag då jag aldrig sett ett så dåligt fabriksjobb. Nästa sak som gör att jag faktiskt tror på detta är att klockan dykt upp på ett litet auktionshus och där vi aldrig sett den förr. Hade klockan varit ett ihopplock från en samlare eller dealer så hade den aldrig dykt upp på det sätt den gör. Det gör att jag tror att den sett ut så här under lång tid och att den som säljer den inte har en bra koll på kanaler för att maximera vinst.

Jag kan inte se varför en urmakare senare skulle trycka ett T på tavlan. Än mindre att en samlare eller dealer skulle trycka det på en annars jävligt värdefull tavla bara för att få den "rätt". Makes no sense.

För att styrka teori ett så är det ingen hemlighet att tillverkare tryckt saker på gamla tavlor förr i tiden. Kolla på Rolex RCO-tavlor till exempel. Där är Oyster tillagt för att passa en annan modell. Du har också andra PN-tavlor som fått hela delar övermålade för att sedan få ny text den dag de behövde tavlan. Jag ser inte det orimliga i att Heuer skulle ha kvar en gammal tavla och trycka detta T. Om det sen berodde på Heuer-killen som hittat tavlan en torsdag 1966 använt den eller om det är en special order från en viktig kund vet jag inte men jag tror så är fallet. Bara för vi inte hittar andra så betyder det inte att det är fel. Självklart så kan det också vara en gammal förstageneration som servats och fått nyt boett mm men då kan jag inte riktigt se att Heuer skulle bemöda sig med att trycka om den. Jag tror att man tryckt om den för att följa regelverket och att tavlan är triiummärkt för att den lämnat Schweiz under den nya standarden.

1.jpg

Det finns säkert fler teorier men jag tror att det är Heuer som tryckt det där T:et. Iom det så tror jag också att tavlan alltid suttit i denna klocka. Jag hade däremot aldrig köpt klockan med tanke på det otroligt usla lumjobbet. Hade jag köpt den så hade jag letat rätt på någon duktig asiat som kunnat luma om den med lite mer precision.

Lycka till alla. Jag utgår ifrån att det finns några här på forumet som är intresserad av klockan oavsett om det är ett ihopplock eller ej. Jag hade gärna köpt den om den varit i bättre skick än den nu är i.

Senast ändrad:
Ja det stämmer att man gjorde så men idag vill ingen röra de klockorna annat än för delar? Försök sälja en 1675 med pcg och matt tavla och förklara att klockan kom så från fabrik...
Inte direkt en liknande analogi. Säg hellre att du har en T-märkt icke-chapterringtavla i en icke-pcg boett korrekt för gilt. Där någonstans är liknelsen och där får du som köpare avgöra om du tror på det eller ej. Det som gör att jag tror på detta är delvis för att tavlan är tidigare än boetten samt är kompletterad med ett T som krävdes för tiden då boetten lämnat Heuer.

I ärlighetens namn så råder det inga tvivel om att klockan alltid kommer att ses på lite skeptiskt. Jag upplever fortfarande att det finns saker som gör den trovärdig. På plussidan för mig är det att tavlan är äkta och T:et för mig gör den trovärdigare än om den saknat det. På minussidan så har du självklart de tvivel som alltid kommer att följa med tillsammans med ett uselt lumjobb och eventuellt fel visare. Allt som allt så är det lite på nivån att det är det enda vettiga alternativet om man upplever att tåget gått för dessa prismässigt. En korrekt förstagenerations-2446 är väl lite av Heuers variant av en Paul Newman. Dvs att för den som vill ha en men inte riktigt har råd så är detta fortfarande ett jäkligt bra läge att få tag på en drömklocka. Trots relumen och trots de tvivel som finns i communityn. Jag är övertygad om att klockan kommer att ha passerat 100k med råge innan auktionen avslutas imorgon kväll.

Tillbaka
Topp