• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Utgår från att den här kommer springa i väg ordentligt i pris men är det något som tyder på att den inte skulle vara i originalutförande?
Något som ser suspekt ut? Brukar vara diskussioner gällande Base 1000 bezel om de är original eller inte, tycker det är oerhört svårt att avgöra.
Jag är helt fel person att svara på då jag inte är insatt i dessa men ja, originalbezel (och inte original som i senare originalbezel/servicebezel) är nästintill omöjlig att sourca till vettigt pris, många AM där ute. Sen är det ju allt som för andra tidiga Speedys med rätt originaltavla, pushers, krona, lume mm. Det var inget som stack ut i tråden på Omegaforums innan den raderades
 
Utgår från att den här kommer springa i väg ordentligt i pris men är det något som tyder på att den inte skulle vara i originalutförande?
Något som ser suspekt ut? Brukar vara diskussioner gällande Base 1000 bezel om de är original eller inte, tycker det är oerhört svårt att avgöra.
Det är svårt med dessa vad det gäller bezel och är det då original på denna? Inte en aning.

Det jag framförallt reagerar på är kladdet runt indexen på tavlan.
 
Jag är helt fel person att svara på då jag inte är insatt i dessa men ja, originalbezel (och inte original som i senare originalbezel/servicebezel) är nästintill omöjlig att sourca till vettigt pris, många AM där ute. Sen är det ju allt som för andra tidiga Speedys med rätt originaltavla, pushers, krona, lume mm. Det var inget som stack ut i tråden på Omegaforums innan den raderades
Typiskt att någon skulle få för sig att outa den på omegaforums. Var det även länkat?
 
Jag är helt fel person att svara på då jag inte är insatt i dessa men ja, originalbezel (och inte original som i senare originalbezel/servicebezel) är nästintill omöjlig att sourca till vettigt pris, många AM där ute. Sen är det ju allt som för andra tidiga Speedys med rätt originaltavla, pushers, krona, lume mm. Det var inget som stack ut i tråden på Omegaforums innan den raderades

Det är svårt med dessa vad det gäller bezel och är det då original på denna? Inte en aning.

Det jag framförallt reagerar på är kladdet runt indexen på tavlan.

Typiskt att någon skulle få för sig att outa den på omegaforums. Var det även länkat?
Kan bara hålla med, oerhört svårt att avgöra vad som är original, service eller AM delar.

Är den i ok skick lär Omegaforums vara med och driva upp priset, lite trist men kanske väntat att den skulle spridas utanför våra gränser.
 
Kreativt löst, även sättet de förhandlar bort ångerrätten.
Det sagt så förstår jag att de gör det.
Förenat med viss risk att lämna ut denna och sen få tillbaka den i kanske inte riktigt samma skick.

Spännande, hur som helst! :)
Jag trodde att det där var hyfsat vanligt förekommande? Det var åtminstone flera år sedan jag stötte på fenomenet första gången. Har ingen aning om hur juridiskt hållbart det är. Har inte hört talas om att det prövats någon gång.
 
Jag trodde att det där var hyfsat vanligt förekommande? Det var åtminstone flera år sedan jag stötte på fenomenet första gången. Har ingen aning om hur juridiskt hållbart det är. Har inte hört talas om att det prövats någon gång.

Man kommer ju undan det när man kör klubbauktioner.
Detta är väl mer en webbauktion med en tvist, som jag fattar det.
Men som sagt, man bör nog försöka lösa det på detta sätt för att inte riska att sitta med en tämligen dyr Svartepetter.
 
Man kommer ju undan det när man kör klubbauktioner.
Detta är väl mer en webbauktion med en tvist, som jag fattar det.
Men som sagt, man bör nog försöka lösa det på detta sätt för att inte riska att sitta med en tämligen dyr Svartepetter.
Ja oavsett vad Sverker Olofsson hade sagt om upplägget så har jag förståelse för det. Har tappat räkningen på hur många skräckhistorier jag tagit del av från folk som säljer klockor och kameror via ebay. Jag har inte hört talas om att något auktionshus fått en retur med utbytta delar men jag kommer inte bli förvånad om det händer framöver.
 
Den ser rätt ut och kommer från första ägarens familj. Den blir givetvis inte billig. :)
Vad är din tanke runt kladdet vid indexen? Det jag kan komma på är att någon stabiliserat. Men gör man sådant med sina klockor man ägt sen ny från den tiden?
 
Senast ändrad:
Vad är din tanke runt kladdet vid indexen? Det jag kan komma på är att någon stabiliserat. Men gör man sådant med sina klockor man ägt sen ny från den tiden?
Svårt att avgöra av det lilla jag sett. Olja eller annat från service kanske. Jag tycker den ser kanonfin och ärlig ut. Någon har geggat lite med visarna men klockan är trots allt 65+år.

Ska inte säga att jag nagelfarit den supernoggrant men den känns ärlig och bra. Det kommer att budas relativt rejält på den.
 
Senast ändrad:
En kompis till mig jobbar på Skånes Auktionsverk, han var där när tanten/änkan kom in med den plus en massa annat skröfs liggandes i en plastpåse. Så lite långsökt att man skulle iscensatt det hela.
Förklarar saken. Har man inte har koll på klockor så fattar jag att man går till närmaste auktionsverk
 
Svårt att avgöra av det lilla jag sett. Olja eller annat från service kanske. Jag tycker den ser kanonfin och ärlig ut. Någon har geggat lite med visarna men klockan är trots allt 65+år.

Ska inte säga att jag nagelfarit den supernoggrant men den känns ärlig och bra. Det kommer att budas relativt rejält på den.
Den kan säkerligen vara ärlig men jag tycker det är annorlunda bara att man väljer att stabilisera index, men det kanske var vanligare än vad jag vet?

Sen kan det tilläggas att den är bara är 4 nummer ifrån ”Bukowskisklockan” denna 5 medans Bukowskis 9

Här en bild på vad jag menar med indexen…
5EE61F76-20F3-4DF6-B0C3-6CEEBF1FE4B8.jpeg
 
Vad är din tanke runt kladdet vid indexen? Det jag kan komma på är att någon stabiliserat. Men gör man sådant med sina klockor man ägt sen ny från den tiden?
William/speedmaster101 verkar i alla fall tro att tavlan är orörd! :)
 
Hur mycket tror ni den slutar på ex provision?
Från bloggen som länkas ovan.

’The Skanes watch will go for minimum double the estimate, and have several trade buyers ready to support the bids. The seller is a private family, the auction house has estimated it so low that even I am interested and I hope the buyer will be one of two or three competitive private people beating out the dealers.

The Skanes watch is a full strong buy from me.’
 
Undrar varför man inte väljer att sälja en sån pjäs via ett kändare auktionshus som Kaplans eller Bukowskis?
Skånes Auktionsverk borde nästan få ett pris för de otroligt dåliga bilderna. De kunde i alla fall hyrt in en duktig fotograf för att ta några vettiga bilder.
Kunde de inte lägga ner lite tid och energi på att göra lite research för att förstå vad det är för klocka och vad den kan vara värd?
Dessutom innehåller auktionssidan stavfel 🤦🏻‍♂️
 
Tillbaka
Topp