• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Kan någon förklara prissättningen samt att folk verkligen bjuder på klockan i fråga? Visst, jag vet att Saudi/Oman tavlor på ex. Rolex är premium, men renodlade så kallade "diktator"-klockor som denna? Räknas kungen som någon hjälte (han grundade Saudiarabien) och därav proveniens?
Klockan är ju inte speciellt märkvärdig i sig och inte i heller i bästa skick.

1637750503873.png
Mmm, lite märkligt. Förblev ju osåld på kvalitetsauktionen.

Är det inte samma klocka som gått några varv på tradera/blocket utan nån lyckad försäljning?
Någon försökte sälja den en längre tid på tradera (kanske även blocket?) där startbudet började på runt 60 000 kr. Den las ut på nytt varje vecka med lägre och lägre utrop. Hade den i watchlist då jag var nyfiken på vad den skulle landa på. Tillslut såldes den för 10 000 kr vill jag minnas..

Någon försökte sälja den en längre tid på tradera (kanske även blocket?) där startbudet började på runt 60 000 kr. Den las ut på nytt varje vecka med lägre och lägre utrop. Hade den i watchlist då jag var nyfiken på vad den skulle landa på. Tillslut såldes den för 10 000 kr vill jag minnas..
Är det inte den du har @Mazdak ? Inte menat att svartmåla, utan jag tycker den är kool med historian och fullsetet osv osv

Longines/Wittnauer har ju något liknande, känns som att Wittnauer skulle kunna haft någon i fulmetall?
Lika så Hamilton, Baume & Mercier mf tydligen

Inga ovan i liknande kromad boett dock.

Säker man vidare så existerar det helt klart;

Är det inte samma klocka som gått några varv på tradera/blocket utan nån lyckad försäljning?
Visst är det denna? Såldes för ett bra tag sen

Quartz vs analog. Rolig vid en första anblick, dubbla urverk och kronor, men svårt att avgöra dess riktighet kanske. @Aurum har du sett något liknande förut?

Senast ändrad:
Quartz va analog. Rolig vid en första anblick, dubbla urverk och kronor, men svårt att avgöra dess riktighet kanske. @Aurum har du sett något liknande förut?

Inte sett och vilken märklig matchning med mekaniskt och batteridrivet. Eska var ju inte hög kvalitet vid denna tid så skulle gissa den är äkta. Men vet verkligen inte.

Quartz va analog. Rolig vid en första anblick, dubbla urverk och kronor, men svårt att avgöra dess riktighet kanske. @Aurum har du sett något liknande förut?

Det är ju jättebra för att kunna kontrollera hur bra det mekaniska verket går! (Såvida kvartsverket går hyffsat..)
Gräslig klocka torts att det är en Eska :stop:

Inte sett och vilken märklig matchning med mekaniskt och batteridrivet. Eska var ju inte hög kvalitet vid denna tid så skulle gissa den är äkta. Men vet verkligen inte.

Det håller jag med om, går att ställa en del frågor ang kvalitet. Hursomhelst lite kitchigt och som @Rozzy sa, bra benchmark för det analoga verket.

Så konstigt och kitchigt att en blir lite sugen😇

Hej vintage-vänner! Jag tvekade lite om jag skulle posta här eller i fulurstråden, men tänker att jag börjar här! Vid första anblick en fin Minerva med Valjoux 72 som för tankarna till modellen VD 712. Jag hade dock förväntat mig ett Minerva-signerat verk och baklock (både in- och utsida). Nu är verket omärkt och insidan av locket märkt Gallet. Vad tror ni? Är detta en blandning av en Gallet-boett, en Minerva-tavla och ett senare Valjoux 725, eller kan den här konfiguration vara riktigt? Jag vet att Gallet samarbetade med andra som Racine/Enicar, men har inte sett någon koppling till Minerva. Finur eller franken?
284863CA-7DD0-48AE-92D0-5D5EC7264FB3.jpeg

Trevlig lot med en no-date DS som kan bli hur fin som helst med ett nytt plexi. Personligen är jag svag för lumen när den går mot röd. Bra och rätt visare. Dessutom en Zenith som väl inte är kattpiss och en gammal Certina. Vet att det finns flera här som uppskattar mindre ur. Helt klart en del kvalitet för än så länge bra peng.

Egentligen är nog detta både ett tips och en liten varning! Säljaren påstår att en Omega 2383 är en Suverän, vilket förstås är fel om inte jag är helt ute och cyklar. Har försök få säljaren att ändra beskrivningen utan resultat. Väldigt trevlig klocka under alla omständigheter! Någon mer som orkar berätta för säljaren att det är fel?
462942927_38653d83-b9fd-46ba-bc60-33c9aecb800f.jpeg

Egentligen är nog detta både ett tips och en liten varning! Säljaren påstår att en Omega 2383 är en Suverän, vilket förstås är fel om inte jag är helt ute och cyklar. Har försök få säljaren att ändra beskrivningen utan resultat. Väldigt trevlig klocka under alla omständigheter! Någon mer som orkar berätta för säljaren att det är fel?
462942927_38653d83-b9fd-46ba-bc60-33c9aecb800f.jpeg
Och där blockerade säljaren mig på Tradera med en sista hälsning:

"Tack för input.
Skönt att du länkar till samma sida ändå skon jag gav dig. 😂
Jag behöver inte kunna så mycket mer än det jag kan då jag får mina klockor värderade och upp kollade av urmakare innan.
Du behöver inte besvära dig mer för att få köpa något billigare.
Tack och hej."

Och där blockerade säljaren mig på Tradera med en sista hälsning:

"Tack för input.
Skönt att du länkar till samma sida ändå skon jag gav dig. 😂
Jag behöver inte kunna så mycket mer än det jag kan då jag får mina klockor värderade och upp kollade av urmakare innan.
Du behöver inte besvära dig mer för att få köpa något billigare.
Tack och hej."
Bör väl stå "2400 - 1 till 4" på insida backlock för Suverän?
Borde vara enkelt att kolla.
Edit. Är också blockad och skulle hälsa till dig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp