• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hur urmakare får lite extra fickpengar:
auktionsvara_1062715_stort.jpg

https://www.pantbanken.se/auktioner/visa-auktionsvara/?f_id=721117
Är det jag som är dum, eller hade det inte gått att sälja märkta kronor individuellt för mer än bara guldvärdet? Tycker mig se någon VC och några sex/åttakantiga som någon kanske saknar på sin klocka;-)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Är det jag som är dum, eller hade det inte gått att sälja märkta kronor individuellt för mer än bara guldvärdet? Tycker mig se någon VC och några sex/åttakantiga som någon kanske saknar på sin klocka;-)

Känns ju rimligt.
Ligger t.ex. en Calatrava på eBay som säkert mått bra av den PP-kronan som ligger där.
Men det är väl, gissningsvis, inte värt engagemanget att sälja allting styckvis - även om summan blir högre.
 

Fadershan

Patek
Känns ju rimligt.
Ligger t.ex. en Calatrava på eBay som säkert mått bra av den PP-kronan som ligger där.
Men det är väl, gissningsvis, inte värt engagemanget att sälja allting styckvis - även om summan blir högre.
Dessutom är de väl bytta av en anledning. Jag bryr mig inte om vattentätheten på vintageur så för den anledningen (som iofs kanske är den vanligaste för byte hos uris) så hade de kunnat säljas styckvis. Andra orsaker kan ju vara trasiga gängor m.m. som är väldigt svårlagat och därför blir guldskrot.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Din är ju en riktig step som ser ut som den kanske förlorat lite av de räta vinklarna med polering genom åren. Skånes-varianten var skarp som attan i boetten om man bortsåg från smutslagren. Jätteskillnad mot Sei-boetterna i mina ögon som har rätt generiska glasringar och visuellt inte skiljer sig från flertalet samtida klockor.
I mina ögon var det tavlan som gjorde mig lite tveksam till Skåningen. Logga och subdial ser rätt ut men minutspåret liknar inget man kan hitta avbildat nån annanstans, alltid en sluten rail vad jag kan hitta. Trodde det kanske ursprungligen var en tavla till en Sei referens men hittar inga där heller. Antingen är den väldigt ovanlig eller efterpiffad i någon grad.
Diskussionen om Longines boetter verkar blomma upp lite då och då och jag tänkte att jag kommenterar lite av det du skriver och dessa 40-50 tals Longines i största allmänhet. När du skriver ”sei-boetterna” så antar jag att du menar flera boetter, eftersom det finns några stycken. Och de som bla jag och @Rozzy har, har ingen glasring, boetterna är i ett stycke (förutom baklock då)och inte delade med en ring. Jag håller inte med om att de är så ”generiska”, vilket jag tycker är tydligt på de som är 34-35 mm som har förhållandevis mycket gods kring glaset och är betydligt bulligare än liknande märkes modeller. För övrigt är det just att de inte har glasring utan att boetten är i ett stycke som bla kännetecknar ”step case”. Sen när man pratar om step case i Longines värld så har det uteslutande handlat om dom som @Aurum beskriver som steg i boetten i 90 graders vinkel, både kronograferna och vanliga 3 händers.
Edit: Mig veterligen finns inte ”step case” så som de flesta tänker, som sei tacche, endast tre tacche. Rätta mig gärna om jag har fel. Sen att man kan kalla de som jag mfl har för step case tycker jag inte är fel, men det förvirrar en del.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Diskussionen om Longines boetter verkar blomma upp lite då och då och jag tänkte att jag kommenterar lite av det du skriver och dessa 40-50 tals Longines i största allmänhet. När du skriver ”sei-boetterna” så antar jag att du menar flera boetter, eftersom det finns några stycken. Och de som bla jag och @Rozzy har, har ingen glasring, boetterna är i ett stycke (förutom baklock då)och inte delade med en ring. Jag håller inte med om att de är så ”generiska”, vilket jag tycker är tydligt på de som är 34-35 mm som har förhållandevis mycket gods kring glaset och är betydligt bulligare än liknande märkes modeller. För övrigt är det just att de inte har glasring utan att boetten är i ett stycke som bla kännetecknar ”step case”. Sen när man pratar om step case i Longines värld så har det uteslutande handlat om dom som @Aurum beskriver som steg i boetten i 90 graders vinkel, både kronograferna och vanliga 3 händers.
Edit: Mig veterligen finns inte ”step case” så som de flesta tänker, som sei tacche, endast tre tacche. Rätta mig gärna om jag har fel. Sen att man kan kalla de som jag mfl har för step case tycker jag inte är fel, men det förvirrar en del.
Jag är ytlig och bryr mig främst om det visuella så det hjälper liksom inte att det inte är lös glasring, det ser väldigt likt ut andra boetter. :)
Och precis som du säger är det 90-graderna som utgör definitionen på step case och det är finns bara på tre tacche och inte sei tacche (i Longines värld, flera andra märken har naturligtvis också gjort "riktiga" step case boetter). När någon använder step case för att beskriva en sei så är det garanterat för att driva upp priset.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag är ytlig och bryr mig främst om det visuella så det hjälper liksom inte att det inte är lös glasring, det ser väldigt likt ut andra boetter. :)
Och precis som du säger är det 90-graderna som utgör definitionen på step case och det är finns bara på tre tacche och inte sei tacche (i Longines värld, flera andra märken har naturligtvis också gjort "riktiga" step case boetter). När någon använder step case för att beskriva en sei så är det garanterat för att driva upp priset.
Du ser @Zacke
De flesta av oss bryr oss bara om utseende ;)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är ytlig och bryr mig främst om det visuella så det hjälper liksom inte att det inte är lös glasring, det ser väldigt likt ut andra boetter. :)
Och precis som du säger är det 90-graderna som utgör definitionen på step case och det är finns bara på tre tacche och inte sei tacche (i Longines värld, flera andra märken har naturligtvis också gjort "riktiga" step case boetter). När någon använder step case för att beskriva en sei så är det garanterat för att driva upp priset.
Du behöver inte köpa dom ”riktiga” klockorna. Nöj dig med dom du har :):)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag är ytlig och bryr mig främst om det visuella så det hjälper liksom inte att det inte är lös glasring, det ser väldigt likt ut andra boetter. :)
Och precis som du säger är det 90-graderna som utgör definitionen på step case och det är finns bara på tre tacche och inte sei tacche (i Longines värld, flera andra märken har naturligtvis också gjort "riktiga" step case boetter). När någon använder step case för att beskriva en sei så är det garanterat för att driva upp priset.
Nej jag har full förståelse för det, jag har kanske en tendens att utforska detaljer till det extrema ibland. Men med det sagt, så gillar jag personligen utseendet på dessa mindre ur som har kraftiga boetter och mycket gods runt urtavlan, och jag gillar att boetten är i ett stycke. Sen tycker jag att boett i kombination med fina verk och härliga gamla tavlor gör det till bra köp i min bok.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Diskussionen om Longines boetter verkar blomma upp lite då och då och jag tänkte att jag kommenterar lite av det du skriver och dessa 40-50 tals Longines i största allmänhet. När du skriver ”sei-boetterna” så antar jag att du menar flera boetter, eftersom det finns några stycken. Och de som bla jag och @Rozzy har, har ingen glasring, boetterna är i ett stycke (förutom baklock då)och inte delade med en ring. Jag håller inte med om att de är så ”generiska”, vilket jag tycker är tydligt på de som är 34-35 mm som har förhållandevis mycket gods kring glaset och är betydligt bulligare än liknande märkes modeller. För övrigt är det just att de inte har glasring utan att boetten är i ett stycke som bla kännetecknar ”step case”. Sen när man pratar om step case i Longines värld så har det uteslutande handlat om dom som @Aurum beskriver som steg i boetten i 90 graders vinkel, både kronograferna och vanliga 3 händers.
Edit: Mig veterligen finns inte ”step case” så som de flesta tänker, som sei tacche, endast tre tacche. Rätta mig gärna om jag har fel. Sen att man kan kalla de som jag mfl har för step case tycker jag inte är fel, men det förvirrar en del.
Att kalla alla som som har "fast" sluttande glasring/ringar för step case blir bara förvirrande... som att kalla en backe för en trappa ;)
 

MOL

Cartier
42E9C6CC-86E0-491F-91F7-556748423480.jpeg
Diskussionen om Longines boetter verkar blomma upp lite då och då och jag tänkte att jag kommenterar lite av det du skriver och dessa 40-50 tals Longines i största allmänhet. När du skriver ”sei-boetterna” så antar jag att du menar flera boetter, eftersom det finns några stycken. Och de som bla jag och @Rozzy har, har ingen glasring, boetterna är i ett stycke (förutom baklock då)och inte delade med en ring. Jag håller inte med om att de är så ”generiska”, vilket jag tycker är tydligt på de som är 34-35 mm som har förhållandevis mycket gods kring glaset och är betydligt bulligare än liknande märkes modeller. För övrigt är det just att de inte har glasring utan att boetten är i ett stycke som bla kännetecknar ”step case”. Sen när man pratar om step case i Longines värld så har det uteslutande handlat om dom som @Aurum beskriver som steg i boetten i 90 graders vinkel, både kronograferna och vanliga 3 händers.
Edit: Mig veterligen finns inte ”step case” så som de flesta tänker, som sei tacche, endast tre tacche. Rätta mig gärna om jag har fel. Sen att man kan kalla de som jag mfl har för step case tycker jag inte är fel, men det förvirrar en del.
6T finns i flera ”steg” men inte i den 90 graders räta variant som ”definierar” 3T mig veterligen
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jaha, då var den fina Longines igen ute på auktion :pompus:. Undrar vad som hände. Kanske sund förnuft segrade till slut trots allt. Vem vet..32 mm är ju trots allt 32 mm :rolleyes:

Screenshot_20200109-185658~2.png
Intressant också att man justerat ner storleken från 33mm till 32,5. Detta spelar ju förstås in då 33mm i detta sammanhang brukar betyda 33,5mm som tycks vara standard för i alla fall många Sei Tacche. Är klockan hela en mm mindre än förväntat spelar ju rätt stor betydelse i dessa sammanhang och hur upplevd på handleden.
 
Topp