• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Själv fick jag idag hem gilt som passar min plånbok bättre... 700kr
IMG_20200325_213644.jpg
IMG_20200325_213548.jpg

:D
Så det var du som fick den, grattis:)

@Per vet säkert, men jag vill tro att djupmärkningen är tryckt i efterhand även på de som har gul text, precis som de röda.
Precis så. Gilt-trycket är troligtvis under färgen som på andra giltklockor och extratexten ligger uppe på. På samma sätt som silvertext och annat på andra modeller.

De röda anses av vissa vara prototyper även om jag inte är helt hundra på det. Jag tror mer det är en tidsera än något annat. Kollar man på versionen innan (6350) så finns den med rött djup kring 93xxx i serial. 6610 hittar man de röda inom en serial range på 112-114xxx.

Utan att veta hur många som gjorts så skulle jag ändå säga att de röda finns i hyfsade nummer. Kollar man runt så kan man utan problem hitta 20-30 olika klockor. De med gilt-tryck som min ligger i 114xxx och jag har bara lyckats hittat fyra stycken. Så känslan är att dessa är betydligt mer rare. Alla efter saknar djupmärkning.

Även om dessa är mer rare så skulle jag nog gissa på att den röda texten är mer eftertraktad bland folk så mer rare behöver inte nödvändigtvis betyda mer värdefull. Men nördnivån ökar iaf något för mig. :)

Precis så. Gilt-trycket är troligtvis under färgen som på andra giltklockor och extratexten ligger uppe på. På samma sätt som silvertext och annat på andra modeller.

De röda anses av vissa vara prototyper även om jag inte är helt hundra på det. Jag tror mer det är en tidsera än något annat. Kollar man på versionen innan (6350) så finns den med rött djup kring 93xxx i serial. 6610 hittar man de röda inom en serial range på 112-114xxx.

Utan att veta hur många som gjorts så skulle jag ändå säga att de röda finns i hyfsade nummer. Kollar man runt så kan man utan problem hitta 20-30 olika klockor. De med gilt-tryck som min ligger i 114xxx och jag har bara lyckats hittat fyra stycken. Så känslan är att dessa är betydligt mer rare. Alla efter saknar djupmärkning.

Även om dessa är mer rare så skulle jag nog gissa på att den röda texten är mer eftertraktad bland folk så mer rare behöver inte nödvändigtvis betyda mer värdefull. Men nördnivån ökar iaf något för mig. :)
Definitivt en nivå upp i nörderi! Sjukt kul. Som du säger känns den röda vanlig i jämförelse, och antagligen mer eftertraktad. Det är ju alltid hett med prototyper i Rolexvärlden...

• Like
Reactions: Per
Definitivt en nivå upp i nörderi! Sjukt kul. Som du säger känns den röda vanlig i jämförelse, och antagligen mer eftertraktad. Det är ju alltid hett med prototyper i Rolexvärlden...
Snarare bara röd text som alltid varit hetare än andra färger. :)

Föredrar denna. Harmoniserar fint med tryck och patina.

Som jag förstår det en ganska ovanlig första generationens GP Gyromatic Deep Diver 100 Fathoms. Måste vara rena fyndet vid nuvarande prisnivå, eller vad säger GP och dykarproffsen? Jag ska inte börja samla på GP också.... Även om den i mitt tycke är grymt snygg och har precis rätt patina;-)
https://auctionet.com/1318550-herrarmbandsur-stal-girard-perregaux-gyromatic

Som jag förstår det en ganska ovanlig första generationens GP Gyromatic Deep Diver 100 Fathoms. Måste vara rena fyndet vid nuvarande prisnivå, eller vad säger GP och dykarproffsen? Jag ska inte börja samla på GP också.... Även om den i mitt tycke är grymt snygg och har precis rätt patina;-)
https://auctionet.com/1318550-herrarmbandsur-stal-girard-perregaux-gyromatic

Sluta hypea skräpet ;), skämt åsido. Dessa är inte helt vanlig då produktionstalet ska ha varit lågt, riktigt coola. Fynd är nog för tidigt att säga då jag misstänker ett gäng tusen i service på den där, om en inte ämnar bära den som den är vill säga. Sugen.

Sluta hypea skräpet ;), skämt åsido. Dessa är inte helt vanlig då produktionstalet ska ha varit lågt, riktigt coola. Fynd är nog för tidigt att säga då jag misstänker ett gäng tusen i service på den där, om en inte ämnar bära den som den är vill säga. Sugen.
Ja, personligen tycker jag designen är coolare än fläskiga dykare med vridring. Och dubbelt så vattentät som Blancpains 50 fathoms från samma tid;-)

Senast ändrad:
visst är svenska kronan kass och så men €399 för en NOS box och papper Universal Geneve med 2892, original kroko, måset väl ändå vara rätt bra?
https://www.ebay.co.uk/itm/Watch-Un...-Full-Set-All-Steel-Case-2892-A2/264675827182
enda haken är att den är 31-31.5mm, fast de har rätt långa bandhorn så den bär nog lite större:
edit finns vit också för 325!
https://www.ebay.co.uk/itm/Watch-Un...2892-A2-Full-Set-32-mm-Out-Crown/264676962596
s-l1600.jpg
Fin, men 31mm bärs väldigt litet. Kanske för någons respektive.

Har ni sett den här saliga blandningen på Tradera? Ett AP-urverk med tavla, en fin 12.68(?) Longines, en fin liten Omega och en Movado med Borgel-boett. Dessutom en Citizen-kronograf, en GUB och en Atlantic som jag har mindre koll på. Någon som ropar hem och sedan delar på KS?
https://www.tradera.com/item/393095418

Nice! Her må noen ta ansvar. Jeg har masse deler til Longines 12.68 om noen slår til:)

Har ni sett den här saliga blandningen på Tradera? Ett AP-urverk med tavla, en fin 12.68(?) Longines, en fin liten Omega och en Movado med Borgel-boett. Dessutom en Citizen-kronograf, en GUB och en Atlantic som jag har mindre koll på. Någon som ropar hem och sedan delar på KS?
https://www.tradera.com/item/393095418
Nice! Her må noen ta ansvar. Jeg har masse deler til Longines 12.68 om noen slår til:)
Visas av dessa har iaf varit ute innan. Tror tex Longines var rätt liten.

Världens konstigaste annons.
Blir aldrig såld, men hela tiden läggs det till nya klockor.
Tror att Longines var listad som 30 mm.
Ja sjukt oklart säljare, antagligen vill han linda in några klockor som verkar bra i en större lot. Men med undermålig information om uren i hopp om att folk ska chansköpa. Han har/haft massvis av liknande annonser på tradera med lot av klockor

Han sätter sjukt höga reservationspris, den tidigare annonsen har nog fan gått osåld typ 10 ggr
Ja, och chanserna att sälja till någon okunnig måste ju minska för varje gång annonsen körs i repris! Jag blir ändå lite sugen... Om jag skulle plocka hem dem, så är jag mest intresserad av Omegan och Movadon. Någon som vill ha de andra?

Tillbaka
Topp