• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

andskand

Cartier
Grymt fin. det är inte lätt att hitta en fin rg. grattis. vad ligger värdet på en sådan i dag.
Vad jag har hörrt.
Om det står suverän på baklocket så var dom ju importerad av Svenska försvaret under andra världskriget sen skickat ut till klockaffärer till försäljning.
Därför tror Omega att detta är militär klockor. För i deras arkiv star det ju att det är svenska försvaret som har köpt suverän klockorna.
rätta mig om jag har fel
Suverän är en civil version, men samtidigt beställde Sverige en militär version Officer
20210820_183358.jpg
20210324_084944.jpg
 
Varken Suverän eller Officer användes av Krigsmakten, de såldes som civila ur i butiker. Jag tror att Per K har helt rätt om Omega-arkivets missförstånd. Importen av klockor var mycket strängt reglerad under åren runt kriget. De som hade möjlighet att köpa in Officer/Suverän var endast svenska staten, kanske med benämningen "Svenska Försvaret" i Omegas arkiv. Därav missförståndet hos Omega att de skulle ha använts militärt. Det är min tolkning.
 

PerK

Omega
Det måste ju har varit stora bäställningar för Omega att tillverka klockor med det Svenska namnet Suverän på baklocket. Det jag har hörrt att staten la på en extra skatt/avgift på klockorna på ca 10%.
För svenska staten att beställa klockor som har egna namn gör ju att dom har kontroll på vilka klockor som såldes.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fråga. Hur tänker Kaplans här? Känns som ett jättehögt utrop?

58CA5E7D-5DA2-43A5-8EE8-17EE8486FF9B.jpeg
Yikes!
Svårsålt var ordet, sa Bull.

Men visst, särskilt vanliga är de väl kanske inte.
Särskilt inte som Chronometer. Men som sagt, har lite svårt att tro att den säljer med den lägstanivån.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fråga. Hur tänker Kaplans här? Känns som ett jättehögt utrop?

58CA5E7D-5DA2-43A5-8EE8-17EE8486FF9B.jpeg
Killgissar, men tror den är tung.
 

PerK

Omega
Det kommer aldrig att säljas. dräller med 25års guldklocker i detta landet. för 10 år sen köpte jag sådana för 1500kr st på bondauktioner
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Killgissar, men tror den är tung.

Den är ganska tung.
Strax under 32 gram (med verk/glas), om jag inte cyklar.
Det motiverar väl inte riktigt utgångspriset, förstås. Även om den nog, som sagt, är tämligen ovanlig så borde detta vara en klocka som inte sticker enormt från guldvärdet.

Men jag kommer att följa med intresse, för jag vet var det snart kommer att dyka upp ytterligare en. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den är ganska tung.
Strax under 32 gram (med verk/glas), om jag inte cyklar.
Det motiverar väl inte riktigt utgångspriset, förstås. Även om den nog, som sagt, är tämligen ovanlig så borde detta vara en klocka som inte sticker enormt från guldvärdet.

Men jag kommer att följa med intresse, för jag vet var det snart kommer att dyka upp ytterligare en. ;)
Även den med guldtavla? Rätt lyxigt och hade faktiskt trott den vägde mer.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Även den med guldtavla? Rätt lyxigt och hade faktiskt trott den vägde mer.

Osäker.
Det var en vikt jag hittade när jag googlade runt på jobbet. Men har för mig att den hade en tavla som åtminstone såg likadan ut.
Har inte tillgång till en egen att väga ännu.

Ser att Kaplans sålt en likadan för en herrans massa år sedan.
Då landade den på 4.8k.
Ej noterat då, om den hade guldtavla eller ej. Men förutsatt att den nuvarande har det så lär det vara så även på den.


De har också sålt en i stål för ganska mycket pengar.


Kanske behöver revidera min omedebara spontankänsla lite. Den kanske bara är så pass ovanlig att folk bara betalar bra för dem.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Osäker.
Det var en vikt jag hittade när jag googlade runt på jobbet. Men har för mig att den hade en tavla som åtminstone såg likadan ut.
Har inte tillgång till en egen att väga ännu.

Ser att Kaplans sålt en likadan för en herrans massa år sedan.
Då landade den på 4.8k.
Ej noterat då, om den hade guldtavla eller ej. Men förutsatt att den nuvarande har det så lär det vara så även på den.


De har också sålt en i stål för ganska mycket pengar.


Kanske behöver revidera min omedebara spontankänsla lite. Den kanske bara är så pass ovanlig att folk bara betalar bra för dem.
Väldigt nischat, tror också det är svårt att få dessa pengar. Bör sluta närmare guldvärdet.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Eterna-Matic Kontiki ska av min uppfattning ha Matic-kullagren på kronan. Sen vet jag inte om dessa Kontiki 20 (som har skruvad krona?) skiljer sig, jag har mest kollat på de tidigare modellerna.

De manuella Kontiki som är lite ovanligare har såklart inte Matic-kullagren på kronan utan de är av min uppfattning omärkta, min tex:
IMG_6062.jpg
IMG_6086.jpg

(sorry för mörk bild, men det var den jag hade på telefonen)
 

ConElPueblo

Panerai
Den är ganska tung.
Strax under 32 gram (med verk/glas), om jag inte cyklar.
Det motiverar väl inte riktigt utgångspriset, förstås. Även om den nog, som sagt, är tämligen ovanlig så borde detta vara en klocka som inte sticker enormt från guldvärdet.

Men jag kommer att följa med intresse, för jag vet var det snart kommer att dyka upp ytterligare en. ;)

25,4gr guld i boetten :)

15K er en voldsom pris for den. En skam, jeg ville ellers gerne have den i samlingen.

Er den du kender til inkl. länke?
 
Topp