• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Det är ganska naivt att tro att en sådan skulle missas av alla hökar som spanar:D
Det blir ju bara lite löjligt när roliga grejer dyker upp och alla vi vanliga gamar sticker huvudet i sanden och hoppas att alla missat. Det ska ruggigt mycket till för att det ska påverka. Sedan så är väl realiteten att 90% av gångerna så är det ändå någon annan som sett och att priset ändå blir för högt för oss.

Det enda som hemlighetsmakeriet gör är att spänningen sjunker något när man vet att fler har koll.

Det blir ju bara lite löjligt när roliga grejer dyker upp och alla vi vanliga gamar sticker huvudet i sanden och hoppas att alla missat. Det ska ruggigt mycket till för att det ska påverka. Sedan så är väl realiteten att 90% av gångerna så är det ändå någon annan som sett och att priset ändå blir för högt för oss.

Det enda som hemlighetsmakeriet gör är att spänningen sjunker något när man vet att fler har koll.

Det virker også som noen internasjonale dealers er ganske aktive på svenske auksjoner. Ikke bare Kaplans og Bukowskis, men også de litt mer obskure auksjonene.

Det virker også som noen internasjonale dealers er ganske aktive på svenske auksjoner. Ikke bare Kaplans og Bukowskis, men også de litt mer obskure auksjonene.
Internet öppnar upp världen. Inga konstigheter. Inte som att vi som jagar sånt här inte håller koll i andra länder.

Saker säljs oftast kring marknadspris. Ibland har man kanske tur men allt som oftast så kommer sånt här att landa något under vad de borde kosta. Skillnaden mellan mindre obskyra auktioner är att de flesta som jagar där har ett dealerliknande beteende. De jagar inte något speciellt utan de är intresserade av allt kul som kan tänkas sälja någorlunda billigt. Då blir priset nästan alltid 70-80% av värdet. Inte som att de som nu jagar Seamastern är villiga att betala marknadspris för den. Hur man än vrider och vänder på denna så kommer den att kosta kring 100k. Oavsett om den postats i denna tråd eller inte.

Nivada Dephtmaster med Pacman-tavla. Fel krona men grym bezel och tavla. Zacke.
https://www.ebay.com/itm/184258049260
2140B069-C97E-4437-819B-80E341C60B5E.jpeg

Den dök inte upp i några av mina andra bevakningar så nej, jag hade nog inte sett den om det inte var för denna tråden. Ledsen för detta.
Då ser vi alltså hur tråden förstörde ;)
Skämt åsido. Grattis till ett grymt köp! Det var nog faktiskt ett bud mellan mitt och ditt så tråden kanske faktiskt var av godo denna gång då jag trots allt inte hde vunnit med mitt maxbud även om du inte bjöd.

Edit. Hade också ärligt talat bara tänkt flippa den vidare för profit så den gick till en mer värdig köpare hur som.

Senast ändrad:
Då ser vi alltså hur tråden förstörde ;)
Skämt åsido. Grattis till ett grymt köp! Det var nog faktiskt ett bud mellan mitt och ditt så tråden kanske faktiskt var av godo denna gång då jag trots allt inte hde vunnit med mitt maxbud även om du inte bjöd.
Jag tror med att det var en eller två emellan. Men vi vet ju inte om denna personen också fått nys om den via denna trådan. Var du #5? Jag är villig att hålla med om att tråden förstör mer än vad den ger. I allefall för de som söker klockor att köpa. Jag har själv sett objekt listade här som jag varit intresserad av. Men om de faktist dragit iväg mer än vad jag var villig att betala på grund av denna tråd är oklart.
upload_2020-4-19_21-48-48.png

Senast ändrad:
Jag tror med att det var en eller två emellan. Men vi vet ju inte om denna personen också fått nys om den via denna trådan. Var du #5? Jag är villig att hålla med om att tråden förstör mer än vad den ger. I allefall för de som söker klockor att köpa. Jag har själv sett objekt listade här som jag varit intresserad av. Men om de faktist dragit iväg mer än vad jag var villig att betala är oklart.
upload_2020-4-19_21-48-48.png
Yes stämmer att det tom var 2st mellan oss ser jag nu.

Men som sagt var faktiskt tråden (troligen) brq denna gång och oavsett stort grattis!!

Så länge tråden hjälper entusiaster så är det väl bara bra? Hellre klockorna hamnar där än hos mellanhänder som bara vill göra sig en snabb peng. Bättre att säljarna och de som slutligen vill ha klockorna är de som tjänar mest.

Så länge tråden hjälper entusiaster så är det väl bara bra? Hellre klockorna hamnar där än hos mellanhänder som bara vill göra sig en snabb peng. Bättre att säljarna och de som slutligen vill ha klockorna är de som tjänar mest.
Där är jag helt enig! Sedan är det ofta det inte blir så (tror jag). Men denna gång var den ju perfekt. Den gick till en som ville ha klockan. Bara bra :)

Chansen ökar om fler får reda på det. :)
Absolut, men chansen att köpa billigt blir också mkt låg. Så om @105.012 hade vetat om klockan utan tråden (vilket jag tror är det vanliga om än inte nu) hade han kanske fått den billigare vilket hade varit kul för honom.

Edit: Nu gick den billigt till en entusiast som vill ha den och dessutom inte hade hittat den utan tråden, och näst högsta budgivare var säkert inte en KSare, så i detta fall var utfallet av tipset optimalt bra! Jag bara tycker det sällan är så

Och säljaren fått oskäligt lite. :)

Hobbyn är klockor. Inte billiga pengar.
Som säljaren av din Explorer? ;)

Skämt åsido. Absolut, men jag betalar ändå hellre mindre än mer för samma objekt så jag tycker det är roligare när man får köpa ngt billigt. Det för vi nog alla. Inte för att flippa vidare (som i detta unika fall) men för att det är kul med fynd. Vem tycker inte det?

Absolut, men chansen att köpa billigt blir också mkt låg. Så om @105.012 hade vetat om klockan utan tråden (vilket jag tror är det vanliga om än inte nu) hade han kanske fått den billigare vilket hade varit kul för honom.

Edit: Nu gick den billigt till en entusiast som vill ha den och dessutom inte hade hittat den utan tråden, och näst högsta budgivare var säkert inte en KSare, så i detta fall var utfallet av tipset optimalt bra! Jag bara tycker det sällan är så

Jag var tvåa på auktionen och kan även erkänna att jag ej skulle ha hittat auktionen utan denna tråd. Gick billigt, men jag får nöja med ett exemplar. Kul att det gick till en entusiast.

Tillbaka
Topp