• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Halva det plus slag hade möjligen varit intressant.. tycker tyvärr tavlan på dessa ger klockan ett riktigt billigt utseende, kanske är det för att tavelkonfigen och dess utseende går att hitta på klockor för 5k och som dessutom håller högre kvalité på trycket. Personligen är denna en av de minst intressanta från Breitling och denna era
Jag är benägen att hålla med dig! De som är 6-7 år äldre med radium och ”syringe”-visare är mycket bättre. Bra att jag avstod 🤓

Det är tavlan jag ogillar, boetten osv är toppen :)
Yes det finns annat med lika(?) boett!
369554CF-3229-4727-AA68-4A568A2CDD58.jpeg
B94DD6A8-6E70-4CA2-8A43-03C991EC8141.jpeg

Ja den är fin! Den är 38mm, har för mig att @Hr_Proos har något liknande också.

EE257435-DE32-4CA9-9CB8-6BF49CCE6109.jpeg
2D2D50A6-B4B9-4DDF-B42C-BA8FFFB24BA7.jpeg
95AEEC1B-646B-4FEA-B422-DD96302C77E6.jpeg
Tack! Skulle inte förvåna mig om boetterna är gjorda av samma tillverkare, eller iallafall efter samma mall. En skillnad är att Breitling har fasad kant på baklocket medan din är rundare. Också förstås text och referensnummer. Bifogar några bilder på min! Snygg länk förresten👌
5427BACC-C966-4D04-A0D2-19B7F80C38CA.jpeg
0287B147-AC0D-4F10-8DD1-916F639337D8.jpeg
AC33D3B5-EAAA-46AD-A772-E1E3EB8D5C2D.jpeg

Tack, har sett. länken är tidigare än klockan. finns guld-gf utan bark men denna teäavelkonfig på klockan ska ha bark imo. länk 62 och klocka 65ish. Fortf otroligt mkt klocka för pengen imo :) Guldarna har olika ref beroende på ifall de kom med länk eller inte.

Interessant - hvilken ref. har din guld-DS? Min egen er pakket væk for tiden, men jeg må lige kigge efter...

Ift. länken, så tror jeg ikke, at den er ukorrekt. Sandsynligheden for at finde en separat länk og så sætte den sammen med en senere model er IMO mindre end det bare er et tilfælde, at de er havnet sammen hos forhandleren.

Med hensyn til prisen er jeg nok uenig. 55K er en joke, IMO, særligt med tanke for hvor vintagemarkedet er på vej hen :)

Interessant - hvilken ref. har din guld-DS? Min egen er pakket væk for tiden, men jeg må lige kigge efter...

Ift. länken, så tror jeg ikke, at den er ukorrekt. Sandsynligheden for at finde en separat länk og så sætte den sammen med en senere model er IMO mindre end det bare er et tilfælde, at de er havnet sammen hos forhandleren.

Med hensyn til prisen er jeg nok uenig. 55K er en joke, IMO, særligt med tanke for hvor vintagemarkedet er på vej hen :)

Skulle vara spännande att veta skillnaden i vikt på denna länken jämfört med bark-GF. ☺️ Totalvikten på enbart guldet i DS+barklänk är strax norr om 110g om jag inte minns fel. Bara det är väl runt 40k i guldvärde. Tyckte dock inte om patinan och poleringen på ovan nämnda guldare.

Skulle vara spännande att veta skillnaden i vikt på denna länken jämfört med bark-GF. ☺️ Totalvikten på enbart guldet i DS+barklänk är strax norr om 110g om jag inte minns fel. Bara det är väl runt 40k i guldvärde. Tyckte dock inte om patinan och poleringen på ovan nämnda guldare.

Jeg tror ikke, at der er værdi ud over guldværdien her - og det skyldes totalvægten. De 40K+ gør, at uret kommer i konkurrence med ure fra andre mærker, der historisk set har et større værdipotentiale, og vi skal huske at Certina-markedet er meget småt.

En jubilæums 18K Certina med 8gr guld fra sidst i tredserne har en samlet värde, der er lig guldvärde, muligvis plus lidt for verket.
En 18K Certina DS uden länk har en værdi på guldvärde + samlerinteresse, og det er nok omkring, hvad, 17K i alt?

Når man så kommer op i 40K+, er der virkeligt få samlere, der har lyst til at gribe til lommerne, skal være min påstand. Du kan godt få en Rolex- eller Omega-samlar til at kaste 17K efter en guld-DS uden länk, men næppe 40K efter en med guldlänk.

Jeg tror ikke, at der er værdi ud over guldværdien her - og det skyldes totalvægten. De 40K+ gør, at uret kommer i konkurrence med ure fra andre mærker, der historisk set har et større værdipotentiale, og vi skal huske at Certina-markedet er meget småt.

En jubilæums 18K Certina med 8gr guld fra sidst i tredserne har en samlet värde, der er lig guldvärde, muligvis plus lidt for verket.
En 18K Certina DS uden länk har en værdi på guldvärde + samlerinteresse, og det er nok omkring, hvad, 17K i alt?

Når man så kommer op i 40K+, er der virkeligt få samlere, der har lyst til at gribe til lommerne, skal være min påstand. Du kan godt få en Rolex- eller Omega-samlar til at kaste 17K efter en guld-DS uden länk, men næppe 40K efter en med guldlänk.

Jag tror att du har rätt i stora drag. Gay Freres-ursprunget är förstås rätt coolt, särskilt på en guldlänk, så det kan väl få någon vintagesamlare att höja på ögonbrynen - det kliade i mina fingrar en stund ☺️. Men enig i att få skulle betala över guldvärdet på den här nivån. Däremot tror jag inte att det nödvändigtvis måste bero på att Certina-marknaden är liten, snarare skicket. Klassiska schweiziska 50-60-talsur, närmast oanvända i ”samlarskick”, har nog en bred generell attraktionskraft bland vintagefolket.

