• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Intressant objekt. Vad tycker vi om denna? Röd sekundvisare är väl hittepå? Tavlan saknar Swiss, ommålad?
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1187511-omega-seamaster-transformed-ranchero-armbandsur-36-mm
C2327D1A-5C62-42F8-864E-E50BF323113F.png

Intressant objekt. Vad tycker vi om denna? Röd sekundvisare är väl hittepå? Tavlan saknar Swiss, ommålad?
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1187511-omega-seamaster-transformed-ranchero-armbandsur-36-mm
Spontant så hade jag skrivit under på allt det du skriver.
I och med att Bukowskis dessutom säkrar upp med ett "Renoverad" så kan vi nog också anta att de kollat lite närmare och att så är fallet.
Det sagt så är det ju, minus den röda sekundvisaren, onekligen en ganska attraktiv klocka!

I och med att Bukowskis dessutom säkrar upp med ett "Renoverad" så kan vi nog också anta att de kollat lite närmare och att så är fallet.
Det sagt så är det ju, minus den röda sekundvisaren, onekligen en ganska attraktiv klocka!
Utan att ha studerat den nämnvärt tkr jag i te den ser ommålad ut. Lumen har den strukturen jag tkr gammal lume hat jämfört med relume t.ex. sen är det nog swiss made utskrivet tror ni inte? Trycket ser väl bra ut oxå? Swiss made skyms mest av armeringsringen? Och ja röda sekunden är hittepå. Kan ta bilder på tryvmcket på min seachero för att jämföra om ngn e sugen på den.
Screenshot_20191201-145240.jpg

Utan att ha studerat den nämnvärt tkr jag i te den ser ommålad ut. Lumen har den strukturen jag tkr gammal lume hat jämfört med relume t.ex. sen är det nog swiss made utskrivet tror ni inte? Trycket ser väl bra ut oxå? Swiss made skyms mest av armeringsringen? Och ja röda sekunden är hittepå. Kan ta bilder på tryvmcket på min seachero för att jämföra om ngn e sugen på den.

Du har så klart rätt om Swiss Made. Snyggt!
Nu är jag inte intresserad av att bjuda, men om jag hade varit det så hade jag absolut kontaktat Bukowskis och frågat vad det menar med "renoverad".
Inget som de, i vanliga fall, skriver ut i sina beskrivningar. Och eftersom detta inte är någon vanlig mellanmjölks-Seamaster på Tradera (som ju ibland betingar högre slutpriser mot att de är just "renoverade") så lär de förstå att det kommer resultera i ett lägre slutpris.
De har trots allt handhaft klockan och bör rimligt vis ha mer på fötterna än vad vi kan få ut av, förvisso högupplösta, bilder på nätet.

Men som sagt, jag kommer inte att bjuda. Helt upp till var och en hur pass mycket due diligence man vill/orkar göra.
Jag hade varit åtminstone lite försiktig.

Bra analys, jag tror du har rätt. Riktigt fin klocka med andra ord efter byte av sekundvisare :)

Magkänslan är inte toppen. Ska kolla närmare men tror inte på den spontant. Tror alla visare är fel också btw.

Den var lite lurig men är nu helt säker i att jag inte hade bjudit utan att bli övertygad live...
Tror den är ommålad. Tror dock den hade denna tavla från början men är bättrad. Texten är kritvit och för kladdig, minutindex är för tjocka och lite ojämna. Detta tillsammans med att den har fel visare gör att jag inte tror att tavlan är orörd...
Screenshot_20191201_190647_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20191201_190637_com.android.gallery3d.jpg

Lumen är skrämmande bra. Hade varit kul att se vad en geigermätare säger... Tror Buckan har en så man kan kanske fråga...

Konstigt med att mer av tavlan täcks av boetten. Kanske man satt i en felaktig glasring eller vad det nu heter...

Den var lite lurig men är nu helt säker i att jag inte hade bjudit utan att bli övertygad live...
Tror den är ommålad. Tror dock den hade denna tavla från början men är bättrad. Texten är kritvit och för kladdig, minutindex är för tjocka och lite ojämna. Detta tillsammans med att den har fel visare gör att jag inte tror att tavlan är orörd...
Screenshot_20191201_190647_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20191201_190637_com.android.gallery3d.jpg

Lumen är skrämmande bra. Hade varit kul att se vad en geigermätare säger... Tror Buckan har en så man kan kanske fråga...

Konstigt med att mer av tavlan täcks av boetten. Kanske man satt i en felaktig glasring eller vad det nu heter...
Precis armeringsring :) glasring används oftast för bezeln siderunt glasets utsida. Side by side blir det tydligare! Jag har gjort wn del relume men är långt ifrån mästare. Det är i princip omöjligt att få till så bra struktur iom att med tiden blir bindmassan i förhållandet till lysmassan annorlunda osv. Tkr man brukar kunna spotta relums på det viset men som med allt annat så blir folk bättre! Och som så många ggr tidigare så lär vi oss att bara för att en sak är fishy eller ok så säger det inte alltid sanningen om resten :)

Och, snyggt jobb ändå!

Så är det nog. I mina ögon är den risig på helt rätt sätt.
En riktig tvätt av boetten, ett bättre ( behöver inte vara nytt) glas utan sprickor. En begagnad tryckare och en service av verket och det skulle bli en shysst working class Speedmaster.
Håller med, mysigt skick, man vill bara ta hand om den! Imponerad över att verket såg såpass rent ut.

Min oro med den skulle vara att det fattas en skruv som håller själva urverket. Inte kul om den gått av eller likande. Varför den ens fattas kan man undra.
Vet inte riktigt varför det skulle vara den största oron med klockan. Den ser avbruten ut i gängan men det är standardgäng och troligtvis lättaste delen att få tag på till den klockan.

Tillbaka
Topp