• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Dr. D

Patek
2-Faktor
Måste jag köpa pomada nu också till kotlettfrisyren? :cigar:



Jag hade tänkt gå en bit högre, men det blev så helfel med Corumen att jag la ner.
Jag har aldrig varit inloggad där men verkar ju vara ett rätt kasst system om det inte frågar mer än en gång?
Vore ju säkert för alla parter om systemet frågade en gång till?
"Är du säker på..."
Eller är det sådär tidsstressigt som på Tradera?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig varit inloggad där men verkar ju vara ett rätt kasst system om det inte frågar mer än en gång?
Vore ju säkert för alla parter om systemet frågade en gång till?
"Är du säker på..."
Eller är det sådär tidsstressigt som på Tradera?

Sidan frågar inte alls, så om man klickar på budknappen läggs nästa bud som är förutbestämt. Inte som på Tradera att du skriver i det belopp du vill buda.

Kaplans ringde nu. Vi får se vad som händer. Jag har bett dem att kontakta säljaren i alla fall och de ska återkomma nästa vecka.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
De borde ha så att när det objektet man är sugen på kommer upp så ”låser man upp” budknappen.

man vill ju inte ha så man måste bekräfta varje bud på ett och samma objekt.
Exakt.
Någon slags säkerhet så såna här händelser minimeras.
Vad händer om jag plötsligt behöver göra något hemma och något barn klickar hem något objekt värt 1,8mille?
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Jag har råkat ut för något liknande, dottern då 1,5år lyckades pricka budknappen på en sunkig 16800 Sub för 53kkr. Också på en klubbauktion utan ånger/retur.

Då var kundtjänst mycket tillmötesgående och löste det med någon av övriga budgivare, utan att jag behövde lägga mellanskillnaden(vilket jag naturligtvis erbjöd mig att göra). Det var lite ångest den eftermiddagen :D
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har råkat ut för något liknande, dottern då 1,5år lyckades pricka budknappen på en sunkig 16800 Sub för 53kkr. Också på en klubbauktion utan ånger/retur.

Då var kundtjänst mycket tillmötesgående och löste det med någon av övriga budgivare, utan att jag behövde lägga mellanskillnaden(vilket jag naturligtvis erbjöd mig att göra). Det var lite ångest den eftermiddagen :D

Här fanns det inga andra budgivare. Så om jag inte hade råkat trycka på knappen hade klockan gått tillbaka till Kaplans och jag gissar att de hade lagt upp den på nästkommande auktion eller i webbshoppen.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
@Clark Kent , kontakta deras kundtjänst asap! Det brukar inte vara några problem med att annulera ett bud om man gör det tämligen direkt! Men dra för gudsskull inte ut på det! Då kan dom bli kinkiga....

Edit, ser att du har påbörjat dialog, håller tummarna!!!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tror att detta var en s k slagauktion och då gäller inte detta. Tror alltså...
Av ren nyfikenhet - hur kommer de runt detta med distansköplagen?
Tidigare - när de verkligen höll klubbauktioner - förstår jag att det fanns ett litet kryphål som kunde nyttjas. Idag är det väl mer att de fortfarande kallar det "klubbauktion", för inte lär det väl vara så att de fyller sin lilla lokal med folk och spadar i dessa tider?
Jag kan liksom inte riktigt se skillnaden mot alla små auktionsverk som också erbjuder visning av sina objekt i sina respektive lokaler.
Missar jag något uppenbart?

Ett litet sidospår, bara.
Låter ju som att det har goda förutsättningar att lösa sig för @Clark Kent i alla fall. Skoj!
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
2015 kom ARN med ett beslut;
Efter detta tror jag många auktionshus som Bukowski´s Kaplans skrev om sina köpvillkor just för att kringgå beslutet.
Jag är fortfarande lite upprörd över att jag teoretiskt skulle kunna klicka hem en tavla för 10msek utan att systemet frågar om jag verkligen är säker?
- Råka ha datorn uppe och sen går nån unge förbi och klickar i....
 
2015 kom ARN med ett beslut;
Efter detta tror jag många auktionshus som Bukowski´s Kaplans skrev om sina köpvillkor just för att kringgå beslutet.
Jag är fortfarande lite upprörd över att jag teoretiskt skulle kunna klicka hem en tavla för 10msek utan att systemet frågar om jag verkligen är säker?
- Råka ha datorn uppe och sen går nån unger förbi och klickar i....
Jo, stämmer. Traditonellt har man ju lite fått köpa "grisen i säcken" på vanliga traditonella auktioner, gäller att undersöka väldigt noga. Jag har sedan många gånger fått sitta och ropa mellan antikhandlare med hästhandlarplånboken full med kontanter, på den tiden kom man inte långt med kontokort elller Swish. Sedan kom nätet och man ställdes inför nya tider. Men sedan kan jag som sagt säga att ett andra bekräftande tryck skulle behövas. Såg också detta på Hållå konsument, https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kop-pa-auktion-och-natauktion/
Men detta måste ju ha hänt tidigare och du var ju snabb och kontaktade.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Av ren nyfikenhet - hur kommer de runt detta med distansköplagen?
Tidigare - när de verkligen höll klubbauktioner - förstår jag att det fanns ett litet kryphål som kunde nyttjas. Idag är det väl mer att de fortfarande kallar det "klubbauktion", för inte lär det väl vara så att de fyller sin lilla lokal med folk och spadar i dessa tider?
Jag kan liksom inte riktigt se skillnaden mot alla små auktionsverk som också erbjuder visning av sina objekt i sina respektive lokaler.
Missar jag något uppenbart?

Ett litet sidospår, bara.
Låter ju som att det har goda förutsättningar att lösa sig för @Clark Kent i alla fall. Skoj!
Om de har en fysisk auktion och vi samtidigt kan lägga bud on-line;
Då menar Kaplans att ångerrätten inte gäller.
Förstår hur de tänker men skulle vara intressant om det håller rent juridiskt?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
2015 kom ARN med ett beslut;
Efter detta tror jag många auktionshus som Bukowski´s Kaplans skrev om sina köpvillkor just för att kringgå beslutet.
Jag är fortfarande lite upprörd över att jag teoretiskt skulle kunna klicka hem en tavla för 10msek utan att systemet frågar om jag verkligen är säker?
- Råka ha datorn uppe och sen går nån unge förbi och klickar i....
Tror bara att jag har 3 mill som limit hos Bukowskis, så jag är safe! ;)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Denna kanske vart uppe här innan men är den här Heuern korrekt?🤔
Känns konstigt att man inte använde helstålsboett till en Heuer från denna tid men det kanske var en fråga om materialtillgång eller hade man inte börjat med rostfritt på den tiden?

Loggan känns även lite främmande jämfört med skicket på tavlan i övrigt men jag är novis på området så...

409818365_bc6ef119-66a0-481c-8d9b-4258660990ea.jpg


Länk till Tradera: https://www.tradera.com/item/342154...f-militar-40-tal-helt-original-mekanisk-swiss
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det här stod på min orderbekräftelse, efter det jag ropade in lite klockor och andra saker från torsdagens Lilla Klockor @Clark Kent! Hjälper inte dig nå föga, men jag ser att det diskuteras vad som gäller vid distansköp! Jag hoppas dock att det löser sig för dig mannen...




real.JPG
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det här stod på min orderbekräftelse, efter det jag ropade in lite klockor och andra saker från torsdagens Lilla Klockor @Clark Kent! Hjälper inte dig nå föga, men jag ser att det diskuteras vad som gäller vid distansköp! Jag hoppas dock att det löser sig för dig mannen...




real.JPG

Jag vet inte om det är så att Lilla Klockor endast har budgivning via internet och att det är det som skiljer? Har inte fått svar än från Kaplans så vardagsdramatiken håller i sig här på min kammare.
 
Topp