• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Nu är inte klockan intressant längre för mig men mitt problem var T.et:) Tror majoriteten av heuer communitiet kmr såga den unless någon av de riktigt stora hajarna köper den och kommer med en profetia om att den är korrekt:D
Iom intresset verkar vara rätt så svalt så postade jag en fråga på Chronocentric. Låt se om det blir diskussion och låt se vad den stannar på imorgon. :)

http://chronocentric.com/forums/heuer/index.cgi?page=1;md=read;id=84846

Och i trippel Calender chronografen sitter en fri tolkning av hur tavlan ska se ut! :facepalm:
Om jag förstår det rätt så tycker du alltså att en ommålad tavla är mer fel än en franken?

Iom intresset verkar vara rätt så svalt så postade jag en fråga på Chronocentric. Låt se om det blir diskussion och låt se vad den stannar på imorgon. :)

http://chronocentric.com/forums/heuer/index.cgi?page=1;md=read;id=84846
Blir spännande at se om diskussionen kommer gå lika het där. Den kommer ju knappast gå ner i pris;) Mina 2 cents är att de redan nosat upp den..ingen i sverige pröjsar 80k för en sånn klocka om man inte har som intresse att återställa oavsett om den är korrekt eller ej;)

Senast ändrad:
Om jag förstår det rätt så tycker du alltså att en ommålad tavla är mer fel än en franken
Nja, det där är en knepig fråga tycker jag! För det första tycker jag det är svårt med vad som faktiskt är en franken. Är en service-tavla en franken? Ja kanske, påverkar ju i alla fall priset avsevärt. Vad som är ok och vad som är en franken kan enligt mig vara lite godtyckligt. Vissa saker är ok och andra inte. Men jag har egentligen ingen riktig åsikt här faktiskt.

Men när det kommer till ommålade tavlor kan jag ha åsikter. Speciellt när det kommer till usla sådana. Om en tavla ska målas om, eller restaureras så måste det ske med finess. Att göra uppenbara fel, som en femtedels logga i höger subdial, placera datumen fel (31 ska vara över 12) och 9-24 ska inte vara vända åt det hållet och uppenbart for små och tjocka siffror, ha fel tryck i respektive subdail samt att trycka 15, 30 och 45 i minut/sekund, är bara för mycket!

Jämförelsebilder finns på s. 67 i HEUER-tråden.

Och nu när jag tänker på det, så kanske jag tycker att ommålat är värre en franken. I alla fall om vi ska jämföra dessa två... för 2446an är åtminstone estetiskt tilltalande, även om den inte är helt rätt. Den är gjord med finessen som jag efterlyste ovan.

Nja, det där är en knepig fråga tycker jag! För det första tycker jag det är svårt med vad som faktiskt är en franken. Är en service-tavla en franken? Ja kanske, påverkar ju i alla fall priset avsevärt. Vad som är ok och vad som är en franken kan enligt mig vara lite godtyckligt. Vissa saker är ok och andra inte. Men jag har egentligen ingen riktig åsikt här faktiskt.

Men när det kommer till ommålade tavlor kan jag ha åsikter. Speciellt när det kommer till usla sådana. Om en tavla ska målas om, eller restaureras så måste det ske med finess. Att göra uppenbara fel, som en femtedels logga i höger subdial, placera datumen fel (31 ska vara över 12) och 9-24 ska inte vara vända åt det hållet och uppenbart for små och tjocka siffror, ha fel tryck i respektive subdail samt att trycka 15, 30 och 45 i minut/sekund, är bara för mycket!

Jämförelsebilder finns på s. 67 i HEUER-tråden.

Och nu när jag tänker på det, så kanske jag tycker att ommålat är värre en franken. I alla fall om vi ska jämföra dessa två... för 2446an är åtminstone estetiskt tilltalande, även om den inte är helt rätt. Den är gjord med finessen som jag efterlyste ovan.
Alla resonerar olika:)

Nu vill jag inte störa diskussionen men vill ändå peta in denna. Inte lämnar man ifrån sig en sådan pjäs om den är äkta? Vilket jag förmodar att den inte är utan att kunna något om TAG..

http://www.tradera.com/item/190301/267970057/tag-heuer-monaco-armbandsur-bla-skinn-skick-normalt
236642889_006dd301-5e6d-4f66-8611-6f89df1a78c0.jpg

Om jag förstår det rätt så tycker du alltså att en ommålad tavla är mer fel än en franken?

Jag är ganska så nybörjare på fina klockor i allmänhet och vintage i synnerhet, men undrar ändå. Skulle ihopsatta originaldelar från samma märke men olika modeller vara värre än av en okänd person ommålad tavla? Är detta vedertaget tankesätt i klockcommunityn?

Återigen så är det en tavelvariant som aldrig setts i denna konfiguration. Att klassa det som franken är upp till var och en men det skulle vara konstigt om auktionshus nekade allt som inte går att hitta i kataloger. Den går på Stockholms Auktionsverk och det finns inga belägg för att någon nekat den.

Nu vill jag inte störa diskussionen men vill ändå peta in denna. Inte lämnar man ifrån sig en sådan pjäs om den är äkta? Vilket jag förmodar att den inte är utan att kunna något om TAG..

http://www.tradera.com/item/190301/267970057/tag-heuer-monaco-armbandsur-bla-skinn-skick-normalt
236642889_006dd301-5e6d-4f66-8611-6f89df1a78c0.jpg
Kom igen nu, fel tråd. Inte vintage och det finns redan en tråd på diskussionsdelen som tar upp varningar för fakeklockor. "Blocket och andra tokiga annonser".

Ingen som har lite nya roliga tips på vintageklockor? :)

Varför inte fråga Per som du möter i morgon?
Han har tagit in uret och stolpat beskrivningen.
Kanske kan ge han lite hjälp?
Lovar att fråga:)
Jag är ganska så nybörjare på fina klockor i allmänhet och vintage i synnerhet, men undrar ändå. Skulle ihopsatta originaldelar från samma märke men olika modeller vara värre än av en okänd person ommålad tavla? Är detta vedertaget tankesätt i klockcommunityn?
Nej det behöver det inte vara. Det var ett rent hypotetiskt svar på varför säljaren inte gått till andra auktionshus för vinstmaximering. Möjligheten finns att hen gjort
och beroende på auktionshusens policies gällande franken så kanske utfallet blev som det blev. En annan möjlighet är också att säljaren inte var nöjd med villkoren hos andra auktionshus...ärligt talat så bryr jag mig inte men det var ett motargument på Pers argument om att säljaren inte är ute efter vinstmaximering/inte besitter kunskapen för att vinstmaximera.....mao..rena spekulationer precis som Per:)
Nu är det inget faktum att någon nekat denna. Jag kan fråga runt om det nu känns viktigt.
Känns inte alls viktigt:)

- Varför är det ingen som kontrollerar fakta om uret istället för att likt en kvällstidning spekulera om "dam

- Med den budgivningen och priset som blir på den rishögen är ju masspsykosen konstaterad :D
Problemet är ju att den blir nära perfekt med ny lysmassa och det är man jäkligt bra på idag. Svårt att avgöra hur den ser ut idag tyvärr. Men visst är det dyrt, och billigare ser jag inte att det skulle bli.
lite misstänksam mot den, men har inte kollar upp den så borde väl inte uttala mig egentligen.

Är det mer än tavlan som är fel om man ser till serienumret? Är det inte värre så är det bara en tavla som saknas för en värdefull klocka. Och då har man fortfarande en jäkligt värdefull tavla över.

Nu vet jag inte hur marknaden ser ut för dessa men det känns väl inte omöjligt att det borde finnas ett antal tidiga 2446or som under åren fått en senare tavla. Kanske rent av den som saknas i denna.. :)

Med prisläget på dessa så måste det fortfarande finnas en hel del marginal kvar. Reluma denna bra med tritium i Asien så har man sen en allmänt accepterad relumad tavla (iom T-märkningen) om man ska tro rävarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp