• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Tror att när urmakaren tittade på uret så öppnade han det och och stängde när han var klar så dessvärre ingen röntgensyn, men där borde finnas verkbild tillgänglig.

Urproduktion från denna tid har aldrig varit speciellt dokumenterad (förutom PP) och det behandlades som vilken annan produkt som helst och det är ej ovanligt att finna från flera större producenter verk producerade på ett årtionde men lämnade fabrik ett annat årtionde och detta gäller tavlor också.
Vid beställning tog man vad man hade tillgängligt och blandade friskt, detta är allmänt känt och har varit diskuterat i årtionde.
Angående tillgängliga tavlor från fabrik så vill jag hänvisa till (Darren?) besök på fabrik där fotograferades lagret på gamla tavlor och det är bara det sista 15 åren som de har blivit värdefulla.
trevlig klocka men ej för mig och spekulationerna lär fortsätta.
Har klockan öppnats ska man tillhandahålla ett foto av verket. Har klockan inte öppnats ska man inte skriva i annonsen att verket är signerat. Värdet kan variera tiotusentals kronor beroende på om urverket är signerat Ed eller H-L, därför borde man bemöda sig att öppna klockan, inte minst för säljarens skull. Kan man inte öppna klockan ska man inte ange att urverket är signerat. Är verket signerat enbart "Heuer" som det står i annonsen så är det inte korrekt för någon Heuer överhuvudtaget.

Att spekulera i att tavlan legat orörd hos Heuer i X antal år eller om relumen gjorts i en källare i Dresden 1973 blir inget annat än just spekulationer. T:et kan ha tryckts av Heuer själva, eller gjorts i efterhand av någon annan, det lär vara svårt att bevisa ända tills Tag Heuer plockar fram en likadan tavla med T ur sitt förråd. Det man kan konstatera är att klockan som den ser ut idag inte passar in i den mall av hittills kända exemplar av 2446 big sub som anses "korrekta".

Att spekulera i att tavlan legat orörd hos Heuer i X antal år eller om relumen gjorts i en källare i Dresden 1973 blir inget annat än just spekulationer. T:et kan ha tryckts av Heuer själva, eller gjorts i efterhand av någon annan, det lär vara svårt att bevisa ända tills Tag Heuer plockar fram en likadan tavla med T ur sitt förråd. Det man kan konstatera är att klockan som den ser ut idag inte passar in i den mall av hittills kända exemplar av 2446 big sub som anses "korrekta".
Absolut. Men då lär den också bara kosta en bråkdel av vad en korrekt kommer att göra. Each to their own men jag hade inte förkastat den helt. Hade den kostat 3-400k så hade det knappast varit något att ens diskutera. Finner det dock intressant iom trycket ser professionellt ut (jämfört med relumen) och det faktum att det inte finns någon annan. Tavlan i sig ser äkta ut och det finns ingen rimlig anledning till att den ska ha fått ett T av någon annan än Heuer vid något annat tillfälle än när den skickades från fabrik. Märkningen är inget estetiskt utan är något som de var tvungen att göra enligt den standard som då rådde.

Men som sagt bara spekulationer. Vill man ha en förstagenerations-2446 så lär det knappast dyka upp billigare any time soon.

Har klockan öppnats ska man tillhandahålla ett foto av verket. Har klockan inte öppnats ska man inte skriva i annonsen att verket är signerat. Värdet kan variera tiotusentals kronor beroende på om urverket är signerat Ed eller H-L, därför borde man bemöda sig att öppna klockan, inte minst för säljarens skull. Kan man inte öppna klockan ska man inte ange att urverket är signerat. Är verket signerat enbart "Heuer" som det står i annonsen så är det inte korrekt för någon Heuer överhuvudtaget.

Då de har bemödat sig att öppna boetten vilket vi kan vara 100% på men ej fotodokumenterat detta delger de detta skriftligen och som jag avslutade mitt förra inlägg med att en verkbild borde tillhandahållits.
Angående signering så avser nog denna heuer brygga endast.
Det jag sade var att urproduktion från denna tiden ej till 100% följer nummerlistor och det ej går att skrika ihopplock utan att fysiskt besiktiga uret.
Den starkaste indikationen på att något ej är som det brukar är väl utropspriset som vi även med Svenska mått får kalla ringa, annars en eloge till deras senaste auktion där utropspriset låg nära försäljningspriset på de flesta varor.
Och jag avslutar detta inlägg med samma mening som förra spekulationerna lär fortsätta.

Vill man ha en förstagenerations-2446 så lär det knappast dyka upp billigare any time soon.
Problemet är bara att utifrån det vi vet idag så är det inte en 1st exec 2446.
Urtavlan - ja. Ryktesvis har jag hört talas om ytterligare en 2446 big sub-tavla med T men så länge jag inte sett den är det bara hörsägen.
Boett, bezel, insert, knappar, krona, visare - nej. Och så länge vi inte fått se en bild av urverket så får man kanske för att vara på den säkra sidan utgå från att urverket inte heller hör ihop med en 1st exec.

Jag tror i alla fall att den som ropar hem klockan gör det för delarnas skull, inte för att han tror att han köper en 1st exec 2446.

Urtavlan - ja. Ryktesvis har jag hört talas om ytterligare en 2446 big sub-tavla med T men så länge jag inte sett den är det bara hörsägen.
Boett, bezel, insert, knappar, krona, visare - nej. Och så länge vi inte fått se en bild av urverket så får man kanske för att vara på den säkra sidan utgå från att urverket inte heller hör ihop med en 1st exec.

Jag tror i alla fall att den som ropar hem klockan gör det för delarnas skull, inte för att han tror att han köper en 1st exec 2446.
Det eller någon som helt enkelt anser att tåget för en korrekt, orörd har gått och nöjer sig med detta. Jag tror dock att risken att någon oinsatt handlar grisen i säcken är låg.

Blir spännande att se vad den landar på. :)

Jag är övertygad om att denna går till en handlare som kommer att jobba med den.
Nästa gång så kommer den att passera nålsögat utan problem och betinga andra pengar.

Jag är övertygad om att denna går till en handlare som kommer att jobba med den.
Nästa gång så kommer den att passera nålsögat utan problem och betinga andra pengar.
Samtidigt så försvinner inte T:et. :)

Ska den hamna i en första eller andragenerationsboett med den märkningen?

Samtidigt så försvinner inte T:et. :)

Ska den hamna i en första eller andragenerationsboett med den märkningen?

Skulle inte vara förvånad om T:et ej finns där och det är väldigt bra utfört så om du ej vet vad du letar efter så blir det svårt att upptäcka och sitter i första generations.

Tavelresturerare har blivit stjärnorna i branschen och en del av dem knyts upp av stora handlare så de ej kan göra jobb för andra, när vi talar om 100 000 tals kronors skillnad på små förändringar så var det väl oundvikligt.
Denna tavlan är en dröm att jobba på då det bara skall avlägsnas delar och ej tillföras något.

Än en gång bara spekulation men när stora pengar är involverade så plockar det ej fram det bästa hos folk.

För mig så finns det ett par möjliga scenarion:

1) Klockan är som den bör med en förstagenerationstavla som placerats i en senare boett av Heuer. Iom den skickats efter att man gick över till tritium så kompletterade Heuer själva märkningen med ett T för att påvisa att den har tritium som lum. Alla andra delar är tidstypiska för för boetten i sig.

2) Klockan och tavlan är ett ihopplock och den som satt i tavlan tryckt ett T på den för att det ska funka bättre med den senare boetten.

Det som gör att jag går mot 1) är att trycket ser ut att hålla bra klass. Det är inte gjort av någon glad amatör eller urmakare. Det håller klart bättre klass än det kladdiga, ojämna lumjobbet även om jag är säker på att det är tryckt senare än ursprungstrycket. Det gör att jag tror att det är Heuer som tryckt T:et när de väl använt tavlan och att tavlan också lämnat Heuer med tritium. Jag tror dock inte att det är den lysmassa som vi ser idag då jag aldrig sett ett så dåligt fabriksjobb. Nästa sak som gör att jag faktiskt tror på detta är att klockan dykt upp på ett litet auktionshus och där vi aldrig sett den förr. Hade klockan varit ett ihopplock från en samlare eller dealer så hade den aldrig dykt upp på det sätt den gör. Det gör att jag tror att den sett ut så här under lång tid och att den som säljer den inte har en bra koll på kanaler för att maximera vinst.

Jag kan inte se varför en urmakare senare skulle trycka ett T på tavlan. Än mindre att en samlare eller dealer skulle trycka det på en annars jävligt värdefull tavla bara för att få den "rätt". Makes no sense.

För att styrka teori ett så är det ingen hemlighet att tillverkare tryckt saker på gamla tavlor förr i tiden. Kolla på Rolex RCO-tavlor till exempel. Där är Oyster tillagt för att passa en annan modell. Du har också andra PN-tavlor som fått hela delar övermålade för att sedan få ny text den dag de behövde tavlan. Jag ser inte det orimliga i att Heuer skulle ha kvar en gammal tavla och trycka detta T. Om det sen berodde på Heuer-killen som hittat tavlan en torsdag 1966 använt den eller om det är en special order från en viktig kund vet jag inte men jag tror så är fallet. Bara för vi inte hittar andra så betyder det inte att det är fel. Självklart så kan det också vara en gammal förstageneration som servats och fått nyt boett mm men då kan jag inte riktigt se att Heuer skulle bemöda sig med att trycka om den. Jag tror att man tryckt om den för att följa regelverket och att tavlan är triiummärkt för att den lämnat Schweiz under den nya standarden.

1.jpg

Det finns säkert fler teorier men jag tror att det är Heuer som tryckt det där T:et. Iom det så tror jag också att tavlan alltid suttit i denna klocka. Jag hade däremot aldrig köpt klockan med tanke på det otroligt usla lumjobbet. Hade jag köpt den så hade jag letat rätt på någon duktig asiat som kunnat luma om den med lite mer precision.

Lycka till alla. Jag utgår ifrån att det finns några här på forumet som är intresserad av klockan oavsett om det är ett ihopplock eller ej. Jag hade gärna köpt den om den varit i bättre skick än den nu är i.
Kanske inget annat auktionshus accepterat den?
Inte direkt en liknande analogi. Säg hellre att du har en T-märkt icke-chapterringtavla i en icke-pcg boett korrekt för gilt. Där någonstans är liknelsen och där får du som köpare avgöra om du tror på det eller ej. Det som gör att jag tror på detta är delvis för att tavlan är tidigare än boetten samt är kompletterad med ett T som krävdes för tiden då boetten lämnat Heuer.
...en tidig tavla i en sen boett eller en sen tavla i en tidig boett...huvudsaken är att det kommer vara svårt att förklara att den kom så ur fabrik

Det är väl dock fullt möjligt (om än ganska dåligt, om man ämnar sälja denna kalibern på klockor) att Per Ekelund öppnat boetten och dokumenterat verket - men att Erik Hamdahl/folket som dagligen jobbar på SAV inte känner att han/de själv vågar öppna.
Tycker du själv att det låter rimligt? Visst..kan fråga, träffar Per Ekelund imorgon så...

Urproduktion från denna tid har aldrig varit speciellt dokumenterad (förutom PP) och det behandlades som vilken annan produkt som helst och det är ej ovanligt att finna från flera större producenter verk producerade på ett årtionde men lämnade fabrik ett annat årtionde och detta gäller tavlor också.
Vid beställning tog man vad man hade tillgängligt och blandade friskt, detta är allmänt känt och har varit diskuterat i årtionde.
Angående tillgängliga tavlor från fabrik så vill jag hänvisa till (Darren?) besök på fabrik där fotograferades lagret på gamla tavlor och det är bara det sista 15 åren som de har blivit värdefulla.
trevlig klocka men ej för mig och spekulationerna lär fortsätta.

jag fick intrycket att vi diskuterade var detta ur härstammade ifrån och inte värde vid försäljning, men du får snart svaret på vad uret kommer att kosta och jag tror att där är en bra bit kvar.
Har sålt ett par udda Rolex genom åren för ganska betydande summor och delar ej erat synsätt att WRF är felfria men det har vi diskuterat redan.
Ditt första citat handlade om urproduktion från en svunnen tid. Det var det jag citerade så ganska töntigt att få det att se ut som att jag diskuterar evt försäljning av det här uret.

Tycker du själv att det låter rimligt? Visst..kan fråga, träffar Per Ekelund imorgon så...
Ja, jag tycker själv att det verkar rimligt.
Jag är kanske för godtrogen - men jag hoppas verkligen att auktionshus som säljer denna typ av klockor faktiskt också öppnar dem för att kontrollera.
Vad orsaken var till att man svarade "Nej" i mejlet vågar jag däremot inte svara på. Okunskap eller lathet - fan vet!

Jaja, nu tänker jag främst på tavlan som är en katastrof! Det är i alla fall inte 2446ans.
Nej 2446ans tavla sitter bara i fel boett:)
Ja, jag tycker själv att det verkar rimligt.
Jag är kanske för godtrogen - men jag hoppas verkligen att auktionshus som säljer denna typ av klockor faktiskt också öppnar dem för att kontrollera.
Vad orsaken var till att man svarade "Nej" i mejlet vågar jag däremot inte svara på. Okunskap eller lathet - fan vet!
Dont be, auktionshusen lägger ansvaret på dig i slutet av dagen. De gör fel alltför ofta.

Den är intressant. Det enda vi vet är att den inte passar mallen. Vi vet varken om den är är rätt eller fel.

Det största problemet för mig är den kladdiga relumen.
Nu är inte klockan intressant längre för mig men mitt problem var T.et:) Tror majoriteten av heuer communitiet kmr såga den unless någon av de riktigt stora hajarna köper den och kommer med en profetia om att den är korrekt:D
Det gör de väl inte heller? Rätt orimligt att hävda motsatsen med?
Låt oss sätta upp hypotesen att tavlan inte kom så från fabrik eftersom 99% av alla 1st exec vi sett inte har gjort det. Tycker du verkligen att 1 T swiss tavla som sitter i en helt fel boett med fel visare osv räcker för att förkasta hypotesen?

Nu är inte klockan intressant längre för mig men mitt problem var T.et:) Tror majoriteten av heuer communitiet kmr såga den unless någon av de riktigt stora hajarna köper den och kommer med en profetia om att den är korrekt:D

Låt oss sätta upp hypotesen att tavlan inte kom så från fabrik eftersom 99% av alla 1st exec vi sett inte har gjort det. Tycker du verkligen att 1 T swiss tavla som sitter i en helt fel boett med fel visare osv räcker för att förkasta hypotesen?
Är detta ett svar på mitt inlägg?

Är detta ett svar på mitt inlägg?
Rent vetenskapligt går det inte att säga att klockan är fake om inte heuer själva gör det och ej heller att den är korrekt om inte heuer visar en likadan. Vi sysslar väl dock inte med så mycket vetenskap utan mer evidens här och evidensen för att den här klockan är äkta är låg.

Rent vetenskapligt går det inte att säga att klockan är fake om inte heuer själva gör det och ej heller att den är korrekt om inte heuer visar en likadan. Vi sysslar väl dock inte med så mycket vetenskap utan mer evidens här och evidensen för att den här klockan är äkta är låg.
Mao inte ett svar på mitt inlägg. Tycker den är korrekt beskriven. Man kan alltid önska mer men ser inte problemet här.

Tillbaka
Topp