• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

DrKlocka

Audemars
Du missförstår mig. Skruven är det inga problem att få tag på det som oroar mig är varför den har gått av.
Varför är det din oro?
Verkhållarskruvar är kända för att gå av när man drar åt verkhållaren, särskilt om skruven dragits åt med hårt moment många gånger.
En annan vanlig anledning är vid hård stöt.
Men förstår inte varför det skulle vara en deal breaker..
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Varför är det din oro?
Verkhållarskruvar är kända för att gå av när man drar åt verkhållaren, särskilt om skruven dragits åt med hårt moment många gånger.
En annan vanlig anledning är vid hård stöt.
Men förstår inte varför det skulle vara en deal breaker..
Alright, hade inte koll på detta. Första som jag stött på med Speedmaster där den är av.
Nej ingen dealbreaker. Bara ger mig en "oro" om vad mer som skulle kunna vara knas.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Den är dessutom uppe i 34k+ med nio dagar kvar och tretton budgivare. Man kan nog utesluta en bra deal, skicket och värderingen till trots.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Passande till julen :)
s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/Omega-Cons...rentrq:0ed941cd16f0a4b7b6d03353ffa87f74|iid:1
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ganska väntat att den skulle dra iväg, bra skick överlag med originalkrona etc. men för kort/avbruten sekundvisare. Man får ge minst det tredubbla för en motsvarande 35 mm med den boetten.
Förlåt alla för att denna diskussion åter dyker upp. Men denna klockas boett är väl inget speciellt i sammanhanget? Den ser ut att vara liknande som min svarta till vänster? Och svart tavla betingar mer i värde än vit. Men tre hack trumfar sex. 33mm tar 30, och 35 tar samtliga (om inte sex hack för då tar tom 30mm ledningen trots i stort sett obärbar i dagens standard ..). 35mm med fel tavla och visare (dvs senare, dock original) faller dock platt, trots samma byggkvalitet och verk. Härliga klockor allihopa men så larvigt hela värderingsresonemanget. Det alla egentligen vill ha är ju en 35mm med riktig step case (och dessa råkade ha tre hack i baklocket);
E351B01B-9C66-4541-A4F3-D2E2535209AE.jpeg

(Bild snodd på nätet)

Fel (trots 35mm, kaliber 12.68z). Dock köpte jag den för en spottstyver;
AC07E7A5-0D04-418E-8604-51F4FD5D3724.jpeg
AD70A9E0-BC3A-4D18-9739-1C10154C6B55.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förlåt alla för att denna diskussion åter dyker upp. Men denna klockas boett är väl inget speciellt i sammanhanget? Den ser ut att vara liknande som min svarta till vänster? Och svart tavla betingar mer i värde än vit. Men tre hack trumfar sex. 33mm tar 30, och 35 tar samtliga (om inte sex hack för då tar tom 30mm ledningen trots i stort sett obärbar i dagens standard ..). 35mm med fel tavla och visare (dvs senare, dock original) faller dock platt, trots samma byggkvalitet och verk. Härliga klockor allihopa men så larvigt hela värderingsresonemanget. Det alla egentligen vill ha är ju en 35mm med riktig step case (och dessa råkade ha tre hack i baklocket);
E351B01B-9C66-4541-A4F3-D2E2535209AE.jpeg

(Bild snodd på nätet)

Fel (trots 35mm, kaliber 12.68z). Dock köpte jag den för en spottstyver;
AC07E7A5-0D04-418E-8604-51F4FD5D3724.jpeg
AD70A9E0-BC3A-4D18-9739-1C10154C6B55.jpeg
Jättesvårt att se på denna bild men jag skulle gissa att den som nu såldes har en trappstegsglasring med 90-graders vinklar. Det har ingen av dina? Lite idioti och detaljer gör stora prisskillnader i vår värld...
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Förlåt alla för att denna diskussion åter dyker upp. Men denna klockas boett är väl inget speciellt i sammanhanget? Den ser ut att vara liknande som min svarta till vänster? Och svart tavla betingar mer i värde än vit. Men tre hack trumfar sex. 33mm tar 30, och 35 tar samtliga (om inte sex hack för då tar tom 30mm ledningen trots i stort sett obärbar i dagens standard ..). 35mm med fel tavla och visare (dvs senare, dock original) faller dock platt, trots samma byggkvalitet och verk. Härliga klockor allihopa men så larvigt hela värderingsresonemanget. Det alla egentligen vill ha är ju en 35mm med riktig step case (och dessa råkade ha tre hack i baklocket);
E351B01B-9C66-4541-A4F3-D2E2535209AE.jpeg

(Bild snodd på nätet)

Fel (trots 35mm, kaliber 12.68z). Dock köpte jag den för en spottstyver;
AC07E7A5-0D04-418E-8604-51F4FD5D3724.jpeg
AD70A9E0-BC3A-4D18-9739-1C10154C6B55.jpeg
Jättesvårt att se på denna bild men jag skulle gissa att den som nu såldes har en trappstegsglasring med 90-graders vinklar. Det har ingen av dina? Lite idioti och detaljer gör stora prisskillnader i vår värld...

Det är ju ett diskussionsforum så självklart ska man diskutera.

Exakt, det är step-case som är grejen. Motsvarande utformning som finns på de vattentäta 13ZN-kronograferna

home_5405046.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det är ju ett diskussionsforum så självklart ska man diskutera.

Exakt, det är step-case som är grejen. Motsvarande utformning som finns på de vattentäta 13ZN-kronograferna

home_5405046.jpg
I mina ögon är inte den vita på Skånes en självklar Step case. En platt glasring gör ingen Step case som jag brukar säga..
Med det resonemanget skulle tex min 35mm (ref 6263) vara Step Case (om än något smalare glasring proportionerligt).
upload_2019-12-18_11-47-34.png

(en annan ref 6263)

För mig är den svarta 35mm ovan och kronografen du visar Step Case.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
I mina ögon är inte den vita på Skånes en självklar Step case. En platt glasring gör ingen Step case som jag brukar säga..
Med det resonemanget skulle min 35mm (ref 6263) vara Step Case (om än något smalare glasring proportionerligt).
upload_2019-12-18_11-47-34.png

(en annan ref 6263)

För mig är den svarta 35mm ovan och kronografen du visar Step Case.

Det är förstås en definitionsfråga men jag tycker man ser rätt tydligt på utformningen och proportionerna vilka som har rätt typ av step case. På de mindre boetterna blir glasringen inte lika bred i förhållande till urtavlan. Jämför med Stefano Franceschettis 3T nedan. Identiska boettproportioner med den på Skånes men från en något senare batch.

Men för all del, lämna din 35 mm till Skånes så får vi var den landar ;)

57641_14.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det är förstås en definitionsfråga men jag tycker man ser rätt tydligt på utformningen och proportionerna vilka som har rätt typ av step case. På de mindre boetterna blir glasringen inte lika bred i förhållande till urtavlan. Jämför med Stefano Franceschettis 3T nedan. Identiska boettproportioner med den på Skånes men från en något senare batch.

Men för all del, lämna din 35 mm till Skånes så får vi var den landar ;)

57641_14.jpg
Ja, glasringen(?) ser högre ut dessutom. Det dessa dock saknar är 90-gradiga fasningen över till bandhornen som de självklara Step Case:en har.
Men har den vita denna boett är jag benägen att hålla med dig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, glasringen(?) ser högre ut dessutom. Det dessa dock saknar är 90-gradiga fasningen över till bandhornen som de självklara Step Case:en har.
Men har den vita denna boett är jag benägen att hålla med dig.
Platt, 90-grader, bred och allmänt rätt brutal, då har du premium på alla klockor. Högst premium verkar vi se på just Longines med tre hack. Hade det funnits likadan boett men med 6 hack hade nog aldrig hacken blivit så viktigt
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Din svarta till höger ser mest ut som en step dial. Så här ser min 32-33 mm Longines ut i boetten, med tre hack i bakboetten.
6F8666DD-45DF-42E1-BBCA-7FA7C1A99747.png
B626E814-AB39-4142-B628-B7B879E1E8A0.png
Din är ju en riktig step som ser ut som den kanske förlorat lite av de räta vinklarna med polering genom åren. Skånes-varianten var skarp som attan i boetten om man bortsåg från smutslagren. Jätteskillnad mot Sei-boetterna i mina ögon som har rätt generiska glasringar och visuellt inte skiljer sig från flertalet samtida klockor.
I mina ögon var det tavlan som gjorde mig lite tveksam till Skåningen. Logga och subdial ser rätt ut men minutspåret liknar inget man kan hitta avbildat nån annanstans, alltid en sluten rail vad jag kan hitta. Trodde det kanske ursprungligen var en tavla till en Sei referens men hittar inga där heller. Antingen är den väldigt ovanlig eller efterpiffad i någon grad.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Din är ju en riktig step som ser ut som den kanske förlorat lite av de räta vinklarna med polering genom åren. Skånes-varianten var skarp som attan i boetten om man bortsåg från smutslagren. Jätteskillnad mot Sei-boetterna i mina ögon som har rätt generiska glasringar och visuellt inte skiljer sig från flertalet samtida klockor.
I mina ögon var det tavlan som gjorde mig lite tveksam till Skåningen. Logga och subdial ser rätt ut men minutspåret liknar inget man kan hitta avbildat nån annanstans, alltid en sluten rail vad jag kan hitta. Trodde det kanske ursprungligen var en tavla till en Sei referens men hittar inga där heller. Antingen är den väldigt ovanlig eller efterpiffad i någon grad.

@EmilW hade en från samma batch (21442) till salu, med likadan urtavla så de finns men är inte lika vanliga. Tror dock inte den detaljen på något sätt bidrog till priset.

img_0452-jpg.610641
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
@EmilW hade en från samma batch (21442) till salu, med likadan urtavla så de finns men är inte lika vanliga. Tror dock inte den detaljen på något sätt bidrog till priset.

img_0452-jpg.610641
Hahaha, jag tvärletade men missade en som fanns här mitt under näsan. Något sorgligt.
Nej jag menade egentligen heller inte att den skulle blivit dyrare pga ovanlig tavla, det var mer en kommentar på varför jag hade lite kvardröjande skepsis om hur 100% original den var.
 
Topp