• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Bilagor

• 1646A266-7C6E-40A2-BF60-ABB19AE38C09.png
    1646A266-7C6E-40A2-BF60-ABB19AE38C09.png
    174.5 KB · Visningar: 101
Jag är lite ute på djupt vatten nu, med de dassiga bilderna på stämplarna, men är det verkligen solitt guld? Om det är brittiska stämplar så bör hörnen på karatstämpeln vara avhuggna, och jag skulle vilja ha en krona också. Även bilderna ser nötta ut. Jag tror att det är 9K guldplätering vi kollar på. @Aurum ? Det här kan du nog bättre än mig, egentligen.

Jag är lite ute på djupt vatten nu, med de dassiga bilderna på stämplarna, men är det verkligen solitt guld? Om det är brittiska stämplar så bör hörnen på karatstämpeln vara avhuggna, och jag skulle vilja ha en krona också. Även bilderna ser nötta ut. Jag tror att det är 9K guldplätering vi kollar på. @Aurum ? Det här kan du nog bättre än mig, egentligen.
Jag tar för givet att det är solitt med 9 och .375, men kan inte säga att jag har någon speciell kunskap om det.

9k brukar väl inte räknas som ”riktigt” guld heller, vet inte om det kan påverka stämplarna?

EP står väl för electro plating?
Skulle inte tro det. Har nog aldrig sett något pläterat i 9 karat heller. Fick man ens märka något med finhetshalt i detta formatet om det var belagt? Med det sagt sitter jag och gissar friskt här. Man kan ju även se på handgravyren och den verkar inte visa någon mässing eller liknande. Plätering håller ju inte heller speciellt väl. Med denna boettform måste den isåfall vara ombelagd.

Jag tror ändå att drt är vaj med denna. Om någon är sugen skulle jag be om bättre bild på stämplarna. Kan inte någon av er ebay-brukare be om det, bara för folkbildningen? Jag har dessutlm svårt att tro att någon tillverkare skulle vilja ha ”EP” i ett föremål, oavsett vaf man menar, eftersom det är så erkänt som märkning för pläterat.
93D1B4AC-6845-4611-8CE3-23743D89D9F0.png

Skulle inte tro det. Har nog aldrig sett något pläterat i 9 karat heller. Fick man ens märka något med finhetshalt i detta formatet om det var belagt? Med det sagt sitter jag och gissar friskt här. Man kan ju även se på handgravyren och den verkar inte visa någon mässing eller liknande. Plätering håller ju inte heller speciellt väl. Med denna boettform måste den isåfall vara ombelagd.
Tycker guldet ser slitet ut på sina ställen, men inte säker med dessa bilder... Gravyren ser inte heller ut som den borde på ett guldur IMHO.

Apropå guld så var väl den här boetten (och verket för den delen) ganska trevlig. Solid 14k. Brasklapp ang. säljaren dock.

Någon som vågar sig på en gissning vad som hänt med tavlan?

Senast ändrad:
Tycker guldet ser slitet ut på sina ställen, men inte säker med dessa bilder... Gravyren ser inte heller ut som den borde på ett guldur IMHO.

Håller med om allt. Fast cool klocka!
Givet att det inte är toppenbra bilder men jag tycker nog det skulle kunna vara solid 9k. Det som upplevs som nötning kan bero på att det inte är ovanligt att man lägger en galvanisk förgyllning på saker i lägre karathalter. Då kan den färgskillnaden ibland upplevas som nött doublé. 9k har rätt lätt att oxidera. Därav också oxiden i den trevliga handgravyren.
Haltstämpeln har brutna hörn, åtminstone över vänstra. Stämpeln kan kanske vara lite snedslagen.
Meeen, helst skulle man vilja bedöma den i handen. Eller åtminstone ha bättre bilder.

Wtf...
Asså, det ska ju en hel del tillfälligheter för att man ska lyckas med ett misstag som innebär att klonpenseln alls åker fram.
Känns hyggligt shady.

Edit
Det sagt så ser den ju onekligen ändå väldigt fin ut.

Fläckarna under index kl 9 på andra bilden ser jag inte på första bilden. Gissar att man retuscherat lite. Ligger helt i linje med den moraliska kompass jag förväntar mig av Bukowskis.

Tittar på denna fina klocka på Bukowskis och ser att bilden verkar vara photoshoppad. Bokstaven "n" i Constellation har råkat klonas till vänster om loggan vid index 8.

Inte sysslar väl Bukowskis med retuchering av bilder?

12383345_bukobject.jpg

xx11.png

Tyvärr inte så ovanligt som man vill tro. Många av de stora fina auktionshusen gör likadant för katalogbilderna. Riktigt märkligt. Vill man ha riktiga bilder får man efterfråga dem.

Tyvärr inte så ovanligt som man vill tro. Många av de stora fina auktionshusen gör likadant för katalogbilderna. Riktigt märkligt. Vill man ha riktiga bilder får man efterfråga dem.
Ja... Var det inte någon helt galen historia för nåt år sen?
Något av husen som, i princip, modellerat upp en ny boett - eller hur det nu var?

Skulle jag gissa så kanske man fått med ett dammkorn eller en reflektion man inte önskat och försökt att städa i efterhand. Inte för jag tycker det känns rätt...

Tillbaka
Topp