Jag tror att du har rätt i stora drag. Gay Freres-ursprunget är förstås rätt coolt, särskilt på en guldlänk, så det kan väl få någon vintagesamlare att höja på ögonbrynen - det kliade i mina fingrar en stund ☺️. Men enig i att få skulle betala över guldvärdet på den här nivån. Däremot tror jag inte att det nödvändigtvis måste bero på att Certina-marknaden är liten, snarare skicket. Klassiska schweiziska 50-60-talsur, närmast oanvända i ”samlarskick”, har nog en bred generell attraktionskraft bland vintagefolket.
Kanske inte fattade exakt allt men min uppfattning är iaf att det i princip inte finns en fetare helguldare för samma pengar. Välj en valfri annan guldare med samma guldvikt som denna för 40k!? :)
Screenshot_2022-07-26-15-01-17-81_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg

Kanske inte fattade exakt allt men min uppfattning är iaf att det i princip inte finns en fetare helguldare för samma pengar. Välj en valfri annan guldare med samma guldvikt som denna för 40k!? :)
Screenshot_2022-07-26-15-01-17-81_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg

Det skulle da lige være en DS-2 Chronometer med länk i 18K :p

Men jeg er sådan set enig - jeg tror bare ikke, at der er meget merværdi i forhold til guldprisen.

Hvilken ref. er din skønhed?

Sjukt cool dykare!
6C41A8E7-B459-4EE5-8A5E-8BE94AE74902.jpeg

Har du forskat något i vad de brukar kosta? Min magkänsla säger att den nog blir osåld med den där värderingen men jag har noll koll egentligen…

Har du forskat något i vad de brukar kosta? Min magkänsla säger att den nog blir osåld med den där värderingen men jag har noll koll egentligen…

Det har den redan blivit.
Två gånger, tror jag. Senast stannade den väl runt 12k - men mest för att folk inte orkar bjuda iom värdering/reservation.

Kollade lite närmare på dessa för ett tag sen och då verkade man i alla fall kunna få såna som var snäppet finare för runt 50k hos handlare.
…eller åtminstone hos ”handlare”. :)

Senast ändrad:
Har inte efterforskat så mycket då jag inte tänkt köpa själv men värderingen är såklart trams, speciellt mtp skicket på denna.

Som @Anders Forsberg och @Per är nog 30-40k rimligt och kanske 50+ de som är riktigt fina

Jag bjöd på den, för sakens skull.
Så högsta ”egentliga” budet var på 13.039 kr. Märkligt lågt. Men som sagt, folk tycker väl inte det är någon mening iom den höga värderingen.

Det skulle da lige være en DS-2 Chronometer med länk i 18K :p

Men jeg er sådan set enig - jeg tror bare ikke, at der er meget merværdi i forhold til guldprisen.

Hvilken ref. er din skønhed?
Min är 5810-112 så den har sannolikt levererats först utan länk och sedan köpt till länk. Min länk är -68 och klockan 66 men kombon är korrekt. min uppfattning är att de fick olika ref beroende på ifall ursprungligen på länk eller med läder 5880 med med länk och 5810 utan.

Länken till auktionsexet ovan är till den tidigare guldaren med Dauphinevisare. Den hade jag gärna haft oxå för den sakens skull men segt att köpa en sämre klocka än den jag har bara för länken :) Se bild på tidigare nedan.
1659113147805.png

1659113043436.png

Vad väger allt om du tar bort urverket ?
Åh jag kommer inte ihåg nu! När jag servade den så vägde jag allt. Dock är det ju enkelt att väga igen och ta bort vikten för ett 25-651 för det är allt som inte är guld. Får återkomma men som sades innan är nog guldvärdet runt 30-40 tror jag. Har aldrig varit mitt fokus så jag har inte dödskoll på sånt :)

Åh jag kommer inte ihåg nu! När jag servade den så vägde jag allt. Dock är det ju enkelt att väga igen och ta bort vikten för ett 25-651 för det är allt som inte är guld. Får återkomma men som sades innan är nog guldvärdet runt 30-40 tror jag. Har aldrig varit mitt fokus så jag har inte dödskoll på sånt :)

112g. Jag hittade din bild. 😉

Min är 5810-112 så den har sannolikt levererats först utan länk och sedan köpt till länk. Min länk är -68 och klockan 66 men kombon är korrekt. min uppfattning är att de fick olika ref beroende på ifall ursprungligen på länk eller med läder 5880 med med länk och 5810 utan.

Länken till auktionsexet ovan är till den tidigare guldaren med Dauphinevisare. Den hade jag gärna haft oxå för den sakens skull men segt att köpa en sämre klocka än den jag har bara för länken :) Se bild på tidigare nedan.
1659113147805.png

1659113043436.png

Antar denna DS i guld är enligt översta bilden i annonsen. *Dock andra visare.

112g. Jag hittade din bild. 😉
Snyggt!
Antar denna DS i guld är enligt översta bilden i annonsen. *Dock andra visare.

Nja som sagt tror jag att det är den senare versionen så ja den har andra visare och tror boetten är pyttelite annorlunda oxå. Jag tkr inte denna kombo är helt korrekt Mao :) (men ändå close enough..18k länkar växer knappast på träd och det här är typ första eller andra av denna länk jag ser fs. min barklänk är nog den enda jag sett fs)

Tillbaka
Topp